Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań literaturoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PN2-1MBL
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań literaturoznawczych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii polskiej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska nauczycielska 1 rok sem.zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot wymaga merytorycznych podstaw z zakresu poetyki oraz wiedzy teoretycznoliterackiej, aby student mógł zrozumieć przemiany, jakim ulegały metodologie w badaniach literackich.

Skrócony opis:

Zapoznanie z najważniejszymi kierunkami metodologicznymi w badaniach literackich oraz wykształcenie postaw krytycznych wobec nich. Przegląd i charakterystyka wybranych XX-wiecznych stanowisk metodologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem metod strukturalnych, psychoanalitycznych i hermeneutycznych.

Problematyka szczegółowa:

Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa - rekonesans.

Psychologiczne narzędzia badania procesu twórczego.

Strukturalistyczne narzędzia badania dzieła literackiego.

Badanie procesu odbioru: socjologia literatury, hermeneutyka, dekonstrukcja.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia stacjonarne.

Obowiązkowy w ramach wybranej specjalizacji

I rok, I semestr

Poetyka i teoria literatury. Przedmiot wymaga merytorycznych podstaw z zakresu poetyki oraz wiedzy teoretycznoliterackiej, aby student mógł zrozumieć przemiany, jakim ulegały metodologie w badaniach literackich.

15 godz. ćwiczeń

Ćwiczenia, konsultacje.

Pisemne zaliczenie ćwiczeń, z uwzględnieniem aktywności studenta podczas ćwiczeń.

3 punky ECTS

Literatura:

Wykaz literatury:

Z.Kuderowicz, Dilthey, Warszawa 1987 (tu: Człowiek-istota poznająca; Człowiek-istota historyczna; Przeżywanie i rozumienie).

W. Tatarkiewicz, Opozycja w przyrodoznawstwie; Opozycja wśród humanistów, w: tegoż, Historia filozofii, t.3, Warszawa 1981.

Z. Freud, Ego, Id, w: tegoż, Poza zasadą przyjemności, Warszawa 1975.

C.G. Jung, Ego, Cień, Syzygia: anima i animus, Psychologia i literatura, w: tegoż, Archetypy i symbole, Warszawa 1981.

K. Kłosińska, Kobieta autorka, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2001.

N.K. Miller, Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, pod red, A. Burzyńskiej i M.P. Markowskiego, Kraków 2006.

Z. Mitosek, Formalizm rosyjski, w: tejże, Teorie badań literackich, Warszawa 1983.

J. Mukařovsky, O strukturalizmie; Funkcja estetyczna, norma, wartość, w: tegoż, Wśród znaków i struktur, Warszawa 1970.

Semiotyka kultury, red. M.R. Mayenowa, Warszawa 1975 (tu: J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury oraz B. Uspienski, Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki /na przykładzie malarstwa i literatury).

H.-G. Gadamer, Pojęcie doświadczenia i istota doświadczenia hermeneutycznego, w; tegoż, Prawda i metoda, Kraków 1993.

K. Rosner, Krytyka świadomości historycznej jako droga do określenia istoty doświadczenia hermeneutycznego; Gadamerowska koncepcja doświadczenia hermeneutycznego, w: tenże, Hermeneutyka jako krytyka kultury, Warszawa 1991.

A. Burzyńska, Jak czytali dekonstrukcjoniści? oraz Lekturografia. Derridowska filozofia czytania, w: tejże, Anty-teoria literatury, Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

KA7_WG11

KA7_WG13

KA7_WK7

KA7_UW10

KA7_KK4

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne z uwzględnieniem aktywności studenta na ćwiczeniach. Dwie nieobecności dopuszczalne.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapoznanie z najważniejszymi kierunkami metodologicznymi w badaniach literackich oraz wykształcenie postaw krytycznych wobec nich. Przegląd i charakterystyka wybranych XX-wiecznych stanowisk metodologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem metod strukturalnych, psychoanalitycznych i hermeneutycznych.

Problematyka szczegółowa:

Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa - rekonesans.

Psychologiczne narzędzia badania procesu twórczego.

Strukturalistyczne narzędzia badania dzieła literackiego.

Badanie procesu odbioru: socjologia literatury, hermeneutyka, dekonstrukcja.

Metody badań i techniki opisu procesu historycznoliterackiego.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia stacjonarne.

Obowiązkowy w ramach wybranej specjalizacji

I rok, I semestr

Poetyka i teoria literatury. Przedmiot wymaga merytorycznych podstaw z zakresu poetyki oraz wiedzy teoretycznoliterackiej, aby student mógł zrozumieć przemiany, jakim ulegały metodologie w badaniach literackich.

15 godz. ćwiczeń

Ćwiczenia, konsultacje.

Pisemne zaliczenie ćwiczeń, z uwzględnieniem aktywności studenta podczas ćwiczeń.

3 punky ECTS

Literatura:

Wykaz literatury:

Z.Kuderowicz, Dilthey, Warszawa 1987 (tu: Człowiek-istota poznająca; Człowiek-istota historyczna; Przeżywanie i rozumienie).

W. Tatarkiewicz, Opozycja w przyrodoznawstwie; Opozycja wśród humanistów, w: tegoż, Historia filozofii, t.3, Warszawa 1981.

Z. Freud, Ego, Id, w: tegoż, Poza zasadą przyjemności, Warszawa 1975.

C.G. Jung, Ego, Cień, Syzygia: anima i animus, Psychologia i literatura, w: tegoż, Archetypy i symbole, Warszawa 1981.

K. Kłosińska, Kobieta autorka, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2001.

N.K. Miller, Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, pod red, A. Burzyńskiej i M.P. Markowskiego, Kraków 2006.

Z. Mitosek, Formalizm rosyjski, w: tejże, Teorie badań literackich, Warszawa 1983.

J. Mukařovsky, O strukturalizmie; Funkcja estetyczna, norma, wartość, w: tegoż, Wśród znaków i struktur, Warszawa 1970.

Semiotyka kultury, red. M.R. Mayenowa, Warszawa 1975 (tu: J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury oraz B. Uspienski, Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki /na przykładzie malarstwa i literatury).

H.-G. Gadamer, Pojęcie doświadczenia i istota doświadczenia hermeneutycznego, w; tegoż, Prawda i metoda, Kraków 1993.

K. Rosner, Krytyka świadomości historycznej jako droga do określenia istoty doświadczenia hermeneutycznego; Gadamerowska koncepcja doświadczenia hermeneutycznego, w: tenże, Hermeneutyka jako krytyka kultury, Warszawa 1991.

A. Burzyńska, Jak czytali dekonstrukcjoniści? oraz Lekturografia. Derridowska filozofia czytania, w: tejże, Anty-teoria literatury, Kraków 2006.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Sidoruk
Prowadzący grup: Elżbieta Sidoruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapoznanie z najważniejszymi kierunkami metodologicznymi w badaniach literackich oraz wykształcenie postaw krytycznych wobec nich. Przegląd i charakterystyka wybranych XX-wiecznych stanowisk metodologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem metod strukturalnych, psychoanalitycznych i hermeneutycznych.

Problematyka szczegółowa:

Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa - rekonesans.

Psychologiczne narzędzia badania procesu twórczego.

Strukturalistyczne narzędzia badania dzieła literackiego.

Badanie procesu odbioru: socjologia literatury, hermeneutyka, dekonstrukcja.

Metody badań i techniki opisu procesu historycznoliterackiego.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia stacjonarne.

Obowiązkowy w ramach wybranej specjalizacji

I rok, I semestr

Poetyka i teoria literatury. Przedmiot wymaga merytorycznych podstaw z zakresu poetyki oraz wiedzy teoretycznoliterackiej, aby student mógł zrozumieć przemiany, jakim ulegały metodologie w badaniach literackich.

15 godz. ćwiczeń

Ćwiczenia, konsultacje.

Pisemne zaliczenie ćwiczeń, z uwzględnieniem aktywności studenta podczas ćwiczeń.

3 punky ECTS

Literatura:

Wykaz literatury:

Z.Kuderowicz, Dilthey, Warszawa 1987 (tu: Człowiek-istota poznająca; Człowiek-istota historyczna; Przeżywanie i rozumienie).

W. Tatarkiewicz, Opozycja w przyrodoznawstwie; Opozycja wśród humanistów, w: tegoż, Historia filozofii, t.3, Warszawa 1981.

Z. Freud, Ego, Id, w: tegoż, Poza zasadą przyjemności, Warszawa 1975.

C.G. Jung, Ego, Cień, Syzygia: anima i animus, Psychologia i literatura, w: tegoż, Archetypy i symbole, Warszawa 1981.

K. Kłosińska, Kobieta autorka, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2001.

N.K. Miller, Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, pod red, A. Burzyńskiej i M.P. Markowskiego, Kraków 2006.

Z. Mitosek, Formalizm rosyjski, w: tejże, Teorie badań literackich, Warszawa 1983.

J. Mukařovsky, O strukturalizmie; Funkcja estetyczna, norma, wartość, w: tegoż, Wśród znaków i struktur, Warszawa 1970.

Semiotyka kultury, red. M.R. Mayenowa, Warszawa 1975 (tu: J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury oraz B. Uspienski, Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki /na przykładzie malarstwa i literatury).

H.-G. Gadamer, Pojęcie doświadczenia i istota doświadczenia hermeneutycznego, w; tegoż, Prawda i metoda, Kraków 1993.

K. Rosner, Krytyka świadomości historycznej jako droga do określenia istoty doświadczenia hermeneutycznego; Gadamerowska koncepcja doświadczenia hermeneutycznego, w: tenże, Hermeneutyka jako krytyka kultury, Warszawa 1991.

A. Burzyńska, Jak czytali dekonstrukcjoniści? oraz Lekturografia. Derridowska filozofia czytania, w: tejże, Anty-teoria literatury, Kraków 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)