Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka o książce, bibliotece i informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-1NKBI
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauka o książce, bibliotece i informacji
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe
specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę bibliologii (nauki o książce), bibliotekoznawstwa (nauce o bibliotece) i informatologii.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę bibliologii (nauki o książce), bibliotekoznawstwa (nauce o bibliotece) i informatologii. Zajęcia służą także wstępnej orientacji w podstawowych źródłach bibliograficznych i terminologicznych, opracowaniach monograficznych dziedziny, czasopismach naukowych i zawodowych oraz serwisach WWW związanych z dziedzinami badań i praktyczną działalnością.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy / fakultatywny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: I rok, II semestr

Wymagania wstępne:

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15 godz. (wykład)

Metody dydaktyczne: Metody kształcenia: heureza, dyskusja, wykład, projekt, prezentacja. Sposoby weryfikacji: zaliczenia ustne, prace pisemne, egzaminy, zadania praktyczne, aktywność na zajęciach

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta: 1 ECTS

Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 20 godz. godz. (0,5) ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. godz. (1 ECTS)

Literatura:

Bibliotekarstwo, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013.

Bibliotekarstwo, pod red. Z. Żmigrodzkiego, Warszawa 1998.

Encyklopedia książki, t. I-II, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń, M. Skalskiej-Zlat, Wrocław 2017.

Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.

Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA/UNESCO, oprac. T.P. Saetre, G. Willars, Warszawa 2003.

Działalność bibliotek publicznych. Wytyczne IFLA/UNESCO, Warszawa 2002.

R. Escarpit, Rewolucja książki, Warszawa 1969, s. 13-54.

K. Migoń, Bibliologia wśród innych nauk. Koncepcje, realizacje, perspektywy, w: Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2007, s. 13-24.

K. Migoń, Kultura książki. Program dla bibliologii i potrzeba dla studentów studiów bibliotekoznawczych, w: Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie. Warszawa 2003, s. 11-20.

Nauka o książce. Antologia tekstów, pod red. D. Kuźminy i M. Tobery, Warszawa 2006.

K. Zimnoch, Ewolucja zawodu bibliotekarza – od strażnika zbiorów, przez bibliotekarza oświatowego i naukowego do specjalisty zarządzającego wiedzą, w: Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja, pod red. J. Żochowskiej, Białystok 2014, s. 17-35.

Literatura uzupełniająca

J. Kołodziejska, Za drzwiami bibliotek, Warszawa 1996.

J. Ratajewski, Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, Warszawa 2002.

U. Eco, O bibliotece, Wrocław 1990.

B. Kulikowski, Książnice narodowe świata. Geneza, zasoby, działalność, Warszawa 2005.

K. Migoń, Nauka o książce. Zarys problematyki, Wrocław 1984 (rozdziały: 1, 3, 5).

S. Cisek, Nauka o informacji na świecie w XXI wieku: badania metanaukowe, konferencja Instytutu Informacji Naukowej i Bibliologii UMK w Toruniu (23-24 października 2007 r.), [dostęp online: http://eprints.rclis.org/11098/1/Cisek_in_na_swiecie_eng.pdf]

M. Janiak, Informacja naukowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2010.

Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Warszawa 2005 [dostęp online: https://www.sbp.pl/repository/dlabibliotekarzy/kodeksetyki.pdf]

Efekty uczenia się:

KA6_WK1 KA6_UWO1 KA6_KR1 KA6_KKOR1

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin (test) i aktywność na zajęciach (charakterystyka jednej wybranej lektury/ czasopisma związanych z nauką o książce, bibliotece i informacji)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę bibliologii (nauki o książce), bibliotekoznawstwa (nauce o bibliotece) i informatologii. Zajęcia służą także wstępnej orientacji w podstawowych źródłach bibliograficznych i terminologicznych, opracowaniach monograficznych dziedziny, czasopismach naukowych i zawodowych oraz serwisach WWW związanych z dziedzinami badań i praktyczną działalnością.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy / fakultatywny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: I rok, II semestr

Wymagania wstępne:

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15 godz. (wykład)

Metody dydaktyczne: Metody kształcenia: heureza, dyskusja, wykład, projekt, prezentacja. Sposoby weryfikacji: zaliczenia ustne, prace pisemne, egzaminy, zadania praktyczne, aktywność na zajęciach

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta: 1 ECTS

Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godz. godz. (1,5) ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. godz. (1 ECTS)

Literatura:

Bibliotekarstwo, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013.

Bibliotekarstwo, pod red. Z. Żmigrodzkiego, Warszawa 1998.

Encyklopedia książki, t. I-II, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń, M. Skalskiej-Zlat, Wrocław 2017.

Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.

Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA/UNESCO, oprac. T.P. Saetre, G. Willars, Warszawa 2003.

Działalność bibliotek publicznych. Wytyczne IFLA/UNESCO, Warszawa 2002.

R. Escarpit, Rewolucja książki, Warszawa 1969, s. 13-54.

K. Migoń, Bibliologia wśród innych nauk. Koncepcje, realizacje, perspektywy, w: Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2007, s. 13-24.

K. Migoń, Kultura książki. Program dla bibliologii i potrzeba dla studentów studiów bibliotekoznawczych, w: Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie. Warszawa 2003, s. 11-20.

Nauka o książce. Antologia tekstów, pod red. D. Kuźminy i M. Tobery, Warszawa 2006.

K. Zimnoch, Ewolucja zawodu bibliotekarza – od strażnika zbiorów, przez bibliotekarza oświatowego i naukowego do specjalisty zarządzającego wiedzą, w: Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja, pod red. J. Żochowskiej, Białystok 2014, s. 17-35.

Literatura uzupełniająca

J. Kołodziejska, Za drzwiami bibliotek, Warszawa 1996.

J. Ratajewski, Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, Warszawa 2002.

U. Eco, O bibliotece, Wrocław 1990.

B. Kulikowski, Książnice narodowe świata. Geneza, zasoby, działalność, Warszawa 2005.

K. Migoń, Nauka o książce. Zarys problematyki, Wrocław 1984 (rozdziały: 1, 3, 5).

S. Cisek, Nauka o informacji na świecie w XXI wieku: badania metanaukowe, konferencja Instytutu Informacji Naukowej i Bibliologii UMK w Toruniu (23-24 października 2007 r.), [dostęp online: http://eprints.rclis.org/11098/1/Cisek_in_na_swiecie_eng.pdf]

M. Janiak, Informacja naukowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2010.

Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Warszawa 2005 [dostęp online: https://www.sbp.pl/repository/dlabibliotekarzy/kodeksetyki.pdf]

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę bibliologii (nauki o książce), bibliotekoznawstwa (nauce o bibliotece) i informatologii. Zajęcia służą także wstępnej orientacji w podstawowych źródłach bibliograficznych i terminologicznych, opracowaniach monograficznych dziedziny, czasopismach naukowych i zawodowych oraz serwisach WWW związanych z dziedzinami badań i praktyczną działalnością.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy / fakultatywny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: I rok, II semestr

Wymagania wstępne:

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15 godz. (wykład)

Metody dydaktyczne: Metody kształcenia: heureza, dyskusja, wykład, projekt, prezentacja. Sposoby weryfikacji: zaliczenia ustne, prace pisemne, egzaminy, zadania praktyczne, aktywność na zajęciach

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta: 1 ECTS

Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godz. godz. (1,5) ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. godz. (1 ECTS)

Literatura:

Bibliotekarstwo, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013.

Bibliotekarstwo, pod red. Z. Żmigrodzkiego, Warszawa 1998.

Encyklopedia książki, t. I-II, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń, M. Skalskiej-Zlat, Wrocław 2017.

Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.

Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA/UNESCO, oprac. T.P. Saetre, G. Willars, Warszawa 2003.

Działalność bibliotek publicznych. Wytyczne IFLA/UNESCO, Warszawa 2002.

R. Escarpit, Rewolucja książki, Warszawa 1969, s. 13-54.

K. Migoń, Bibliologia wśród innych nauk. Koncepcje, realizacje, perspektywy, w: Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2007, s. 13-24.

K. Migoń, Kultura książki. Program dla bibliologii i potrzeba dla studentów studiów bibliotekoznawczych, w: Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie. Warszawa 2003, s. 11-20.

Nauka o książce. Antologia tekstów, pod red. D. Kuźminy i M. Tobery, Warszawa 2006.

K. Zimnoch, Ewolucja zawodu bibliotekarza – od strażnika zbiorów, przez bibliotekarza oświatowego i naukowego do specjalisty zarządzającego wiedzą, w: Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja, pod red. J. Żochowskiej, Białystok 2014, s. 17-35.

Literatura uzupełniająca

J. Kołodziejska, Za drzwiami bibliotek, Warszawa 1996.

J. Ratajewski, Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, Warszawa 2002.

U. Eco, O bibliotece, Wrocław 1990.

B. Kulikowski, Książnice narodowe świata. Geneza, zasoby, działalność, Warszawa 2005.

K. Migoń, Nauka o książce. Zarys problematyki, Wrocław 1984 (rozdziały: 1, 3, 5).

S. Cisek, Nauka o informacji na świecie w XXI wieku: badania metanaukowe, konferencja Instytutu Informacji Naukowej i Bibliologii UMK w Toruniu (23-24 października 2007 r.), [dostęp online: http://eprints.rclis.org/11098/1/Cisek_in_na_swiecie_eng.pdf]

M. Janiak, Informacja naukowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2010.

Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Warszawa 2005 [dostęp online: https://www.sbp.pl/repository/dlabibliotekarzy/kodeksetyki.pdf]

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)