Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do teorii akwizycji języków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-FP1-2TAJs
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do teorii akwizycji języków
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. studia I stopnia f. francuskiej od podstaw - przedm. obowiązkowe
Filologia francuska od podstaw 2 rok sem. letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu psycholingwistyki (w tym teorii uczenia się i akwizycji języków) oraz z najważniejszymi, sformułowanymi na przestrzeni XIX, XX i początku XXI w. psychologicznymi teoriami dotyczącymi uczenia się (przyswajania wiedzy), w tym koncepcji dot. przyswajania języków (akwizycji języka pierwszego, drugiego), ze szczególnym uwzględnieniem teorii, które wywarły bezpośredni lub pośredni wpływ na metody nauczania/uczenia się języków obcych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot realizowany w ramach treści obowiązkowych - blok: Wiedza o akwizycji i nauce języków. Wykład obejmuje 15 godzin dydaktycznych i prowadzony jest w języku francuskim.

Pełny opis:

Wykład ukazuje źródła teorii budowanych na gruncie psychologii (psychologii rozwojowej i eksperymentalnej) od II poł. XIX w., ukazuje ewolucję poglądów na uczenie się przedstawicieli głównych teorii psychologicznych oraz informuje o wpływie tych teorii na najważniejsze koncepcje (metody) nauczania/uczenia się języków obcych (od XIX do XXI w.). Wykład przedstawia najważniejsze teorie i prawa dotyczących mechanizmów przyswajania języka pierwszego i uczenia się języka obcego, z uwzględnieniem obecnego znaczącego wkładu psycholingwistyki i nauk neurobiologicznych (od asocjacjonizmu, poprzez behawioryzm, psychologię postaci, neobehawioryzm, teorie konstruktywistyczne i kognitywne).

Wykład oparty jest na wybranych tekstach w języku polskim i francuskim z zakresu teorii uczenia się oraz przyswajania/uczenia się języków prymarnych i języków obcych;

Literatura:

Teksty podstawowe:

-Dehaene Stanislas, Apprendre? les talents du cerveau, le défi des machines, Odile Jacob, Paris 2018;

-Tenże, Jak się uczymy?, Copernicus Center Press 2021;

-Dortier, J.-F., Éduquer pour former, Sciences Humaines 2004;

-Goanac’h Daniel, Théories d’apprentissage et acquisition d’une langue étrangère, Crédif/ Didier-Hatier 1991;

-Germain Claude, Évolution de l’enseignement des langues: 5000 ans d’histoire, CLE International 2001;

-Klein, W. L’acquisition de langue étrangère, A. Colin 1989;

-Kurcz Ida (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, GWP 2007.

Materiały źródłowe:

-.Aitchison J., Ziarna mowy, + -~ PIW 2002;

- Ackerman Jennifer, Geniusz ptaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2017;

- Dakowska, M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki językow obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN 2001;

- Gleason, J.B., N.Bernstein Ratner, Psycholingwistyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2007, str.483-492. (teorie na temat przyswajania języka drugiego, podejście nauczycieli języka obcego, nurt badań nad językiem dziecka);

- Germain-Rutheford A., Les différentes théories de l’apprentissage; wwwens.uqac.ca;

Kail M., Comment l’enfant acquiert-il le langage?; in Sciences Humaines n°246/2013;

-Siouffi G., D.Van, Raemdonck, 100 fiches pour comprendre la linguistique, Éditions Bréal 2009;

-Ackerman J., Geniusz ptaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskigo, Kraków 2017;

- ens.uqac.ca/ signosemio.com.

Efekty uczenia się:

1.zna podstawową terminologię stosowaną w tekstach z dziedziny psycholingwistyki i psychologii dotyczących teorii przyswajania języków pierwszego, drugiego oraz języków obcych;

2.ma podstawową wiedzę o powiązaniach nauk filologicznych z dziedzinami koniecznymi do poszerzania wiedzy na temat akwizycji języków, uczenia się i nauczania języków obcych;

3.ma uporządkowaną wiedzę o ewolucji teorii psychologicznych dotyczących teorii uczenia się i ich wpływie na metody nauczania języków obcych, zgodnie z obecnym stanem badań;

4.zna i rozumie główne koncepcje metodologiczne dotyczące nauczania języków obcych

5. posiada umiejętność rozumienia i interpretowania tekstów specjalistycznych dotyczących mechanizmów przyswajania języka pierwszego, dwujęzyczności oraz uczenia się języka obcego.

6.potrafi przedstawić własną argumentację w oparciu o różne źródła i krótko ją uzasadnić;

7.posiada świadomość zakresu swojej wiedzy na temat teorii akwizycji języków i możliwości jej zastosowania w przyszłej pracy i samokształceniu;

8.posiada umiejętność łączenia teorii z praktyką, tj. umiejętność wykorzystania w praktyce zawodowej wiedzy nt. procesów kognitywnych zachodzących procesie uczenia się.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Głowacka
Prowadzący grup: Barbara Głowacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Głowacka
Prowadzący grup: Barbara Głowacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)