Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-HF1-3SEM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.francuskiego stosow.z hiszp. - przedmioty obowiązkowe Język francuski stos. z hiszpańskim 3 rok sem.letni 1 stopień Język francuski stos. z hiszpańskim 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
19.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość francuskiego na poziomie B1+/B2, zaliczony II rok studiów. Zaliczone przedmioty wchodzące w tematyczny zakres seminarium. |
Skrócony opis: |
Cykl obowiązkowych zajęć, na których studenci zdobywają umiejętności, niezbędne do napisania pracy licencjackiej w wybranej dziedzinie. Studenci prezentują referaty z przeczytanych lektur, referują fragmenty pisanej pracy, dyskutują nad problemami merytorycznymi, związanymi z poruszanym tematem. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; Forma studiów: stacjonarne; Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów trzeci, semestr piąty i szósty. Wymagania wstępne: znajomość francuskiego na poziomie B2, zaliczony 2 rok studiów.Zaliczone przedmioty wchodzące w tematyczny zakres seminarium (Wstęp do językoznawstwa, Gramatyka opisowa, Morfologia języka francuskiego) Liczba godzin: 60 godzin ćwiczeń (30 w semestrze 5, 30 w semestrze 6). Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, referat lub prezentacja multimedialna dotycząca postępów i wyników pracy studenta (np. zgromadzonej bibliografii, materiału badawczego, tez, wniosków). Punty ECTS: 17 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w seminarium: 60 godzin Udział w konsultacjach: 40 godzin Powtarzanie materiału, przygotowanie do ćwiczeń: 100 godzin Kwerenda biblioteczna: 80 godzin Gromadzenie materiału do pracy: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu:50 godzin Redakcja pracy, poprawki, korekta: 120 godzin Razem: 480 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 100 godzin (4 ECTS), nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 360 godzin (15 ECTS) o charakterze praktycznym: 460 godzin (19 ECTS) |
Literatura: |
Literatura zgodna z wyborem tematu prac licencjackich. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna podstawowe pojęcia i definicje w obszarze językoznawczej problematyki badawczej. (KP6_WG9) (sposób weryfikacji: referat, prezentacja, ocena aktywności w trakcie zajęć; praca dyplomowa) 2. Student ma podstawową wiedzę o szkołach językoznawczych, mających związek z wybranym tematem pracy KP6_WG1 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, praca dyplomowa) 3. Student ma świadomość i poszerzoną wiedzę na temat złożonego charakteru języka. KP6_WG1 (sposób weryfikacji: referat, prezentacja ocena aktywności w trakcie zajęć) 4. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia w obszarze językoznawstwa w zakresie wybranego przez siebie tematu pracy KP6_UW1 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, praca dyplomowa) 5.Student potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku KP6_UW1 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, praca dyplomowa) 6. Student potrafi dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne KP6_UW6 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, praca dyplomowa) 7. Student potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w zakresie wybranego tematu oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KP6_UW7 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, referat, praca dyplomowa) 8. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. KP6_KK1 (sposób weryfikacji: referat, prezentacja, projekt, ocena aktywności w trakcie zajęć) 9. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. KP6_UU1 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie po semestrze 5, zaliczenie na ocenę po semestrze 6. Obecność na seminarium jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Ocena końcowa obejmuję pracę w trakcie dwóch semestrów trwania seminarium i składają się na nią: 1. obecność na zajęciach, 2. czynny udział w zajęciach (referowanie zadanych tematów dotyczących pracy licencjackiej oraz egzaminu ustnego); 3. ukończenie i zatwierdzenie przez promotora pracy (rytm pracy w podziale na semestry ustala promotor na początku semestru zimowego. Nieprzestrzeganie ustalonego rytmu pracy skutkuje niedopuszczeniem pracy do obrony |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Włoczewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Włoczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Seminarium dyplomowe prowadzone w języku francuskim; poświęcone jest analizie wybranych zjawisk z zakresu literatury, kultury i historii Francji oraz krajów francuskojęzycznych. Przedmiotami wprowadzającymi są: Historia Literatury Francuskiej, Teoria literatury, stylistyka praktyczna, PNJF. Student powinien wykazać się umiejętnością ogólnej analizy i syntezy tekstu literackiego, wiedzą z zakresu historii literatury oraz umiejętnością wykorzystywania wskazanego materiału w redagowaniu pracy licencjackiej. |
|
Pełny opis: |
TEMATY PRAC LICENCJACKICH NA ROK AKADEMICKI 2021/2022 1. z zakresu literatury i filozofii a. Dramat „Muchy” Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja tez egzystencjalizmu ateistycznego (w oparciu o: « Muchy », Jean-Paul Sartre; L’existentialisme est un humanisme, J.-P. Sartre ; L’être et le néant, J.-P. Sartre) b. Dramat « Bez pochówku » Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja teorii teatru zaangażowanego (w oparciu o: «Bez pochówku », J.-P. Sartre; Qu’est-ce que la littérature?, J.-P. Sartre) c. Dramat « Sprawiedliwi » Alberta Camusa jako ilustracja koncepcji rewolucji i buntu (w oparciu o: „Sprawiedliwi”, A. Camus; L’Homme révolté, A. Camus; Le mythe de Sisyphe, A. Camus) 2. z zakresu literatury i estetyki a. Dramat „Nieporozumienie” Alberta Camusa jako przykład fait divers w literaturze (w oparciu o: „Nieporozumienie”, A. Camus) b. Koncepcja absurdu według Alberta Camusa na przykładzie opowiadań „Zaślubiny w Tipasa” i „Lato” (w oparciu o: „Zaślubiny w Tipasa”, A. Camus; „Lato”, A. Camus) c. Koncepcja absurdu według Eugène’a Ionesco i Samuela Becketta, na przykładzie dramatów „Łysa śpiewaczka” i „Czekając na Godota” (w oparciu o: „Łysa śpiewaczka”, E. Ionesco; „Czekając na Godota”, S. Beckett; Notes et contre-notes, E. Ionesco; Le théâtre de l’absurde, Martin Esslin) d. Natura w dziełach Baudelaire’a i Apollinaire’a. e. Mit Orfeusza w literaturze francuskiej, na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarskich (w oparciu o: wiersz Que n’ay-je encor..., Joachim Du Bellay; wiersz Ma bohème, Arthur Rimbaud; wiersz Orphée innombrable, Jean Mambrino; zbiór wierszy Le Bestiaire ou Cortège d’Orphée, Guillaume Apollinaire; cykl obrazów Gustava Moreau Cycle d’Orphée – Le Midi: le chant; obraz Nicolasa Poussina Orphée et Euridice) f. Nowoczesność w wierszach awangardy lat 20. XX wieku (w oparciu o: Zone; Guillaume’a Apollinaire’a; Les Pâques à New York, Blaise’a Cendrarsa ; La Prose du Transsibérien et de la petite Jeanne de France, Blaise’a Cendrarsa) g. Kryzys tożsamości w literaturze antylskiej I poł. XX wieku (w oparciu o utwory Aimé Césaire’a – Le cahier d’un retour au pays natal ; wiersze Guy Tiroliena – Prière d’un petit enfant nègre ; i Léona Gontrana Damasa - Hoquet) h. Mit w teatrze francuskim XX w., na podstawie utworów Giraudoux (Elektra), Sartre’a (Muchy) i Anouilha (Antygona). |
|
Literatura: |
Bibliografia selektywna: 1. Jaroszyński Czesław, Jaroszyński Piotr, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej 2. Głowiński Michał, Zarys teorii literatury 3. Adamski Jerzy, Historia literatury francuskiej 4. Boy-Żeleński Tadeusz, Szkice z literatury francuskiej, tom I i II 5. Kroker Wiesław, Piłaszewicz Agnieszka, Anthologie de la critique littéraire française. 6. Patrice Pavis, Dictionnaire du théâtre (lub w wersji polskiej Słownik teatru) 7. Lagarde, Michard, Moyen-Age – XX siècle 8. Bordas, Histoire de la littérature française du XIX – XX siècle 9. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, PAN 10. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora 11. Schopenhauer Arthur, Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów |
|
Uwagi: |
Studenci uczęszczający w zajęciach poddani są ocenianiu bieżącemu, którego elementami są • obecność (do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze) • aktywny udział w zajęciach (wygłaszanie krótkich exposé na tematy wskazane przez prowadzącego) • pierwszy semestr: prezentowanie etapów pracy, złożenie pierwszego rozdziału; • drugi semestr: złożenie całej pracy dyplomowej do końca maja Uwaga: nieprzestrzeganie terminów składania poszczególnych części pracy skutkuje obniżeniem oceny za pracę lub brakiem zgody na dopuszczenie do obrony w pierwszym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sara Moroz | |
Prowadzący grup: | Sara Moroz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Seminarium dyplomowe prowadzone w języku francuskim; poświęcone jest analizie wybranych zjawisk z zakresu literatury, kultury i historii Francji oraz krajów francuskojęzycznych. Przedmiotami wprowadzającymi są: Historia Literatury Francuskiej, Teoria literatury, stylistyka praktyczna, PNJF. Student powinien wykazać się umiejętnością ogólnej analizy i syntezy tekstu literackiego, wiedzą z zakresu historii literatury oraz umiejętnością wykorzystywania wskazanego materiału w redagowaniu pracy licencjackiej. |
|
Pełny opis: |
TEMATY PRAC LICENCJACKICH NA ROK AKADEMICKI 2021/2022 1. z zakresu literatury i filozofii a. Dramat „Muchy” Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja tez egzystencjalizmu ateistycznego (w oparciu o: « Muchy », Jean-Paul Sartre; L’existentialisme est un humanisme, J.-P. Sartre ; L’être et le néant, J.-P. Sartre) b. Dramat « Bez pochówku » Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja teorii teatru zaangażowanego (w oparciu o: «Bez pochówku », J.-P. Sartre; Qu’est-ce que la littérature?, J.-P. Sartre) c. Dramat « Sprawiedliwi » Alberta Camusa jako ilustracja koncepcji rewolucji i buntu (w oparciu o: „Sprawiedliwi”, A. Camus; L’Homme révolté, A. Camus; Le mythe de Sisyphe, A. Camus) 2. z zakresu literatury i estetyki a. Dramat „Nieporozumienie” Alberta Camusa jako przykład fait divers w literaturze (w oparciu o: „Nieporozumienie”, A. Camus) b. Koncepcja absurdu według Alberta Camusa na przykładzie opowiadań „Zaślubiny w Tipasa” i „Lato” (w oparciu o: „Zaślubiny w Tipasa”, A. Camus; „Lato”, A. Camus) c. Koncepcja absurdu według Eugène’a Ionesco i Samuela Becketta, na przykładzie dramatów „Łysa śpiewaczka” i „Czekając na Godota” (w oparciu o: „Łysa śpiewaczka”, E. Ionesco; „Czekając na Godota”, S. Beckett; Notes et contre-notes, E. Ionesco; Le théâtre de l’absurde, Martin Esslin) d. Natura w dziełach Baudelaire’a i Apollinaire’a. e. Mit Orfeusza w literaturze francuskiej, na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarskich (w oparciu o: wiersz Que n’ay-je encor..., Joachim Du Bellay; wiersz Ma bohème, Arthur Rimbaud; wiersz Orphée innombrable, Jean Mambrino; zbiór wierszy Le Bestiaire ou Cortège d’Orphée, Guillaume Apollinaire; cykl obrazów Gustava Moreau Cycle d’Orphée – Le Midi: le chant; obraz Nicolasa Poussina Orphée et Euridice) f. Nowoczesność w wierszach awangardy lat 20. XX wieku (w oparciu o: Zone; Guillaume’a Apollinaire’a; Les Pâques à New York, Blaise’a Cendrarsa ; La Prose du Transsibérien et de la petite Jeanne de France, Blaise’a Cendrarsa) g. Kryzys tożsamości w literaturze antylskiej I poł. XX wieku (w oparciu o utwory Aimé Césaire’a – Le cahier d’un retour au pays natal ; wiersze Guy Tiroliena – Prière d’un petit enfant nègre ; i Léona Gontrana Damasa - Hoquet) h. Mit w teatrze francuskim XX w., na podstawie utworów Giraudoux (Elektra), Sartre’a (Muchy) i Anouilha (Antygona). |
|
Literatura: |
Bibliografia selektywna: 1. Jaroszyński Czesław, Jaroszyński Piotr, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej 2. Głowiński Michał, Zarys teorii literatury 3. Adamski Jerzy, Historia literatury francuskiej 4. Boy-Żeleński Tadeusz, Szkice z literatury francuskiej, tom I i II 5. Kroker Wiesław, Piłaszewicz Agnieszka, Anthologie de la critique littéraire française. 6. Patrice Pavis, Dictionnaire du théâtre (lub w wersji polskiej Słownik teatru) 7. Lagarde, Michard, Moyen-Age – XX siècle 8. Bordas, Histoire de la littérature française du XIX – XX siècle 9. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, PAN 10. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora 11. Schopenhauer Arthur, Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów |
|
Uwagi: |
Studenci uczęszczający w zajęciach poddani są ocenianiu bieżącemu, którego elementami są • obecność (do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze) • aktywny udział w zajęciach (wygłaszanie krótkich exposé na tematy wskazane przez prowadzącego) • pierwszy semestr: prezentowanie etapów pracy, złożenie pierwszego rozdziału; • drugi semestr: złożenie całej pracy dyplomowej do końca maja Uwaga: nieprzestrzeganie terminów składania poszczególnych części pracy skutkuje obniżeniem oceny za pracę lub brakiem zgody na dopuszczenie do obrony w pierwszym terminie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.