Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działalność naukowa i kulturalna bibliotek

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-1BIK
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Działalność naukowa i kulturalna bibliotek
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe
specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot wprowadza studenta w wiedzę na temat naukowego i kulturalnego profilu działalności bibliotek.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza studenta w wiedzę na temat naukowego i kulturalnego profilu działalności bibliotek.

Pełny opis:

Liczba punktów ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: 40 godz.

Wskaźniki ilościowe: bezpośredni kontakt z prowadzącym: 20 godz.; praca własna 20 godz.

Zakres tematów:

Biblioteka jako instytucja kultury.

Biblioteka, bibliotekarz, książka w kulturze i literaturze.

Biblioteka w społeczności lokalnej.

Przykłady działań, inicjatyw bibliotecznych na rzecz kultury i nauki.

Przykłady programów wspierających finansowanie działalności kulturalnej i naukowej bibliotek.

Literatura:

Filipowicz A., Czy biblioteka jest instytucją kultury, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/126/126_filipowicz.pdf

Hajduk Ł., Biblioteka otwarta na zmiany: od upowszechniania do animacji, "Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych", t. LXVIII, 2015, s. 99–109.

Lewandowicz – Nosal G., Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik, Warszawa 2008.

Makowski T., „Biblioteka 2020, czyli nowe wyzwania dla bibliotek publicznych”, Kraków, 15.04.2015, http://www.lustrobiblioteki. pl/2015/04/wyzwania-bibliotek-we-wspoczesnym.html

Pietrzak M., Rola teatru w edukacyjnej pracy bibliotekarza i nauczyciela, Warszawa 2007.

Tarkowski A., Benedykt E., Scenariusze przyszłości bibliotek, Warszawa 2011, https://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/12/SCENARIUSZE_PRZYSZLOSCI_BIBLIOTEK_www.pdf?sequence=1

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Słuchacz zna i rozumie w pogłębionym stopniu interdyscyplinarność bibliotekoznawstwa, czytelnictwa i nauki o książce i informacji oraz kulturowy wymiar bibliotek.

Student zna i rozumie kierunki rozwoju bibliotek z naciskiem na ich aspekty kulturowe.

SP7_WG01

SP7_WG02

SP7_WG03

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach. Przygotowanie projektu wybranego działania kulturalnego dedykowanego bibliotekom.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza studenta w wiedzę na temat naukowego i kulturalnego profilu działalności bibliotek.

Pełny opis:

Zakres tematów:

Biblioteka jako instytucja kultury.

Biblioteka, bibliotekarz, książka w kulturze i literaturze.

Biblioteka w społeczności lokalnej.

Przykłady działań, inicjatyw bibliotecznych na rzecz kultury i nauki.

Przykłady programów wspierających finansowanie działalności kulturalnej i naukowej bibliotek.

Literatura:

Filipowicz A., Czy biblioteka jest instytucją kultury, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/126/126_filipowicz.pdf

Hajduk Ł., Biblioteka otwarta na zmiany: od upowszechniania do animacji, "Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych", t. LXVIII, 2015, s. 99–109.

Lewandowicz – Nosal G., Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik, Warszawa 2008.

Makowski T., „Biblioteka 2020, czyli nowe wyzwania dla bibliotek publicznych”, Kraków, 15.04.2015, http://www.lustrobiblioteki. pl/2015/04/wyzwania-bibliotek-we-wspoczesnym.html

Pietrzak M., Rola teatru w edukacyjnej pracy bibliotekarza i nauczyciela, Warszawa 2007.

Tarkowski A., Benedykt E., Scenariusze przyszłości bibliotek, Warszawa 2011, https://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/12/SCENARIUSZE_PRZYSZLOSCI_BIBLIOTEK_www.pdf?sequence=1

Uwagi:

Jeden temat zostanie zrealizowany w Książnicy Podlaskiej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza studenta w wiedzę na temat naukowego i kulturalnego profilu działalności bibliotek.

Pełny opis:

Zakres tematów:

Biblioteka jako instytucja kultury.

Biblioteka, bibliotekarz, książka w kulturze i literaturze.

Biblioteka w społeczności lokalnej.

Przykłady działań, inicjatyw bibliotecznych na rzecz kultury i nauki.

Przykłady programów wspierających finansowanie działalności kulturalnej i naukowej bibliotek.

Literatura:

Filipowicz A., Czy biblioteka jest instytucją kultury, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/126/126_filipowicz.pdf

Hajduk Ł., Biblioteka otwarta na zmiany: od upowszechniania do animacji, "Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych", t. LXVIII, 2015, s. 99–109.

Lewandowicz – Nosal G., Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik, Warszawa 2008.

Makowski T., „Biblioteka 2020, czyli nowe wyzwania dla bibliotek publicznych”, Kraków, 15.04.2015, http://www.lustrobiblioteki. pl/2015/04/wyzwania-bibliotek-we-wspoczesnym.html

Pietrzak M., Rola teatru w edukacyjnej pracy bibliotekarza i nauczyciela, Warszawa 2007.

Tarkowski A., Benedykt E., Scenariusze przyszłości bibliotek, Warszawa 2011, https://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/12/SCENARIUSZE_PRZYSZLOSCI_BIBLIOTEK_www.pdf?sequence=1

Uwagi:

Jeden temat zostanie zrealizowany w Książnicy Podlaskiej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)