Komunikacja językowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1KJEZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.003
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja językowa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć wiedzę z zakresu poprawności językowej, kultury języka polskiego, praktycznej stylistyki, umiejętności interpretowania tekstów zróżnicowanych gatunkowo, umiejętność formułowania pisemnych i ustnych komunikatów na określony temat, mieć świadomość wykorzystywanych środków językowych (ich mocy komunikacyjnej), mieć świadomość istnienia rozmaitych strategii komunikacyjnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot językoznawczy o charakterze praktycznym, prowadzony w formie ćwiczeń, obejmujących analizę i redagowanie tekstów r różnych odmianach stylowych. Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z teoretycznymi podstawami komunikacji językowej oraz kształcenie ich kompetencji nadawczo-odbiorczych poprzez wykorzystanie pozyskanej w czasie kursu wiedzy. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok IIstopnia/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 h Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w ćwiczeniach (15 godz.) - 0,5 pkt ECTS, przygotowanie do zajęć 15 h - 0,5 pkt ECTS ŁĄCZNIE 37,5 h Wskaźniki ilościowe: wymagające bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów: 1,0 z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku, do których odnoszą się efekty kształcenia dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 1,0 o charakterze praktycznym: 1,0 |
Literatura: |
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001. Wierzbicka A., Język –umysł-kultura. Wybór prac, pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999. Wykaz literatury uzupełniającej: Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006. Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004. Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, UMCS, Lublin 2004. Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 1990. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007. Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007. Kamińska-Szmaj I., Piekot T., Poprawa T., Tabloidyzacja języka mediów i kultury, Wrocław 2010. |
Efekty uczenia się: |
STUDENT KA7_WG2 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa. KA7_WGK2 Posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych. KA7_UWKOU2 Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa. KA7_KOR1 Jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialność za zadania podjęte w pracy zespołowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: dyskusja, heureza. Sposoby weryfikacji: kolokwium pisemne, ćwiczenia ustne, wieloaspektowa analiza komunikatów; ćwiczenia pisemne i ustne, analiza i interpretacja komunikatu w kontekście, ćwiczenia pisemne i ustne, tworzenie komunikatów z uwzględnieniem potrzeb odbiorców; ćwiczenia ustne i pisemne (indywidualne i grupowe) Warunkiem zaliczenia zajęć są obecność na ćwiczeniach, dozwolona jest jedna nieobecność (kolejne należy zaliczyć w czasie dyżuru prowadzącego) oraz końcowe zaliczenie pisemne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gorlewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gorlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z teoretycznymi podstawami komunikacji językowej oraz kształcenie ich kompetencji nadawczo-odbiorczych poprzez wykorzystanie pozyskanej w czasie kursu wiedzy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok IIstopnia/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 h Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w ćwiczeniach (15 godz.) - 0,5 pkt ECTS, przygotowanie do zajęć 15 h - 0,5 pkt ECTS ŁĄCZNIE 37,5 h Wskaźniki ilościowe: wymagające bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów: 1,0 z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku, do których odnoszą się efekty kształcenia dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 1,0 o charakterze praktycznym: 1,0 |
|
Literatura: |
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001. Wierzbicka A., Język –umysł-kultura. Wybór prac, pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999. Wykaz literatury uzupełniającej: Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006. Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004. Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, UMCS, Lublin 2004. Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 1990. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007. Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007. Kamińska-Szmaj I., Piekot T., Poprawa T., Tabloidyzacja języka mediów i kultury, Wrocław 2010. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gorlewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gorlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z teoretycznymi podstawami komunikacji językowej oraz kształcenie ich kompetencji nadawczo-odbiorczych poprzez wykorzystanie pozyskanej w czasie kursu wiedzy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok IIstopnia/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 h Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w ćwiczeniach (15 godz.) - 0,5 pkt ECTS, przygotowanie do zajęć 15 h - 0,5 pkt ECTS ŁĄCZNIE 37,5 h Wskaźniki ilościowe: wymagające bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów: 1,0 z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku, do których odnoszą się efekty kształcenia dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 1,0 o charakterze praktycznym: 1,0 |
|
Literatura: |
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001. Wierzbicka A., Język –umysł-kultura. Wybór prac, pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999. Wykaz literatury uzupełniającej: Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006. Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004. Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, UMCS, Lublin 2004. Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 1990. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007. Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007. Kamińska-Szmaj I., Piekot T., Poprawa T., Tabloidyzacja języka mediów i kultury, Wrocław 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.