Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia książki, prasy i ilustracji książkowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-1HKPI
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia książki, prasy i ilustracji książkowej
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest ukazanie historii książki, prasy i ilustracji książkowej od czasów starożytnych po wiek XXI.

Skrócony opis:

W trakcie zajęć rozmawiać będziemy o książce i prasie oraz samym piśmie jako elementach historii kultury i cywilizacji. Omówiony zostanie proces powstawania książki, a także sposoby jej przechowywania.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Zajęcia monograficzne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Zajęcia wprowadzające: ---

Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,

zapoznanie z literaturą - 10 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej lub kilku krótszych wypowiedzi pisemnych poświadczających znajomość problematyki zajęć i samodzielną pracę (w wypadku nauczania w trybie zdalnym, komunikacja optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i USOSmail) - 5 godzin,

konsultacje - 1 godzina

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 20 godzin (0,7 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godziny (0,3 ECTS)

Metody dydaktyczne: elementy wykładu, heureza, dyskusja, prezentacje studenckie.

Metody oceny: Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach oraz prezentacji. Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005.

B. Bieńkowska, H. Chamerska, Zarys dziejów książki. Warszawa 1987.

R. Cave i S. Ayad, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, tłum. E. Romkowska, Warszawa 2015.

S. Dahl, Dzieje książki, przeł. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965.

T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

K. Houston, Książka: najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017.

T. Mielczarek, Prasa w systemie politycznym Drugiej Rzeczpospolitej (1918-1939). Sosnowiec 2009.

H. Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX wieku. Warszawa 1981.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Absolwent zna i rozumie:

- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej (ma podstawową wiedzę o rozwoju historii książki, prasy i ilustracji książkowej na tle procesu historycznoliterackiego ze szczególnym uwzględnieniem historii książki w Polsce na tle historii polskiej literatury i kultury oraz historii literatury na tle rozwoju prasy)

– P6S_WG–KA6_WG2

- posiada wiedzę o budowie, sposobie istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego (rozumie związki między dziełem literackim a książką, zna specyfikę funkcjonowania dzieła literackiego na łamach prasy, zna podstawową terminologię z zakresu historii książki)

– P6S_WGK–KA6_WGK1

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi:

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (wyszukuje, selekcjonuje i ocenia informacje dotyczące historii książki, czasopism i ilustracji książkowych z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym internetowych baz danych, archiwów i bibliotek cyfrowych)

– P6S_UWO–KA6_UWO1

– analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej i kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów (analizuje określone dzieła literackie na tle historii książki i prasy, rekonstruuje fazy rozwoju prasy i książki, umieszcza książki i czasopisma reprezentatywne dla określonego nurtu lub epoki w kontekście szerszych zjawisk historycznokulturowych, wyjaśnia relacje między treścią a aspektem formalnym – edytorskim, graficznym – wybranego dzieła literackiego)

– P6S_UW–KA6_UW1

– potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi właściwymi dla literaturoznawstwa (potrafi określić najważniejsze kierunki badań nad prasą i książką, właściwie użyć określonych pojęć w kontekście rozwoju książki i prasy)

– P6S_UW–KA6_UW2

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (przygotowuje prezentację, w której demonstruje samodzielność w poruszaniu się po różnych opracowaniach i źródłach, oraz umiejętność krytycznej refleksji nad nimi)

P6S_UUO–KA6_UUO1

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent jest gotów do:

– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (nabywa nawyku regularnych lektur i krytycznej refleksji nad prasą)

– P6S_KKO–KA6_KKO1

- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po prezentacjach studenckich)

– P6S_KOR–KA6_KOR1

– postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

– P6S_KKOR–KA6_KKOR1

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji).

Aktywność na zajęciach może przebiegać w formie ustnych wypowiedzi albo, zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym, być dokumentowana pisemne oraz wykonywanie prac cząstkowych poświadczających znajomość tematyki i samodzielną pracę studenta. Przesyłanie notatek, materiałów itd. optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i/lub USOSmail.

Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Powody większej liczby nieobecności należy udokumentować (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jurkowska
Prowadzący grup: Elżbieta Jurkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalistyczne
specjalizacyjne
specjalnościowe

Skrócony opis:

W trakcie zajęć zostanie skupiona uwaga na książce i prasie oraz samym piśmie jako elementach historii kultury i cywilizacji. Omówiony zostanie proces powstawania książki, jego ewolucja, różne formy książek, a także sposoby ich przechowywania oraz udostępniania.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot monograficzny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Przedmioty wprowadzające: ---

Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty (prezentacje studenckie), praca grupowa i indywidualna

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,

zapoznanie z literaturą - 30 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej lub kilku krótszych wypowiedzi pisemnych poświadczających znajomość problematyki zajęć i samodzielną pracę (w wypadku nauczania w trybie zdalnym, komunikacja optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i USOSmail) - 5 godzin,

konsultacje - 1 godzina

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005.

B. Bieńkowska, H. Chamerska, Zarys dziejów książki. Warszawa 1987.

R. Cave i S. Ayad, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, tłum. E. Romkowska, Warszawa 2015.

S. Dahl, Dzieje książki, przeł. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965.

T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

K. Houston, Książka: najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017.

T. Mielczarek, Prasa w systemie politycznym Drugiej Rzeczpospolitej (1918-1939). Sosnowiec 2009.

H. Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX wieku. Warszawa 1981.

Literatura uzupełniająca:

A. Banach, Polska książka ilustrowana 1800-1900. Kraków 1959.

Encyklopedia wiedzy o książce. Pod red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski. Wrocław 1971.

L. Gorman, D. McLean, Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne. Przeł. A. Sadza, Kraków 2010.

J. Kuglin, Poligrafia książki. Wrocław 1968.

K. Maleczyńska, Historia książki i jej funkcji społecznej. Wrocław 1987.

J. Sowiński, Polskie drukarstwo. Wrocław 1988.

J. Wiercińska, Sztuka i książka. Warszawa 1986.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Wojciechowski
Prowadzący grup: Paweł Wojciechowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalistyczne
specjalizacyjne
specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W trakcie zajęć zostanie skupiona uwaga na książce i prasie oraz samym piśmie jako elementach historii kultury i cywilizacji. Omówiony zostanie proces powstawania książki, jego ewolucja, różne formy książek, a także sposoby ich przechowywania oraz udostępniania.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot monograficzny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Przedmioty wprowadzające: ---

Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty (prezentacje studenckie), praca grupowa i indywidualna

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,

zapoznanie z literaturą - 30 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej lub kilku krótszych wypowiedzi pisemnych poświadczających znajomość problematyki zajęć i samodzielną pracę,

konsultacje - 1 godzina

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005.

B. Bieńkowska, H. Chamerska, Zarys dziejów książki. Warszawa 1987.

R. Cave i S. Ayad, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, tłum. E. Romkowska, Warszawa 2015.

S. Dahl, Dzieje książki, przeł. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965.

T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

K. Houston, Książka: najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017.

T. Mielczarek, Prasa w systemie politycznym Drugiej Rzeczpospolitej (1918-1939). Sosnowiec 2009.

H. Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX wieku. Warszawa 1981.

Literatura uzupełniająca:

A. Banach, Polska książka ilustrowana 1800-1900. Kraków 1959.

Encyklopedia wiedzy o książce. Pod red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski. Wrocław 1971.

L. Gorman, D. McLean, Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne. Przeł. A. Sadza, Kraków 2010.

J. Kuglin, Poligrafia książki. Wrocław 1968.

K. Maleczyńska, Historia książki i jej funkcji społecznej. Wrocław 1987.

J. Sowiński, Polskie drukarstwo. Wrocław 1988.

J. Wiercińska, Sztuka i książka. Warszawa 1986.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)