Współczesna kultura w internecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-3WKI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesna kultura w internecie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalizacyjne Filologia polska 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Piechota | |
Prowadzący grup: | Dariusz Piechota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Wojciechowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej kultury w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu kultury masowej, komunikowania w sieci, netykiety, wtórnej oralności i wpływu technologii na przemiany społeczne. Konwersatorium ma na celu spojrzenie na Internet z perspektywy antropologiczno-kulturowej i historycznoliterackiej. W jego centrum stoją różnorakie zjawiska i procesy zachodzące na pograniczu świata społecznego i wirtualnego ze specyficznymi dla nich, wykształconymi pod wpływem specyfiki swoistej przestrzeni społecznej, jaką jest Internet praktykami komunikacyjnymi. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 5. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 30 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, projekty/prace typu prezentacje grupowe i/lub indywidualne. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. 12. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 70 h przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godzin, konsultacje - 2 godziny Razem: 112 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS. Zakres tematyczny: 1. Co to jest kultura i czym wyróżnia się kultura współczesna? Co to są nowe media? Co to jest www? Zarys historii Internetu. 2. Internet – struktura i cechy sieci – przypomnienie. Kultura Internetu (kultura techno-merytokratyczna, kultura hakerska, kultura wirtualno-komunitariańska, kultura przedsiębiorczości). 3. Rewolucja cyfrowa a procesy poznawcze człowieka. Media społeczne – specyfika i problemy: fake news, fake contact, hate speech. 4-5. Sztuka w sieci: wirtualne galerie i muzea, wystawy, nowe możliwości współpracy i tworzenia realizacji artystycznych. 6-7. Teatr w sieci w czasie wyjątkowym (sztuka wysoka i pandemia Covid-19). 8-9. Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze: formaty publikacji, struktura, cechy, dostępność (Polona, FBC, Projekt Gutenberg, Europeana, American Memory, Gallica, MDZ). Inne źródła pozyskiwania tekstów źródłowych i opracowań z sieci (wydawnictwa uniwersyteckie publikujące wersje cyfrowe, Research Gate, Academia.edu, Zenodo). 9-10. Internet a kształtowanie się kultury literackiej (liternet, teksty i hiperteksty, blogi pisarzy, krytyka literacka w Internecie, fanfiction – podsumowanie wiedzy z poprzednich semestrów studiów). Olga Tokarczuk – reakcje w sieci na Nagrodę Nobla. 11-12. Internet a dziedzictwo historyczne i wielokulturowość (na przykładzie Ośrodka Brama Grodzka/Teatr NN i Wirtualny Sztetl). 13. Internet a prawo – netykieta, problemy ściągania (plagiaty), mobbingu, rozpowszechniania wizerunku w sieci; Creative Commons. 14. Internet a cyrkulacja wiedzy: fenomen Wikipedii, „wolna kultura”. 15. Subkultury w sieci i portale tematyczne (analiza wybranych przykładów). |
|
Literatura: |
N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek (wydanie dowolne). M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010. M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013. P. Celiński, Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2000 (rozdziały6, 11 i 13). M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011. L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (podrozdziały: 2.8, 2.9, rozdziały 5, 6, 12, 18 i 20). P. Sorlin, Mass media, Warszawa 2001. P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010. L. Lawrence, Wolna kultura, wstęp Edwin Bendyk, tłum. Przemek Białokozowicz i in., Warszawa 2005. W. Kowalik i inni, Udostępnianie zdigitalizowanych zasobów kultury w internecie. Użyteczność – dostępność – praktyki, dostępne online: http://ekultura.org/wp-content/uploads/2016/02/raport_UX.pdf strony internetowe poświęcone kulturze, zasoby cyfrowe (film, muzyka, literatura, teatr) w Internecie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.