Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium „W gąszczu reguł interpunkcyjnych”

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PN2-1KON1
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium „W gąszczu reguł interpunkcyjnych”
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii polskiej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska nauczycielska 1 rok sem.zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone są metodami warsztatowymi. Składają się z trzech części:

1) krótkiej części wprowadzającej lub podsumowującej – tu najczęściej forma podawcza (różne techniki);

2) części teoretycznej – studenci w grupach albo samodzielnie opracowują w formie pisemnej podane zagadnienia, bazując na własnym przygotowaniu do zajęć, korzystając z przygotowanych przez prowadzącego materiałów, a także słowników i stron internetowych;

3) część praktyczna – samodzielnie bądź w grupach analizują odpowiednio dobrane do tematu zajęć teksty, wykorzystując przygotowane w pierwszej części zajęć materiały.

Kolejność modułów i czas ich realizacji może być różny dla poszczególnych tematów. Teksty na kolejnych zajęciach są coraz bardziej skomplikowane.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok i semestr studiów: semestr zimowy I roku

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu interpunkcji

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz.

Metody dydaktyczne: przedmiot prowadzony jest z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu, konsultacji, metody heurystycznej, metod aktywizujących, np. warsztatów grupowych, metody projektu.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach z nauczycielem – 15 godz.

Samodzielna praca w domu (w tym przygotowanie prezentacji) –35 godz.

ŁĄCZNIE – 50 godz.

Podczas konwersatorium student zajmuje się następującymi zagadnieniami:

1) Kwestie organizacyjne: dyskusja nad tematyką zajęć i ich programem, literatura, zasady pracy na zajęciach, warunki zaliczenia.

2) Słowniki i poradniki, przydatne strony internetowe.

2) Ogólna charakterystyka polskiej interpunkcji: funkcje przecinka, średnika i kropki; funkcje myślnika, łącznika i półpauzy; myślnik, łącznik czy półpauza; myślnik czy przecinek, przecinek czy średnik.

3) Rodzaje cudzysłowów i nawiasów, ich funkcje w różnego typu tekstach; wielokropek w tekście artystycznym i naukowym; łączenie znaków interpunkcyjnych. Inne znaki wewnątrzwyrazowe i międzywyrazowe: kreska liczbowa, ukośnik, apostrof, tylda, strzałka, punktor, separator, znak powtórzenia (ditto). Dzielenie wyrazów i innych jednostek na końcu wiersza.

7) Specyficzne problemy interpunkcyjne (funkcje poszczególnych znaków interpunkcyjnych w różnego typu tekstach, łączenie znaków interpunkcyjnych itp.).

Literatura:

Gałązka A., Podracki J., Gdzie postawić przecinek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.

Karpowicz T. (2009), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa: PWN

Wielki słownik ortograficzny PWN, red. E. Polański, Warszawa 2016.

Platforma PWN: https://sjp.pwn.pl/

Efekty uczenia się:

KA7: WG12,WK7,WK9, UW9, UW12, UO7, KK3, KK4, KK5, KR7.

Metody i kryteria oceniania:

metoda podawcza, praca w grupach, dyskusja;

zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)