Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Style i strategie uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-FA1-1UCZ
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Style i strategie uczenia się
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii jęz.francuskiego z angielskim - przedmioty obowiązkowe
Filologia francuska z ang. profil tłumaczeniowy 1 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego

Założenia (opisowo):

Wspomaganie studentów w diagnozowaniu stylów i strategii indywidualnych w procesie uczenia się języka obcego.

Wskazanie studentom różnic i uwarunkowań mających wpływ na efektywność przyswajania języka obcego.

Zapewnienie zajęć warsztatowych i umożliwienie studentom zintegrowania wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznego zastosowania jej w dalszej nauce języka obcego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Studenci potrafią:

- rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się,

- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych,

- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się,

- rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford;

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; prezentacja wybranych testów dot. stylów, strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się.

Literatura:

Plewka Cz., M. Taraszkiewicz. 2010. Uczymy się uczyć, Szczecin.

Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa.

Siek-Piskozub, T. 2001. Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK.

Efekty uczenia się:

KA6_ WG2, 1. ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości neurofizjologicznych mózgu

KA6_WG2 2. ma podstawową wiedzę z zakresu technik mnemonicznych

KA6_WG2 3. zna mocne i słabe strony wybranych stylów uczenia się

KA6_WG2 4. zna neuropedagogiczne podstawy rządzące uczeniem się

KA6_UW2 5. umie wybrać właściwe dla danego zadania językowego strategie uczenia się

KA6_UW2 6. potrafi krytycznie podejść do swoich działań strategicznych w nauce j. obcego

KA6_UU1 7. potrafi opracować osobisty trening strategiczny

KA6_UW7 8. potrafi uzyskać informacje wyjaśniające lub uzupełniające jego wiedzę

KA6_UU1 9. rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach, dozwolona jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona,

- zaliczenie na ocenę: 1 prezentacja i portfolio "Style i ja";

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Wyszyńska
Prowadzący grup: Beata Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Studenci potrafią:

- rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się,

- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych,

- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się,

- podejść refleksyjnie do procesu uczenia się,

- przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego,

- rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford;

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się.

Literatura:

Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin.

Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa.

Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Wyszyńska
Prowadzący grup: Beata Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Studenci potrafią:

- rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się,

- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych,

- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się,

- podejść refleksyjnie do procesu uczenia się,

- przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego,

- rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford;

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się.

Literatura:

Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin.

Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa.

Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)