Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kanon w perspektywie komparatystycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS2-1KPK
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kanon w perspektywie komparatystycznej
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Skrócony opis:

Celem prowadzenia przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem kanonu – podstawowym dla pamięci kulturowej – a także jego funkcjami, rodzajami, dziejami tworzenia się oraz głównym punktami, wokół których toczy się obecnie debata nad kanonem.

Pełny opis:

Zajęcia, na które składają się wykład i ćwiczenia, zmierzają do przybliżenia studentowi reguł powstawania kanonów - narodowych, regionalnych, „światowych” – oraz dostrzegania transferu dzieł, znaczeń, stereotypów pomiędzy nimi (rola przekładu), inkluzywnego i ekskluzywnego charakteru kanonów, ich geografii i rządzących nimi relacji centroperyferyjnych.

Wykład obejmuje teorię kanonu (w sensie pamięcioznawczym, historycznoliterackim, estetycznym), jego europejską historię, funkcje i współczesne przemiany, w tym rewizje starych (narodowych) i tworzenie się nowych kanonów. Ćwiczenia poświęcone są omówieniu przykładów funkcjonowania tej kategorii w literaturze narodowej, regionalnej, ponadlokalnej, światowej.

Profil - ogólnoakademicki,

forma studiów - stacjonarne,

rodzaj przedmiotu - specjalnościowe

dziedzina i dyscyplina - nauki humanistyczne, literaturoznawstwo,

rok i semestr studiów - I rok, 1 semestr, studia II stopnia,

wymagania wstępne - ukończony licencjat

liczba godzin dydaktycznych - 14 godzin wykładu i 14 godzin ćwiczeń, razem 28,

metody dydaktyczne - wykład, dyskusja, sprawozdanie z lektury, prezentacja

Metody weryfikacji - egzamin ustny

Bilans nakładu pracy studenta - uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach: 1, 5 ECTS (37,5 godzin), przygotowanie do zajęć, lektura własna: 1 ECTS (25 godzin), prezentacja - 12, 5

Wskaźniki ilościowe: ogólnie 3 ECTS, zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela (wykład, ćwiczenia, konsultacje) 1,5 ECTS (37, 5 godzin), zajęcia praktyczne - 12, 5 godziny

Literatura:

Adam Mickiewicz w oczach Francuzów, red. Z. Mitosek, przeł. R. Forycki, Warszawa 1999

A. Artwińska, O Mickiewiczu w PRL i Goethem w NRD, Poznań 2009

J. Assman, Kanon – objaśnienie pojęcia, w: tegoż, Pamięć kulturowa…, s. 118-143

A. Assmann, Kanon i archiwum, w: tejże, Między historią a pamięcią…, s. 74-89

P. Casanowa, Światowa republika literatury, przeł. E. Gałuszka, A. Turczyn, Krakó∑ 2017.

G. Charytniuk-Michiej, Obrzęd dziadów w dokumentach i w cyklu Mickiewicza, Warszawa 2011

Europejski kanon literacki, red. E. Wichrowska, W-wa 2012

M. Janion, Romantyzm polski wśród romantyzmów europejskich, w: tejże, Prace wybrane, t. I: Gorączka romantyczna, red. M. czermińska, Krakow 2000

Z. Kadłubek, Po co kanon, „Fabryka Silesia” 2012/1

Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005

A.Lanoux, Od narodu do kanonu. Powstawanie kanonu polskiego i rosyjskiego romantyzmu w latach 1815-1865, Warszawa 2003

Polonistyka w przebudowie… red. M. Czermińska, Kraków 2005

J. Prokop, Kanon literacki i pamięć zbiorowa, „Arcana” 2000, nr 1-33 (numer specjalny)

J. Sztachelska, Zabijanie klasyków Białystok 2015

B. Shallcross, Requiem dla kanonu? Szczególny przypadek kanonu transatlantyckiego, „Teksty Drugie” 4/2014

Piotr Wilczek, Czy istnieje kanon literatury polskiej http://www.studiapolskie.us.edu.pl/wirtualna_katedra/lit_pol_w_swiecie_t1/02Wilczek.pdf

D. Zawadzka, Między archiwum i kanonem. Praca pamięci w literaturze regionu podlaskiego na przykładzie książek z 2015 roku, w: Regionalizm literacki - historia i pamięć, red. Z. Chojnowski, E. Rybicka, Kraków 2017.

.

Fabryka Silesia” 2012/1 (numer monograficzny)

„Teksty Drugie” 4,2014 (numer monograficzny)

Efekty uczenia się:

KA7_WG1

Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej literaturoznawstwa, zna kryteria kategoryzacji i chronologicznych podziałów przyjętych w dziedzinie nauk humanistycznych

KA7_WK1

Posiada wiedzę o faktycznych i potencjalnych relacjach między rożnymi dyscyplinami naukowymi w ramach dziedziny nauk humanistycznych.

KA7_UWKOU1

Formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie.

KA7_UWKOU4

Potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii.

KA7_KO1

Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania tradycji literackiej regiony, kraju i Europy.

Metody i kryteria oceniania:

wykład z elementami konwersacji: KA7_WG1, KA7_WK1 - ocena wypowiedzi ustnej, ocena dyskusji

ćwiczenia: KA7_UWKOU1, KA7_UWKOU4 , KA7_KO1 - praca projektowa prezentowana podczas egzaminu

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)