Historia nauki i elementy naukoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-2HNE |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia nauki i elementy naukoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 15 godz. konwersatorium, 4 ECTS; bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach- 15 godz.; przygotowanie do zajęć - 30 godz. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotowe zapewnią ogólną orientację w podstawowych zjawiskach nauki, ukazując jej wymiar teoretyczny, społeczny, psychologiczny, organizacyjny. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie nauki. 2. Naukoznawstwo (przedmiot, zakres, cele, metody). Nauka w systemach zjawisk kulturowych i społecznych: nauka a praktyka, religia, technika, literatura, etyka). 3. Teoria nauki na przestrzeni wieków. 4. Pojęcie postępu w nauce. Rewolucje naukowe. Tendencje i kryteria rozwoju nauki. 5. Odkrycia naukowe. 6. Historia nauki (Najstarsze ogniska nauki. Nauka w starożytności i średniowieczu. Nauka w renesansie. Wiek XVII – wielkie stulecie myśli społecznej. Rewolucja naukowa XVII wieku. Oświecenie. Rewolucja naukowo-techniczna. Nauka w XIX i XX w. 7. Historia nauki polskiej na tle europejskim. 8. Organizacja nauki, instytucje naukowe. Model uczonego w dziejach. 9. Krytycyzm w nauce. Rola recenzji. 10. Klasyfikacja nauk i piśmiennictwa naukowego. 11. Książka i czasopismo jako narzędzia komunikacji naukowej - typologia i funkcje. 12. Biblioteki w dziejach nauki. 13. Cyfrowość w nauce. |
Literatura: |
Literatura podstawowa J.A. Gąsiorowski, O czasopiśmiennictwie naukowym w Polsce na tle wielkości mierzalnych, „Nauka” 2003, nr 4, s. 55-67. G. Gzella, Wybrane zagadnienia naukoznawstwa: wybór źródeł dla studentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, Toruń 1993. S. Kamiński, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacji nauk, Lublin 1992. Krytyka i krytycyzm w nauce, pod red. H. Żytkowicz, Warszawa 1998. K. Pająk, Wybrane problemy z historii nauki, Bydgoszcz 1998. J. Ratajewski, Elementy naukoznawstwa i główne kierunki rozwoju nauki europejskiej, Katowice 1993. E. Ścibor, Klasyfikacja piśmiennictwa, Olsztyn 1996. B. Sosińska-Kalata, Klasyfikacja. Struktury organizacji wiedzy, piśmiennictwa i zasobów informacyjnych, Warszawa 2002, s. 64-119. J. A. Kosiński, Miejsce bibliotek w systemie nauk, „Roczniki Biblioteczne” 1979, T. 23, z. 1, s. 67-80. A. Wyczański, Nauka między przeszłością a przyszłością, Warszawa 1995. J. Ziman, Społeczeństwo nauki, Warszawa 1972. Literatura uzupełniająca J. Bernal, Nauka w dziejach, Warszawa 1957. J. Brzeziński, O dobrej krytyce naukowe w naukach społecznych, „Nauka” 2003, nr 3, s. 5-15. F. Capra, Punkt zwrotny: nauka, społeczeństwo, nowa kultura, Warszawa 1987. B. Fatyga, Teksty krytyczne w naukach społecznych: o recenzjach, „Kultura i społeczeństwo”, R. 40, nr 1, 219-225. W. Gasparski, Naukoznawstwo: ocena stanu dyscypliny, „Zagadnienia naukoznawstwa” 1994, nr 1-4, s. 3-15. R. Hall, Rewolucja naukowa, Warszawa 2000. W. Herman, W poszukiwaniu granic racjonalności. Od początków filozofii do współczesnej cywilizacji naukowo-technicznej, Warszawa 2001, s. 65-82. T. Kuhn, Dwa bieguny: tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, Warszawa 1985. Historia nauki polskiej, pod red. B. Suchodolskiego, t. 1-5,Warszawa 1970-1992 (fragm.). J. Such , M. Szcześniak, Filozofia nauk, Poznań 1997, A. N. Whitehead, Nauka a świat współczesny, Warszawa 1988, s. 10-29. |
Efekty uczenia się: |
Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze odkrycia naukowe na przestrzeni dziejów. Definiuje najważniejsze pojęcia z zakresu naukoznawstwa. Charakteryzuje wybrane typy nauk i wybrane dyscypliny naukowe oraz wymienia metody badawcze w nauce, a także charakteryzuje model uczonego w dziejach nauki. Charakteryzuje organizację nauki i instytucje naukowe oraz wskazuje na miejsce bibliotek w systemie nauk. Porównuje klasyfikację nauk i klasyfikację piśmiennictwa oraz dostrzega związki i różnice między nimi. Dostrzega znaczenie nauki w społeczeństwie. Weryfikacja efektów: aktywność na zajęciach, referaty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: - konwersatoria, konsultacje - referaty, dyskusja. Formy zaliczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach. W związku z pandemią nauczanie zdalne na platformie Blackboard Collaborate, według rozkładu zajęć, w czasie rzeczywistym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.