Historia książki, prasy i ilustracji książkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-1HKPI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia książki, prasy i ilustracji książkowej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest ukazanie historii książki, prasy i ilustracji książkowej od czasów starożytnych po wiek XXI. |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć rozmawiać będziemy o książce i prasie oraz samym piśmie jako elementach historii kultury i cywilizacji. Omówiony zostanie proces powstawania książki, a także sposoby jej przechowywania. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Zajęcia monograficzne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Zajęcia wprowadzające: --- Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium) Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin, zapoznanie z literaturą - 10 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej lub kilku krótszych wypowiedzi pisemnych poświadczających znajomość problematyki zajęć i samodzielną pracę (w wypadku nauczania w trybie zdalnym, komunikacja optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i USOSmail) - 5 godzin, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 20 godzin (0,7 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godziny (0,3 ECTS) Metody dydaktyczne: elementy wykładu, heureza, dyskusja, prezentacje studenckie. Metody oceny: Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach oraz prezentacji. Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005. B. Bieńkowska, H. Chamerska, Zarys dziejów książki. Warszawa 1987. R. Cave i S. Ayad, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, tłum. E. Romkowska, Warszawa 2015. S. Dahl, Dzieje książki, przeł. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. K. Houston, Książka: najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017. T. Mielczarek, Prasa w systemie politycznym Drugiej Rzeczpospolitej (1918-1939). Sosnowiec 2009. H. Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX wieku. Warszawa 1981. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent zna i rozumie: - ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej (ma podstawową wiedzę o rozwoju historii książki, prasy i ilustracji książkowej na tle procesu historycznoliterackiego ze szczególnym uwzględnieniem historii książki w Polsce na tle historii polskiej literatury i kultury oraz historii literatury na tle rozwoju prasy) – P6S_WG–KA6_WG2 - posiada wiedzę o budowie, sposobie istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego (rozumie związki między dziełem literackim a książką, zna specyfikę funkcjonowania dzieła literackiego na łamach prasy, zna podstawową terminologię z zakresu historii książki) – P6S_WGK–KA6_WGK1 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (wyszukuje, selekcjonuje i ocenia informacje dotyczące historii książki, czasopism i ilustracji książkowych z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym internetowych baz danych, archiwów i bibliotek cyfrowych) – P6S_UWO–KA6_UWO1 – analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej i kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów (analizuje określone dzieła literackie na tle historii książki i prasy, rekonstruuje fazy rozwoju prasy i książki, umieszcza książki i czasopisma reprezentatywne dla określonego nurtu lub epoki w kontekście szerszych zjawisk historycznokulturowych, wyjaśnia relacje między treścią a aspektem formalnym – edytorskim, graficznym – wybranego dzieła literackiego) – P6S_UW–KA6_UW1 – potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi właściwymi dla literaturoznawstwa (potrafi określić najważniejsze kierunki badań nad prasą i książką, właściwie użyć określonych pojęć w kontekście rozwoju książki i prasy) – P6S_UW–KA6_UW2 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (przygotowuje prezentację, w której demonstruje samodzielność w poruszaniu się po różnych opracowaniach i źródłach, oraz umiejętność krytycznej refleksji nad nimi) P6S_UUO–KA6_UUO1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent jest gotów do: – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (nabywa nawyku regularnych lektur i krytycznej refleksji nad prasą) – P6S_KKO–KA6_KKO1 - potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po prezentacjach studenckich) – P6S_KOR–KA6_KOR1 – postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu – P6S_KKOR–KA6_KKOR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji). Aktywność na zajęciach może przebiegać w formie ustnych wypowiedzi albo, zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym, być dokumentowana pisemne oraz wykonywanie prac cząstkowych poświadczających znajomość tematyki i samodzielną pracę studenta. Przesyłanie notatek, materiałów itd. optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i/lub USOSmail. Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Powody większej liczby nieobecności należy udokumentować (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jurkowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jurkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć zostanie skupiona uwaga na książce i prasie oraz samym piśmie jako elementach historii kultury i cywilizacji. Omówiony zostanie proces powstawania książki, jego ewolucja, różne formy książek, a także sposoby ich przechowywania oraz udostępniania. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot monograficzny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Przedmioty wprowadzające: --- Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium) Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty (prezentacje studenckie), praca grupowa i indywidualna Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej lub kilku krótszych wypowiedzi pisemnych poświadczających znajomość problematyki zajęć i samodzielną pracę (w wypadku nauczania w trybie zdalnym, komunikacja optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i USOSmail) - 5 godzin, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005. B. Bieńkowska, H. Chamerska, Zarys dziejów książki. Warszawa 1987. R. Cave i S. Ayad, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, tłum. E. Romkowska, Warszawa 2015. S. Dahl, Dzieje książki, przeł. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. K. Houston, Książka: najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017. T. Mielczarek, Prasa w systemie politycznym Drugiej Rzeczpospolitej (1918-1939). Sosnowiec 2009. H. Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX wieku. Warszawa 1981. Literatura uzupełniająca: A. Banach, Polska książka ilustrowana 1800-1900. Kraków 1959. Encyklopedia wiedzy o książce. Pod red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski. Wrocław 1971. L. Gorman, D. McLean, Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne. Przeł. A. Sadza, Kraków 2010. J. Kuglin, Poligrafia książki. Wrocław 1968. K. Maleczyńska, Historia książki i jej funkcji społecznej. Wrocław 1987. J. Sowiński, Polskie drukarstwo. Wrocław 1988. J. Wiercińska, Sztuka i książka. Warszawa 1986. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Wojciechowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć zostanie skupiona uwaga na książce i prasie oraz samym piśmie jako elementach historii kultury i cywilizacji. Omówiony zostanie proces powstawania książki, jego ewolucja, różne formy książek, a także sposoby ich przechowywania oraz udostępniania. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot monograficzny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Przedmioty wprowadzające: --- Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium) Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty (prezentacje studenckie), praca grupowa i indywidualna Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej lub kilku krótszych wypowiedzi pisemnych poświadczających znajomość problematyki zajęć i samodzielną pracę, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005. B. Bieńkowska, H. Chamerska, Zarys dziejów książki. Warszawa 1987. R. Cave i S. Ayad, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, tłum. E. Romkowska, Warszawa 2015. S. Dahl, Dzieje książki, przeł. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. K. Houston, Książka: najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017. T. Mielczarek, Prasa w systemie politycznym Drugiej Rzeczpospolitej (1918-1939). Sosnowiec 2009. H. Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX wieku. Warszawa 1981. Literatura uzupełniająca: A. Banach, Polska książka ilustrowana 1800-1900. Kraków 1959. Encyklopedia wiedzy o książce. Pod red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski. Wrocław 1971. L. Gorman, D. McLean, Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne. Przeł. A. Sadza, Kraków 2010. J. Kuglin, Poligrafia książki. Wrocław 1968. K. Maleczyńska, Historia książki i jej funkcji społecznej. Wrocław 1987. J. Sowiński, Polskie drukarstwo. Wrocław 1988. J. Wiercińska, Sztuka i książka. Warszawa 1986. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.