Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura i nowe media

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS2-1LNM
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura i nowe media
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień
Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe specjalnościowe
specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Przygotowanie z zakresu informatyki na poziomie licencjatu. Kurs literatury XX/XXI wieku

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w wiedzę o cyfrowym środowisku literackim oraz literaturze elektronicznej, w umiejętności analizowania i tworzenia tekstów literackich charakterystycznych dla środowiska cyfrowego.

Pełny opis:

profil ogólnoakademicki

studia stacjonarne

język zajęć: polski

status przedmiotu: przedmiot obowiązkowy w ramach bloku zajęć fakultatywnych

dziedzina nauk humanistycznych – dyscyplina: literaturoznawstwo

I rok, studia II stopnia, semestr 2

założenia i treści zajęć:

student nabywa i utrwala umiejętności rozpoznawania i krytycznej oceny form obecności literatury w mediach elektronicznych:

- cyberkultura literacka,

- blogi literackie i blogi o literaturze,

- e-literatura (mikrofikcje, literatura hipertekstowa)

- światotwórstwo i immersja w transfikcji

Bilans nakładu pracy studenta:

2 ECTS - 15 godz. zajęć + konsultacje + 20 godz. lektury tekstów i próby tworzenia tekstów

Wskaźniki ilościowe:

bezpośredni kontakt z nauczycielem (zajęcia i konsultacje) 20 godz. (1 ECTS);

zajęcia o charakterze praktycznym (analiza stron internetowych i tekstów literackich) - 40 godz. - 2 ECTS

Literatura:

M. Maryl, Życie literackie w sieci, Warszawa 2015.

M. Maryl, Startup literacki. Blog a powieść w odcinkach na przykładzie pierwowzoru Cwaniar Sylwii Chutnik, w: Teksty kultury uczestnictwa. Red. Dąbrówka, A., Maryl, M., Wójtowicz, A., Warszawa 2016.

M. Maryl, Antropologia życia literackiego w internecie w perspektywie historii komunikacji, w: Kulturowa historia literatury, Red. A. Łebkowska, W. Bolecki, Warszawa 2015.

M. Maryl, Moderatorzy i amatorzy. Nowe instytucje życia literackiego w sieci, w: Literatura w mediach. Media w literaturze. III. Nowe wizerunki. Red. K. Taborska, W. Kuska, Gorzów Wielkopolski 2014.

M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005.

M. Wieczorek-Tomaszewska, Cyfrowa humanistyka jako metaforyczna współczesna ‘Republika Listów’, Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

KA7_WK1 - interdyscyplinarność e-literaturyi badań nad nią

KA7_WGK1 - specjalistyczne pojęcia

KA7_WGK2 - wiedza o komunikacji literackiej

KA7_UWKOU2 - analiza i interpretacja utworów

Metody i kryteria oceniania:

Ocena prób tworzenia mikrofikcji i utworów hipertekstowych, aktywność na zajęciach, zaliczenie ustne.

Zaliczenie na ocenę.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w wiedzę o cyfrowym środowisku literackim oraz literaturze elektronicznej, w umiejętności analizowania i tworzenia tekstów literackich charakterystycznych dla środowiska cyfrowego.

Pełny opis:

profil ogólnoakademicki

studia stacjonarne

język zajęć: polski

status przedmiotu: przedmiot obowiązkowy w ramach bloku zajęć fakultatywnych

dziedzina nauk humanistycznych – dyscyplina: literaturoznawstwo

I rok, studia II stopnia, semestr 2

założenia i treści zajęć:

student nabywa i utrwala umiejętności rozpoznawania i krytycznej oceny form obecności literatury w mediach elektronicznych:

- cyberkultura literacka,

- blogi literackie i blogi o literaturze,

- e-literatura (mikrofikcje, literatura hipertekstowa) - warsztaty

- światotwórstwo i immersja w transfikcji

Bilans nakładu pracy studenta:

2 ECTS - 15 godz. zajęć + konsultacje + 20 godz. lektury tekstów

Wskaźniki ilościowe:

bezpośredni kontakt z nauczycielem (zajęcia i konsultacje) 20 godz. (1 ECTS);

zajęcia o charakterze praktycznym (analiza stron internetowych i tekstów literackich) - 40 godz. - 2 ECTS

Literatura:

M. Maryl, Życie literackie w sieci, Warszawa 2015.

M. Maryl, Startup literacki. Blog a powieść w odcinkach na przykładzie pierwowzoru Cwaniar Sylwii Chutnik, w: Teksty kultury uczestnictwa. Red. Dąbrówka, A., Maryl, M., Wójtowicz, A., Warszawa 2016.

M. Maryl, Antropologia życia literackiego w internecie w perspektywie historii komunikacji, w: Kulturowa historia literatury, Red. A. Łebkowska, W. Bolecki, Warszawa 2015.

M. Maryl, Moderatorzy i amatorzy. Nowe instytucje życia literackiego w sieci, w: Literatura w mediach. Media w literaturze. III. Nowe wizerunki. Red. K. Taborska, W. Kuska, Gorzów Wielkopolski 2014.

M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005.

M. Wieczorek-Tomaszewska, Cyfrowa humanistyka jako metaforyczna współczesna ‘Republika Listów’, Kraków 2012.

strony internetowe:

techsty.art.pl

www.liberatura.pl

www.ha.art.pl

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w wiedzę o cyfrowym środowisku literackim oraz literaturze elektronicznej, w umiejętności analizowania i tworzenia tekstów literackich charakterystycznych dla środowiska cyfrowego.

Pełny opis:

profil ogólnoakademicki

studia stacjonarne

język zajęć: polski

status przedmiotu: przedmiot obowiązkowy w ramach bloku zajęć fakultatywnych

dziedzina nauk humanistycznych – dyscyplina: literaturoznawstwo

I rok, studia II stopnia, semestr 2

założenia i treści zajęć:

student nabywa i utrwala umiejętności rozpoznawania i krytycznej oceny form obecności literatury w mediach elektronicznych:

- cyberkultura literacka,

- blogi literackie i blogi o literaturze,

- e-literatura (mikrofikcje, literatura hipertekstowa) - warsztaty

- światotwórstwo i immersja w transfikcji

Bilans nakładu pracy studenta:

2 ECTS - 15 godz. zajęć + konsultacje + 20 godz. lektury tekstów

Wskaźniki ilościowe:

bezpośredni kontakt z nauczycielem (zajęcia i konsultacje) 20 godz. (1 ECTS);

zajęcia o charakterze praktycznym (analiza stron internetowych i tekstów literackich) - 40 godz. - 2 ECTS

Literatura:

M. Maryl, Życie literackie w sieci, Warszawa 2015.

M. Maryl, Startup literacki. Blog a powieść w odcinkach na przykładzie pierwowzoru Cwaniar Sylwii Chutnik, w: Teksty kultury uczestnictwa. Red. Dąbrówka, A., Maryl, M., Wójtowicz, A., Warszawa 2016.

M. Maryl, Antropologia życia literackiego w internecie w perspektywie historii komunikacji, w: Kulturowa historia literatury, Red. A. Łebkowska, W. Bolecki, Warszawa 2015.

M. Maryl, Moderatorzy i amatorzy. Nowe instytucje życia literackiego w sieci, w: Literatura w mediach. Media w literaturze. III. Nowe wizerunki. Red. K. Taborska, W. Kuska, Gorzów Wielkopolski 2014.

M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005.

M. Wieczorek-Tomaszewska, Cyfrowa humanistyka jako metaforyczna współczesna ‘Republika Listów’, Kraków 2012.

strony internetowe:

techsty.art.pl

www.liberatura.pl

www.ha.art.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)