Metodologia badań nad językiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1MBJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań nad językiem |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi refleksjami i badaniami nt. języka oraz metodami stosowanymi w językoznawstwie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią ogólna nauk oraz synchronicznymi i diachronicznymi aspektami metodologii badań językoznawczych (na tle historii dyscyplin), w tym z terminologią i najważniejszymi teoriami. |
Pełny opis: |
profil studiów: ogólnoakademicki forma studiów: stacjonarne rodzaj przedmiotu: obowiązkowy dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo rok studiów/semestr: I rok II stopnia, sem. I (specj. nauczycielska) wymagania wstępne: gramatyka opisowa języka polskiego, gramatyka historyczna języka polskiego z elementami scs, historia języka polskiego, kultura języka polskiego i praktyczna stylistyka, semantyka i pragmatyka językowa liczba godz. zajęć dydaktycznych: 15 godz. ćwiczenia metody dydaktyczne: metoda interaktywna, dyskusja kierowana ze studentami, forma podawcza w postaci prezentacji multimedialnej forma zaliczenia przedmiotu: opracowanie wybranej metodologii w postaci prezentacji multimedialnej i zaprezentowanie jej w interesujący sposób punkty ECTS: 1 bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 15 godz., konsultacje (1 godz.), przygotowanie do zajęć - 9 godz. (łącznie 25 godz.) |
Literatura: |
J. Bańczerowski, J. Pogonowski, T. Zgółka, Wstęp do językoznawstwa, Poznań 1982. J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, wyd. 3, Lublin 2009. I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, pod red. K. Polańskiego, wyd. 3, Wrocław 2003. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urban ́czyk, M. Kucała, wyd. 3, Wrocław 1999. J. Fisiak, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1978, 1985. A. Furdal, Językoznawstwo otwarte, Wrocław 1990. Z. Gołąb, A. Heinz, K. Polański, Słownik terminów językoznawczych, Warszawa 1968. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001. A.Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983. G. Helbig, Dzieje językoznawstwa nowożytnego, przeł. C. Schatte i D. Marciniec, Wrocław 1982. M.Ivič, Kierunki w lingwistyce, Wrocław 1975. Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980. Język w świetle nauki, red. B. Stanosz, Warszawa 1980. Językoznawstwo strukturalne, red. H. Kurkowska, A. Weinsberg. Warszawa 1979. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001. Cz. Lachur, Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988. Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 1999. A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn 2003. Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, pod red. P. Stelmaszczyka, Łódź 2006. Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, pod red. P. Stelmaszczyka, Kraków 2008. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1975. M.-A. Paveau, G.E. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009. A.Weinsberg, Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1883. A. Wierzbicka, Język – umysł – kultura. Wybór prac pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk filologicznych FP2_W01: H2A_W01 - definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, genologicznej, historycznoliterackiej, językoznawczej na poziomie rozszerzonym FP2_W02: H1A_W02 charakteryzuje polszczyznę (tendencje rozwojowe, środki stylistyczne) poszczególnych epok FP2_W06: H2A_W04 - ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń FP2_W13: H2A_W09 - formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji FP2_U01: H2A_U01 - analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i użytkowy) z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego FP2_U02: H2A_U02 - potrafi uzyskać z wszystkich istotnych źródeł i wykorzystać w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury oraz języka FP2_U03: H2A_U03 - aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy FP2_K04: H2A_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest aktywny udział w zajęciach. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium ustne lub pisemne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 29 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć | |
Prowadzący grup: | Joanna Kuć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 29 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć | |
Prowadzący grup: | Joanna Kuć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią ogólna nauk oraz synchronicznymi i diachronicznymi aspektami metodologii badań językoznawczych (na tle historii dyscyplin), w tym z terminologią i najważniejszymi teoriami. |
|
Pełny opis: |
profil studiów: ogólnoakademicki forma studiów: stacjonarne rodzaj przedmiotu: obowiązkowy dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo rok studiów/semestr: I rok II stopnia, sem. I (specj. nauczycielska) wymagania wstępne: gramatyka opisowa języka polskiego, gramatyka historyczna języka polskiego z elementami scs, historia języka polskiego, kultura języka polskiego i praktyczna stylistyka, semantyka i pragmatyka językowa liczba godz. zajęć dydaktycznych: 15 godz. ćwiczenia metody dydaktyczne: metoda interaktywna, dyskusja kierowana ze studentami, forma podawcza w postaci prezentacji multimedialnej forma zaliczenia przedmiotu: opracowanie wybranej metodologii w postaci prezentacji multimedialnej i zaprezentowanie jej w interesujący sposób punkty ECTS: 1 bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 15 godz., konsultacje (1 godz.), przygotowanie do zajęć - 9 godz. (łącznie 25 godz.) |
|
Literatura: |
J. Bańczerowski, J. Pogonowski, T. Zgółka, Wstęp do językoznawstwa, Poznań 1982. J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, wyd. 3, Lublin 2009. I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, pod red. K. Polańskiego, wyd. 3, Wrocław 2003. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urban ́czyk, M. Kucała, wyd. 3, Wrocław 1999. J. Fisiak, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1978, 1985. A. Furdal, Językoznawstwo otwarte, Wrocław 1990. Z. Gołąb, A. Heinz, K. Polański, Słownik terminów językoznawczych, Warszawa 1968. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001. A.Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983. G. Helbig, Dzieje językoznawstwa nowożytnego, przeł. C. Schatte i D. Marciniec, Wrocław 1982. M.Ivič, Kierunki w lingwistyce, Wrocław 1975. Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980. Język w świetle nauki, red. B. Stanosz, Warszawa 1980. Językoznawstwo strukturalne, red. H. Kurkowska, A. Weinsberg. Warszawa 1979. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001. Cz. Lachur, Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988. Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 1999. A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn 2003. Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, pod red. P. Stelmaszczyka, Łódź 2006. Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, pod red. P. Stelmaszczyka, Kraków 2008. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1975. M.-A. Paveau, G.E. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009. A.Weinsberg, Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1883. A. Wierzbicka, Język – umysł – kultura. Wybór prac pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.