Konwersatorium "Ekologiczne konteksty literatury"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-2KON10 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Ekologiczne konteksty literatury" |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedm. wykłady monograficzne Filologia polska 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest analizie utworów literackich (XIX- XX w.) z perspektywy współczesnych badań z kręgu humanistyki ekologicznej (m.in. animal studies, nature writing). Na ćwiczeniach zostaną postawione pytania, dotyczące wątków ekologicznych obecnych w literaturze oraz publicystyce, ewolucji wizerunku zwierząt na przestrzeni XIX oraz XX w. |
Pełny opis: |
1.Profil studiów: ogólnoakademicki 2. Forma studiów: stacjonarne 3.Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia 4. Rok II, semestr I 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo 6. Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (literatura pozytywizmu i Młodej Polski) 7. Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium) 8. Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach -14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS) -nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS) ZAKRES TEMATYCZNY 1. Karol Darwin a pozytywistyczne "odczarowanie świata" 2. Rewizje naturalizmu w zwierciadle badań nad zwierzętami 3. Realizm empatyczny w prozie II połowy XIX wieku 4. "Na skałach Calvados" Antoniego Sygietyńskiego w świetle humanistyki ekologicznej 5. Wizerunki zwierząt w nowelistyce pozytywistów 6. Świat natury w prozie Elizy Orzeszkowej |
Literatura: |
Bakke M., Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?, „Teksty Drugie” 2011, nr 3. Baratay E., Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, przeł. P. Tarasiewicz, Gdańsk 2014. Barcz A., Posthumanizm i jego zwierzęce odgłosy w literaturze, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2. Barcz A., Realizm ekologiczny. Od krytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 2016. Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, red. A. Mik, P. Pokora, M. Skowera, Warszawa 2016. Domańska E., Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2. Durczak J., Rozmowy z ziemią. Tradycja przyrodopisarska w literaturze amerykańskiej, Lublin 2010. Emancypacja zwierząt?, red. E. Łoch, A. Trześniewska, D. Piechota, Lublin 2015. Ekomodernizmy, red. A. Trześniewska, D. Piechota, Lublin 2016. Fiedorczuk J., Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Gdańsk 2015. Gielata I., Piętno darwinizmu, „Świat i Słowo” 2010, nr 1 (14). Kolbuszewski J., Ochrona przyrody a kultura, Wrocław 1992. Koziołek R., Kompleks Darwina, „Teksty Drugie” 2011, nr 3. Kronenberg A., Geopoetyka. Związki literatury i środowiska, Łódź 2014. Oramus D., Darwinowskie paradygmaty. Mit teorii ewolucji w kulturze współczesnej, Kraków 2015. Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce, red. M. P. Pręgowski, J. Włodarczyk, Gdańsk 2014. Pongo. Tom VI. Ludzie i zwierzęta, red. R. Chymkowski, A. Jaroszuk, Warszawa 2014. Rutkowska M., Psy, koty i ludzie. Zwierzęta domowe w literaturze amerykańskiej, Lublin 2016. Tabaszewska J., Zagrożenia czy możliwości? Ekokrytyka – rekonesans, „Teksty Drugie” 2011, nr 3. Tymieniecka-Suchanek J., Literatura rosyjska wobec upodmiotowienia zwierząt. W kręgu zagadnień ekofilozoficznych, Katowice 2013. Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. A. Barcz, D. Łagodzka, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent: -definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekokrytyki, animal studies -ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia z literatury powszechnej -zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: -formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie, -analizuje i kontekstowo interpretuje tekst z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, aksjologicznego, kompozycyjnego, stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa, -potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii (prowadzi dyskusję z innymi słuchaczami i prowadzącym, prezentuje własny referat /omawia własną prezentację multimedialną) -potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii -potrafi wykorzystać istotne źródła w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: -potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (przygotowuje rozbudowaną prezentację, korzystając z opracowań omawianych na zajęciach i sugerowanych przez prowadzącego na podstawie własnych kwerend) -jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialności za zadania podjęte w pracy zespołowej (przewodniczący dyskusji, przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po ich prezentacjach/wypowiedziach) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach, ew. prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.