Style i strategie uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-FA1-1UCZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Style i strategie uczenia się |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.francuskiego z angielskim - przedmioty obowiązkowe Filologia francuska z ang. profil tłumaczeniowy 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
Założenia (opisowo): | Wspomaganie studentów w diagnozowaniu stylów i strategii indywidualnych w procesie uczenia się języka obcego. Wskazanie studentom różnic i uwarunkowań mających wpływ na efektywność przyswajania języka obcego. Zapewnienie zajęć warsztatowych i umożliwienie studentom zintegrowania wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznego zastosowania jej w dalszej nauce języka obcego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Studenci potrafią: - rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się, - wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych, - oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się, - rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford; |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; prezentacja wybranych testów dot. stylów, strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się. |
Literatura: |
Plewka Cz., M. Taraszkiewicz. 2010. Uczymy się uczyć, Szczecin. Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa. Siek-Piskozub, T. 2001. Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK. |
Efekty uczenia się: |
KA6_ WG2, 1. ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości neurofizjologicznych mózgu KA6_WG2 2. ma podstawową wiedzę z zakresu technik mnemonicznych KA6_WG2 3. zna mocne i słabe strony wybranych stylów uczenia się KA6_WG2 4. zna neuropedagogiczne podstawy rządzące uczeniem się KA6_UW2 5. umie wybrać właściwe dla danego zadania językowego strategie uczenia się KA6_UW2 6. potrafi krytycznie podejść do swoich działań strategicznych w nauce j. obcego KA6_UU1 7. potrafi opracować osobisty trening strategiczny KA6_UW7 8. potrafi uzyskać informacje wyjaśniające lub uzupełniające jego wiedzę KA6_UU1 9. rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach, dozwolona jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, - zaliczenie na ocenę: 1 prezentacja i portfolio "Style i ja"; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Beata Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci potrafią: - rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się, - wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych, - oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się, - podejść refleksyjnie do procesu uczenia się, - przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego, - rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford; |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się. |
|
Literatura: |
Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin. Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa. Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Beata Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci potrafią: - rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się, - wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych, - oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się, - podejść refleksyjnie do procesu uczenia się, - przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego, - rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford; |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się. |
|
Literatura: |
Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin. Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa. Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.