Seminarium doktorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-DS3-4SEMD17 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium doktorskie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe Studia doktoranckie 4 rok semestr letni Studia doktoranckie 4 rok semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Kognitywna teoria języka 260-SDJ3-3KTJ |
Założenia (lista przedmiotów): | Seminarium doktorskie 340-DS3-4SEMD17 |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest stworzenie warunków do samodzielnej pracy badawczej doktoranta w wybranej przez niego specjalności językoznawczej oraz sprawowanie opieki nad doskonaleniem warsztatu badawczego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Student wzbogaca swoją wiedzę w zakresie metodologii badań nad językiem w czasie konsultacji, dyskusji, rozmów problemowych itp. Doskonali umiejętność prowadzenia badań, podejmuje się nowych wyzwań badawczych, dąży do formułowania własnych tez, jest otwarty na argumenty promotora pracy. Ponadto konstruuje właściwe narzędzia badawcze, uwzględniające profil badań, analizuje zjawiska, dobiera właściwe metody badawcze, podaje krytyce pojęcia i tezy naukowe, porządkuje i klasyfikuje materiał badawczy, analizuje go, dokonuje syntez, porównuje zjawiska językowe. Poznaje zasady prowadzenia empirycznych badań ilościowych i jakościowych. |
Pełny opis: |
Zagadnienia omawiane na seminarium: 1. Metodologia pisania pracy doktorskiej. 2. Metody badawcze: obserwacja, opis, porównawcza metoda badawcza; metoda statystyczna i inne. 3. Wybrane zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu oraz specyfiki tekstów specjalistycznych. 4. Dobór literatury przedmiotu oraz materiału źródłowego. 5. Struktura pracy, jej cele, konspekt. 6. Analiza materiału faktograficznego. 7. Klasyfikacja i opis materiału badawczego. 8. Prezentacja wybranych fragmentów pracy. 9. Strona techniczna pracy. |
Literatura: |
M. Krajewski, Piszemy prace naukowe: vademecum dla studentów i doktorantów, 2004. Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, red. K. Kuciński, 2015. B. Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2020. Z. Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001 oraz inne publikacje wg wskazań wykładowcy. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy doktorant: W1. zna i rozumie dorobek językoznawstwa (w zakresie podejmowanego problemu badawczego) w stopniu umożliwiającym przegląd i weryfikację określających go paradygmatów (SD_WG01) W2. ma szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnego rodzaju tekstów w metodologii dotyczącej podejmowanego problemu badawczego (SD_WG05) W zakresie umiejętności doktorant: U1. potrafi definiować cel i przedmiot badań językoznawczych, formułować adekwatną do celu badań hipotezę badawczą, stosować metody i narzędzia oraz interpretować fakty na podstawie uzyskanych wyników badań (SD_UW02) U2. potrafi inicjować i prowadzić debatę, merytoryczną argumentację z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych autorów; formułuje wnioski i dokonuje syntezy badań (SD_UK06) U3. wpisuje się w dyskurs naukowy jako autor językoznawczych publikacji naukowych (SD_UK07) W zakresie kompetencji społecznych doktorant: K1. potrafi dokonać krytycznej oceny dorobku językoznawstwa w zakresie podejmowanego problemu badawczego oraz własnego wkładu w rozwój dyscypliny, w której prowadzi badania (SD_KK01) K2. potrafi rozwiązywać problemy poznawcze, naukowe i praktycznych (SD_KK02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie na podstawie progresu w badaniach naukowych i przygotowywaniu publikacji naukowych oraz aktywności na seminarium. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć | |
Prowadzący grup: | Joanna Kuć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Kognitywna teoria języka 260-SDJ3-3KTJ |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Seminarium doktorskie 340-DS3-4SEMD17 |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Student wzbogaca swoją wiedzę w zakresie metodologii badań nad językiem w czasie konsultacji, warsztatów grupowych, dyskusji, ćwiczeń, wykładów konwersatoryjnych itp. Doskonali umiejętność prowadzenia badań, dyskutuje na temat swojej pracy i przeprowadzonych badań, podejmuje się nowych wyzwań badawczych, dąży do formułowania własnych tez, jest otwarty na argumenty promotora pracy. Ponadto konstruuje właściwe narzędzia badawcze, uwzględniające profil badań, analizuje zjawiska, dobiera właściwe metody badawcze, podaje krytyce pojęcia i tezy naukowe, porządkuje i klasyfikuje materiał badawczy, analizuje go, dokonuje syntez, porównuje zjawiska językowe. Poznaje zasady prowadzenia empirycznych badań ilościowych i jakościowych. |
|
Pełny opis: |
Systematyczna współpraca z doktorantem ma na celu pomoc w napisaniu dysertacji doktorskiej na każdym etapie jej tworzenia (wybór źródeł, literatury, metodologii, wybór ścieżki badawczej, analizy i interpretacji faktów naukowych, najnowszej metodologii badań i publikacji z wybranego zakresu itp.). Zagadnienia omawiane na seminarium: 1. Metodologia pisania pracy doktorskiej. 2. Metody badawcze: obserwacja, opis, porównawcza metoda badawcza; metoda statystyczna i inne. 3. Wybrane zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu oraz specyfiki tekstów specjalistycznych. 4. Dobór literatury przedmiotu oraz materiału źródłowego. 5. Struktura pracy, jej cele, konspekt. 6. Analiza materiału faktograficznego. 7. Klasyfikacja i opis materiału badawczego. 8. Prezentacja wybranych fragmentów pracy. 9. Strona techniczna pracy. |
|
Literatura: |
M. Krajewski, Piszemy prace naukowe: vademecum dla studentów i doktorantów, 2004. Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, red. K. Kuciński, 2015. B. Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2020. Z. Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001 oraz inne publikacje wg wskazań wykładowcy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.