Konwersatorium "Mity, symbole i tradycje kultury"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1KON11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Mity, symbole i tradycje kultury" |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - wykłady monograficzne Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Dlaczego Państwo Młodzi w Weselu Wyspiańskiego wypowiadają swe zaklęcie-wezwanie przez okno? Dlaczego podczas Mickiewiczowiskich Dziadów karmi się zmarłych? Dlaczego Pallas-Atena z Nocy Listopadowej ma wężową tarczę a Nike skrzydła? Aby móc odpowiedzieć na te pytania należy poznać i zrozumieć sens oraz znaczenie najważniejszych dla kultury mitów oraz symboli. Na zajęciach będziemy je omawiać, a także analizować na wybranych utworach literackich i filmowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
1.Profil studiów: ogólnoakademicki 2. Forma studiów: stacjonarne 3.Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia 4. Rok II, semestr I 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo 6. Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (XIX wiek) 7. Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium) 8. Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach -14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS) -nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS) |
Literatura: |
1. Jarosław Ławski, Bo na tym świecie śmierć. Studia o czarnym romantyzmie, Gdańsk 2008. 2. Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008. 3. Piotr Kowalski, Zwierzoczłekoupiory, wampiry i inne bestie. Krwiożercze bestie i erozja symbolicznej interpretacji, Kraków 2000. 4. Barbara Ogrodowska, Zwyczaje, obrzędy i tradycje w Polsce, Warszawa 2000. 5. Hanna Szymanderska, Śluby polskie. Tradycje, zwyczaje, przepisy, Warszawa 2008. 6. Hanna Szymanderska, Polskie tradycje świąteczne, Warszawa 2003. 7. Piotr Kowalski, Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 2007. 8. Łukasz Kozak, Upiór. Historia naturalna, Warszawa 2021. 9. Barbara i Adam Podgórscy, Wielkie księga demonów polskich, Katowice 2005. 10. Anna Zadrożyńska, Światy, zaświaty. O tradycji świętowań w Polsce, Warszawa 2000. 11. Andeas Johns, Baba Jaga. Tajemnicza postać słowiańskiego folkloru, Owidz 2020. 12. Anna Brzozowska-Krajka, Symbolika dobowego cyklu powszedniego w polskim folklorze tradycyjnym, Lublin 1994. 13. Henryk Biegeleisen, Śmierć w obrzędach i zwyczajach ludu polskiego, Sandomierz 2017. 14. Bartłomiej G. Sala, Wśród polskich syren, rusałek, meluzyn, świtezianek i innych panien wodnych, Olszanica 2020. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent: -definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mitu, symbolu, tradycji -ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia z literatury -zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: -formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie, -analizuje i kontekstowo interpretuje tekst z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, mitoznawczego i symbolicznego, -potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii (prowadzi dyskusję z innymi słuchaczami i prowadzącym, prezentuje własny referat /omawia własną prezentację multimedialną) -potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii -potrafi wykorzystać istotne źródła w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: -potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (przygotowuje rozbudowaną prezentację, korzystając z opracowań omawianych na zajęciach i sugerowanych przez prowadzącego na podstawie własnych kwerend) -jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialności za zadania podjęte w pracy zespołowej (przewodniczący dyskusji, przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po ich prezentacjach/wypowiedziach) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach, ew. prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rusek | |
Prowadzący grup: | Iwona Rusek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.