Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dzieła literackiego - literatura polska po 1956 r.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-3ADLP
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dzieła literackiego - literatura polska po 1956 r.
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska 3 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Leś, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska
Prowadzący grup: Mariusz Leś, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ćwiczenia poświęcone są interpretacji zjawisk artystycznych literatury polskiej po roku 1956 w kontekście zjawisk artystycznych literatury europejskiej i światowej. Studenci w ramach interpretacji tekstu dokonują konfrontacji tekstu podmiotowego z ich własną samoświadomością humanistyczną. Konfrontacja materiału literackiego z materiałem egzystencjalnym. Kształcenie umiejętności badania i rozumienia hermetycznych struktur artystycznych analizowanych w procesie percepcji dzieła sztuki. Ćwiczenia zaplanowano na 15 godzin.

Pełny opis:

1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.

2. Forma studiów: Stacjonarne.

3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.

4. Rok III, semestr 6.

5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.

6. Rodzaj przedmiotu: analiza dzieła literackiego (moduł 13).

7. Wymagania wstępne: brak

8. Liczba godzin: 15 h.

10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja.

11. Zaliczenie zajęć: ustne. Ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności (ustnej lub pisemnej) i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.

12. Punkty ECTS: 2.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne).

Przygotowanie do zajęć: 35 h

Konsultacje: 2

Przygotowanie pracy zaliczeniowej ew. kilku krótszych wypowiedzi pisemnych będących jej odpowiednikiem: 8

Razem: 60 h.

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 30 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 30 h - 1 punkt ECTS.

Literatura:

W zależności od omawianych w poszczególnych grupach ćwiczeniowych utworów:

m.in.

- J. Potkański, Wiersz choreograficzny Białoszewskiego, w: idem, Sens nowoczesnego wiersza: wersyfikacja Białoszewskiego, Przybosia, Miłosza i Herberta, Warszawa 2004, s. 63-93.

- M. Gołąb, Komponent barwy jako reprezentacja indywidualnych cech świata przedstawionego, w: idem, Język i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997, s. 21-78.

- Miron. Wspomnienia o poecie, opr. H. Kirchner, Warszawa 1996.

- Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93.

- A Gawron, Sublimacje współczesności. Powieściopisarstwo Jerzego Andrzejewskiego wobec przemian prozy XX wieku, Łódź 2003, s. 93-163.

- A. Synoradzka, Andrzejewski, Kraków 1997

- T. Drewnowski, Walka o oddech. O pisarstwie Tadeusz Różewicza, Warszawa 1990 (fragmenty).

- T. Burkot, Kim jest poeta? Czym jest poezja?, w: idem, Tadeusza Różewicza opisanie świata, Kraków 2004, s. 25-93.

- E. Woźniak, Dramatyczne konstruowanie twarzy w wybranych utworach Tadeusza Różewicza, „Przestrzenie Teorii” 2014 (21), s. 145-165, online:

https://pressto.amu.edu.pl › article › download

- M. Baranowska, Szymborska i Świrszczyńska: dwa bieguny codzienności, „Teksty Drugie” 1995, nr 3/4, s. 256-263.

- D. Pawelec, Czytając Barańczaka, Katowice 1995, s. 101-127.

- J. Hobot, „Trzeci obieg” literatury: cenzor jako odbiorca poezji nowofalowej, „Teksty Drugie” 1998, nr 3, s. 107-124.

- J. Kandziora, Barańczak: głosy z połowy lat 70., „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 307-327.

- M. Miszczak, Manueli Gretkowskiej zabawy (z) kiczem, „Teksty Drugie” 1998, nr 6, s. 135-153.

- A. Tippner, Sensing the meaning, working towards the facts. Drugie pokolenie a pamięć o Zagładzie w tekstach Bożeny Keff, Magdaleny Tulli i Agaty Tuszyńskiej, przeł. K. Adamczak, „Teksty Drugie” 2016, nr 1.

- D. Sajewska, Ciało-pamięć, ciało-archiwum, „Didaskalia” 2015, nr 127-128, s. 48-56.

- H. Grynberg, Holokaust jako nowe doświadczenie literackie, w: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania, red. T. Majewski, Łódź 2011, s. 785-796.

- P. Czapliński, Zagłada jako wyzwanie dla refleksji o literaturze, w: „Teksty Drugie” 2004, z. 5.

Uwagi:

Ponieważ cykl obejmuje 15 godzin lekcyjnych, dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Więcej nieobecności należy usprawiedliwić (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Sawicka-Mierzyńska
Prowadzący grup: Katarzyna Sawicka-Mierzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ćwiczenia poświęcone są interpretacji zjawisk artystycznych literatury polskiej po roku 1956 w kontekście zjawisk artystycznych literatury europejskiej i światowej. Studenci w ramach interpretacji tekstu dokonują konfrontacji tekstu podmiotowego z ich własną samoświadomością humanistyczną. Konfrontacja materiału literackiego z materiałem egzystencjalnym. Kształcenie umiejętności badania i rozumienia hermetycznych struktur artystycznych analizowanych w procesie percepcji dzieła sztuki. Ćwiczenia zaplanowano na 15 godzin.

Pełny opis:

1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.

2. Forma studiów: Stacjonarne.

3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.

4. Rok III, semestr 6.

5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.

6. Rodzaj przedmiotu: analiza dzieła literackiego (moduł 13).

7. Wymagania wstępne: brak

8. Liczba godzin: 15 h.

10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja.

11. Zaliczenie zajęć: ustne. Ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności (ustnej lub pisemnej) i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.

12. Punkty ECTS: 2.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne).

Przygotowanie do zajęć: 35 h

Konsultacje: 2

Przygotowanie pracy zaliczeniowej ew. kilku krótszych wypowiedzi pisemnych będących jej odpowiednikiem: 8

Razem: 60 h.

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 30 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 30 h - 1 punkt ECTS.

Literatura:

W zależności od omawianych w poszczególnych grupach ćwiczeniowych utworów:

m.in.

- J. Potkański, Wiersz choreograficzny Białoszewskiego, w: idem, Sens nowoczesnego wiersza: wersyfikacja Białoszewskiego, Przybosia, Miłosza i Herberta, Warszawa 2004, s. 63-93.

- M. Gołąb, Komponent barwy jako reprezentacja indywidualnych cech świata przedstawionego, w: idem, Język i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997, s. 21-78.

- Miron. Wspomnienia o poecie, opr. H. Kirchner, Warszawa 1996.

- Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93.

- A Gawron, Sublimacje współczesności. Powieściopisarstwo Jerzego Andrzejewskiego wobec przemian prozy XX wieku, Łódź 2003, s. 93-163.

- A. Synoradzka, Andrzejewski, Kraków 1997

- T. Drewnowski, Walka o oddech. O pisarstwie Tadeusz Różewicza, Warszawa 1990 (fragmenty).

- T. Burkot, Kim jest poeta? Czym jest poezja?, w: idem, Tadeusza Różewicza opisanie świata, Kraków 2004, s. 25-93.

- E. Woźniak, Dramatyczne konstruowanie twarzy w wybranych utworach Tadeusza Różewicza, „Przestrzenie Teorii” 2014 (21), s. 145-165, online:

https://pressto.amu.edu.pl › article › download

- M. Baranowska, Szymborska i Świrszczyńska: dwa bieguny codzienności, „Teksty Drugie” 1995, nr 3/4, s. 256-263.

- D. Pawelec, Czytając Barańczaka, Katowice 1995, s. 101-127.

- J. Hobot, „Trzeci obieg” literatury: cenzor jako odbiorca poezji nowofalowej, „Teksty Drugie” 1998, nr 3, s. 107-124.

- J. Kandziora, Barańczak: głosy z połowy lat 70., „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 307-327.

- M. Miszczak, Manueli Gretkowskiej zabawy (z) kiczem, „Teksty Drugie” 1998, nr 6, s. 135-153.

- A. Tippner, Sensing the meaning, working towards the facts. Drugie pokolenie a pamięć o Zagładzie w tekstach Bożeny Keff, Magdaleny Tulli i Agaty Tuszyńskiej, przeł. K. Adamczak, „Teksty Drugie” 2016, nr 1.

- D. Sajewska, Ciało-pamięć, ciało-archiwum, „Didaskalia” 2015, nr 127-128, s. 48-56.

- H. Grynberg, Holokaust jako nowe doświadczenie literackie, w: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania, red. T. Majewski, Łódź 2011, s. 785-796.

- P. Czapliński, Zagłada jako wyzwanie dla refleksji o literaturze, w: „Teksty Drugie” 2004, z. 5.

Uwagi:

Ponieważ cykl obejmuje 15 godzin lekcyjnych, dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Więcej nieobecności należy usprawiedliwić (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)