Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do krytyki tekstu współczesnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-3WKW
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do krytyki tekstu współczesnego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 3 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Oczekiwanym efektem kształcenia jest przybliżenie studentom problematyki edytorstwa naukowego, rozumianego jako ściśle celowy proces badawczy podporządkowany wydaniu tekstu. Drugim obszarem zainteresowania stanie się tekstologia, pojmowana jako teoretyczna refleksja nad materialną postacią tekstu. Wszelkie rozważania odnosić się będą do teorii i praktyki wydawania tekstów literatury pięknej polskiej XX wieku (po 1918 r.).

Skrócony opis:

Program obejmuje podstawowe zagadnienia związane z teorią i praktyką naukowego edytorstwa tekstu XX wiecznego (po 1918 r.).

Program obejmuje następujące zagadnienia: pojęcie edytorstwa naukowego; pojęcie tekstologii; ustalenia terminologiczne (różne propozycje badawcze; terminy: „utwór”, „dzieło literackie”, „tekst”, „zapis”, „przekaz’”, „tekst kanoniczny”, „intencja twórcza”); proces przygotowania rękopisu do druku; wydania różnego typu: naukowe, popularnonaukowe, szkolne, popularne, zbiorowe; wydawnictwo krytyczne (dochodzenie autorstwa; przedmowa; przypisy); problemy edytorstwa i tekstologii dzieła współczesnego (utożsamienie pracy badacza, krytyka, wydawcy, brak dystansu czasowego, niejednolitość zasad wydawniczych); cenzura a edytorstwo; ćwiczenia praktyczne.

Pełny opis:

Rok studiów/semestr: 3 rok 1. stopnia, semestr I

Wymagania wstępne:

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

konwersatorium - 15 godzin

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: dyskusja, projekt.

Sposoby weryfikacji: aktywność na zajęciach, systematyczność pracy, udział w dyskusjach, przygotowanie prezentacji.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta: 30 godzin

udział w zajęciach: 15 godz.

przygotowanie do zajęć: 15 godzin

Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. godz. (2 ECTS),

praca indywidualna 15 godz. (2 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956

K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958

M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958

L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: Pamiętnik Literacki, 1961,

z. 3

Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962

Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963

Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew.

zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964

D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964

Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969

Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971

L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974

K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975

J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977

J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978

P. Gaskell, From Writer to Reader. Studies in Editorial Method, Oxford, 1978

J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979

J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988

P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169.

Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4

Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93.

The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996

M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147.

Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997

J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4.

T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23.

D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999

K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121.

R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006

S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2.

Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.

K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121.

Literatura uzupełniająca

- edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji

- opracowania dotyczące poszczególnych edycji

Efekty uczenia się:

1.umiejętności: student umie posługiwać się specyficzną terminologią, weryfikacja: test; student umie rozróżniać wydania różnego typu, weryfikacja : test; student umie opracować projekt edycji tekstu współczesnego, weryfikacja: przygotowanie projektu edycji; FP2_U06; FP2_U05; FP2_U04;

2.wiedza: student potrafi scharakteryzować wszystkie elementy wydań różnego typu dzieła współczesnego, weryfikacja: test; FP2_W07;

3. kompetencje społeczne: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; weryfikacja: przygotowanie projektu edycji. FP2_K02.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestniczenie w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność) i aktywny w nich udział, a także przygotowanie projektu edytorskiego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Budrowska
Prowadzący grup: Kamila Budrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Skrócony opis:

Program obejmuje podstawowe zagadnienia związane z teorią i praktyką naukowego edytorstwa tekstu XX wiecznego (po 1918 r.).

Pełny opis:

Program obejmuje następujące zagadnienia: pojęcie edytorstwa naukowego; pojęcie tekstologii; ustalenia terminologiczne (różne propozycje badawcze; terminy: „utwór”, „dzieło literackie”, „tekst”, „zapis”, „przekaz’”, „tekst kanoniczny”, „intencja twórcza”); proces przygotowania rękopisu do druku; wydania różnego typu: naukowe, popularno – naukowe, szkolne, popularne, zbiorowe; wydawnictwo krytyczne (dochodzenie autorstwa; przedmowa; przypisy); problemy edytorstwa i tekstologii dzieła współczesnego (utożsamienie pracy badacza, krytyka, wydawcy, brak dystansu czasowego, niejednolitość zasad wydawniczych); cenzura a edytorstwo; ćwiczenia praktyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956

K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958

M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958

L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: Pamiętnik Literacki, 1961,

z. 3

Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962

Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963

Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew.

zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964

D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964

Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969

Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971

L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974

K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975

J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977

J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978

P. Gaskell, From Writer to Reader. Studies in Editorial Method, Oxford, 1978

J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979

J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988

P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169.

Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4

Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93.

The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996

M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147.

Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997

J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4.

T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23.

D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999

K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121.

R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006

S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2.

Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.

K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121.

Literatura uzupełniająca

- edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji

- opracowania dotyczące poszczególnych edycji

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Budrowska
Prowadzący grup: Kamila Budrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Skrócony opis:

Program obejmuje podstawowe zagadnienia związane z teorią i praktyką naukowego edytorstwa tekstu XX wiecznego (po 1918 r.).

Pełny opis:

Program obejmuje następujące zagadnienia: pojęcie edytorstwa naukowego; pojęcie tekstologii; ustalenia terminologiczne (różne propozycje badawcze; terminy: „utwór”, „dzieło literackie”, „tekst”, „zapis”, „przekaz’”, „tekst kanoniczny”, „intencja twórcza”); proces przygotowania rękopisu do druku; wydania różnego typu: naukowe, popularno – naukowe, szkolne, popularne, zbiorowe; wydawnictwo krytyczne (dochodzenie autorstwa; przedmowa; przypisy); problemy edytorstwa i tekstologii dzieła współczesnego (utożsamienie pracy badacza, krytyka, wydawcy, brak dystansu czasowego, niejednolitość zasad wydawniczych); cenzura a edytorstwo; ćwiczenia praktyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956

K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958

M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958

L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: Pamiętnik Literacki, 1961,

z. 3

Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962

Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963

Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew.

zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964

D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964

Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969

Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971

L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974

K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975

J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977

J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978

P. Gaskell, From Writer to Reader. Studies in Editorial Method, Oxford, 1978

J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979

J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988

P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169.

Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4

Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93.

The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996

M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147.

Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997

J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4.

T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23.

D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999

K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121.

R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006

S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2.

Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.

K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121.

Literatura uzupełniająca

- edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji

- opracowania dotyczące poszczególnych edycji

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)