Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - etap 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PN2-1SEM2
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie - etap 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii polskiej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska nauczycielska 1 rok sem.letni 2 stopień
Filologia polska nauczycielska 1 rok sem.zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe
seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Seminarium z zakresu literaturoznawstwa służy wyborowi i realizacji tematu pracy magisterskiej z tej dyscypliny. Podczas zajęć seminaryjnych student sporządzi konspekt pracy i punkt po punkcie go zrealizuje w zgodzie z zasadami obowiązującymi w tego rodzaju przedsięwzięciu.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium magisterskiego jest pokierowanie pracą studenta nad rozprawą magisterską oraz pogłębienie jego wiedzy z historii literatury tudzież dyscyplin przydatnych w rozumieniu procesu historycznoliterackiego i szeroko pojętych zjawisk kulturowych (historia, kulturoznawstwo, psychologia, socjologia). Magistrant zapozna się z metodologią pisania pracy magisterskiej, w toku dyskusji sprecyzuje swoje zainteresowania badawcze, a docelowo napisze rozprawę magisterską o profilu literaturoznawczym, prezentując jej części (konspekt i poszczególne rozdziały) podczas spotkań seminaryjnych i wypracowując stopniowo optymalną strukturę tekstu, doskonaląc wielopoziomową spójność wywodu i naukowy styl wypowiedzi.

Pełny opis:

Jednostka realizująca: Wydział filologiczny UwB,

profil studiów: ogólnoakademicki

forma studiów: stacjonarne

rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

rok studiów/semestr: I rok II stopnia, sem. I i II, II rok II stopnia, sem. I i II

Liczba godzin dydaktycznych:

2x30h=60h (I rok)

2x30h=60h (II rok)

Metody dydaktyczne: dyskusja, analiza tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa, wykład, prezentacja multimedialna

Punkty ECTS: 30

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w seminariach, konsultacje z promotorem: 4x30h + 180h. Samodzielne opracowanie materiału z wybranego zakresu badawczego: 70h

Przygotowanie referatu / prezentacji multimedialnej: 30h

Kwerenda biblioteczna: 60h

Gromadzenie materiału badawczego: 60h

Pisanie pracy: 250h

wymagania wstępne: historia literatury polskiej XIX w., analiza dzieła literackiego, teoria literatury.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław 1982;

J. Majchrzak, T. Mendel, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1995;

H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004;

W. Szulc, Diabeł tkwi w przypisach (lub ich braku), "Forum Akademickie" https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2018/04/diabel-tkwi-w-przypisach-lub-ich-braku/

M. Węglińska, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca:

S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003;

H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005;

A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005;

K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998;

Pozostałe lektury – dostosowane do tematów prac magisterskich realizowanych podczas seminarium.

Efekty uczenia się:

Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk filologicznych FP2_W01: H2A_W01;

formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji FP2_U01: H2A_U01;

analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i użytkowy) z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego FP2_U02: H2A_U02;

potrafi uzyskać z wszystkich istotnych źródeł i wykorzystać w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury oraz języka FP2_U03: H2A_U03;

definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, genologicznej, historycznoliterackiej, językoznawczej na poziomie rozszerzonym FP2_W02: H1A_W02;

aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy FP2_K04: H2A_K05;

docenia różnorodność badań literaturoznawczych, ich powiązania z rzeczywistością pozajęzykową oraz ich rolę w rozwoju nauk humanistycznych FP_K05.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe. Na ocenę końcową składają się następujące elementy: w pierwszym semestrze – obecność na zajęciach (2 nieobecności dozwolone, ponadnormatywne należy zaliczyć podczas konsultacji), aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji), wykonanie zadań indywidualnych: kwerenda biblioteczna pod kątem stanu badań, przedstawienie stanu badań podczas seminarium, sporządzenie wstępnego konspektu pracy. W drugim semestrze: przedstawienie pierwszego rozdziału pracy – stanu badań, przedstawienie skorygowanego konspektu pracy. Semestr trzeci: przedstawienie i poprawa poszczególnych rozdziałów pracy. Semestr czwarty: przedstawienie i poprawa (wg wskazówek promotora) całości pracy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium magisterskiego jest pogłębienie wiedzy z językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych: kulturoznawstwa, psychologii, socjologii itp., także pogłębienie umiejętności analizy i interpretacji zjawisk językowych oraz umiejętności problematyzowania tematów, stawiania pytań badawczych i odpowiedzi na nie.

Ponadto: zapoznanie z metodologią pisania pracy magisterskiej; dyskusja nt. zainteresowań badawczych - wybór tematów; etapy przygotowania pracy dyplomowej o profilu językoznawczym; prezentacja przykładowych prac. Struktura pracy, jej konspekt. Spójność linearna i semantyczna tekstu pracy naukowej: komplementarność rozdziałów. Styl naukowy. Zagadnienie stanu badań. Dobór literatury przedmiotu. Bazy danych. Klasyfikacja i opis materiału badawczego.

Strona techniczna pracy. Relacja tekst własny: tekst cudzy, sposoby cytowań. Wyróżnianie graficzne cytatów, ich lokalizacja w pracy. Korekta i autokorekta zredagowanych fragmentów. Przedstawienie gotowej pracy magisterskiej na podstawie konspektu.

Praca w zespole i praca indywidualna studenta. Konsultacje z promotorem. Dyskusje naukowe. Przygotowywanie konspektów.

Pełny opis:

Jednostka realizująca: Wydział filologiczny UwB, Kolegium Językoznawstwa profil studiów: ogólnoakademicki

forma studiów: stacjonarne

rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

rok studiów/semestr: I rok II stopnia, sem. I i II, II rok II stopnia, sem. I i II (specjalność nauczycielska)

Liczba godzin dydaktycznych:

2x30h=60h ćwiczenia (I rok)

2x30h=60h ćwiczenia (II rok)

Metody dydaktyczne: dyskusje, analiza tekstów naukowych z zakresu językoznawstwa, wykłady konwersatoryjne, metoda interaktywna, dyskusja kierowana ze studentami, forma podawcza w postaci prezentacji multimedialnej

Punkty ECTS: 30

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w ćwiczeniach seminaryjnych, dodatkowych konsultacjach, konsultacje z promotorem: 4x30h + 180h. Samodzielne opracowanie materiału z wybranego zakresu badawczego: 70h

Przygotowanie referatu / prezentacji multimedialnej: 30h

Kwerenda biblioteczna: 60h

Gromadzenie materiału badawczego: 60h

Pisanie pracy: 250h

wymagania wstępne: gramatyka opisowa języka polskiego, gramatyka historyczna języka polskiego z elementami scs, historia języka polskiego, kultura języka polskiego i praktyczna stylistyka, semantyka i pragmatyka językowa

liczba godz. zajęć dydaktycznych: godz. ćwiczenia

metody dydaktyczne: metoda interaktywna, dyskusja kierowana ze studentami, forma podawcza w postaci prezentacji multimedialnej forma zaliczenia przedmiotu: opracowanie wybranej metodologii w postaci prezentacji multimedialnej i zaprezentowanie jej w interesujący sposób.

Literatura:

1. Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, Tomasz Piekot, PWN, Warszawa 2008.

2. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2008

3. Z. Kaleta, Nazwisko w kulturze polskiej, Kraków.

4. K. Rymut, Nazwiska Polaków – słownik historyczno-etymologiczny, Kraków 2001.

5. A. Gałkowski, Chrematonimy w funkcji użytkowo-kulturowej, Łódź 2013.

6. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.

7. Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko.

8. Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Wyd. PWN, Warszawa 2005.

9. Hanna Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Wyd. PWN, Warszawa 2005.

10. Współczesny język polski. Praca zbiorowa pod red. nauk. Jerzego Bartmińskiego, Wyd. UMCS, Lublin 2001.

11. J. Kuć, Antroponimia pogranicza Podlasko-mazowieckiego (na przykładzie XVII-wiecznych ksiąg metrykalnych z Mokobód), Siedlce 2006.

12. Bibliografia onomastyki polskiej od 1991 do 2000 włącznie, Kraków.

13. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

14. Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 2009.

15. Zendrowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2005.

16. Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1995.

17. Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001.

18. Woźniak K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998.

19. Pozostałe publikacje – według wskazań promotora.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Dąbrowicz
Prowadzący grup: Elżbieta Dąbrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

j.w.

Pełny opis:

Podczas seminarium poruszone zostaną następujące zagadnienia związane z realizacją tematu badawczego przez studenta, której efektem będzie praca magisterska:

1. Historia literatury polskiej XIX wieku – nowe ujęcia badawcze.

2. Przegląd tematów i problemów w piśmiennictwie doby romantyzmu.

3. Praca magisterska – jako typ wypowiedzi naukowej.

4. Podstawa materiałowa pracy.

5. Wybór metodologii.

6. Kwerenda biblioteczna i zapis jej efektów. Bazy danych.

7. Dobór literatury przedmiotu, przedstawienie stanu badań, zapis bibliograficzny.

8. Tekst własny/ tekst cudzy - operowanie cytatem i przypisem.

9. Styl naukowy. Redakcja tekstu naukowego.

10. Błędy logiczne i językowe.

Tematy prac magisterskich, realizowane w ramach seminarium, będą się skupiały w trzech kręgach problemowych, wybranych ze względu na ich wagę dla kompetencji przyszłego nauczyciela-polonisty:

Krąg I. Literatura XIX-wieczna (gł. romantyczna) – próby odświeżenia paradygmatu

Uczniowie i nauczyciele na ogół biedzą się nad literaturą romantyzmu, przykrojoną do szkolnych programów. Czy rzeczywiście szkolna literatura romantyków musi być udręką? Gdzie szukać inspiracji dla nowych odczytań romantycznego kanonu? Czy istnieje – powiedzmy – polski ekoromantyzm, romantyzm „zielony”?

„Zielony” romantyzm. Literatura i środowisko naturalne

Ekologia jest tematem z pierwszych stron gazet, ale temat relacji między człowiekiem a środowiskiem naturalnym ma długą historię. Romantycy z jednej strony potrafili na wiele sposobów mówić o tym, co ich otacza, docenić siły natury. Jako świadkowie postępującej urbanizacji oraz industrializacji formułowali też obawy o przyszłość ziemi. Progresywiści uważali ich z tego powodu za odszczepieńców i marzycieli. Dzisiaj jednak na dorobek myśli ekologicznej romantyków możemy spojrzeć z większym zrozumieniem. Celem seminarium będzie lektura tekstów romantycznych eksplorująca tematy związane z klimatem, światem roślinnym i zwierzęcym, katastrofami naturalnymi, eksploatacją zasobów naturalnych etc.

Krąg II. Społeczna historia literatury

Problematyka społeczna w literaturze miała już wiele odsłon – jest to perspektywa przepastna. Na tegorocznym seminarium proponuję tematy dotyczące dwóch zagadnień:

1) Szkoła, uczniowie, nauczyciele jako temat literatury XIX wieku

Szkoła jako instytucja i zarazem pole doświadczeń indywidualnych i grupowych od dawna dostarcza pisarzom tematów, bodźców do przemyśleń. Wędrówka po tekstach XIX-wiecznych różnego rodzaju (auto/biograficznych, publicystycznych, fikcjonalnych…) odnoszących się do szkolnictwa i wychowania, w całym jego zróżnicowaniu, od prywatnego (domowego) po publiczne, od elementarnego po uniwersyteckie itd. przyniesie – zaręczam – wiele zaskakujących odkryć i obserwacji.

2) Rodzina i pokrewieństwo w literaturze polskiej XIX wieku

W historii literatury polskiej wciąż brakuje kompleksowego opracowania tej problematyki. Warto by więc pozbierać, zinwentaryzować i przemyśleć rozproszone studia czy uwagi na temat szeroko pojętej problematyki rodzinnej w literaturze, przedyskutować fundamentalne rozprawy dotyczące kwestii życia prywatnego w świecie zachodnim (Historia życia prywatnego, red. P. Ariès, G. Duby, Historia seksualności M. Foucaulta, Upadek człowieka publicznego R. Senneta) a przede wszystkim konsekwentnie przebadać pod wskazanym kątem materiał literacki, zwłaszcza prozę powieściową, pamiętnikarską i epistolarną powstającą w XIX wieku, w osobliwych warunkach funkcjonowania społeczeństw polskiego – a więc i rodzin – w trzech różnych państwach, (też na emigracji czy zesłaniu) w kontakcie z rozmaitymi wzorami kulturowymi. Okoliczność ta sprawia, że w odniesieniu do XIX wieku należałoby mówić nie tylko o rodzinie polskiej w różnych jej społecznych wariantach (rodzina arystokratyczna, szlachecka, mieszczańska, inteligencka, chłopska…), ale raczej o rodzinie na ziemiach polskich, uwzględniając czynnik zróżnicowania regionalnego i etnicznego.

(W kręgu zagadnień szkolno-rodzinnych możliwe są również tematy dotyczące literatury XX i XXI wieku).

Krąg III. Trudny pisarz? Norwid – formy obecności (XIX-XXI wiek)

Polska norwidologia ma już wieloletnie tradycje. Nowe, w pełni krytyczne wydanie spuścizny po Cyprianie Norwidzie (będzie liczyło 17 tomów) skłania do przemyślenia na nowo jego twórczości. Ów inteligent bez widoków na przyszłość w kraju urodzenia, poszukujący swego miejsca w Europie i za oceanem miał i wciąż ma niejedno do powiedzenia swoim czytelnikom konfrontującym się ze światem w kryzysie, na „przejściu”, kiedy trudno o stabilny grunt pod nogami i jednoznaczne drogowskazy.

Literatura:

Literatura podstawowa:

E. Dąbrowicz, Romantyzm ziemi przechodów. Próby terytorialnej historii literatury, Białystok 2019;

A. Kasperek, Zielony romantyzm, kontrkultura i ekologia : kilka uwag na temat romantycznych inspiracji ekologicznego oporu, 2017;

A. Bagłajewski, Obecność romantyzmu, Lublin 2015;

K. Czech, "Mały romantyzm" w sprawie ludu. Przykład Lucjana Siemieńskiego, "Literatura Ludowa" 2017, nr 3;

Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009;

W. Tomasik, Romantycy i technika, Warszawa 2017.

Romantyzm uniwersytecki, red. E. Dąbrowicz, M. Lul, Białystok 2019.

Pozostałe pozycje – w zależności od tematyki prac magisterskich przygotowywanych przez studentów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)