Literatura wśród innych sztuk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-2LWIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura wśród innych sztuk |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 2 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Uwzględnienie w edukacji polonistycznej specyfiki pogranicza, rozumianego zarówno jako pogranicze kulturowe i geograficzne, ale też jako interdyscyplinarność i łączność literatury z innymi dziedzinami sztuki i nauki; kształcenie polonistyczne w zakresie kultury regionu; aspekty antropologiczne. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Wzajemne oddziaływanie literatury i innych sztuk (teatr, sztuki wizualne), problem przekładu intersemiotycznego, rola oraz specyfika literatury i sztuki w warunkach kulturowego pogranicza. |
Pełny opis: |
Dzięki ćwiczeniom student jest dobrze zorientowany w literaturze obcej i polskiej, zna zarówno jej kanony, jak też najnowsze propozycje, rozumie mechanizmy rynku czytelniczego i zróżnicowane potrzeby odbiorców, zwłaszcza w warunkach kultury pogranicza. Jest zorientowany we współczesnym życiu literackim i artystycznym. Potrafi formułować krytyczne i wartościujące sądy na temat literatury, ma świadomość jej kulturowych determinant. Rozumie związek literatury z miejscem, ich wzajemne oddziaływanie (tekst jako zapis miejsca, forma pamięci, narzędzie kreacji i kształtowania genius loci), dostrzega performatywny potencjał sztuki i jej znaczenie dla rozwoju oraz tożsamości regionów. Traktuje pograniczność (kulturową, językową, terytorialną, etniczną, estetyczną) jako źródło inspiracji, problematyzuje jej różne przejawy, pozytywne i negatywne aspekty. Ma świadomość złożonych relacji, jakie łączą książkę – jeden z nośników literatury – z nowymi mediami, wykorzystuje ich możliwości dla pogłębiania i krzewienia kompetencji humanistycznych. Potrafi analizować literaturę w kontekście innych sztuk (teatr, sztuki wizualne, muzyka) oraz zjawiska sytuujące się na pograniczach literatury. Potrafi myśleć kreatywnie, współpracować z różnymi instytucjami, działać w grupie. Dysponuje umiejętnością przekładania wiedzy, erudycji, sprawności intelektualnej i językowej na konkretne, przynoszące korzyści (w wymiarze indywidualnym i społecznym) działania. Ma świadomość niezbędności wiedzy o literaturze i kulturze regionu w edukacji szkolnej różnych szczebli. |
Literatura: |
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978; Dziadek A., Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004; Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004; Miejsca wspólne. Szkice o komunikacji literackiej i artystycznej, red. E. Balcerzan, S. Wysłołuch, Warszawa 1985; Pelc J., Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002; Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław 1980; Praz M., Mnemozyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, tłum. W. Jekiel, Gdańsk 2006; Wysłołuch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994; Wysłołuch S., Literatura i semiotyka, Warszawa 2001; Podlasie - od "terra incognita" do "white power" : szkice z nowego regionalizmu literackiego / pod redakcją Danuty Zawadzkiej i Marcina Lula, Białystok 2018; Region a tożsamości transgraniczne : literatura, miejsca, translokacje / redakcja Danuta Zawadzka, Małgorzata Mikołajczak, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Kraków 2016; |
Efekty uczenia się: |
FP2_W09, FP2_W11 FP2_U02, FP2_U05, FP2_U06, FP2_U09 FP2_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia; ocena ciągła podczas ćwiczeń, student przygotowuje ustne wypowiedzi, referaty, lektura - te elementy stanowić będą podstawę oceny zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Uwzględnienie w edukacji polonistycznej specyfiki pogranicza, rozumianego zarówno jako pogranicze kulturowe i geograficzne, ale też jako interdyscyplinarność i łączność literatury z innymi dziedzinami sztuki i nauki; kształcenie polonistyczne w zakresie kultury regionu; aspekty antropologiczne. Wzajemne oddziaływanie literatury i innych sztuk (teatr, sztuki wizualne), problem przekładu intersemiotycznego, rola oraz specyfika literatury i sztuki w warunkach kulturowego pogranicza. |
|
Pełny opis: |
Dzięki ćwiczeniom student jest dobrze zorientowany w literaturze obcej i polskiej, zna zarówno jej kanony, jak też najnowsze propozycje, rozumie mechanizmy rynku czytelniczego i zróżnicowane potrzeby odbiorców, zwłaszcza w warunkach kultury pogranicza. Jest zorientowany we współczesnym życiu literackim i artystycznym. Potrafi formułować krytyczne i wartościujące sądy na temat literatury, ma świadomość jej kulturowych determinant. Rozumie związek literatury z miejscem, ich wzajemne oddziaływanie (tekst jako zapis miejsca, forma pamięci, narzędzie kreacji i kształtowania genius loci), dostrzega performatywny potencjał sztuki i jej znaczenie dla rozwoju oraz tożsamości regionów. Traktuje pograniczność (kulturową, językową, terytorialną, etniczną, estetyczną) jako źródło inspiracji, problematyzuje jej różne przejawy, pozytywne i negatywne aspekty. Ma świadomość złożonych relacji, jakie łączą książkę – jeden z nośników literatury – z nowymi mediami, wykorzystuje ich możliwości dla pogłębiania i krzewienia kompetencji humanistycznych. Potrafi analizować literaturę w kontekście innych sztuk (teatr, sztuki wizualne, muzyka) oraz zjawiska sytuujące się na pograniczach literatury. Potrafi myśleć kreatywnie, współpracować z różnymi instytucjami, działać w grupie. Dysponuje umiejętnością przekładania wiedzy, erudycji, sprawności intelektualnej i językowej na konkretne, przynoszące korzyści (w wymiarze indywidualnym i społecznym) działania. Ma świadomość niezbędności wiedzy o literaturze i kulturze regionu w edukacji szkolnej różnych szczebli. |
|
Literatura: |
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978; Dziadek A., Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004; Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004; Miejsca wspólne. Szkice o komunikacji literackiej i artystycznej, red. E. Balcerzan, S. Wysłołuch, Warszawa 1985; Pelc J., Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002; Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław 1980; Praz M., Mnemozyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, tłum. W. Jekiel, Gdańsk 2006; Wysłołuch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994; Wysłołuch S., Literatura i semiotyka, Warszawa 2001; Podlasie - od "terra incognita" do "white power" : szkice z nowego regionalizmu literackiego / pod redakcją Danuty Zawadzkiej i Marcina Lula, Białystok 2018; Region a tożsamości transgraniczne : literatura, miejsca, translokacje / redakcja Danuta Zawadzka, Małgorzata Mikołajczak, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Kraków 2016; |
|
Uwagi: |
FP2_W09, FP2_W11 FP2_U02, FP2_U05, FP2_U06, FP2_U09 FP2_K05 Ćwiczenia; ocena ciągła podczas ćwiczeń, student przygotowuje ustne wypowiedzi, referaty, lektura - te elementy stanowić będą podstawę oceny zaliczeniowej. Zajęcia on line - platforma Blackboard Collaborate |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Uwzględnienie w edukacji polonistycznej specyfiki pogranicza, rozumianego zarówno jako pogranicze kulturowe i geograficzne, ale też jako interdyscyplinarność i łączność literatury z innymi dziedzinami sztuki i nauki; kształcenie polonistyczne w zakresie kultury regionu; aspekty antropologiczne. Wzajemne oddziaływanie literatury i innych sztuk (teatr, sztuki wizualne), problem przekładu intersemiotycznego, rola oraz specyfika literatury i sztuki w warunkach kulturowego pogranicza. |
|
Pełny opis: |
Dzięki ćwiczeniom student jest dobrze zorientowany w literaturze obcej i polskiej, zna zarówno jej kanony, jak też najnowsze propozycje, rozumie mechanizmy rynku czytelniczego i zróżnicowane potrzeby odbiorców, zwłaszcza w warunkach kultury pogranicza. Jest zorientowany we współczesnym życiu literackim i artystycznym. Potrafi formułować krytyczne i wartościujące sądy na temat literatury, ma świadomość jej kulturowych determinant. Rozumie związek literatury z miejscem, ich wzajemne oddziaływanie (tekst jako zapis miejsca, forma pamięci, narzędzie kreacji i kształtowania genius loci), dostrzega performatywny potencjał sztuki i jej znaczenie dla rozwoju oraz tożsamości regionów. Traktuje pograniczność (kulturową, językową, terytorialną, etniczną, estetyczną) jako źródło inspiracji, problematyzuje jej różne przejawy, pozytywne i negatywne aspekty. Ma świadomość złożonych relacji, jakie łączą książkę – jeden z nośników literatury – z nowymi mediami, wykorzystuje ich możliwości dla pogłębiania i krzewienia kompetencji humanistycznych. Potrafi analizować literaturę w kontekście innych sztuk (teatr, sztuki wizualne, muzyka) oraz zjawiska sytuujące się na pograniczach literatury. Potrafi myśleć kreatywnie, współpracować z różnymi instytucjami, działać w grupie. Dysponuje umiejętnością przekładania wiedzy, erudycji, sprawności intelektualnej i językowej na konkretne, przynoszące korzyści (w wymiarze indywidualnym i społecznym) działania. Ma świadomość niezbędności wiedzy o literaturze i kulturze regionu w edukacji szkolnej różnych szczebli. |
|
Literatura: |
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978; Dziadek A., Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004; Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004; Miejsca wspólne. Szkice o komunikacji literackiej i artystycznej, red. E. Balcerzan, S. Wysłołuch, Warszawa 1985; Pelc J., Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002; Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław 1980; Praz M., Mnemozyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, tłum. W. Jekiel, Gdańsk 2006; Wysłołuch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994; Wysłołuch S., Literatura i semiotyka, Warszawa 2001; Podlasie - od "terra incognita" do "white power" : szkice z nowego regionalizmu literackiego / pod redakcją Danuty Zawadzkiej i Marcina Lula, Białystok 2018; Region a tożsamości transgraniczne : literatura, miejsca, translokacje / redakcja Danuta Zawadzka, Małgorzata Mikołajczak, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Kraków 2016; |
|
Uwagi: |
FP2_W09, FP2_W11 FP2_U02, FP2_U05, FP2_U06, FP2_U09 FP2_K05 Ćwiczenia; ocena ciągła podczas ćwiczeń, student przygotowuje ustne wypowiedzi, referaty, lektura - te elementy stanowić będą podstawę oceny zaliczeniowej. Zajęcia on line - platforma Blackboard Collaborate |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.