Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Perswazyjność tekstu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-1PT
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Perswazyjność tekstu
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe
specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać wiedzę i kompetencje z zakresu kultury języka polskiego, gramatyki opisowej języka polskiego, semantyki i pragmatyki językowej, retoryki, praktycznej stylistyki języka polskiego, wystąpień publicznych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest wykształcenie w studentach umiejętności tworzenia komunikatów z zastosowaniem różnorodnych technik o charakterze perswazyjnym. Dodatkowo zajęcia mają służyć rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za słowo. Kolejnymi wyznaczonymi przez prowadzącego ćwiczenia zadaniami są: dbanie o poprawność i sprawność językową oraz o etyczny wymiar komunikatu.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot specjalnościowy; blok zajęć fakultatywnych: edytorstwo; Moduł 28a

Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - językoznawstwo

Rok studiów/semestr: I rok filologii polskiej Iº, sem. letni.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: ćwiczenia15 h

Metody dydaktyczne: aktywizujące - referaty, wykład interaktywny z udziałem studentów

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach 15 h (0,5 pkt ECTS), przygotowanie do ćwiczeń 5 h (0,25 pkt ECTS), udział w konsultacjach 5 h (0,25 pkt ECTS),

Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 h (0,25 pkt ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym 22,5 h (0,75 pkt ECTS)

Literatura:

1. Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001.

2. Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004.

3. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

4. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.

5. Marcjanik M. (red.), Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, Warszawa 2006.

6. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać?, Warszawa-Wrocław 1994.

7. Zacker Ch., Grantel G., Do sukcesu przez mowę. Sztuka konwersacji i nie tylko, Warszawa 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. zna podstawową terminologię nauk humanistycznych FP1_W02: H1A_W02H1A_W03

2. ma wiedzę z zakresu metod opisu gramatycznego, semantycznego, stylistycznego, językoznawstwa współczesnego oraz historii języka FP1_W07: H1A_W04

3. zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury FP1_W09: H1A_W07

Umiejętności:

1. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych w ramach literaturoznawstwa, językoznawstwa i kulturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym FP1_U07: H1A_U05

2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków FP1_U08: H1A_U06 H1A_U02

Kompetencje:

1. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania FP1_K03: H1A_K03

2. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego FP1_K05: H1A_K05

Metody i kryteria oceniania:

Metody nauczania: 1. podające - wykład interaktywny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz udziału studentów, 2. aktywizujące - ćwiczenia praktyczne (tworzenie przemówień), referaty.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność w wymiarze co najmniej 75%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności na zajęciach, poziomu przygotowania referatów.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Gorlewska
Prowadzący grup: Ewa Gorlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe
specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest wykształcenie w studentach umiejętności tworzenia komunikatów z zastosowaniem różnorodnych technik o charakterze perswazyjnym. Dodatkowo zajęcia mają służyć rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za słowo. Kolejnymi wyznaczonymi przez prowadzącego ćwiczenia zadaniami są: dbanie o poprawność i sprawność językową oraz o etyczny wymiar komunikatu.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot specjalnościowy; blok zajęć fakultatywnych: edytorstwo; Moduł 28a

Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - językoznawstwo

Rok studiów/semestr: I rok filologii polskiej Iº, sem. letni.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: ćwiczenia15 h

Metody dydaktyczne: aktywizujące - referaty, wykład interaktywny z udziałem studentów

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach 15 h (0,5 pkt ECTS), przygotowanie do ćwiczeń 5 h (0,25 pkt ECTS), udział w konsultacjach 5 h (0,25 pkt ECTS),

Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 h (0,25 pkt ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym 22,5 h (0,75 pkt ECTS)

Literatura:

Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001.

Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004.

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2014.

Dudek G., Perswazja w ujęciu polskich i rosyjskich językoznawców. Przegląd stanowisk, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne” 2013, nr 6.

Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitas Lodziensis” 2005, nr 7.

Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.

Marcjanik M. (red.), Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, Warszawa 2006.

Praktins A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2008.

Walczak B., Co to jest język polityki?, „Język a Kultura” 1994, t. 11.

Warchala J., O pewnych warunkacj perswazji, „Artes Humanae” 2016, nr 1.

Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać?, Warszawa-Wrocław 1994.

Zacker Ch., Grantel G., Do sukcesu przez mowę. Sztuka konwersacji i nie tylko, Warszawa 2001.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Gorlewska
Prowadzący grup: Ewa Gorlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe
specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest wykształcenie w studentach umiejętności tworzenia komunikatów z zastosowaniem różnorodnych technik o charakterze perswazyjnym. Dodatkowo zajęcia mają służyć rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za słowo. Kolejnymi wyznaczonymi przez prowadzącego ćwiczenia zadaniami są: dbanie o poprawność i sprawność językową oraz o etyczny wymiar komunikatu.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot specjalnościowy; blok zajęć fakultatywnych: edytorstwo; Moduł 28a

Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - językoznawstwo

Rok studiów/semestr: I rok filologii polskiej Iº, sem. letni.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: ćwiczenia15 h

Metody dydaktyczne: aktywizujące - referaty, wykład interaktywny z udziałem studentów

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach 15 h (0,5 pkt ECTS), przygotowanie do ćwiczeń 5 h (0,25 pkt ECTS), udział w konsultacjach 5 h (0,25 pkt ECTS),

Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 h (0,25 pkt ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym 22,5 h (0,75 pkt ECTS)

Literatura:

Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001.

Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004.

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2014.

Dudek G., Perswazja w ujęciu polskich i rosyjskich językoznawców. Przegląd stanowisk, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne” 2013, nr 6.

Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitas Lodziensis” 2005, nr 7.

Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.

Marcjanik M. (red.), Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, Warszawa 2006.

Praktins A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2008.

Walczak B., Co to jest język polityki?, „Język a Kultura” 1994, t. 11.

Warchala J., O pewnych warunkacj perswazji, „Artes Humanae” 2016, nr 1.

Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać?, Warszawa-Wrocław 1994.

Zacker Ch., Grantel G., Do sukcesu przez mowę. Sztuka konwersacji i nie tylko, Warszawa 2001.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)