Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-HF1-3SEM2
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii jęz.francuskiego stosow.z hiszp. - przedmioty obowiązkowe
Język francuski stos. z hiszpańskim 3 rok sem.letni 1 stopień
Język francuski stos. z hiszpańskim 3 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 19.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość francuskiego na poziomie B1+/B2, zaliczony II rok studiów. Zaliczone przedmioty wchodzące w tematyczny zakres seminarium.

Skrócony opis:

Cykl obowiązkowych zajęć, na których studenci zdobywają umiejętności, niezbędne do napisania pracy licencjackiej w wybranej dziedzinie. Studenci prezentują referaty z przeczytanych lektur, referują fragmenty pisanej pracy, dyskutują nad problemami merytorycznymi, związanymi z poruszanym tematem.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki; Forma studiów: stacjonarne; Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów trzeci, semestr piąty i szósty.

Wymagania wstępne: znajomość francuskiego na poziomie B2, zaliczony 2 rok studiów.Zaliczone przedmioty wchodzące w tematyczny

zakres seminarium (Wstęp do językoznawstwa, Gramatyka opisowa, Morfologia języka francuskiego)

Liczba godzin: 60 godzin ćwiczeń (30 w semestrze 5, 30 w semestrze 6).

Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, referat lub prezentacja multimedialna dotycząca postępów i wyników pracy

studenta (np. zgromadzonej bibliografii, materiału badawczego, tez, wniosków).

Punty ECTS: 17

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w seminarium: 60 godzin

Udział w konsultacjach: 40 godzin

Powtarzanie materiału, przygotowanie do ćwiczeń: 100 godzin

Kwerenda biblioteczna: 80 godzin

Gromadzenie materiału do pracy: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu:50 godzin

Redakcja pracy, poprawki, korekta: 120 godzin

Razem: 480 godzin

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 100 godzin (4 ECTS),

nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 360 godzin (15 ECTS)

o charakterze praktycznym: 460 godzin (19 ECTS)

Literatura:

Literatura zgodna z wyborem tematu prac licencjackich.

Efekty uczenia się:

1. Student zna podstawowe pojęcia i definicje w obszarze językoznawczej problematyki badawczej. (KP6_WG9) (sposób weryfikacji: referat, prezentacja, ocena aktywności w trakcie zajęć; praca dyplomowa)

2. Student ma podstawową wiedzę o szkołach językoznawczych, mających związek z wybranym tematem pracy KP6_WG1 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, praca dyplomowa)

3. Student ma świadomość i poszerzoną wiedzę na temat złożonego charakteru języka. KP6_WG1 (sposób weryfikacji: referat, prezentacja ocena aktywności w trakcie zajęć)

4. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia w obszarze językoznawstwa w zakresie wybranego przez siebie tematu pracy KP6_UW1 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, praca dyplomowa)

5.Student potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem

wiedzy z zakresu nauki o języku KP6_UW1 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, praca dyplomowa)

6. Student potrafi dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne KP6_UW6 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, praca dyplomowa)

7. Student potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w zakresie wybranego tematu oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KP6_UW7 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, referat, praca dyplomowa)

8. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. KP6_KK1 (sposób weryfikacji: referat, prezentacja, projekt, ocena aktywności w trakcie zajęć)

9. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. KP6_UU1 (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie po semestrze 5, zaliczenie na ocenę po semestrze 6.

Obecność na seminarium jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze.

Ocena końcowa obejmuję pracę w trakcie dwóch semestrów trwania seminarium i składają się na nią:

1. obecność na zajęciach,

2. czynny udział w zajęciach (referowanie zadanych tematów dotyczących pracy licencjackiej oraz egzaminu ustnego);

3. ukończenie i zatwierdzenie przez promotora pracy (rytm pracy w podziale na semestry ustala promotor na początku semestru

zimowego. Nieprzestrzeganie ustalonego rytmu pracy skutkuje niedopuszczeniem pracy do obrony

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Włoczewska
Prowadzący grup: Agnieszka Włoczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące
kierunkowe
obowiązkowe
seminaria licencjackie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium dyplomowe prowadzone w języku francuskim; poświęcone jest analizie wybranych zjawisk z zakresu literatury, kultury i historii Francji oraz krajów francuskojęzycznych. Przedmiotami wprowadzającymi są: Historia Literatury Francuskiej, Teoria literatury, stylistyka praktyczna, PNJF.

Student powinien wykazać się umiejętnością ogólnej analizy i syntezy tekstu literackiego, wiedzą z zakresu historii literatury oraz umiejętnością wykorzystywania wskazanego materiału w redagowaniu pracy licencjackiej.

Pełny opis:

TEMATY PRAC LICENCJACKICH NA ROK AKADEMICKI 2021/2022

1. z zakresu literatury i filozofii

a. Dramat „Muchy” Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja tez egzystencjalizmu ateistycznego

(w oparciu o: « Muchy », Jean-Paul Sartre; L’existentialisme est un humanisme, J.-P. Sartre ; L’être et le néant, J.-P. Sartre)

b. Dramat « Bez pochówku » Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja teorii teatru zaangażowanego

(w oparciu o: «Bez pochówku », J.-P. Sartre; Qu’est-ce que la littérature?, J.-P. Sartre)

c. Dramat « Sprawiedliwi » Alberta Camusa jako ilustracja koncepcji rewolucji i buntu

(w oparciu o: „Sprawiedliwi”, A. Camus; L’Homme révolté, A. Camus; Le mythe de Sisyphe, A. Camus)

2. z zakresu literatury i estetyki

a. Dramat „Nieporozumienie” Alberta Camusa jako przykład fait divers w literaturze

(w oparciu o: „Nieporozumienie”, A. Camus)

b. Koncepcja absurdu według Alberta Camusa na przykładzie opowiadań „Zaślubiny w Tipasa” i „Lato”

(w oparciu o: „Zaślubiny w Tipasa”, A. Camus; „Lato”, A. Camus)

c. Koncepcja absurdu według Eugène’a Ionesco i Samuela Becketta, na przykładzie dramatów „Łysa śpiewaczka” i „Czekając na Godota”

(w oparciu o: „Łysa śpiewaczka”, E. Ionesco; „Czekając na Godota”, S. Beckett; Notes et contre-notes, E. Ionesco; Le théâtre de l’absurde, Martin Esslin)

d. Natura w dziełach Baudelaire’a i Apollinaire’a.

e. Mit Orfeusza w literaturze francuskiej, na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarskich

(w oparciu o: wiersz Que n’ay-je encor..., Joachim Du Bellay; wiersz Ma bohème, Arthur Rimbaud; wiersz Orphée innombrable, Jean Mambrino; zbiór wierszy Le Bestiaire ou Cortège d’Orphée, Guillaume Apollinaire; cykl obrazów Gustava Moreau Cycle d’Orphée – Le Midi: le chant; obraz Nicolasa Poussina Orphée et Euridice)

f. Nowoczesność w wierszach awangardy lat 20. XX wieku (w oparciu o: Zone; Guillaume’a Apollinaire’a; Les Pâques à New York, Blaise’a Cendrarsa ; La Prose du Transsibérien et de la petite Jeanne de France, Blaise’a Cendrarsa)

g. Kryzys tożsamości w literaturze antylskiej I poł. XX wieku (w oparciu o utwory Aimé Césaire’a – Le cahier d’un retour au pays natal ; wiersze Guy Tiroliena – Prière d’un petit enfant nègre ; i Léona Gontrana Damasa - Hoquet)

h. Mit w teatrze francuskim XX w., na podstawie utworów Giraudoux (Elektra), Sartre’a (Muchy) i Anouilha (Antygona).

Literatura:

Bibliografia selektywna:

1. Jaroszyński Czesław, Jaroszyński Piotr, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej

2. Głowiński Michał, Zarys teorii literatury

3. Adamski Jerzy, Historia literatury francuskiej

4. Boy-Żeleński Tadeusz, Szkice z literatury francuskiej, tom I i II

5. Kroker Wiesław, Piłaszewicz Agnieszka, Anthologie de la critique littéraire française.

6. Patrice Pavis, Dictionnaire du théâtre (lub w wersji polskiej Słownik teatru)

7. Lagarde, Michard, Moyen-Age – XX siècle

8. Bordas, Histoire de la littérature française du XIX – XX siècle

9. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, PAN

10. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora

11. Schopenhauer Arthur, Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów

Uwagi:

Studenci uczęszczający w zajęciach poddani są ocenianiu bieżącemu, którego elementami są

• obecność (do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze)

• aktywny udział w zajęciach (wygłaszanie krótkich exposé na tematy wskazane przez prowadzącego)

• pierwszy semestr: prezentowanie etapów pracy, złożenie pierwszego rozdziału;

• drugi semestr: złożenie całej pracy dyplomowej do końca maja

Uwaga: nieprzestrzeganie terminów składania poszczególnych części pracy skutkuje obniżeniem oceny za pracę lub brakiem zgody na dopuszczenie do obrony w pierwszym terminie.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sara Moroz
Prowadzący grup: Sara Moroz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące
kierunkowe
obowiązkowe
seminaria licencjackie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium dyplomowe prowadzone w języku francuskim; poświęcone jest analizie wybranych zjawisk z zakresu literatury, kultury i historii Francji oraz krajów francuskojęzycznych. Przedmiotami wprowadzającymi są: Historia Literatury Francuskiej, Teoria literatury, stylistyka praktyczna, PNJF.

Student powinien wykazać się umiejętnością ogólnej analizy i syntezy tekstu literackiego, wiedzą z zakresu historii literatury oraz umiejętnością wykorzystywania wskazanego materiału w redagowaniu pracy licencjackiej.

Pełny opis:

TEMATY PRAC LICENCJACKICH NA ROK AKADEMICKI 2021/2022

1. z zakresu literatury i filozofii

a. Dramat „Muchy” Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja tez egzystencjalizmu ateistycznego

(w oparciu o: « Muchy », Jean-Paul Sartre; L’existentialisme est un humanisme, J.-P. Sartre ; L’être et le néant, J.-P. Sartre)

b. Dramat « Bez pochówku » Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja teorii teatru zaangażowanego

(w oparciu o: «Bez pochówku », J.-P. Sartre; Qu’est-ce que la littérature?, J.-P. Sartre)

c. Dramat « Sprawiedliwi » Alberta Camusa jako ilustracja koncepcji rewolucji i buntu

(w oparciu o: „Sprawiedliwi”, A. Camus; L’Homme révolté, A. Camus; Le mythe de Sisyphe, A. Camus)

2. z zakresu literatury i estetyki

a. Dramat „Nieporozumienie” Alberta Camusa jako przykład fait divers w literaturze

(w oparciu o: „Nieporozumienie”, A. Camus)

b. Koncepcja absurdu według Alberta Camusa na przykładzie opowiadań „Zaślubiny w Tipasa” i „Lato”

(w oparciu o: „Zaślubiny w Tipasa”, A. Camus; „Lato”, A. Camus)

c. Koncepcja absurdu według Eugène’a Ionesco i Samuela Becketta, na przykładzie dramatów „Łysa śpiewaczka” i „Czekając na Godota”

(w oparciu o: „Łysa śpiewaczka”, E. Ionesco; „Czekając na Godota”, S. Beckett; Notes et contre-notes, E. Ionesco; Le théâtre de l’absurde, Martin Esslin)

d. Natura w dziełach Baudelaire’a i Apollinaire’a.

e. Mit Orfeusza w literaturze francuskiej, na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarskich

(w oparciu o: wiersz Que n’ay-je encor..., Joachim Du Bellay; wiersz Ma bohème, Arthur Rimbaud; wiersz Orphée innombrable, Jean Mambrino; zbiór wierszy Le Bestiaire ou Cortège d’Orphée, Guillaume Apollinaire; cykl obrazów Gustava Moreau Cycle d’Orphée – Le Midi: le chant; obraz Nicolasa Poussina Orphée et Euridice)

f. Nowoczesność w wierszach awangardy lat 20. XX wieku (w oparciu o: Zone; Guillaume’a Apollinaire’a; Les Pâques à New York, Blaise’a Cendrarsa ; La Prose du Transsibérien et de la petite Jeanne de France, Blaise’a Cendrarsa)

g. Kryzys tożsamości w literaturze antylskiej I poł. XX wieku (w oparciu o utwory Aimé Césaire’a – Le cahier d’un retour au pays natal ; wiersze Guy Tiroliena – Prière d’un petit enfant nègre ; i Léona Gontrana Damasa - Hoquet)

h. Mit w teatrze francuskim XX w., na podstawie utworów Giraudoux (Elektra), Sartre’a (Muchy) i Anouilha (Antygona).

Literatura:

Bibliografia selektywna:

1. Jaroszyński Czesław, Jaroszyński Piotr, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej

2. Głowiński Michał, Zarys teorii literatury

3. Adamski Jerzy, Historia literatury francuskiej

4. Boy-Żeleński Tadeusz, Szkice z literatury francuskiej, tom I i II

5. Kroker Wiesław, Piłaszewicz Agnieszka, Anthologie de la critique littéraire française.

6. Patrice Pavis, Dictionnaire du théâtre (lub w wersji polskiej Słownik teatru)

7. Lagarde, Michard, Moyen-Age – XX siècle

8. Bordas, Histoire de la littérature française du XIX – XX siècle

9. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, PAN

10. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora

11. Schopenhauer Arthur, Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów

Uwagi:

Studenci uczęszczający w zajęciach poddani są ocenianiu bieżącemu, którego elementami są

• obecność (do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze)

• aktywny udział w zajęciach (wygłaszanie krótkich exposé na tematy wskazane przez prowadzącego)

• pierwszy semestr: prezentowanie etapów pracy, złożenie pierwszego rozdziału;

• drugi semestr: złożenie całej pracy dyplomowej do końca maja

Uwaga: nieprzestrzeganie terminów składania poszczególnych części pracy skutkuje obniżeniem oceny za pracę lub brakiem zgody na dopuszczenie do obrony w pierwszym terminie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)