Kanon w perspektywie komparatystycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1KPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Kanon w perspektywie komparatystycznej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Skrócony opis: |
Celem prowadzenia przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem kanonu – podstawowym dla pamięci kulturowej – a także jego funkcjami, rodzajami, dziejami tworzenia się oraz głównym punktami, wokół których toczy się obecnie debata nad kanonem. |
Pełny opis: |
Zajęcia, na które składają się wykład i ćwiczenia, zmierzają do przybliżenia studentowi reguł powstawania kanonów - narodowych, regionalnych, „światowych” – oraz dostrzegania transferu dzieł, znaczeń, stereotypów pomiędzy nimi (rola przekładu), inkluzywnego i ekskluzywnego charakteru kanonów, ich geografii i rządzących nimi relacji centroperyferyjnych. Wykład obejmuje teorię kanonu (w sensie pamięcioznawczym, historycznoliterackim, estetycznym), jego europejską historię, funkcje i współczesne przemiany, w tym rewizje starych (narodowych) i tworzenie się nowych kanonów. Ćwiczenia poświęcone są omówieniu przykładów funkcjonowania tej kategorii w literaturze narodowej, regionalnej, ponadlokalnej, światowej. Profil - ogólnoakademicki, forma studiów - stacjonarne, rodzaj przedmiotu - specjalnościowe dziedzina i dyscyplina - nauki humanistyczne, literaturoznawstwo, rok i semestr studiów - I rok, 1 semestr, studia II stopnia, wymagania wstępne - ukończony licencjat liczba godzin dydaktycznych - 14 godzin wykładu i 14 godzin ćwiczeń, razem 28, metody dydaktyczne - wykład, dyskusja, sprawozdanie z lektury, prezentacja Metody weryfikacji - egzamin ustny Bilans nakładu pracy studenta - uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach: 1, 5 ECTS (37,5 godzin), przygotowanie do zajęć, lektura własna: 1 ECTS (25 godzin), prezentacja - 12, 5 Wskaźniki ilościowe: ogólnie 3 ECTS, zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela (wykład, ćwiczenia, konsultacje) 1,5 ECTS (37, 5 godzin), zajęcia praktyczne - 12, 5 godziny |
Literatura: |
Adam Mickiewicz w oczach Francuzów, red. Z. Mitosek, przeł. R. Forycki, Warszawa 1999 A. Artwińska, O Mickiewiczu w PRL i Goethem w NRD, Poznań 2009 J. Assman, Kanon – objaśnienie pojęcia, w: tegoż, Pamięć kulturowa…, s. 118-143 A. Assmann, Kanon i archiwum, w: tejże, Między historią a pamięcią…, s. 74-89 P. Casanowa, Światowa republika literatury, przeł. E. Gałuszka, A. Turczyn, Krakó∑ 2017. G. Charytniuk-Michiej, Obrzęd dziadów w dokumentach i w cyklu Mickiewicza, Warszawa 2011 Europejski kanon literacki, red. E. Wichrowska, W-wa 2012 M. Janion, Romantyzm polski wśród romantyzmów europejskich, w: tejże, Prace wybrane, t. I: Gorączka romantyczna, red. M. czermińska, Krakow 2000 Z. Kadłubek, Po co kanon, „Fabryka Silesia” 2012/1 Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005 A.Lanoux, Od narodu do kanonu. Powstawanie kanonu polskiego i rosyjskiego romantyzmu w latach 1815-1865, Warszawa 2003 Polonistyka w przebudowie… red. M. Czermińska, Kraków 2005 J. Prokop, Kanon literacki i pamięć zbiorowa, „Arcana” 2000, nr 1-33 (numer specjalny) J. Sztachelska, Zabijanie klasyków Białystok 2015 B. Shallcross, Requiem dla kanonu? Szczególny przypadek kanonu transatlantyckiego, „Teksty Drugie” 4/2014 Piotr Wilczek, Czy istnieje kanon literatury polskiej http://www.studiapolskie.us.edu.pl/wirtualna_katedra/lit_pol_w_swiecie_t1/02Wilczek.pdf D. Zawadzka, Między archiwum i kanonem. Praca pamięci w literaturze regionu podlaskiego na przykładzie książek z 2015 roku, w: Regionalizm literacki - historia i pamięć, red. Z. Chojnowski, E. Rybicka, Kraków 2017. . Fabryka Silesia” 2012/1 (numer monograficzny) „Teksty Drugie” 4,2014 (numer monograficzny) |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej literaturoznawstwa, zna kryteria kategoryzacji i chronologicznych podziałów przyjętych w dziedzinie nauk humanistycznych KA7_WK1 Posiada wiedzę o faktycznych i potencjalnych relacjach między rożnymi dyscyplinami naukowymi w ramach dziedziny nauk humanistycznych. KA7_UWKOU1 Formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie. KA7_UWKOU4 Potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii. KA7_KO1 Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania tradycji literackiej regiony, kraju i Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład z elementami konwersacji: KA7_WG1, KA7_WK1 - ocena wypowiedzi ustnej, ocena dyskusji ćwiczenia: KA7_UWKOU1, KA7_UWKOU4 , KA7_KO1 - praca projektowa prezentowana podczas egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.