Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium "Wychodzenie z cienia: Pisarstwo kobiet w XIX i XX wieku "

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS2-2KON2
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium "Wychodzenie z cienia: Pisarstwo kobiet w XIX i XX wieku "
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii polskiej - wykłady monograficzne
Filologia polska 2 rok sem.letni 2 stopień
Filologia polska 2 rok sem.zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
fakultatywne rozszerzające
monograficzne

Założenia (opisowo):

Kobiety zajmowały się literaturą od wieków, chociaż ich pisanie uchodziło długo za zajęcie niepoważne; było najpierw długo marginalizowane, a później apriorycznie uznawane – także przez wybitnych krytyków – za coś słabej jakości. W pewnych okresach komplementem dla literatki było stwierdzenie, że jest ona „poetą” lub pisarzem”, nic więc dziwnego, że same kobiety z jednej strony przyjmowały męskie pseudonimy i usiłowały naśladować swoich kolegów w zakresie poetyki tekstu, z drugiej – że nie traktowały swoich utworów wystarczająco poważnie; nie wierzyły w ich wartość, nie walczyły o ich upowszechnianie. Dopiero okres międzywojenny to zmienił; zaczęto wówczas mówić wprost o „inwazji” kobiet w literaturze. Druga wojna światowa przerwała ten bujnie rozwijający się nurt, i nowa proza oraz poezja kobieca/kobiet zaistniała na szerszą skalę dopiero w latach 90-tych XX wieku. W czasie konwersatorium zajmiemy się rozwojem pisarstwa kobiecego i samego dyskursu na temat piszących kobiet od XIX wieku do dziś. Przyjrzymy się wypowiedziom takich autorek, jak Klementyna Hoffmanowa, Eleonora ZIemięcka, Eliza Orzeszkowa oraz Paulina Kuczalska-Reinschmit. Zajmować się będziemy zarówno postaciami znanymi (Zofia Nałkowska, Irena Krzywicka, Anna Świrszczyńska, Anna Nasiłowska), jak i zapomnianymi, a wartymi przywrócenia społecznej pamięci (Izabela Moszczeńska, Cecylia Walewska, Maria Szeliga, Wanda Miłaszewska). Będziemy dyskutować o tym, co znaczyło lub mogło znaczyć w różnych okresach pojęcie „literatury kobiecej”, jak widziano i wyobrażano sobie kobietę twórczą, które postulaty zrealizowano, a które nadal czekają na realizację.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony problematyce obecności kobiet w świecie literackim od końca XIX wieku i ich twórczości, z uwzględnieniem kontekstów społeczno-politycznych i ekonomicznych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot monograficzny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (literatura pozytywizmu i Młodej Polski, Literatura XX i XXI wieku), antropologia literatury

Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, samodzielna lektura, projekty (referaty, prezentacje itp.)

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,

zapoznanie z literaturą - 34 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej/projektu typu prezentacja lub referat - 10 godzin,

konsultacje - 2 godziny

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 44 godziny (1,5 ECTS)

Literatura:

G. Borkowska, Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej, Warszawa 1996.

G. Borkowska, Metafora drożdży. Co to jest literatura/ poezja kobieca, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2001.

K. Budrowska, Kobieta w procesie literackiego komunikowania. Rozważania teoretycznoliterackie i nie tylko, „Teksty Drugie” 2004, nr 1.

H. Filipowicz, Przeciw „literaturze kobiecej”, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6.

A. Górnicka-Boratyńska, Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870-1939 (dowolne wydanie).

D. Kałwa, Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej. Dylematy środowisk kobiecych, Kraków 2001.

K. Kłosińska, Ciało, pożądanie, ubranie. O wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej, Kraków 1999.

E. Kraskowska, O tak zwanej „kobiecości” jako konwencji literackiej, w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Borkowska, L. Sikorska, Warszawa 2000, s. 200–212.

Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX: procesy i gatunki, sytuacje i tematy, red. E. Kraskowska i B. Kaniewska, Poznań 2015.

E. Mandal, Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice 2004.

A. Nasiłowska, Domino. Traktat o narodzinach, Warszawa 1995.

E. Orzeszkowa, Kilka słów o kobietach, Lwów 1873.

M. Podraza-Kwiatkowska, Młodopolska femina: garść uwag, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6, s. 36–53.

S. Walczewska, Damy, rycerze i feministki (dowolne wydanie).

M. Woźniakiewicz-Dziadosz, Dzieje przyjaźni entuzjastek w świetle listów Narcyzy Żmichowskiej do Bibianny Moraczewskiej, Annales UMCS, Sectio FF 2002/2003, s. 1–12.

K. Tańska-Hoffmanowa, Pamiątka po dobrej matce, Warszawa 1819.

A. Zawiszewska, Ster pod redakcją Pauliny Kuczalskiej-Reinschmit - Lwów 1895–1897 (z antologią i bibliografią zawartości), Szczecin 2018.

A. Zawiszewska, Życie świadome. O nowoczesnej prozie intelektualnej Ireny Krzywickiej, Szczecin 2011.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Absolwent:

- definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, genologicznej, historycznoliterackiej, językoznawczej na poziomie rozszerzonym (potrafi zdefiniować pojęcia „literatura dla kobiet” i „literatura kobieca” oraz ich konteksty historyczno-kulturowe, wyjaśnić przyczyny kontrowersji terminologicznych)

– FP2_W02 – FP2_W02

- charakteryzuje w sposób pogłębiony proces historycznoliteracki, w odniesieniu do kontekstów społecznych i historycznych (potrafi zrekonstruować ważniejsze etapy rozwoju pisarstwa kobiet w Polsce, przemian krytyki literackiej i mentalności oraz powiązać te zjawiska z wydarzeniami społeczno-politycznymi)

– FP2_W07 – H2A_W04

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent:

- analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i użytkowy) z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego

(rekonstruuje ważniejsze fazy rozwoju polskiej literatury dla kobiet i literatury „kobiecej”, wskazuje najważniejsze autorki, wyjaśnia przyczyny bujnego rozwoju pisarstwa kobiet w okresie międzywojennym, ocenia reakcje krytyków na to zjawisko, wskazuje powody „tąpnięcia”, czyli przerwania tradycji wielogatunkowego piśmiennictwa kobiecego po roku 1939, oraz jego skutki)

– FP2_U02 – H2A_U02

- potrafi uzyskać z wszystkich istotnych źródeł i wykorzystać w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury oraz języka (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z takich źródeł, jak: Wielkopolski Słownik Pisarek, Baza „Archiwum kobiet: Piszące”, portal FemBio, z zasobów cyfrowych BN i innych bibliotek cyfrowych, jak ProQuest Ebook Central, z portali FemBio, WOMEN IN THE HISTORY OF EUROPE itp.)

– FP2_U03 – H2A_U03

- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach (potrafi scharakteryzować metody badania literatury kobiecej, podać ważniejsze opracowania, nazwiska badaczek i badaczy oraz główne punkty ich koncepcji, i ustosunkować się do nich)

– FP2_U08 – H2A_U07

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent:

- jest przygotowany do współdziałania w grupie oraz do tworzenia skutecznych komunikatów użytkowych z nastawieniem na potrzeby odbiorców i z uwzględnieniem ich kompetencji (przewodniczy dyskusji, przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/ koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po ich prezentacjach/wypowiedziach)

– FP2_K01 – H2A_K02

- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania (przygotowuje rozbudowaną prezentację, korzystając z istniejących opracowań oraz na podstawie własnych kwerend)

– FP2_K02 – H2A_K03

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji).

Warunkiem zaliczenia zajęć są: aktywność na zajęciach, wykonywanie prac cząstkowych oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z prezentacji (referat, prezentacja PP itd.), indywidualnej lub w grupie, na wybrany temat dotyczący problematyki kursu – warunki i temat muszą być uzgodnione z prowadzącym.

Dopuszczalna jest nieobecność nieusprawiedliwiona na 1 spotkaniu (2-godzinym). Powody większej liczby nieobecności należy udokumentować (zwolnienie lekarskie itd.), a opanowany samodzielnie materiał z tych zajęć zaliczyć podczas konsultacji z prowadzącym lub w innej formie ustalonej z wykładowcą (prezentacja, krótka wypowiedź pisemna itd.).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
fakultatywne rozszerzające
monograficzne

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony problematyce obecności kobiet w świecie literackim od końca XIX wieku i ich twórczości, z uwzględnieniem kontekstów społeczno-politycznych i ekonomicznych.

Kobiety zajmowały się literaturą od wieków, chociaż ich pisanie uchodziło długo za zajęcie niepoważne; było najpierw długo marginalizowane, a później apriorycznie uznawane – także przez wybitnych krytyków – za coś słabej jakości. W pewnych okresach komplementem dla literatki było stwierdzenie, że jest ona „poetą” lub pisarzem”, nic więc dziwnego, że same kobiety z jednej strony przyjmowały męskie pseudonimy i usiłowały naśladować swoich kolegów w zakresie poetyki tekstu, z drugiej – że nie traktowały swoich utworów wystarczająco poważnie; nie wierzyły w ich wartość, nie walczyły o ich upowszechnianie. Dopiero okres międzywojenny to zmienił; zaczęto wówczas mówić wprost o „inwazji” kobiet w literaturze. Druga wojna światowa przerwała ten bujnie rozwijający się nurt, i nowa proza oraz poezja kobieca/kobiet zaistniała na szerszą skalę dopiero w latach 90-tych XX wieku. W czasie konwersatorium zajmiemy się rozwojem pisarstwa kobiecego i samego dyskursu na temat piszących kobiet od XIX wieku do dziś. Przyjrzymy się wypowiedziom takich autorek, jak Klementyna Hoffmanowa, Eleonora ZIemięcka, Eliza Orzeszkowa oraz Paulina Kuczalska-Reinschmit. Zajmować się będziemy zarówno postaciami znanymi (Zofia Nałkowska, Irena Krzywicka, Anna Świrszczyńska, Anna Nasiłowska), jak i zapomnianymi, a wartymi przywrócenia społecznej pamięci (Izabela Moszczeńska, Cecylia Walewska, Maria Szeliga, Wanda Miłaszewska). Będziemy dyskutować o tym, co znaczyło lub mogło znaczyć w różnych okresach pojęcie „literatury kobiecej”, jak widziano i wyobrażano sobie kobietę twórczą, które postulaty zrealizowano, a które nadal czekają na realizację.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot monograficzny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (literatura pozytywizmu i Młodej Polski, Literatura XX i XXI wieku), antropologia literatury

Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, samodzielna lektura, projekty (referaty, prezentacje itp.)

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,

zapoznanie z literaturą - 34 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej/projektu typu prezentacja lub referat - 10 godzin,

konsultacje - 2 godziny

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 44 godziny (1,5 ECTS)

Literatura:

G. Borkowska, Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej, Warszawa 1996.

G. Borkowska, Metafora drożdży. Co to jest literatura/ poezja kobieca, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2001.

K. Budrowska, Kobieta w procesie literackiego komunikowania. Rozważania teoretycznoliterackie i nie tylko, „Teksty Drugie” 2004, nr 1.

H. Filipowicz, Przeciw „literaturze kobiecej”, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6.

A. Górnicka-Boratyńska, Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870-1939 (dowolne wydanie).

D. Kałwa, Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej. Dylematy środowisk kobiecych, Kraków 2001.

K. Kłosińska, Ciało, pożądanie, ubranie. O wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej, Kraków 1999.

E. Kraskowska, O tak zwanej „kobiecości” jako konwencji literackiej, w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Borkowska, L. Sikorska, Warszawa 2000, s. 200–212.

Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX: procesy i gatunki, sytuacje i tematy, red. E. Kraskowska i B. Kaniewska, Poznań 2015.

E. Mandal, Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice 2004.

A. Nasiłowska, Domino. Traktat o narodzinach, Warszawa 1995.

E. Orzeszkowa, Kilka słów o kobietach, Lwów 1873.

M. Podraza-Kwiatkowska, Młodopolska femina: garść uwag, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6, s. 36–53.

S. Walczewska, Damy, rycerze i feministki (dowolne wydanie).

M. Woźniakiewicz-Dziadosz, Dzieje przyjaźni entuzjastek w świetle listów Narcyzy Żmichowskiej do Bibianny Moraczewskiej, Annales UMCS, Sectio FF 2002/2003, s. 1–12.

K. Tańska-Hoffmanowa, Pamiątka po dobrej matce, Warszawa 1819.

A. Zawiszewska, Ster pod redakcją Pauliny Kuczalskiej-Reinschmit - Lwów 1895–1897 (z antologią i bibliografią zawartości), Szczecin 2018.

A. Zawiszewska, Życie świadome. O nowoczesnej prozie intelektualnej Ireny Krzywickiej, Szczecin 2011.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w środy, w godzinach 13.15-45.

Na prośbę grupy konwersatorium odbywa się w rytmie cotygodniowym za pomocą aplikacji MS Teams, w dniach:

21 X, 4 XI, 18 XI, 25 XI, 2 XII, 9 XIi i 16 XII.

Ostatnie spotkanie ma miejsce 16 XII.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
fakultatywne rozszerzające
monograficzne

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony problematyce obecności kobiet w świecie literackim od końca XIX wieku i ich twórczości, z uwzględnieniem kontekstów społeczno-politycznych i ekonomicznych.

Kobiety zajmowały się literaturą od wieków, chociaż ich pisanie uchodziło długo za zajęcie niepoważne; było najpierw długo marginalizowane, a później apriorycznie uznawane – także przez wybitnych krytyków – za coś słabej jakości. W pewnych okresach komplementem dla literatki było stwierdzenie, że jest ona „poetą” lub pisarzem”, nic więc dziwnego, że same kobiety z jednej strony przyjmowały męskie pseudonimy i usiłowały naśladować swoich kolegów w zakresie poetyki tekstu, z drugiej – że nie traktowały swoich utworów wystarczająco poważnie; nie wierzyły w ich wartość, nie walczyły o ich upowszechnianie. Dopiero okres międzywojenny to zmienił; zaczęto wówczas mówić wprost o „inwazji” kobiet w literaturze. Druga wojna światowa przerwała ten bujnie rozwijający się nurt, i nowa proza oraz poezja kobieca/kobiet zaistniała na szerszą skalę dopiero w latach 90-tych XX wieku. W czasie konwersatorium zajmiemy się rozwojem pisarstwa kobiecego i samego dyskursu na temat piszących kobiet od XIX wieku do dziś. Przyjrzymy się wypowiedziom takich autorek, jak Klementyna Hoffmanowa, Eleonora ZIemięcka, Eliza Orzeszkowa oraz Paulina Kuczalska-Reinschmit. Zajmować się będziemy zarówno postaciami znanymi (Zofia Nałkowska, Irena Krzywicka, Anna Świrszczyńska, Anna Nasiłowska), jak i zapomnianymi, a wartymi przywrócenia społecznej pamięci (Izabela Moszczeńska, Cecylia Walewska, Maria Szeliga, Wanda Miłaszewska). Będziemy dyskutować o tym, co znaczyło lub mogło znaczyć w różnych okresach pojęcie „literatury kobiecej”, jak widziano i wyobrażano sobie kobietę twórczą, które postulaty zrealizowano, a które nadal czekają na realizację.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot monograficzny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (literatura pozytywizmu i Młodej Polski, Literatura XX i XXI wieku), antropologia literatury

Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, samodzielna lektura, projekty (referaty, prezentacje itp.)

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,

zapoznanie z literaturą - 34 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej/projektu typu prezentacja lub referat - 10 godzin,

konsultacje - 2 godziny

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 44 godziny (1,5 ECTS)

Literatura:

G. Borkowska, Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej, Warszawa 1996.

G. Borkowska, Metafora drożdży. Co to jest literatura/ poezja kobieca, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2001.

K. Budrowska, Kobieta w procesie literackiego komunikowania. Rozważania teoretycznoliterackie i nie tylko, „Teksty Drugie” 2004, nr 1.

H. Filipowicz, Przeciw „literaturze kobiecej”, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6.

A. Górnicka-Boratyńska, Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870-1939 (dowolne wydanie).

D. Kałwa, Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej. Dylematy środowisk kobiecych, Kraków 2001.

K. Kłosińska, Ciało, pożądanie, ubranie. O wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej, Kraków 1999.

E. Kraskowska, O tak zwanej „kobiecości” jako konwencji literackiej, w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Borkowska, L. Sikorska, Warszawa 2000, s. 200–212.

Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX: procesy i gatunki, sytuacje i tematy, red. E. Kraskowska i B. Kaniewska, Poznań 2015.

E. Mandal, Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice 2004.

A. Nasiłowska, Domino. Traktat o narodzinach, Warszawa 1995.

E. Orzeszkowa, Kilka słów o kobietach, Lwów 1873.

M. Podraza-Kwiatkowska, Młodopolska femina: garść uwag, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6, s. 36–53.

S. Walczewska, Damy, rycerze i feministki (dowolne wydanie).

M. Woźniakiewicz-Dziadosz, Dzieje przyjaźni entuzjastek w świetle listów Narcyzy Żmichowskiej do Bibianny Moraczewskiej, Annales UMCS, Sectio FF 2002/2003, s. 1–12.

K. Tańska-Hoffmanowa, Pamiątka po dobrej matce, Warszawa 1819.

A. Zawiszewska, Ster pod redakcją Pauliny Kuczalskiej-Reinschmit - Lwów 1895–1897 (z antologią i bibliografią zawartości), Szczecin 2018.

A. Zawiszewska, Życie świadome. O nowoczesnej prozie intelektualnej Ireny Krzywickiej, Szczecin 2011.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w środy, w godzinach 13.15-45.

Na prośbę grupy konwersatorium odbywa się w rytmie cotygodniowym za pomocą aplikacji MS Teams, w dniach:

21 X, 4 XI, 18 XI, 25 XI, 2 XII, 9 XIi i 16 XII.

Ostatnie spotkanie ma miejsce 16 XII.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)