Analiza dzieła literackiego - literatura polska po 1956 r.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-3ADLP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła literackiego - literatura polska po 1956 r. |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 3 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Leś, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Leś, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są interpretacji zjawisk artystycznych literatury polskiej po roku 1956 w kontekście zjawisk artystycznych literatury europejskiej i światowej. Studenci w ramach interpretacji tekstu dokonują konfrontacji tekstu podmiotowego z ich własną samoświadomością humanistyczną. Konfrontacja materiału literackiego z materiałem egzystencjalnym. Kształcenie umiejętności badania i rozumienia hermetycznych struktur artystycznych analizowanych w procesie percepcji dzieła sztuki. Ćwiczenia zaplanowano na 15 godzin. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 6. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: analiza dzieła literackiego (moduł 13). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h. 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja. 11. Zaliczenie zajęć: ustne. Ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności (ustnej lub pisemnej) i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. 12. Punkty ECTS: 2. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 35 h Konsultacje: 2 Przygotowanie pracy zaliczeniowej ew. kilku krótszych wypowiedzi pisemnych będących jej odpowiednikiem: 8 Razem: 60 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 30 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 30 h - 1 punkt ECTS. |
|
Literatura: |
W zależności od omawianych w poszczególnych grupach ćwiczeniowych utworów: m.in. - J. Potkański, Wiersz choreograficzny Białoszewskiego, w: idem, Sens nowoczesnego wiersza: wersyfikacja Białoszewskiego, Przybosia, Miłosza i Herberta, Warszawa 2004, s. 63-93. - M. Gołąb, Komponent barwy jako reprezentacja indywidualnych cech świata przedstawionego, w: idem, Język i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997, s. 21-78. - Miron. Wspomnienia o poecie, opr. H. Kirchner, Warszawa 1996. - Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93. - A Gawron, Sublimacje współczesności. Powieściopisarstwo Jerzego Andrzejewskiego wobec przemian prozy XX wieku, Łódź 2003, s. 93-163. - A. Synoradzka, Andrzejewski, Kraków 1997 - T. Drewnowski, Walka o oddech. O pisarstwie Tadeusz Różewicza, Warszawa 1990 (fragmenty). - T. Burkot, Kim jest poeta? Czym jest poezja?, w: idem, Tadeusza Różewicza opisanie świata, Kraków 2004, s. 25-93. - E. Woźniak, Dramatyczne konstruowanie twarzy w wybranych utworach Tadeusza Różewicza, „Przestrzenie Teorii” 2014 (21), s. 145-165, online: https://pressto.amu.edu.pl › article › download - M. Baranowska, Szymborska i Świrszczyńska: dwa bieguny codzienności, „Teksty Drugie” 1995, nr 3/4, s. 256-263. - D. Pawelec, Czytając Barańczaka, Katowice 1995, s. 101-127. - J. Hobot, „Trzeci obieg” literatury: cenzor jako odbiorca poezji nowofalowej, „Teksty Drugie” 1998, nr 3, s. 107-124. - J. Kandziora, Barańczak: głosy z połowy lat 70., „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 307-327. - M. Miszczak, Manueli Gretkowskiej zabawy (z) kiczem, „Teksty Drugie” 1998, nr 6, s. 135-153. - A. Tippner, Sensing the meaning, working towards the facts. Drugie pokolenie a pamięć o Zagładzie w tekstach Bożeny Keff, Magdaleny Tulli i Agaty Tuszyńskiej, przeł. K. Adamczak, „Teksty Drugie” 2016, nr 1. - D. Sajewska, Ciało-pamięć, ciało-archiwum, „Didaskalia” 2015, nr 127-128, s. 48-56. - H. Grynberg, Holokaust jako nowe doświadczenie literackie, w: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania, red. T. Majewski, Łódź 2011, s. 785-796. - P. Czapliński, Zagłada jako wyzwanie dla refleksji o literaturze, w: „Teksty Drugie” 2004, z. 5. |
|
Uwagi: |
Ponieważ cykl obejmuje 15 godzin lekcyjnych, dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Więcej nieobecności należy usprawiedliwić (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sawicka-Mierzyńska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sawicka-Mierzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są interpretacji zjawisk artystycznych literatury polskiej po roku 1956 w kontekście zjawisk artystycznych literatury europejskiej i światowej. Studenci w ramach interpretacji tekstu dokonują konfrontacji tekstu podmiotowego z ich własną samoświadomością humanistyczną. Konfrontacja materiału literackiego z materiałem egzystencjalnym. Kształcenie umiejętności badania i rozumienia hermetycznych struktur artystycznych analizowanych w procesie percepcji dzieła sztuki. Ćwiczenia zaplanowano na 15 godzin. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 6. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: analiza dzieła literackiego (moduł 13). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h. 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja. 11. Zaliczenie zajęć: ustne. Ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności (ustnej lub pisemnej) i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. 12. Punkty ECTS: 2. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 35 h Konsultacje: 2 Przygotowanie pracy zaliczeniowej ew. kilku krótszych wypowiedzi pisemnych będących jej odpowiednikiem: 8 Razem: 60 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 30 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 30 h - 1 punkt ECTS. |
|
Literatura: |
W zależności od omawianych w poszczególnych grupach ćwiczeniowych utworów: m.in. - J. Potkański, Wiersz choreograficzny Białoszewskiego, w: idem, Sens nowoczesnego wiersza: wersyfikacja Białoszewskiego, Przybosia, Miłosza i Herberta, Warszawa 2004, s. 63-93. - M. Gołąb, Komponent barwy jako reprezentacja indywidualnych cech świata przedstawionego, w: idem, Język i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997, s. 21-78. - Miron. Wspomnienia o poecie, opr. H. Kirchner, Warszawa 1996. - Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93. - A Gawron, Sublimacje współczesności. Powieściopisarstwo Jerzego Andrzejewskiego wobec przemian prozy XX wieku, Łódź 2003, s. 93-163. - A. Synoradzka, Andrzejewski, Kraków 1997 - T. Drewnowski, Walka o oddech. O pisarstwie Tadeusz Różewicza, Warszawa 1990 (fragmenty). - T. Burkot, Kim jest poeta? Czym jest poezja?, w: idem, Tadeusza Różewicza opisanie świata, Kraków 2004, s. 25-93. - E. Woźniak, Dramatyczne konstruowanie twarzy w wybranych utworach Tadeusza Różewicza, „Przestrzenie Teorii” 2014 (21), s. 145-165, online: https://pressto.amu.edu.pl › article › download - M. Baranowska, Szymborska i Świrszczyńska: dwa bieguny codzienności, „Teksty Drugie” 1995, nr 3/4, s. 256-263. - D. Pawelec, Czytając Barańczaka, Katowice 1995, s. 101-127. - J. Hobot, „Trzeci obieg” literatury: cenzor jako odbiorca poezji nowofalowej, „Teksty Drugie” 1998, nr 3, s. 107-124. - J. Kandziora, Barańczak: głosy z połowy lat 70., „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 307-327. - M. Miszczak, Manueli Gretkowskiej zabawy (z) kiczem, „Teksty Drugie” 1998, nr 6, s. 135-153. - A. Tippner, Sensing the meaning, working towards the facts. Drugie pokolenie a pamięć o Zagładzie w tekstach Bożeny Keff, Magdaleny Tulli i Agaty Tuszyńskiej, przeł. K. Adamczak, „Teksty Drugie” 2016, nr 1. - D. Sajewska, Ciało-pamięć, ciało-archiwum, „Didaskalia” 2015, nr 127-128, s. 48-56. - H. Grynberg, Holokaust jako nowe doświadczenie literackie, w: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania, red. T. Majewski, Łódź 2011, s. 785-796. - P. Czapliński, Zagłada jako wyzwanie dla refleksji o literaturze, w: „Teksty Drugie” 2004, z. 5. |
|
Uwagi: |
Ponieważ cykl obejmuje 15 godzin lekcyjnych, dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Więcej nieobecności należy usprawiedliwić (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.