Literatura polska XX i XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-2LWST |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura polska XX i XXI w. |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 2 rok sem.letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają dostarczyć rozszerzoną wiedzę historycznoliteracką na temat polskiej literatury XX i XXI wieku. Studenckie umiejętności oraz kompetencje wyniesione z zajęć powinny doskonalić zdobyte dotąd możliwości analizowania i interpretowaniu tekstów oraz zjawisk literackich, które uwzględniają historycznoliteracki punkt odniesienia. |
Skrócony opis: |
Historia literatury wobec tekstów, autorów, instytucji i wydarzeń z okresu po 1989 roku wydaje się niemożliwa niezależnie od stosunku do trwałości wielkiej, historycznoliterackiej narracji, ale nie zmienia to faktu, że przełom XX i XXI wieku da się opisać, uwzględniając nie tylko najważniejsze dzieła poszczególnych rodzajów literackich, ale także daty wyznaczające nasilenia, gaśnięcia lub zwroty o znaczeniu istotnym dla historycznoliterackiej całości. Literatura współczesna to nie tylko to, co najważniejsze "teraz", np. poezja Szczepana Kopyta, Konrada Góry, Kiry Pietrek, Tomasza Pułki, ale także wciąż uzupełniana spuścizna (nie)kontestowanych patronów poezji XXI wieku: Świetlickiego i Sosnowskiego. Podobnie jest z prozą i dramatem. A wykład ma te zależności nie tylko prezentować, ale także aktualizować. |
Pełny opis: |
- profil ogólnoakademicki - stacjonarne - obowiązkowy - nauki humanistyczne/literaturoznawstwo - rok 2., stopień 2, sem. 4. - wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej - 15 godzin wykładu - wykład - 9 punktów ECTS - udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30 h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do egzaminu, w tym konsultacje: 150h - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 40 h (1,5 punktu ECTS) |
Literatura: |
Literatura polska 1918-1975, t. 1-3, Warszawa 1975-1996. A. Nasiłowska, Trzydziestolecie. 1914-1944, Warszawa 1995. J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej, wyd. 6, Warszawa 2002. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. 1975-1996. Warszawa 2006. M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997. S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002. M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. J. Jarzębski, Apetyt na Przemianę, Kraków 1997. P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006. Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji. Pod red. A. Główczewskiego i M. Wróblewskiego, Toruń 2007. Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie. Pod red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2009. S. Burkot, Literatura polska 1939-2009, Warszawa 2010. Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania, hierarchie, perspektywy. Pod red. H. Gosk, Warszawa 2010. Inna literatura? Dwudziestolecie 1989-2009. T. 1-2. Pod red. Z. Andresa, J. Pasterskiego, Rzeszów 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę o procesie historycznoliterackim literatury polskiej XX i XXI wieku, wymagającą kompetencji w zakresie rozpoznawania, definiowania, kategoryzowania humanistyki niezbędnej do historycznoliterackich uporządkowań. W ramach tej wiedzy definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, genologicznej, historycznoliterackiej, językoznawczej na poziomie rozszerzonym; charakteryzuje aspekty dyskursu (funkcjonalne, kompozycyjne, stylowe) w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych; zna kryteria kategoryzacji i chronologicznych podziałów przyjętych w naukach humanistycznych; charakteryzuje w sposób pogłębiony proces historycznoliteracki, w odniesieniu do kontekstów społecznych i historycznych; FP2_W02, WO3, W04, W07, W08. Student pogłębia umiejętność charakteryzowania i omawiania generacji twórców, grup literackich, prądów filozoficznych i zjawisk kulturowych decydujących o tożsamości literatury polskiej XX i XXI wieku. Student doskonali nabytą podczas poprzednich lat studiowania umiejętność analizy i interpretacji dzieł literackich, stosując ją wobec pomijanych dotąd na zajęciach tekstów literatury polskiej XX i XXI wieku . Umiejętności te potwierdza, formułując krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji; analizując i kontekstowo interpretując teksty artystyczne, z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego; uzyskując ze wszystkich istotnych źródeł i wykorzystując w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury polskiej XX i XXI wieku; przeprowadzając krytyczną analizę i interpretację komunikatów i tekstów kultury przy zastosowaniu oryginalnego podejścia, z uwzględnieniem nowych osiągnięć humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; formułując syntetyczną wypowiedź pisemną lub ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, merytorycznego argumentowania, specjalistycznej terminologii oraz poglądów innych autorów; przygotowując się do dyskusji, sporządzając listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutując przy użyciu specjalistycznej terminologii. FP2_UO1, U02, U03, UO5, U06, U07. Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, dostrzega powiązania rzeczywistości społeczno-politycznej z literaturą polską XX i XXI wieku. FP_K05. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest nieweryfikowana obecność na wykładzie. Efekty kształcenia weryfikuje egzamin. Dopuszczenie do niego wymaga zaliczenia ćwiczeń z hlp. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 29 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Leś, Iwona Rusek | |
Prowadzący grup: | Mariusz Leś, Iwona Rusek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Historia literatury wobec tekstów, autorów, instytucji i wydarzeń z okresu po 1989 roku wydaje się niemożliwa niezależnie od stosunku do trwałości wielkiej, historycznoliterackiej narracji, ale nie zmienia to faktu, że przełom XX i XXI wieku da się opisać, uwzględniając nie tylko najważniejsze dzieła poszczególnych rodzajów literackich, ale także daty wyznaczające nasilenia, gaśnięcia lub zwroty o znaczeniu istotnym dla historycznoliterackiej całości. Literatura współczesna to nie tylko to, co najważniejsze "teraz", np. poezja Szczepana Kopyta, Konrada Góry, Kiry Pietrek, Tomasza Pułki, ale także wciąż uzupełniana spuścizna (nie)kontestowanych patronów poezji XXI wieku: Świetlickiego i Sosnowskiego. Podobnie jest z prozą i dramatem. A wykład ma te zależności nie tylko prezentować, ale także aktualizować. |
|
Pełny opis: |
- profil ogólnoakademicki - stacjonarne - obowiązkowy - nauki humanistyczne/literaturoznawstwo - rok 2., stopień 2, sem. 4. - wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej - 15 godzin wykładu - wykład - 9 punktów ECTS - udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30 h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do egzaminu, w tym konsultacje: 150h - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 40 h (1,5 punktu ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura polska 1918-1975, t. 1-3, Warszawa 1975-1996. A. Nasiłowska, Trzydziestolecie. 1914-1944, Warszawa 1995. J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej, wyd. 6, Warszawa 2002. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. 1975-1996. Warszawa 2006. M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997. S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002. M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. J. Jarzębski, Apetyt na Przemianę, Kraków 1997. P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006. Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji. Pod red. A. Główczewskiego i M. Wróblewskiego, Toruń 2007. Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie. Pod red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2009. S. Burkot, Literatura polska 1939-2009, Warszawa 2010. Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania, hierarchie, perspektywy. Pod red. H. Gosk, Warszawa 2010. Inna literatura? Dwudziestolecie 1989-2009. T. 1-2. Pod red. Z. Andresa, J. Pasterskiego, Rzeszów 2010. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 29 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Leś, Iwona Rusek | |
Prowadzący grup: | Mariusz Leś, Iwona Rusek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Historia literatury wobec tekstów, autorów, instytucji i wydarzeń z okresu po 1989 roku wydaje się niemożliwa niezależnie od stosunku do trwałości wielkiej, historycznoliterackiej narracji, ale nie zmienia to faktu, że przełom XX i XXI wieku da się opisać, uwzględniając nie tylko najważniejsze dzieła poszczególnych rodzajów literackich, ale także daty wyznaczające nasilenia, gaśnięcia lub zwroty o znaczeniu istotnym dla historycznoliterackiej całości. Literatura współczesna to nie tylko to, co najważniejsze "teraz", np. poezja Szczepana Kopyta, Konrada Góry, Kiry Pietrek, Tomasza Pułki, ale także wciąż uzupełniana spuścizna (nie)kontestowanych patronów poezji XXI wieku: Świetlickiego i Sosnowskiego. Podobnie jest z prozą i dramatem. A wykład ma te zależności nie tylko prezentować, ale także aktualizować. |
|
Pełny opis: |
- profil ogólnoakademicki - stacjonarne - obowiązkowy - nauki humanistyczne/literaturoznawstwo - rok 2., stopień 2, sem. 4. - wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej - 15 godzin wykładu - wykład - 9 punktów ECTS - udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30 h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do egzaminu, w tym konsultacje: 150h - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 40 h (1,5 punktu ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura polska 1918-1975, t. 1-3, Warszawa 1975-1996. A. Nasiłowska, Trzydziestolecie. 1914-1944, Warszawa 1995. J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej, wyd. 6, Warszawa 2002. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. 1975-1996. Warszawa 2006. M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997. S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002. M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. J. Jarzębski, Apetyt na Przemianę, Kraków 1997. P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006. Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji. Pod red. A. Główczewskiego i M. Wróblewskiego, Toruń 2007. Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie. Pod red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2009. S. Burkot, Literatura polska 1939-2009, Warszawa 2010. Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania, hierarchie, perspektywy. Pod red. H. Gosk, Warszawa 2010. Inna literatura? Dwudziestolecie 1989-2009. T. 1-2. Pod red. Z. Andresa, J. Pasterskiego, Rzeszów 2010. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.