Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia dziennikarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-1HD
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia dziennikarstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Nadrzędne cele przedmiotu: zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii mediów i dziennikarstwa, a przez to stworzenie tła i kontekstu, dzięki któremu lepiej będą rozumieć problematykę mediów współczesnych w Polsce i w Europie oraz specyfikę poszczególnych nośników i form masowej komunikacji.



Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z historią dziennikarstwa, z zachowaniem kontekstów historycznych i kulturowych, w odpowiednich ramach gatunkowych, chronologicznych i periodyzacyjnych.

Pełny opis:

1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć;

2. Historia książki i druku;

3. Historia prasy europejskiej;

4. Historia prasy polskiej. Najważniejsze etapy rozwoju prasy

5-6. Historia telekomunikacji, radia, telewizji, internetu (telekomunikacja, fotografia film, media audialne, telewizja, komputery)

7. Historia i korzenie public relations, reklamy

8. Przyszłość mediów w epoce cyfrowej.

Profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 15 godz. konwersatorium, 4 ECTS; bilans nakładu pracy:

Udział w zajęciach- 15 godz.

przygotowanie do zajęć - 30 godz.

Literatura:

Literatura

- Z. Bajka, Dziennikarze w Polsce na przełomie wieków, w: Polski system medialny 1989-2011, Kraków 2013, s. 57-76. (dostępne online)

- Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008 (Z. Bauer, Kalendarium rozwoju mediów, Z. Bauer, Rozwój środków komunikowania)

- B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.

- Dzieje prasy polskiej, pod red. J. Łojka, J. Myślińskiego, W. Władyki, Warszawa 1988;

- S. Dziki, Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82

- T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy, prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2001.

- T. Goban-Klas, Powstanie i rozwój mediów. Od malowideł naskalnych do mulitmediów, Kraków 2001, s. 14-99.

- W. Godzic, Telewizja dla dziennikarzy – telewizja dla widzów, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 127-144.

- D. Grzelewska, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001.

- M. Jasionowicz, Internet. Medium, środowisko, społeczność, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 145-160.

- S. Jędrzejewski, Radio. Narodziny – ewolucja - perspektywy, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 115-126.

- J. Myśliński, Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004;

- D. Nałęcz, Rozwój prasy a kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na ziemiach polskich, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1980, (R. 19), z. 2, s. 85-93. (dostępne online)

- A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980;

- J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa, 2002 (Rozdz. 14: Wynalazek druku jako czynnik sprawczy wielkiej rewolucji i zarazem długiej ewolucji medialnej).

- J. T. Russell, W. R. Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, bmw, 2000.

- W. Wolert, Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych.

KA6_WK1 Ma podstawową wiedzę z dziejów państwa i kultury narodu polskiego na tle historii Europy i świata

KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

UMIEJĘTNOŚCI:

KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł

KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historyczno literackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów

KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków.

KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty.

KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.

KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: Zaliczenie: aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), przygotowanie prezentacji, mapy myśli, referatu, własnych opinii (razem 3 obowiązkowe aktywności: referat nt. historii jednego medium, opinia na temat wybranego zagadnienia, przedstawienie informacji o wybranej postaci).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Zimnoch
Prowadzący grup: Katarzyna Zimnoch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Nadrzędne cele przedmiotu: zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii mediów i dziennikarstwa, a przez to stworzenie tła i kontekstu, dzięki któremu lepiej będą rozumieć problematykę mediów współczesnych w Polsce i w Europie oraz specyfikę poszczególnych nośników i form masowej komunikacji; wymagania wstępne: podstawowa znajomość europejskiego rynku mediów.

Pełny opis:

1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć;

2. Historia książki i druku;

3. Historia prasy europejskiej;

4. Historia prasy polskiej. Najważniejsze etapy rozwoju prasy

5-6. Historia telekomunikacji, radia, telewizji, internetu (telekomunikacja, fotografia film, media audialne, telewizja, komputery)

7. Historia i korzenie public relations, reklamy

8. Przyszłość mediów w epoce cyfrowej.

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: I rok/semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: dyskusja, ćwiczenia praktyczne

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w konwersatorium (15 godz.) – 1 ECTS

ŁĄCZNIE 15 godz.

Literatura:

Literatura

- Z. Bajka, Dziennikarze w Polsce na przełomie wieków, w: Polski system medialny 1989-2011, Kraków 2013, s. 57-76. (dostępne online)

- Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008 (Z. Bauer, Kalendarium rozwoju mediów, Z. Bauer, Rozwój środków komunikowania)

- B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.

- Dzieje prasy polskiej, pod red. J. Łojka, J. Myślińskiego, W. Władyki, Warszawa 1988;

- S. Dziki, Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82

- T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy, prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2001.

- T. Goban-Klas, Powstanie i rozwój mediów. Od malowideł naskalnych do mulitmediów, Kraków 2001, s. 14-99.

- W. Godzic, Telewizja dla dziennikarzy – telewizja dla widzów, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 127-144.

- D. Grzelewska, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001.

- M. Jasionowicz, Internet. Medium, środowisko, społeczność, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 145-160.

- S. Jędrzejewski, Radio. Narodziny – ewolucja - perspektywy, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 115-126.

- J. Myśliński, Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004;

- D. Nałęcz, Rozwój prasy a kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na ziemiach polskich, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1980, (R. 19), z. 2, s. 85-93. (dostępne online)

- A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980;

- J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa, 2002 (Rozdz. 14: Wynalazek druku jako czynnik sprawczy wielkiej rewolucji i zarazem długiej ewolucji medialnej).

- J. T. Russell, W. R. Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, bmw, 2000.

- W. Wolert, Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005

Uwagi:

dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowywanych prac np. referatów, prezentacji

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Wojciechowski
Prowadzący grup: Paweł Wojciechowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Nadrzędne cele przedmiotu: zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii mediów i dziennikarstwa, a przez to stworzenie tła i kontekstu, dzięki któremu lepiej będą rozumieć problematykę mediów współczesnych w Polsce i w Europie oraz specyfikę poszczególnych nośników i form masowej komunikacji; wymagania wstępne: podstawowa znajomość europejskiego rynku mediów.

Pełny opis:

1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć;

2. Historia książki i druku;

3. Historia prasy europejskiej;

4. Historia prasy polskiej. Najważniejsze etapy rozwoju prasy

5-6. Historia telekomunikacji, radia, telewizji, internetu (telekomunikacja, fotografia film, media audialne, telewizja, komputery)

7. Historia i korzenie public relations, reklamy

8. Przyszłość mediów w epoce cyfrowej.

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: I rok/semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: dyskusja, ćwiczenia praktyczne

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w konwersatorium (15 godz.) – 1 ECTS

ŁĄCZNIE 15 godz.

Literatura:

Literatura

- Z. Bajka, Dziennikarze w Polsce na przełomie wieków, w: Polski system medialny 1989-2011, Kraków 2013, s. 57-76. (dostępne online)

- Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008 (Z. Bauer, Kalendarium rozwoju mediów, Z. Bauer, Rozwój środków komunikowania)

- B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.

- Dzieje prasy polskiej, pod red. J. Łojka, J. Myślińskiego, W. Władyki, Warszawa 1988;

- S. Dziki, Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82

- T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy, prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2001.

- T. Goban-Klas, Powstanie i rozwój mediów. Od malowideł naskalnych do mulitmediów, Kraków 2001, s. 14-99.

- W. Godzic, Telewizja dla dziennikarzy – telewizja dla widzów, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 127-144.

- D. Grzelewska, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001.

- M. Jasionowicz, Internet. Medium, środowisko, społeczność, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 145-160.

- S. Jędrzejewski, Radio. Narodziny – ewolucja - perspektywy, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 115-126.

- J. Myśliński, Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004;

- D. Nałęcz, Rozwój prasy a kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na ziemiach polskich, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1980, (R. 19), z. 2, s. 85-93. (dostępne online)

- A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980;

- J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa, 2002 (Rozdz. 14: Wynalazek druku jako czynnik sprawczy wielkiej rewolucji i zarazem długiej ewolucji medialnej).

- J. T. Russell, W. R. Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, bmw, 2000.

- W. Wolert, Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005

Uwagi:

dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowywanych prac np. referatów, prezentacji

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)