Wstęp do teorii akwizycji języków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-FP1-2TAJs |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do teorii akwizycji języków |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia f. francuskiej od podstaw - przedm. obowiązkowe Filologia francuska od podstaw 2 rok sem. letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu psycholingwistyki (w tym teorii uczenia się i akwizycji języków) oraz z najważniejszymi, sformułowanymi na przestrzeni XIX, XX i początku XXI w. psychologicznymi teoriami dotyczącymi uczenia się (przyswajania wiedzy), w tym koncepcji dot. przyswajania języków (akwizycji języka pierwszego, drugiego), ze szczególnym uwzględnieniem teorii, które wywarły bezpośredni lub pośredni wpływ na metody nauczania/uczenia się języków obcych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany w ramach treści obowiązkowych - blok: Wiedza o akwizycji i nauce języków. Wykład obejmuje 15 godzin dydaktycznych i prowadzony jest w języku francuskim. |
Pełny opis: |
Wykład ukazuje źródła teorii budowanych na gruncie psychologii (psychologii rozwojowej i eksperymentalnej) od II poł. XIX w., ukazuje ewolucję poglądów na uczenie się przedstawicieli głównych teorii psychologicznych oraz informuje o wpływie tych teorii na najważniejsze koncepcje (metody) nauczania/uczenia się języków obcych (od XIX do XXI w.). Wykład przedstawia najważniejsze teorie i prawa dotyczących mechanizmów przyswajania języka pierwszego i uczenia się języka obcego, z uwzględnieniem obecnego znaczącego wkładu psycholingwistyki i nauk neurobiologicznych (od asocjacjonizmu, poprzez behawioryzm, psychologię postaci, neobehawioryzm, teorie konstruktywistyczne i kognitywne). Wykład oparty jest na wybranych tekstach w języku polskim i francuskim z zakresu teorii uczenia się oraz przyswajania/uczenia się języków prymarnych i języków obcych; |
Literatura: |
Teksty podstawowe: -Dehaene Stanislas, Apprendre? les talents du cerveau, le défi des machines, Odile Jacob, Paris 2018; -Tenże, Jak się uczymy?, Copernicus Center Press 2021; -Dortier, J.-F., Éduquer pour former, Sciences Humaines 2004; -Goanac’h Daniel, Théories d’apprentissage et acquisition d’une langue étrangère, Crédif/ Didier-Hatier 1991; -Germain Claude, Évolution de l’enseignement des langues: 5000 ans d’histoire, CLE International 2001; -Klein, W. L’acquisition de langue étrangère, A. Colin 1989; -Kurcz Ida (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, GWP 2007. Materiały źródłowe: -.Aitchison J., Ziarna mowy, + -~ PIW 2002; - Ackerman Jennifer, Geniusz ptaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2017; - Dakowska, M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki językow obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN 2001; - Gleason, J.B., N.Bernstein Ratner, Psycholingwistyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2007, str.483-492. (teorie na temat przyswajania języka drugiego, podejście nauczycieli języka obcego, nurt badań nad językiem dziecka); - Germain-Rutheford A., Les différentes théories de l’apprentissage; wwwens.uqac.ca; Kail M., Comment l’enfant acquiert-il le langage?; in Sciences Humaines n°246/2013; -Siouffi G., D.Van, Raemdonck, 100 fiches pour comprendre la linguistique, Éditions Bréal 2009; -Ackerman J., Geniusz ptaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskigo, Kraków 2017; - ens.uqac.ca/ signosemio.com. |
Efekty uczenia się: |
1.zna podstawową terminologię stosowaną w tekstach z dziedziny psycholingwistyki i psychologii dotyczących teorii przyswajania języków pierwszego, drugiego oraz języków obcych; 2.ma podstawową wiedzę o powiązaniach nauk filologicznych z dziedzinami koniecznymi do poszerzania wiedzy na temat akwizycji języków, uczenia się i nauczania języków obcych; 3.ma uporządkowaną wiedzę o ewolucji teorii psychologicznych dotyczących teorii uczenia się i ich wpływie na metody nauczania języków obcych, zgodnie z obecnym stanem badań; 4.zna i rozumie główne koncepcje metodologiczne dotyczące nauczania języków obcych 5. posiada umiejętność rozumienia i interpretowania tekstów specjalistycznych dotyczących mechanizmów przyswajania języka pierwszego, dwujęzyczności oraz uczenia się języka obcego. 6.potrafi przedstawić własną argumentację w oparciu o różne źródła i krótko ją uzasadnić; 7.posiada świadomość zakresu swojej wiedzy na temat teorii akwizycji języków i możliwości jej zastosowania w przyszłej pracy i samokształceniu; 8.posiada umiejętność łączenia teorii z praktyką, tj. umiejętność wykorzystania w praktyce zawodowej wiedzy nt. procesów kognitywnych zachodzących procesie uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Głowacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Głowacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.