Perswazyjność tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-1PT |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Perswazyjność tekstu |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać wiedzę i kompetencje z zakresu kultury języka polskiego, gramatyki opisowej języka polskiego, semantyki i pragmatyki językowej, retoryki, praktycznej stylistyki języka polskiego, wystąpień publicznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest wykształcenie w studentach umiejętności tworzenia komunikatów z zastosowaniem różnorodnych technik o charakterze perswazyjnym. Dodatkowo zajęcia mają służyć rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za słowo. Kolejnymi wyznaczonymi przez prowadzącego ćwiczenia zadaniami są: dbanie o poprawność i sprawność językową oraz o etyczny wymiar komunikatu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot specjalnościowy; blok zajęć fakultatywnych: edytorstwo; Moduł 28a Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok filologii polskiej Iº, sem. letni. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: ćwiczenia15 h Metody dydaktyczne: aktywizujące - referaty, wykład interaktywny z udziałem studentów Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach 15 h (0,5 pkt ECTS), przygotowanie do ćwiczeń 5 h (0,25 pkt ECTS), udział w konsultacjach 5 h (0,25 pkt ECTS), Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 h (0,25 pkt ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym 22,5 h (0,75 pkt ECTS) |
Literatura: |
1. Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. 2. Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004. 3. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. 4. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. 5. Marcjanik M. (red.), Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, Warszawa 2006. 6. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać?, Warszawa-Wrocław 1994. 7. Zacker Ch., Grantel G., Do sukcesu przez mowę. Sztuka konwersacji i nie tylko, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. zna podstawową terminologię nauk humanistycznych FP1_W02: H1A_W02H1A_W03 2. ma wiedzę z zakresu metod opisu gramatycznego, semantycznego, stylistycznego, językoznawstwa współczesnego oraz historii języka FP1_W07: H1A_W04 3. zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury FP1_W09: H1A_W07 Umiejętności: 1. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych w ramach literaturoznawstwa, językoznawstwa i kulturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym FP1_U07: H1A_U05 2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków FP1_U08: H1A_U06 H1A_U02 Kompetencje: 1. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania FP1_K03: H1A_K03 2. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego FP1_K05: H1A_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: 1. podające - wykład interaktywny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz udziału studentów, 2. aktywizujące - ćwiczenia praktyczne (tworzenie przemówień), referaty. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność w wymiarze co najmniej 75%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności na zajęciach, poziomu przygotowania referatów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gorlewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gorlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest wykształcenie w studentach umiejętności tworzenia komunikatów z zastosowaniem różnorodnych technik o charakterze perswazyjnym. Dodatkowo zajęcia mają służyć rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za słowo. Kolejnymi wyznaczonymi przez prowadzącego ćwiczenia zadaniami są: dbanie o poprawność i sprawność językową oraz o etyczny wymiar komunikatu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot specjalnościowy; blok zajęć fakultatywnych: edytorstwo; Moduł 28a Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok filologii polskiej Iº, sem. letni. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: ćwiczenia15 h Metody dydaktyczne: aktywizujące - referaty, wykład interaktywny z udziałem studentów Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach 15 h (0,5 pkt ECTS), przygotowanie do ćwiczeń 5 h (0,25 pkt ECTS), udział w konsultacjach 5 h (0,25 pkt ECTS), Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 h (0,25 pkt ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym 22,5 h (0,75 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2014. Dudek G., Perswazja w ujęciu polskich i rosyjskich językoznawców. Przegląd stanowisk, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne” 2013, nr 6. Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitas Lodziensis” 2005, nr 7. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Marcjanik M. (red.), Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, Warszawa 2006. Praktins A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2008. Walczak B., Co to jest język polityki?, „Język a Kultura” 1994, t. 11. Warchala J., O pewnych warunkacj perswazji, „Artes Humanae” 2016, nr 1. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać?, Warszawa-Wrocław 1994. Zacker Ch., Grantel G., Do sukcesu przez mowę. Sztuka konwersacji i nie tylko, Warszawa 2001. Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gorlewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gorlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest wykształcenie w studentach umiejętności tworzenia komunikatów z zastosowaniem różnorodnych technik o charakterze perswazyjnym. Dodatkowo zajęcia mają służyć rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za słowo. Kolejnymi wyznaczonymi przez prowadzącego ćwiczenia zadaniami są: dbanie o poprawność i sprawność językową oraz o etyczny wymiar komunikatu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot specjalnościowy; blok zajęć fakultatywnych: edytorstwo; Moduł 28a Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok filologii polskiej Iº, sem. letni. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: ćwiczenia15 h Metody dydaktyczne: aktywizujące - referaty, wykład interaktywny z udziałem studentów Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach 15 h (0,5 pkt ECTS), przygotowanie do ćwiczeń 5 h (0,25 pkt ECTS), udział w konsultacjach 5 h (0,25 pkt ECTS), Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 h (0,25 pkt ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym 22,5 h (0,75 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2014. Dudek G., Perswazja w ujęciu polskich i rosyjskich językoznawców. Przegląd stanowisk, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne” 2013, nr 6. Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitas Lodziensis” 2005, nr 7. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Marcjanik M. (red.), Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, Warszawa 2006. Praktins A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2008. Walczak B., Co to jest język polityki?, „Język a Kultura” 1994, t. 11. Warchala J., O pewnych warunkacj perswazji, „Artes Humanae” 2016, nr 1. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać?, Warszawa-Wrocław 1994. Zacker Ch., Grantel G., Do sukcesu przez mowę. Sztuka konwersacji i nie tylko, Warszawa 2001. Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.