Warsztat redaktora
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1WRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat redaktora |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma być wprowadzeniem w arkana sztuki redaktorskiej i stanowić teoretyczną podstawę niezbędną do podjęcia pracy redaktora w różnego typu redakcjach. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma być wprowadzeniem w arkana sztuki redaktorskiej i stanowić teoretyczną podstawę niezbędną do podjęcia pracy redaktora w różnego typu redakcjach. |
Pełny opis: |
Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS). Realizowane tematy: 1. Czy mamy szansę na sukces? (Wprowadzenie publikacji do planu wydawniczego, Karta książki). 2-3. Dobra literatura to za mało (Opracowanie koncepcji wydawniczej: cele społeczne, finansowe i inne; typ publikacji; adresat; zasięg, forma publikacji; zasady wydania). 4-5. Czy można wydać książkę za darmo? (Budżetowanie publikacji - wydanie tradycyjne, e-wydanie). 6-7. Kto za to wszystko zapłaci? (Źródła finansowania, środki własne, granty, selfpublishing, crowdfunding). |
Literatura: |
Literatura: 1. Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004. 2. Frołow K., Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006. 3. Gołębiewski Ł., WaszczykP., Rynek książki w Polsce 2012, Warszawa 2012. 4. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008; 5. Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Podstawowe zagadnienia, Warszawa 2006. 6. Jachimczyk A., Księgarnia w Internecie. Nie tylko sklep, w: Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a współnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007. 7. Jachimczyk, A., Modele sprzedaży książek w Internecie, dostępny na WWW: http://www.ebib.info/2008/93/a.php?jachimczyk. 8. Klukowski B., Audiobooki w kraju i zagranicą, Warszawa 2013. 9. Klukowski B., Książka w świecie współczesnym, Warszawa 2003. 10. Klukowski B., Tobera M., W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013. 11. Świtała M., Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2003. 12. Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 r., Warszawa 2008. Czasopisma (bieżące numery): 1. „Biblioteka Analiz” 2. „Wydawca” 3. „Notes Wydawniczy” 4. Magazyn „Książki” Portale informacyjne: 1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce; 2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej. 3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - słuchacz zna najważniejsze zagadnienia dotyczące współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce oraz procesu powstawania książki, Umiejętności - słuchacz potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą rynku wydawniczego i księgarskiego na podstawie omówionych na zajęciach źródeł informacji, - potrafi zidentyfikować najważniejsze problemy w obszarze współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego oraz dyskutować o nich, Kompetencje społeczne - słuchacz rozumie znaczenie społeczne działalności wydawniczej i księgarskiej. Weryfikacja wiedzy będzie miała miejsce podczas zajęć, w trakcie omawiania poszczególnych zagadnień i referatów przygotowanych przez studentów. K_W01, K_W02,K_W04, K_W06, K_W10, K_W11, K_W12 K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U11, K_K02, K_K03, K_K04, . |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie prezentacji, aktywności i obecności.Wykład, wzbogacony prezentacjami multimedialnymi i warsztatami. Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kościewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kościewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy na temat organizacji pracy w wydawnictwie i umiejętności wykonywania zadań związanych z organizacją i realizacją zadań wydawniczych. |
|
Pełny opis: |
Realizowane tematy: Kto jest kim w wydawnictwie (Struktura i organizacja wydawnictwa; autor, wydawca, redaktor, korektorka, ilustratorka, projektant, drukarz, dystrybutor, księgarz). Sienkiewicz pilnie poszukiwany (Sposoby zdobywania materiału do publikacji; targi książki krajowe i zagraniczne, nagrody literackie i księgarskie). Od pomysłu do przemysłu (Harmonogram zadania). Słownik terminów wydawniczych. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura: Osuchowska B. Poradnik autora, tłumacza, redaktora, Warszawa 2011. Ożóg M., Książka elektroniczna, w: Liternet. Literatura i Internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002. Trzaska P., Poradnik redaktora, Warszawa 1976. Artykuły z serii „Projekt książka”, www.dwutygodnik.com. Czasopisma (bieżące numery): 1. „Biblioteka Analiz” 2. „Wydawca” 3. „Notes Wydawniczy” Portale informacyjne: 1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce; 2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej. 3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju. |
|
Uwagi: |
Na jednych z zajęć gościć będziemy osobę związaną zawodowo z pracą w wydawnictwie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kościewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kościewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy na temat organizacji pracy w wydawnictwie i umiejętności wykonywania zadań związanych z organizacją i realizacją zadań wydawniczych. |
|
Pełny opis: |
Realizowane tematy: Kto jest kim w wydawnictwie (Struktura i organizacja wydawnictwa; autor, wydawca, redaktor, korektorka, ilustratorka, projektant, drukarz, dystrybutor, księgarz). Sienkiewicz pilnie poszukiwany (Sposoby zdobywania materiału do publikacji; targi książki krajowe i zagraniczne, nagrody literackie i księgarskie). Od pomysłu do przemysłu (Harmonogram zadania). Słownik terminów wydawniczych. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura: Osuchowska B. Poradnik autora, tłumacza, redaktora, Warszawa 2011. Ożóg M., Książka elektroniczna, w: Liternet. Literatura i Internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002. Trzaska P., Poradnik redaktora, Warszawa 1976. Artykuły z serii „Projekt książka”, www.dwutygodnik.com. Czasopisma (bieżące numery): 1. „Biblioteka Analiz” 2. „Wydawca” 3. „Notes Wydawniczy” Portale informacyjne: 1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce; 2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej. 3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju. |
|
Uwagi: |
Na jednych z zajęć gościć będziemy osobę związaną zawodowo z pracą w wydawnictwie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.