Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura pozytywizmu i Młodej Polski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS2-2LPMP
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura pozytywizmu i Młodej Polski
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska 2 rok sem.zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu:

Celem zajęć jest wyrobienie umiejętności interpretacji utworów literackich epoki. Po skończonym cyklu zajęć student powinien umieć:

- odnaleźć oraz zastosować do lektury utworów literackich polskiego pozytywizmu i Młodej Polski modernizmu kategorie epoki,

- sproblematyzować refleksję zawartą w utworze w kontekście kluczowych dla jej literackiej świadomości nurtów światopoglądowych, estetycznych i filozoficznych,

- wskazać w wybranych utworach podstawowe dylematy epoki, a jednocześnie te same dylematy pogłębić o ujęcie właściwe danej wypowiedzi literackiej

Wymagania wstępne:

Umiejętność:

- wskazania na zjawiska literackie decydujące o specyfice dziewiętnastowiecznej kultury,

- rozróżniania i opisu podstawowych zjawisk literackich lat 1863-1918

- analizy, interpretacji i wartościowania utworów literackich.

Literatura:

1. Anna Janicka, Literatura i zmiana. Literackie modele dziewiętnastowieczności: Pozytywizm i „obrzeża”, Białystok 2015.

2. Eugenia Łoch, Wokół modernizmu. Studia o literaturze XIX i XX wieku, Lublin 1996.

3. Czytanie Modernizmu, Studia pod redakcją Marii Jolanty Olszewskiej i Grzegorza Bąbiaka, Warszawa 2004.

4. Lektury polonistyczne. Pozytywizm-Młoda Polska, tom pierwszy, pod red. Stanisława Grzeszczuka, Kraków 1998.

5. Jan Tomkowski, Mój Pozytywizm, Warszawa 1993.

6. Jan Tomkowski, Młoda Polska, Warszawa 2001.

7. Henryk Markiewicz, Pozytywizm, Warszawa 1996.

8. Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1996.

9. Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 2000.

10. Hanna Ratuszna, „Błysk obrazu”. Z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski, Toruń 2009.

11. Anna Czabanowska-Wróbel, Baśń w Młodej Polsce, Kraków 1996.

12. Maria Jolanta Olszewska, Stefan Żeromski. Spotkania, Warszawa 2015.

13. Dariusz Piechota, Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne, Gdańsk 2018.

14. Anna Janicka, Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki, Białystok 2015.

15. Gabriela Matuszek, Naturalistyczne dramaty, Kraków 2008.

16. Iwona E. Rusek, Pragnienie-Symbol-Mit. Studium o Próchnie Wacława Berenta, Warszawa 2013.

17. Wojciech Gutowski, Między inicjacją a nicością. Studia i szkice o literaturze modernizmu, Bydgoszcz 2013.

18. Maria Podraza-Kwiatkowska, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.

19. Programy i dyskusje literackie okresu Pozytywizmu, oprac. Janina Kulczycka-Saloni, Wrocław 1995.

20. Tomasz Weiss, Cyganeria Młodej Polski, Kraków 1970.

21. Jadwiga Zacharska, Filister w prozie fabularnej Młodej Polski, Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy, dotyczącej literatury lat 1890-1918 oraz wyrobienie umiejętności interpretacji utworów literackich epoki, należących do różnych prądów estetycznych, filozoficznych i politycznych. Po skończonym cyklu zajęć student powinien umieć:

WIEDZA

1. określić i opisać rygory młodopolskiej wypowiedzi literackiej,

2. wskazać w wybranych utworach podstawowe dylematy epoki;

UMIEJĘTNOŚCI:

3. odnaleźć oraz zastosować do lektury utworów literackich polskiego modernizmu "wewnętrzne" kategorie epoki,

4. sproblematyzować refleksję zawartą w utworze w kontekście kluczowych dla jej literackiej świadomości nurtów światopoglądowych, filozoficznych i estetycznych;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

5. współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wydrycka
Prowadzący grup: Anna Wydrycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Szymula, Anna Wydrycka
Prowadzący grup: Robert Szymula, Anna Wydrycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)