Wprowadzenie do krytyki tekstu (XV-XVIII w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-2WKT1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do krytyki tekstu (XV-XVIII w.) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu przybliżenie specyficznych aspektów krytyki tekstów dawnych. Kształtowanie i zdobywanie umiejętności tworzenia noty edytorskiej, dokonania prostej transkrypcji tekstu staropolskiego dostępnego w przekazach rękopiśmiennych oraz umiejętności sporządzania komentarza rzeczowego i językowego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie specyficznych aspektów krytyki tekstów dawnych i stanowić praktyczną podstawę niezbędną do przygotowania edycji krytycznej utworu staropolskiego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: • udział w zajęciach: 15 godz. • przygotowanie do zajęć 15 godz. • przygotowanie projektu zaliczeniowego 10 godz. • udział w konsultacjach prowadzącego 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 ECTS. |
Literatura: |
1. Karpiński A., O konsekwencjach „wieku rękopisów”. Rekonstruowanie epoki., w: tegoż, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach., Warszawa 2003, s. 13−28. 2. Karpiński A., Poezja w sarmackich rękopisach – o zbiorach wierszy i ich zbieraniu. Próba porządkowania źródeł., w: tegoż, dz. cyt., s. 44−59. 3. Karpiński A., Między rękopisem a drukiem. Strategie upubliczniania dzieł literackich w drugiej połowie XVII wieku, w: Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 165−182. 4. Wydawnictwo typu B. Teksty nowożytne do połowy XVIII w., w: Zasady wydawania tekstów staropolskich: projekt., red. K. Górski, przykł. oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955, s. 92−100. 5. J.S. Gruchała, Z doświadczeń edytora poezji i prozy staropolskiej, w: Teoria i praktyka edycji nowożytnych źródeł w Polsce (XVI−XVIII w. ), red. A. Perłakowski, Kraków 2011, s. 31−43. 6. R. Grześkowiak, Dezyderata edytora tekstów dawnych: głos minorowy, „Wielogłos. Wybór tekstów” 2012, nr 2, s. 23−30. 7. Górski K., Wybór wydania podstawowego dla ustalenia tekstu, w: tegoż, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 89−96. 8. Grześkowiak R., Bramka Górskiego. O ubezwłasnowolnieniu staropolskich autorów przy wyborze podstawy krytycznego wydania, „Terminus. Półrocznik poświęcony tradycji klasycznej w kulturze nowożytnej”, R. IX (2007), z. 2 (17), s. 103−122. 9. Krzywy R., Pestańskie róże i równe szczęście. Rozważania na temat objaśnień do tekstu staropolskiego, „Terminus…”, s. 123−140. 10. Karpiński A., Edytorstwo i krytyka tekstu w Polsce u progu XXI wieku. Kontynuacje i wyzwania, w: Humanizm i filologia, red. A. Karpiński, Warszawa 2011, s. 491−512. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: - student potrafi scharakteryzować wszystkie elementy wydań różnego typu dzieła staropolskich, FP2_W07; 2. Umiejętności: - student umie posługiwać się fachową terminologią; - student umie rozróżniać wydania różnego typu; - student umie opracować projekt edycji tekstu staropolskiego; FP2_U06; FP2_U05; FP2_U04; 3. Kompetencje społeczne: - student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; FP2_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja połączona z elementami wykładu, praca z tekstem źródłowym • warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest czynny udział w zajęciach i zaliczenie końcowej pracy zaliczeniowej (przygotowanie projektu); • student ma prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze; • kolejne nieobecności należy zaliczać ustnie na dyżurach prowadzącego; • 3 godziny nieobecności kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jurkowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jurkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie specyficznych aspektów krytyki tekstów dawnych i stanowić praktyczną podstawę niezbędną do przygotowania edycji krytycznej utworu staropolskiego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 15 godz. Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. (2 ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. (2 ECTS) |
|
Literatura: |
1. Karpiński A., O konsekwencjach „wieku rękopisów”. Rekonstruowanie epoki., w: tegoż, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach., Warszawa 2003, s. 13−28. 2. Karpiński A., Poezja w sarmackich rękopisach – o zbiorach wierszy i ich zbieraniu. Próba porządkowania źródeł., w: tegoż, dz. cyt., s. 44−59. 3. Karpiński A., Między rękopisem a drukiem. Strategie upubliczniania dzieł literackich w drugiej połowie XVII wieku, w: Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 165−182. 4. Wydawnictwo typu B. Teksty nowożytne do połowy XVIII w., w: Zasady wydawania tekstów staropolskich: projekt., red. K. Górski, przykł. oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955, s. 92−100. 5. J.S. Gruchała, Z doświadczeń edytora poezji i prozy staropolskiej, w: Teoria i praktyka edycji nowożytnych źródeł w Polsce (XVI−XVIII w. ), red. A. Perłakowski, Kraków 2011, s. 31−43. 6. R. Grześkowiak, Dezyderata edytora tekstów dawnych: głos minorowy, „Wielogłos. Wybór tekstów” 2012, nr 2, s. 23−30. 7. Górski K., Wybór wydania podstawowego dla ustalenia tekstu, w: tegoż, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 89−96. 8. Grześkowiak R., Bramka Górskiego. O ubezwłasnowolnieniu staropolskich autorów przy wyborze podstawy krytycznego wydania, „Terminus. Półrocznik poświęcony tradycji klasycznej w kulturze nowożytnej”, R. IX (2007), z. 2 (17), s. 103−122. 9. Krzywy R., Pestańskie róże i równe szczęście. Rozważania na temat objaśnień do tekstu staropolskiego, „Terminus…”, s. 123−140. 10. Karpiński A., Edytorstwo i krytyka tekstu w Polsce u progu XXI wieku. Kontynuacje i wyzwania, w: Humanizm i filologia, red. A. Karpiński, Warszawa 2011, s. 491−512. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jurkowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jurkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie specyficznych aspektów krytyki tekstów dawnych i stanowić praktyczną podstawę niezbędną do przygotowania edycji krytycznej utworu staropolskiego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym Punkty ECTS: 2 Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: • udział w zajęciach: 15 godz. • przygotowanie do zajęć 15 godz. • przygotowanie projektu zaliczeniowego 10 godz. • udział w konsultacjach prowadzącego 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 ECTS. |
|
Literatura: |
1. Karpiński A., O konsekwencjach „wieku rękopisów”. Rekonstruowanie epoki., w: tegoż, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach., Warszawa 2003, s. 13−28. 2. Karpiński A., Poezja w sarmackich rękopisach – o zbiorach wierszy i ich zbieraniu. Próba porządkowania źródeł., w: tegoż, dz. cyt., s. 44−59. 3. Karpiński A., Między rękopisem a drukiem. Strategie upubliczniania dzieł literackich w drugiej połowie XVII wieku, w: Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 165−182. 4. Wydawnictwo typu B. Teksty nowożytne do połowy XVIII w., w: Zasady wydawania tekstów staropolskich: projekt., red. K. Górski, przykł. oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955, s. 92−100. 5. J.S. Gruchała, Z doświadczeń edytora poezji i prozy staropolskiej, w: Teoria i praktyka edycji nowożytnych źródeł w Polsce (XVI−XVIII w. ), red. A. Perłakowski, Kraków 2011, s. 31−43. 6. R. Grześkowiak, Dezyderata edytora tekstów dawnych: głos minorowy, „Wielogłos. Wybór tekstów” 2012, nr 2, s. 23−30. 7. Górski K., Wybór wydania podstawowego dla ustalenia tekstu, w: tegoż, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 89−96. 8. Grześkowiak R., Bramka Górskiego. O ubezwłasnowolnieniu staropolskich autorów przy wyborze podstawy krytycznego wydania, „Terminus. Półrocznik poświęcony tradycji klasycznej w kulturze nowożytnej”, R. IX (2007), z. 2 (17), s. 103−122. 9. Krzywy R., Pestańskie róże i równe szczęście. Rozważania na temat objaśnień do tekstu staropolskiego, „Terminus…”, s. 123−140. 10. Karpiński A., Edytorstwo i krytyka tekstu w Polsce u progu XXI wieku. Kontynuacje i wyzwania, w: Humanizm i filologia, red. A. Karpiński, Warszawa 2011, s. 491−512. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.