Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do krytyki tekstu (XV-XVIII w.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-2WKT1
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do krytyki tekstu (XV-XVIII w.)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 2 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają na celu przybliżenie specyficznych aspektów krytyki tekstów dawnych.


Kształtowanie i zdobywanie umiejętności tworzenia noty edytorskiej, dokonania prostej transkrypcji tekstu staropolskiego dostępnego w przekazach rękopiśmiennych oraz umiejętności sporządzania komentarza rzeczowego i językowego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie specyficznych aspektów krytyki tekstów dawnych i stanowić praktyczną podstawę niezbędną do przygotowania edycji krytycznej utworu staropolskiego.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy

Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium

Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

• udział w zajęciach: 15 godz.

• przygotowanie do zajęć 15 godz.

• przygotowanie projektu zaliczeniowego 10 godz.

• udział w konsultacjach prowadzącego 10 godz.

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 ECTS.

Literatura:

1. Karpiński A., O konsekwencjach „wieku rękopisów”. Rekonstruowanie epoki., w: tegoż, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach., Warszawa 2003, s. 13−28.

2. Karpiński A., Poezja w sarmackich rękopisach – o zbiorach wierszy i ich zbieraniu. Próba porządkowania źródeł., w: tegoż, dz. cyt., s. 44−59.

3. Karpiński A., Między rękopisem a drukiem. Strategie upubliczniania dzieł literackich w drugiej połowie XVII wieku, w: Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 165−182.

4. Wydawnictwo typu B. Teksty nowożytne do połowy XVIII w., w: Zasady wydawania tekstów staropolskich: projekt., red. K. Górski, przykł. oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955, s. 92−100.

5. J.S. Gruchała, Z doświadczeń edytora poezji i prozy staropolskiej, w: Teoria i praktyka edycji nowożytnych źródeł w Polsce (XVI−XVIII w. ), red. A. Perłakowski, Kraków 2011, s. 31−43.

6. R. Grześkowiak, Dezyderata edytora tekstów dawnych: głos minorowy, „Wielogłos. Wybór tekstów” 2012, nr 2, s. 23−30.

7. Górski K., Wybór wydania podstawowego dla ustalenia tekstu, w: tegoż, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 89−96.

8. Grześkowiak R., Bramka Górskiego. O ubezwłasnowolnieniu staropolskich autorów przy wyborze podstawy krytycznego wydania, „Terminus. Półrocznik poświęcony tradycji klasycznej w kulturze nowożytnej”, R. IX (2007), z. 2 (17), s. 103−122.

9. Krzywy R., Pestańskie róże i równe szczęście. Rozważania na temat objaśnień do tekstu staropolskiego, „Terminus…”, s. 123−140.

10. Karpiński A., Edytorstwo i krytyka tekstu w Polsce u progu XXI wieku. Kontynuacje i wyzwania, w: Humanizm i filologia, red. A. Karpiński, Warszawa 2011, s. 491−512.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

- student potrafi scharakteryzować wszystkie elementy wydań różnego typu dzieła staropolskich, FP2_W07;

2. Umiejętności:

- student umie posługiwać się fachową terminologią;

- student umie rozróżniać wydania różnego typu;

- student umie opracować projekt edycji tekstu staropolskiego; FP2_U06; FP2_U05; FP2_U04;

3. Kompetencje społeczne:

- student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; FP2_K02.

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja połączona z elementami wykładu, praca z tekstem źródłowym

• warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest czynny udział w zajęciach i zaliczenie końcowej pracy zaliczeniowej (przygotowanie projektu);

• student ma prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze;

• kolejne nieobecności należy zaliczać ustnie na dyżurach prowadzącego;

• 3 godziny nieobecności kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jurkowska
Prowadzący grup: Elżbieta Jurkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie specyficznych aspektów krytyki tekstów dawnych i stanowić praktyczną podstawę niezbędną do przygotowania edycji krytycznej utworu staropolskiego.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy

Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium

Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: 15 godz.

Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. (2 ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. (2 ECTS)

Literatura:

1. Karpiński A., O konsekwencjach „wieku rękopisów”. Rekonstruowanie epoki., w: tegoż, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach., Warszawa 2003, s. 13−28.

2. Karpiński A., Poezja w sarmackich rękopisach – o zbiorach wierszy i ich zbieraniu. Próba porządkowania źródeł., w: tegoż, dz. cyt., s. 44−59.

3. Karpiński A., Między rękopisem a drukiem. Strategie upubliczniania dzieł literackich w drugiej połowie XVII wieku, w: Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 165−182.

4. Wydawnictwo typu B. Teksty nowożytne do połowy XVIII w., w: Zasady wydawania tekstów staropolskich: projekt., red. K. Górski, przykł. oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955, s. 92−100.

5. J.S. Gruchała, Z doświadczeń edytora poezji i prozy staropolskiej, w: Teoria i praktyka edycji nowożytnych źródeł w Polsce (XVI−XVIII w. ), red. A. Perłakowski, Kraków 2011, s. 31−43.

6. R. Grześkowiak, Dezyderata edytora tekstów dawnych: głos minorowy, „Wielogłos. Wybór tekstów” 2012, nr 2, s. 23−30.

7. Górski K., Wybór wydania podstawowego dla ustalenia tekstu, w: tegoż, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 89−96.

8. Grześkowiak R., Bramka Górskiego. O ubezwłasnowolnieniu staropolskich autorów przy wyborze podstawy krytycznego wydania, „Terminus. Półrocznik poświęcony tradycji klasycznej w kulturze nowożytnej”, R. IX (2007), z. 2 (17), s. 103−122.

9. Krzywy R., Pestańskie róże i równe szczęście. Rozważania na temat objaśnień do tekstu staropolskiego, „Terminus…”, s. 123−140.

10. Karpiński A., Edytorstwo i krytyka tekstu w Polsce u progu XXI wieku. Kontynuacje i wyzwania, w: Humanizm i filologia, red. A. Karpiński, Warszawa 2011, s. 491−512.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jurkowska
Prowadzący grup: Elżbieta Jurkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie specyficznych aspektów krytyki tekstów dawnych i stanowić praktyczną podstawę niezbędną do przygotowania edycji krytycznej utworu staropolskiego.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy

Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium

Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym

Punkty ECTS: 2

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

• udział w zajęciach: 15 godz.

• przygotowanie do zajęć 15 godz.

• przygotowanie projektu zaliczeniowego 10 godz.

• udział w konsultacjach prowadzącego 10 godz.

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 ECTS.

Literatura:

1. Karpiński A., O konsekwencjach „wieku rękopisów”. Rekonstruowanie epoki., w: tegoż, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach., Warszawa 2003, s. 13−28.

2. Karpiński A., Poezja w sarmackich rękopisach – o zbiorach wierszy i ich zbieraniu. Próba porządkowania źródeł., w: tegoż, dz. cyt., s. 44−59.

3. Karpiński A., Między rękopisem a drukiem. Strategie upubliczniania dzieł literackich w drugiej połowie XVII wieku, w: Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 165−182.

4. Wydawnictwo typu B. Teksty nowożytne do połowy XVIII w., w: Zasady wydawania tekstów staropolskich: projekt., red. K. Górski, przykł. oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955, s. 92−100.

5. J.S. Gruchała, Z doświadczeń edytora poezji i prozy staropolskiej, w: Teoria i praktyka edycji nowożytnych źródeł w Polsce (XVI−XVIII w. ), red. A. Perłakowski, Kraków 2011, s. 31−43.

6. R. Grześkowiak, Dezyderata edytora tekstów dawnych: głos minorowy, „Wielogłos. Wybór tekstów” 2012, nr 2, s. 23−30.

7. Górski K., Wybór wydania podstawowego dla ustalenia tekstu, w: tegoż, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 89−96.

8. Grześkowiak R., Bramka Górskiego. O ubezwłasnowolnieniu staropolskich autorów przy wyborze podstawy krytycznego wydania, „Terminus. Półrocznik poświęcony tradycji klasycznej w kulturze nowożytnej”, R. IX (2007), z. 2 (17), s. 103−122.

9. Krzywy R., Pestańskie róże i równe szczęście. Rozważania na temat objaśnień do tekstu staropolskiego, „Terminus…”, s. 123−140.

10. Karpiński A., Edytorstwo i krytyka tekstu w Polsce u progu XXI wieku. Kontynuacje i wyzwania, w: Humanizm i filologia, red. A. Karpiński, Warszawa 2011, s. 491−512.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)