Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium "Ekologiczne konteksty literatury"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-2KON10
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium "Ekologiczne konteksty literatury"
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedm. wykłady monograficzne
Filologia polska 2 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest analizie utworów literackich (XIX- XX w.) z perspektywy współczesnych badań z kręgu humanistyki ekologicznej (m.in. animal studies, nature writing). Na ćwiczeniach zostaną postawione pytania, dotyczące wątków ekologicznych obecnych w literaturze oraz publicystyce, ewolucji wizerunku zwierząt na przestrzeni XIX oraz XX w.

Pełny opis:

1.Profil studiów: ogólnoakademicki

2. Forma studiów: stacjonarne

3.Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

4. Rok II, semestr I

5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

6. Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (literatura pozytywizmu i Młodej Polski)

7. Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)

8. Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach -14 godzin,

zapoznanie z literaturą - 30 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny,

konsultacje - 1 godzina

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS)

-nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS)

ZAKRES TEMATYCZNY

1. Karol Darwin a pozytywistyczne "odczarowanie świata"

2. Rewizje naturalizmu w zwierciadle badań nad zwierzętami

3. Realizm empatyczny w prozie II połowy XIX wieku

4. "Na skałach Calvados" Antoniego Sygietyńskiego w świetle humanistyki ekologicznej

5. Wizerunki zwierząt w nowelistyce pozytywistów

6. Świat natury w prozie Elizy Orzeszkowej

Literatura:

Bakke M., Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?, „Teksty Drugie” 2011, nr 3.

Baratay E., Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, przeł. P. Tarasiewicz, Gdańsk 2014.

Barcz A., Posthumanizm i jego zwierzęce odgłosy w literaturze, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2.

Barcz A., Realizm ekologiczny. Od krytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 2016.

Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, red. A. Mik, P. Pokora, M. Skowera, Warszawa 2016.

Domańska E., Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2.

Durczak J., Rozmowy z ziemią. Tradycja przyrodopisarska w literaturze amerykańskiej, Lublin 2010.

Emancypacja zwierząt?, red. E. Łoch, A. Trześniewska, D. Piechota, Lublin 2015.

Ekomodernizmy, red. A. Trześniewska, D. Piechota, Lublin 2016.

Fiedorczuk J., Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Gdańsk 2015.

Gielata I., Piętno darwinizmu, „Świat i Słowo” 2010, nr 1 (14).

Kolbuszewski J., Ochrona przyrody a kultura, Wrocław 1992.

Koziołek R., Kompleks Darwina, „Teksty Drugie” 2011, nr 3.

Kronenberg A., Geopoetyka. Związki literatury i środowiska, Łódź 2014.

Oramus D., Darwinowskie paradygmaty. Mit teorii ewolucji w kulturze współczesnej, Kraków 2015.

Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce, red. M. P. Pręgowski, J. Włodarczyk, Gdańsk 2014.

Pongo. Tom VI. Ludzie i zwierzęta, red. R. Chymkowski, A. Jaroszuk, Warszawa 2014.

Rutkowska M., Psy, koty i ludzie. Zwierzęta domowe w literaturze amerykańskiej, Lublin 2016.

Tabaszewska J., Zagrożenia czy możliwości? Ekokrytyka – rekonesans, „Teksty Drugie” 2011, nr 3.

Tymieniecka-Suchanek J., Literatura rosyjska wobec upodmiotowienia zwierząt. W kręgu zagadnień ekofilozoficznych, Katowice 2013.

Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. A. Barcz, D. Łagodzka, Warszawa 2015.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Absolwent:

-definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekokrytyki, animal studies

-ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia z literatury powszechnej

-zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent:

-formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie,

-analizuje i kontekstowo interpretuje tekst z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, aksjologicznego, kompozycyjnego, stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa,

-potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii (prowadzi dyskusję z innymi słuchaczami i prowadzącym, prezentuje własny referat /omawia własną prezentację multimedialną)

-potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii

-potrafi wykorzystać istotne źródła w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent:

-potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (przygotowuje rozbudowaną prezentację, korzystając z opracowań omawianych na zajęciach i sugerowanych przez prowadzącego na podstawie własnych kwerend)

-jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialności za zadania podjęte w pracy zespołowej (przewodniczący dyskusji, przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po ich prezentacjach/wypowiedziach)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach, ew. prezentacji.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)