Opracowanie językowe tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1OJTE |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Opracowanie językowe tekstu |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Kultura języka polskiego 0400-PS1-2KJP |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem zajęć z opracowania językowego tekstu powinien wykazywać się wiedzą z zakresu reguł poprawności językowej (gramatycznej, leksykalnej, frazeologicznej, stylistycznej), z zakresu wyznaczników stylowych i gatunkowych tekstu, umiejętnością dokonania krytycznej analizy tekstu pod kątem jego struktury i języka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone w ramach bloku fakultatywnego edytorstwo cyfrowe. Pogłębiają wiedzę studentów z zakresu redakcji i korekty tekstów oraz umiejętności związane z samodzielnym formułowaniem tekstów w różnych gatunkach i o różnych funkcjach. Mają charakter przede wszystkim praktyczny. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo / językoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok studiów, I stopień, semestr 4 Wymagania wstępne: zaliczone zajęcia z kultury języka, praktycznej stylistyki Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 28, laboratorium Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, prezentacja Punkty ECTS: 3 (w semestrze 4-tym, w semestrze zimowym i letnim - 6) Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 28 zapoznanie się z lekturami - 30 przygotowanie indywidualnych zadań na zajęcia- 16 przygotowanie projektu zespołowego - 10 konsultacje - 8 Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 36 godz. ( 1,25 ECTS), zajęcia praktyczne 26 godz. (1 ECTS) W ramach zajęć realizowane są następujące zagadnienia (jako element zadań praktycznych): 1) różne aspekty pracy redaktora i korektora 2) redakcja i korekta tekstów rozmaitych gatunków, 3) krytyczna analiza tekstów, 4) metody pracy nad tekstem (redakcja i korekta), 5) wyznaczniki gatunkowe i stylowe, 6) podstawowe zasady składu, 7) samodzielne formułowanie tekstów. |
Literatura: |
1. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. 2. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. 3. Saloni Z., O kodyfikacji polskiej ortografii – historia i współczesność, „Nauka” Kwartalnik PAN, 2005, nr 4, s. 71-96. 4. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik. Warszawa 2008. 5. Słownik ortograficzny języka polskiego PWN 6. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003. Inne słowniki ortograficzne, frazeologiczne, wyrazów bliskoznacznych, portale i strony internetowe Literatura uzupełniająca 7. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. 8. Polański E., Reformy ortografii polskiej – wczoraj, dziś, jutro, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LX, 2004, s. 29-46 |
Efekty uczenia się: |
KA7_KKO2 - student potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. KA7_WK1 - student posiada wiedzę o faktycznych i potencjalnych relacjach między rożnymi dyscyplinami naukowymi w ramach dziedziny nauk humanistycznych. KA7_WK2 - student zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz dostrzega konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. KA7_WGK2 - student posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych. KA7_UWKOU2 - student analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa. KA7_KKO1 - student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. KA7_KOR1- student jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialność za zadania podjęte w pracy zespołowej. KA7_KOR2 - student dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, aktywność podczas zajęć (uczestnictwo w dyskusji), wykonanie pisemnych zadań indywidualnych, projekt zespołowy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 58 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gorlewska, Anna Nosek | |
Prowadzący grup: | Ewa Gorlewska, Anna Nosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Kultura języka polskiego 0400-PS1-2KJP |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia specjalnościowe, przygotowujące studenta do pracy z tekstami rozmaitego gatunku. Opierają się na kształtowaniu umiejętności krytycznej oceny tekstów i samodzielnego formułowania wypowiedzi zgodnie z obwiązującymi normami. Zajęcia służą też pogłębieniu kompetencji językowych, niezbędnych do redagowania i formułowania wypowiedzi zróżnicowanych stylistycznie i pragmatycznie. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie pracy z tekstem: jego korekty, redakcji, analizy krytycznej, dyskusji nad nim, a także samodzielnego pisania tekstów (m.in. naukowych, publicystycznych, retorycznych, użytkowych, urzędowych). Na każdych zajęciach student poznaje teoretyczne aspekty bieżącej pracy, samodzielnie realizuje zaplanowane zadanie: dokonuje korekty, redakcji tekstu, dyskutuje nad możliwą edycją tekstu, proponuje własne rozwiązania i argumentuje ich wybór, realizuje projekt zespołowy. Zajęcia mają charakter praktyczny i służą kształceniu umiejętności sprawnego redagowania i pisania tekstów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przekł. P. Izdebski, Warszawa 1997 (cz. I. Analiza gier, s. 7-50). Buczkowska J., Znaczenie językowe i kontekst z punktu widzenia kontekstualizmu i minimalizmu semantycznego, „Studia Filosophiae Christianae“ 2016, nr 2 Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin 2019 (rozdz. Społeczne uwarunkowania zachowań językowych, s. 207-279); https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2328/Grabias.Stanislaw_Jezyk_w_zachowaniach_spolecznych.pdf?sequence=1 Goffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006, tu rozdz.: Twarz: analiza rytualnych aspektów interakcji społecznej. Grzegorczykowa R., Czasowniki modalne jako wykładniki różnych postaw nadawcy, https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/120855/SpisyFF_%20180-1973-1_35.pdf?sequence=1 Korzeniewska I, Potrzeba komunikacji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2010, t. 28, z. 1 http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=21685 Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. Saloni Z., O kodyfikacji polskiej ortografii – historia i współczesność, „Nauka” Kwartalnik PAN, 2005, nr 4, s. 71-96. Słownik ortograficzny języka polskiego PWN Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik. Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: Bolecki W., Modalność – literaturoznawstwo i kognitywizm, „Teksty Drugie“ 2001, nr 5, http://rcin.org.pl/Content/57877/WA248_72417_P-I-2524_bolecki-modalnosc_o.pdf Goffman E., Zachowania w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, Warszawa 2008. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. Polański E., Reformy ortografii polskiej – wczoraj, dziś, jutro, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LX, 2004, s. 29-46. Tambor J., Grzecznie i wyraźnie witam. Między szczegółem a ogólną tendencją, w: Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą, red. Jolanta Bloch i inni, Warszawa 2014 |
|
Uwagi: |
Student może mieć dwie nieobecności w semestrze bez konieczności ich zaliczania. Każda kolejna nieobecność wymaga samodzielnego opracowania przez studenta pominiętych zagadnień i przedstawienia swojej wiedzy prowadzącemu podczas konsultacji. W razie trwania pandemii zajęcia będą się odbywały w trybie zdalnym, przy pomocy platformy edukacyjnej. Podstawą do zaliczenia będą: obecność na zajęciach i wykonanie zadań pisemnych indywidualnych i zespołowych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 58 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gorlewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gorlewska, Anna Nosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Kultura języka polskiego 0400-PS1-2KJP |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia specjalnościowe, przygotowujące studenta do pracy z tekstami rozmaitego gatunku. Opierają się na kształtowaniu umiejętności krytycznej oceny tekstów i samodzielnego formułowania wypowiedzi zgodnie z obwiązującymi normami. Zajęcia służą też pogłębieniu kompetencji językowych, niezbędnych do redagowania i formułowania wypowiedzi zróżnicowanych stylistycznie i pragmatycznie. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie pracy z tekstem: jego korekty, redakcji, analizy krytycznej, dyskusji nad nim, a także samodzielnego pisania tekstów (m.in. naukowych, publicystycznych, retorycznych, użytkowych, urzędowych). Na każdych zajęciach student poznaje teoretyczne aspekty bieżącej pracy, samodzielnie realizuje zaplanowane zadanie: dokonuje korekty, redakcji tekstu, dyskutuje nad możliwą edycją tekstu, proponuje własne rozwiązania i argumentuje ich wybór, realizuje projekt zespołowy. Zajęcia mają charakter praktyczny i służą kształceniu umiejętności sprawnego redagowania i pisania tekstów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przekł. P. Izdebski, Warszawa 1997 (cz. I. Analiza gier, s. 7-50). Buczkowska J., Znaczenie językowe i kontekst z punktu widzenia kontekstualizmu i minimalizmu semantycznego, „Studia Filosophiae Christianae“ 2016, nr 2 Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin 2019 (rozdz. Społeczne uwarunkowania zachowań językowych, s. 207-279); https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2328/Grabias.Stanislaw_Jezyk_w_zachowaniach_spolecznych.pdf?sequence=1 Goffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006, tu rozdz.: Twarz: analiza rytualnych aspektów interakcji społecznej. Grzegorczykowa R., Czasowniki modalne jako wykładniki różnych postaw nadawcy, https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/120855/SpisyFF_%20180-1973-1_35.pdf?sequence=1 Korzeniewska I, Potrzeba komunikacji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2010, t. 28, z. 1 http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=21685 Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. Saloni Z., O kodyfikacji polskiej ortografii – historia i współczesność, „Nauka” Kwartalnik PAN, 2005, nr 4, s. 71-96. Słownik ortograficzny języka polskiego PWN Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik. Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: Bolecki W., Modalność – literaturoznawstwo i kognitywizm, „Teksty Drugie“ 2001, nr 5, http://rcin.org.pl/Content/57877/WA248_72417_P-I-2524_bolecki-modalnosc_o.pdf Goffman E., Zachowania w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, Warszawa 2008. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. Polański E., Reformy ortografii polskiej – wczoraj, dziś, jutro, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LX, 2004, s. 29-46. Tambor J., Grzecznie i wyraźnie witam. Między szczegółem a ogólną tendencją, w: Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą, red. Jolanta Bloch i inni, Warszawa 2014 |
|
Uwagi: |
Student może mieć dwie nieobecności w semestrze bez konieczności ich zaliczania. Każda kolejna nieobecność wymaga samodzielnego opracowania przez studenta pominiętych zagadnień i przedstawienia swojej wiedzy prowadzącemu podczas konsultacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.