Konwersatorium "Trauma studies a kobiece doświadczenie wojny"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1KON3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Trauma studies a kobiece doświadczenie wojny" |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - wykłady monograficzne Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Założeniem konwersatorium jest wprowadzenie uczestników w podstawowe problemy związane z przedmiotem oraz szczegółowe omówienie wybranych tematów. |
Skrócony opis: |
Na konwersatorium interesować nas będzie w jaki sposób te doświadczenia i wywołane nimi urazy przekładają się na praktyki narracyjne, i jak odzwierciedlony w nich zostaje wątek powrotu do tzw. normalności. O ile wymienione sytuacje graniczne stanowią przyczynę powstania traum , o tyle życie "po"przebiegające w obiektywnie odmiennych, ale psychologicznie jednak zbliżonych okolicznościach, okazuje się podobnie dramatyczne. To, na tak wielką skalę problematyczne zetknięcie z tzw. wolnościowym światem, ów w gruncie rzeczy „nie-powrót” pozostaje jednak niemal nieodzwierciedlony w kobiecych narracjach. |
Pełny opis: |
Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy w ramach przedmiotów do wyboru. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. Rok studiów /semestr: I rok studiów magisterskich. Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin: 14 (konwersatorium). Liczba punktów ETCS: 1 |
Literatura: |
Aleksandra Gruszczak, Czarne światło. Analiza zjawiska powojennej traumy społecznej w kulturze Stanów Zjednoczonych Ameryki, Kraków 2017. Antologia studiów nad traumą, pod red. Tomasza Łysaka, przekład Tomasz Bilczewski, Katarzyna Bojarska, Jan Burzyński, Anna Kowalcze-Pawlik, Agnieszka Rejniak-Majewska, Kraków 2015. Lawrence L. Langer, Świadectwa Zagłady. W rumowisku pamięci, tłum. Marcin Szuster, Warszawa 2015. Anna Branach-Kallas, Wstęp, [w:] Tejże, Uraz przetrwania. Trauma i polemika z mitem pierwszej wojny światowej w powieści kanadyjskiej, Toruń 2014 Teoria traumy jako siła lektury. Cathy Caruth w rozmowie z Katarzyną Bojarską, „Teksty Drugie”, 2010, nr. 6. Antoni Kłodziński, Tzw. „KZ-Syndrom”. Próba syntezy, „Przegląd Lekarski” 1970, nr 1, s. 20, https://www.mp.pl/auschwitz/volumes/171120,volume-1970. Roman Leśniak, Poobozowe zmiany osobowości byłych więźniów obozu koncentracyjnego Oświęcim – Brzezinka, „Przegląd Lekarski” 1965, nr 1, s. 13-20. Maria Orwid, Socjopsychiatryczne następstwa pobytu w obozie koncentracyjnym Oświęcim – Brzezinka, „Przegląd Lekarski” 1964, nr 1, s. 17-30. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 KA7_WK1 KA7_WGK1 KA7_WGK2 KA7_ UWKOU2 KA7_UWKOU3 KA7_UWKOU4 KA7_KKO3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji:zaliczenie ustne, aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na konwersatorium interesować nas będzie w jaki sposób te doświadczenia i wywołane nimi urazy przekładają się na praktyki narracyjne, i jak odzwierciedlony w nich zostaje wątek powrotu do tzw. normalności. O ile wymienione sytuacje graniczne stanowią przyczynę powstania traum , o tyle życie "po"przebiegające w obiektywnie odmiennych, ale psychologicznie jednak zbliżonych okolicznościach, okazuje się podobnie dramatyczne. To, na tak wielką skalę problematyczne zetknięcie z tzw. wolnościowym światem, ów w gruncie rzeczy „nie-powrót” pozostaje jednak niemal nieodzwierciedlony w kobiecych narracjach. |
|
Pełny opis: |
Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy w ramach przedmiotów do wyboru. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. Rok studiów /semestr: I rok studiów magisterskich. Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin: 14 (konwersatorium). Liczba punktów ETCS: 1 |
|
Literatura: |
Aleksandra Gruszczak, Czarne światło. Analiza zjawiska powojennej traumy społecznej w kulturze Stanów Zjednoczonych Ameryki, Kraków 2017. Antologia studiów nad traumą, pod red. Tomasza Łysaka, przekład Tomasz Bilczewski, Katarzyna Bojarska, Jan Burzyński, Anna Kowalcze-Pawlik, Agnieszka Rejniak-Majewska, Kraków 2015. Lawrence L. Langer, Świadectwa Zagłady. W rumowisku pamięci, tłum. Marcin Szuster, Warszawa 2015. Anna Branach-Kallas, Wstęp, [w:] Tejże, Uraz przetrwania. Trauma i polemika z mitem pierwszej wojny światowej w powieści kanadyjskiej, Toruń 2014 Teoria traumy jako siła lektury. Cathy Caruth w rozmowie z Katarzyną Bojarską, „Teksty Drugie”, 2010, nr. 6. Antoni Kłodziński, Tzw. „KZ-Syndrom”. Próba syntezy, „Przegląd Lekarski” 1970, nr 1, s. 20, https://www.mp.pl/auschwitz/volumes/171120,volume-1970. Roman Leśniak, Poobozowe zmiany osobowości byłych więźniów obozu koncentracyjnego Oświęcim – Brzezinka, „Przegląd Lekarski” 1965, nr 1, s. 13-20. Maria Orwid, Socjopsychiatryczne następstwa pobytu w obozie koncentracyjnym Oświęcim – Brzezinka, „Przegląd Lekarski” 1964, nr 1, s. 17-30. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na konwersatorium interesować nas będzie w jaki sposób te doświadczenia i wywołane nimi urazy przekładają się na praktyki narracyjne, i jak odzwierciedlony w nich zostaje wątek powrotu do tzw. normalności. O ile wymienione sytuacje graniczne stanowią przyczynę powstania traum , o tyle życie "po"przebiegające w obiektywnie odmiennych, ale psychologicznie jednak zbliżonych okolicznościach, okazuje się podobnie dramatyczne. To, na tak wielką skalę problematyczne zetknięcie z tzw. wolnościowym światem, ów w gruncie rzeczy „nie-powrót” pozostaje jednak niemal nieodzwierciedlony w kobiecych narracjach. |
|
Pełny opis: |
Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy w ramach przedmiotów do wyboru. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. Rok studiów /semestr: I rok studiów magisterskich. Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin: 14 (konwersatorium). Liczba punktów ETCS: 1 |
|
Literatura: |
Aleksandra Gruszczak, Czarne światło. Analiza zjawiska powojennej traumy społecznej w kulturze Stanów Zjednoczonych Ameryki, Kraków 2017. Antologia studiów nad traumą, pod red. Tomasza Łysaka, przekład Tomasz Bilczewski, Katarzyna Bojarska, Jan Burzyński, Anna Kowalcze-Pawlik, Agnieszka Rejniak-Majewska, Kraków 2015. Lawrence L. Langer, Świadectwa Zagłady. W rumowisku pamięci, tłum. Marcin Szuster, Warszawa 2015. Anna Branach-Kallas, Wstęp, [w:] Tejże, Uraz przetrwania. Trauma i polemika z mitem pierwszej wojny światowej w powieści kanadyjskiej, Toruń 2014 Teoria traumy jako siła lektury. Cathy Caruth w rozmowie z Katarzyną Bojarską, „Teksty Drugie”, 2010, nr. 6. Antoni Kłodziński, Tzw. „KZ-Syndrom”. Próba syntezy, „Przegląd Lekarski” 1970, nr 1, s. 20, https://www.mp.pl/auschwitz/volumes/171120,volume-1970. Roman Leśniak, Poobozowe zmiany osobowości byłych więźniów obozu koncentracyjnego Oświęcim – Brzezinka, „Przegląd Lekarski” 1965, nr 1, s. 13-20. Maria Orwid, Socjopsychiatryczne następstwa pobytu w obozie koncentracyjnym Oświęcim – Brzezinka, „Przegląd Lekarski” 1964, nr 1, s. 17-30. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.