Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AT2-2SEM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska z elemetami translatoryki 2 stopień 2 rok sem.letni Filologia angielska z elemetami translatoryki 2 stopień 2 rok sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
21.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu morfologii, składni, semantyki i pragmatyki współczesnego języka angielskiego. Przedmioty wprowadzające, których wcześniejsze zaliczenie jest niezbędne do realizowania treści przedmiotu: gramatyka opisowa języka angielskiego (morfologia, składnia i semantyka). |
Skrócony opis: |
Przedmiotem seminarium są funkcjonalne teorie językoznawcze i badania związane z użyciem języka w różnych kontekstach komunikacyjnych, społecznych, kulturowych i interpersonalnych. Program zajęć obejmuje zagadnienia z takich obszarów jak językoznawstwo funkcjonalne, pragmatyka językowa i pragmatyka międzykulturowa (akty mowy, grzeczność językowa). Studenci rozwijają także swoje kompetencje pisania akademickiego, przygotowując jedną pisemną pracę zaliczeniową (związaną z zainteresowaniami badawczymi każdego studenta z osobna) na semestr w pierwszym roku trwania seminarium. W drugim roku zajmują się pisaniem pracy magisterskiej. |
Pełny opis: |
I. Omówienie zagadnień teoretycznych z zakresu językoznawstwa funkcjonalnego i pragmatyki: a) podstawowe założenia językoznawstwa funkcjonalnego (M.A.K. Halliday), funkcje języka, zwłaszcza funkcje interpersonalne (Martin and White 2003 - taksonomia środków pozycjonowania interpersonalnego) i tekstualne b) językoznawstwo funkcjonalne a językoznawstwo kognitywne c) pragmatyka językowa d) pragmatyka językowa na gruncie amerykańskim i na gruncie europejskim e) kierunki badań w obrębie pragmatyki: pragmatyka interkulturowa i międzykulturowa, pragmatyka historyczna, morfopragmatyka, sociopragmatyka f) akty mowy g) grzeczność językowa, pojęcie twarzy h) nowe formy komunikacji II. Wybór tematu pracy semestralnej, przygotowanie do wyboru tematu pracy magisterskiej III. Konsultacje prac semestralnych i pracy magisterskiej IV. Zaprezentowanie wyników badań studentów w formie prezentacji podczas zajęć |
Literatura: |
patrz: informacje o prowadzeniu przedmiotu w cyklu dla konkretnego roku akademickiego |
Efekty uczenia się: |
1. Student definiuje terminy z zakresu językoznawstwa. FP2_W07; H2A_W04 2. Student zna i rozumie podstawowe założenia językoznawcze . FP_W11; H1A_W07 3. Student potrafi używać podstawowej terminologii językoznawczej. FP_U10; H2A_U10 4. Student analizuje i interpretuje teksty o tematyce językoznawczej. FP2_U02; H2A_U02 5. Student jest przygotowany do analizy zjawisk językowych. FP2_K01; H2A_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na pierwszym roku studiów II stopnia, zaliczenie semestru zimowego: praca pisemna (4-5 stron formatu A4, praca z wykorzystaniem aparatu naukowego z zakresu językoznawstwa angielskiego, odsyłacze i bibliografię). Zaliczenie semestru letniego: prezentacja na zajęciach, praca pisemna (4-5 stron formatu A4, praca z wykorzystaniem aparatu naukowego z zakresu językoznawstwa angielskiego, odsyłacze i bibliografię). Zaliczenie semestru zimowego na drugim roku studiów magisterskich uzupełniających zależy od postępów w pisaniu pracy magisterskiej, a warunkiem zaliczenia ostatniego semestru jest ukończenie pracy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Rozumko | |
Prowadzący grup: | Agata Rozumko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zgodny z opisem podstawowym przedmiotu (patrz: sekcja nadrzędna, niezależnie od cyklu) |
|
Pełny opis: |
W roku akademickim 2020/2021 przedmiot będzie realizowany zgodnie z opisem przedstawionym w punkcie "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". Dodatkowo, jak w każdym roku akademickim, lista tematów omawianych na zajęciach dostosowana będzie w pewnym stopniu do zainteresowań uczestników seminarium. Pewne zagadnienia będą w związku z tym poszerzane o tematy bardziej szczegółowe, a inne omawiane bardziej skrótowo. |
|
Literatura: |
1. The Oxford Handbook of Pragmatics pod red. Yana Huanga. 2017, zwłaszcza następujące rozdziały: a) Stephen C. Levinson, "Speech Acts", b) Penelope Brown, "Politeness and Impoliteness", c) Istvan Kecskes, "Cross-cultural and Intercultural Pragmatics". 2. J.P. Martin, P.R White. 2003. The Language of Evaluation: Appraisal in English, London/New York: Palgrave. 3. M.A.K. Halliday, 2004. An Introduction to Functional Grammar (3rd edn revised by Christian M. I. M. Matthiessen). London: Hodder Arnold. 4. J. Nuyts, 2007. “Cognitive Linguistics and Functional Linguistics”. In: Dirk Geeraerts and Hubert Cuykens (eds.). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 543–565. 5. Eva Ogiermann, 2009. On Apologizing in Negative and Positive Politeness Cultures. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zgodny z opisem podstawowym przedmiotu (patrz: sekcja nadrzędna, niezależnie od cyklu) |
|
Pełny opis: |
W roku akademickim 2020/2021 przedmiot będzie realizowany zgodnie z opisem przedstawionym w punkcie "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". Dodatkowo, jak w każdym roku akademickim, lista tematów omawianych na zajęciach dostosowana będzie w pewnym stopniu do zainteresowań uczestników seminarium. Pewne zagadnienia będą w związku z tym poszerzane o tematy bardziej szczegółowe, a inne omawiane bardziej skrótowo. |
|
Literatura: |
1. The Oxford Handbook of Pragmatics pod red. Yana Huanga. 2017, zwłaszcza następujące rozdziały: a) Stephen C. Levinson, "Speech Acts", b) Penelope Brown, "Politeness and Impoliteness", c) Istvan Kecskes, "Cross-cultural and Intercultural Pragmatics". 2. J.P. Martin, P.R White. 2003. The Language of Evaluation: Appraisal in English, London/New York: Palgrave. 3. M.A.K. Halliday, 2004. An Introduction to Functional Grammar (3rd edn revised by Christian M. I. M. Matthiessen). London: Hodder Arnold. 4. J. Nuyts, 2007. “Cognitive Linguistics and Functional Linguistics”. In: Dirk Geeraerts and Hubert Cuykens (eds.). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 543–565. 5. Eva Ogiermann, 2009. On Apologizing in Negative and Positive Politeness Cultures. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.