Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktorskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-DS3-4SEMD17
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium doktorskie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe
Studia doktoranckie 4 rok semestr letni
Studia doktoranckie 4 rok semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Kognitywna teoria języka 260-SDJ3-3KTJ
Lingwistyka tekstu 340-PS2-1LNGT

Założenia (lista przedmiotów):

Seminarium doktorskie 340-DS3-4SEMD17

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest stworzenie warunków do samodzielnej pracy badawczej doktoranta w wybranej przez niego specjalności językoznawczej oraz sprawowanie opieki nad doskonaleniem warsztatu badawczego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Student wzbogaca swoją wiedzę w zakresie metodologii badań nad językiem w czasie konsultacji, dyskusji, rozmów problemowych itp. Doskonali umiejętność prowadzenia badań, podejmuje się nowych wyzwań badawczych, dąży do formułowania własnych tez, jest otwarty na argumenty promotora pracy. Ponadto konstruuje właściwe narzędzia badawcze, uwzględniające profil badań, analizuje zjawiska, dobiera właściwe metody badawcze, podaje krytyce pojęcia i tezy naukowe, porządkuje i klasyfikuje materiał badawczy, analizuje go, dokonuje syntez, porównuje zjawiska językowe. Poznaje zasady prowadzenia empirycznych badań ilościowych i jakościowych.

Pełny opis:

Zagadnienia omawiane na seminarium:

1. Metodologia pisania pracy doktorskiej.

2. Metody badawcze: obserwacja, opis, porównawcza metoda

badawcza; metoda statystyczna i inne.

3. Wybrane zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu oraz

specyfiki tekstów specjalistycznych.

4. Dobór literatury przedmiotu oraz materiału źródłowego.

5. Struktura pracy, jej cele, konspekt.

6. Analiza materiału faktograficznego.

7. Klasyfikacja i opis materiału badawczego.

8. Prezentacja wybranych fragmentów pracy.

9. Strona techniczna pracy.

Literatura:

M. Krajewski, Piszemy prace naukowe: vademecum dla studentów i doktorantów, 2004.

Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, red. K. Kuciński, 2015.

B. Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2020.

Z. Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001

oraz inne publikacje wg wskazań wykładowcy.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy doktorant:

W1. zna i rozumie dorobek językoznawstwa (w zakresie podejmowanego problemu badawczego) w stopniu umożliwiającym przegląd i weryfikację określających go paradygmatów (SD_WG01)

W2. ma szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnego rodzaju tekstów w metodologii dotyczącej podejmowanego problemu badawczego (SD_WG05)

W zakresie umiejętności doktorant:

U1. potrafi definiować cel i przedmiot badań językoznawczych, formułować adekwatną do celu badań hipotezę badawczą, stosować metody i narzędzia oraz interpretować fakty na podstawie uzyskanych wyników badań (SD_UW02)

U2. potrafi inicjować i prowadzić debatę, merytoryczną argumentację z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych autorów; formułuje wnioski i dokonuje syntezy badań (SD_UK06)

U3. wpisuje się w dyskurs naukowy jako autor językoznawczych publikacji naukowych (SD_UK07)

W zakresie kompetencji społecznych doktorant:

K1. potrafi dokonać krytycznej oceny dorobku językoznawstwa w zakresie podejmowanego problemu badawczego oraz własnego wkładu w rozwój dyscypliny, w której prowadzi badania (SD_KK01)

K2. potrafi rozwiązywać problemy poznawcze, naukowe i praktycznych (SD_KK02)

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie na podstawie progresu w badaniach naukowych i przygotowywaniu publikacji naukowych oraz aktywności na seminarium.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kuć
Prowadzący grup: Joanna Kuć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Kognitywna teoria języka 260-SDJ3-3KTJ
Lingwistyka tekstu 340-PS2-1LNGT

Założenia (lista przedmiotów):

Seminarium doktorskie 340-DS3-4SEMD17

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Student wzbogaca swoją wiedzę w zakresie metodologii badań nad językiem w czasie konsultacji, warsztatów grupowych, dyskusji, ćwiczeń, wykładów konwersatoryjnych itp. Doskonali umiejętność prowadzenia badań, dyskutuje na temat swojej pracy i przeprowadzonych badań, podejmuje się nowych wyzwań badawczych, dąży do formułowania własnych tez, jest otwarty na argumenty promotora pracy. Ponadto konstruuje właściwe narzędzia badawcze, uwzględniające profil badań, analizuje zjawiska, dobiera właściwe metody badawcze, podaje krytyce pojęcia i tezy naukowe, porządkuje i klasyfikuje materiał badawczy, analizuje go, dokonuje syntez, porównuje zjawiska

językowe. Poznaje zasady prowadzenia empirycznych badań ilościowych i jakościowych.

Pełny opis:

Systematyczna współpraca z doktorantem ma na celu pomoc w napisaniu dysertacji doktorskiej na każdym etapie jej tworzenia (wybór źródeł, literatury, metodologii, wybór ścieżki badawczej, analizy i interpretacji faktów naukowych, najnowszej metodologii badań i publikacji z wybranego zakresu itp.). Zagadnienia omawiane na seminarium:

1. Metodologia pisania pracy doktorskiej.

2. Metody badawcze: obserwacja, opis, porównawcza metoda

badawcza; metoda statystyczna i inne.

3. Wybrane zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu oraz

specyfiki tekstów specjalistycznych.

4. Dobór literatury przedmiotu oraz materiału źródłowego.

5. Struktura pracy, jej cele, konspekt.

6. Analiza materiału faktograficznego.

7. Klasyfikacja i opis materiału badawczego.

8. Prezentacja wybranych fragmentów pracy.

9. Strona techniczna pracy.

Literatura:

M. Krajewski, Piszemy prace naukowe: vademecum dla studentów i doktorantów, 2004.

Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, red. K. Kuciński, 2015.

B. Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2020.

Z. Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001

oraz inne publikacje wg wskazań wykładowcy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)