Historia dziennikarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-1HD |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia dziennikarstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Nadrzędne cele przedmiotu: zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii mediów i dziennikarstwa, a przez to stworzenie tła i kontekstu, dzięki któremu lepiej będą rozumieć problematykę mediów współczesnych w Polsce i w Europie oraz specyfikę poszczególnych nośników i form masowej komunikacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z historią dziennikarstwa, z zachowaniem kontekstów historycznych i kulturowych, w odpowiednich ramach gatunkowych, chronologicznych i periodyzacyjnych. |
Pełny opis: |
1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć; 2. Historia książki i druku; 3. Historia prasy europejskiej; 4. Historia prasy polskiej. Najważniejsze etapy rozwoju prasy 5-6. Historia telekomunikacji, radia, telewizji, internetu (telekomunikacja, fotografia film, media audialne, telewizja, komputery) 7. Historia i korzenie public relations, reklamy 8. Przyszłość mediów w epoce cyfrowej. Profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 15 godz. konwersatorium, 4 ECTS; bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach- 15 godz. przygotowanie do zajęć - 30 godz. |
Literatura: |
Literatura - Z. Bajka, Dziennikarze w Polsce na przełomie wieków, w: Polski system medialny 1989-2011, Kraków 2013, s. 57-76. (dostępne online) - Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008 (Z. Bauer, Kalendarium rozwoju mediów, Z. Bauer, Rozwój środków komunikowania) - B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. - Dzieje prasy polskiej, pod red. J. Łojka, J. Myślińskiego, W. Władyki, Warszawa 1988; - S. Dziki, Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82 - T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy, prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2001. - T. Goban-Klas, Powstanie i rozwój mediów. Od malowideł naskalnych do mulitmediów, Kraków 2001, s. 14-99. - W. Godzic, Telewizja dla dziennikarzy – telewizja dla widzów, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 127-144. - D. Grzelewska, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001. - M. Jasionowicz, Internet. Medium, środowisko, społeczność, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 145-160. - S. Jędrzejewski, Radio. Narodziny – ewolucja - perspektywy, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 115-126. - J. Myśliński, Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004; - D. Nałęcz, Rozwój prasy a kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na ziemiach polskich, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1980, (R. 19), z. 2, s. 85-93. (dostępne online) - A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980; - J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa, 2002 (Rozdz. 14: Wynalazek druku jako czynnik sprawczy wielkiej rewolucji i zarazem długiej ewolucji medialnej). - J. T. Russell, W. R. Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, bmw, 2000. - W. Wolert, Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych. KA6_WK1 Ma podstawową wiedzę z dziejów państwa i kultury narodu polskiego na tle historii Europy i świata KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego UMIEJĘTNOŚCI: KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historyczno literackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków. KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty. KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role. KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: Zaliczenie: aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), przygotowanie prezentacji, mapy myśli, referatu, własnych opinii (razem 3 obowiązkowe aktywności: referat nt. historii jednego medium, opinia na temat wybranego zagadnienia, przedstawienie informacji o wybranej postaci). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Zimnoch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Zimnoch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Nadrzędne cele przedmiotu: zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii mediów i dziennikarstwa, a przez to stworzenie tła i kontekstu, dzięki któremu lepiej będą rozumieć problematykę mediów współczesnych w Polsce i w Europie oraz specyfikę poszczególnych nośników i form masowej komunikacji; wymagania wstępne: podstawowa znajomość europejskiego rynku mediów. |
|
Pełny opis: |
1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć; 2. Historia książki i druku; 3. Historia prasy europejskiej; 4. Historia prasy polskiej. Najważniejsze etapy rozwoju prasy 5-6. Historia telekomunikacji, radia, telewizji, internetu (telekomunikacja, fotografia film, media audialne, telewizja, komputery) 7. Historia i korzenie public relations, reklamy 8. Przyszłość mediów w epoce cyfrowej. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: dyskusja, ćwiczenia praktyczne Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w konwersatorium (15 godz.) – 1 ECTS ŁĄCZNIE 15 godz. |
|
Literatura: |
Literatura - Z. Bajka, Dziennikarze w Polsce na przełomie wieków, w: Polski system medialny 1989-2011, Kraków 2013, s. 57-76. (dostępne online) - Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008 (Z. Bauer, Kalendarium rozwoju mediów, Z. Bauer, Rozwój środków komunikowania) - B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. - Dzieje prasy polskiej, pod red. J. Łojka, J. Myślińskiego, W. Władyki, Warszawa 1988; - S. Dziki, Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82 - T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy, prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2001. - T. Goban-Klas, Powstanie i rozwój mediów. Od malowideł naskalnych do mulitmediów, Kraków 2001, s. 14-99. - W. Godzic, Telewizja dla dziennikarzy – telewizja dla widzów, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 127-144. - D. Grzelewska, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001. - M. Jasionowicz, Internet. Medium, środowisko, społeczność, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 145-160. - S. Jędrzejewski, Radio. Narodziny – ewolucja - perspektywy, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 115-126. - J. Myśliński, Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004; - D. Nałęcz, Rozwój prasy a kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na ziemiach polskich, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1980, (R. 19), z. 2, s. 85-93. (dostępne online) - A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980; - J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa, 2002 (Rozdz. 14: Wynalazek druku jako czynnik sprawczy wielkiej rewolucji i zarazem długiej ewolucji medialnej). - J. T. Russell, W. R. Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, bmw, 2000. - W. Wolert, Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005 |
|
Uwagi: |
dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowywanych prac np. referatów, prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Wojciechowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Nadrzędne cele przedmiotu: zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii mediów i dziennikarstwa, a przez to stworzenie tła i kontekstu, dzięki któremu lepiej będą rozumieć problematykę mediów współczesnych w Polsce i w Europie oraz specyfikę poszczególnych nośników i form masowej komunikacji; wymagania wstępne: podstawowa znajomość europejskiego rynku mediów. |
|
Pełny opis: |
1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć; 2. Historia książki i druku; 3. Historia prasy europejskiej; 4. Historia prasy polskiej. Najważniejsze etapy rozwoju prasy 5-6. Historia telekomunikacji, radia, telewizji, internetu (telekomunikacja, fotografia film, media audialne, telewizja, komputery) 7. Historia i korzenie public relations, reklamy 8. Przyszłość mediów w epoce cyfrowej. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: dyskusja, ćwiczenia praktyczne Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w konwersatorium (15 godz.) – 1 ECTS ŁĄCZNIE 15 godz. |
|
Literatura: |
Literatura - Z. Bajka, Dziennikarze w Polsce na przełomie wieków, w: Polski system medialny 1989-2011, Kraków 2013, s. 57-76. (dostępne online) - Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008 (Z. Bauer, Kalendarium rozwoju mediów, Z. Bauer, Rozwój środków komunikowania) - B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. - Dzieje prasy polskiej, pod red. J. Łojka, J. Myślińskiego, W. Władyki, Warszawa 1988; - S. Dziki, Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82 - T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy, prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2001. - T. Goban-Klas, Powstanie i rozwój mediów. Od malowideł naskalnych do mulitmediów, Kraków 2001, s. 14-99. - W. Godzic, Telewizja dla dziennikarzy – telewizja dla widzów, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 127-144. - D. Grzelewska, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001. - M. Jasionowicz, Internet. Medium, środowisko, społeczność, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 145-160. - S. Jędrzejewski, Radio. Narodziny – ewolucja - perspektywy, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 115-126. - J. Myśliński, Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004; - D. Nałęcz, Rozwój prasy a kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na ziemiach polskich, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1980, (R. 19), z. 2, s. 85-93. (dostępne online) - A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980; - J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa, 2002 (Rozdz. 14: Wynalazek druku jako czynnik sprawczy wielkiej rewolucji i zarazem długiej ewolucji medialnej). - J. T. Russell, W. R. Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, bmw, 2000. - W. Wolert, Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005 |
|
Uwagi: |
dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowywanych prac np. referatów, prezentacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.