Historia języka rosyjskiego z elementami gramatyki historycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RS1-2HJR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka rosyjskiego z elementami gramatyki historycznej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej-przedmioty obowiązkowe Filologia rosyjska 2 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Posiadanie wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych w zakresie wybranej specjalności. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie z historycznymi uwarunkowaniami powstania i rozwoju współczesnego języka rosyjskiego. Jego realizacja powinna skutkować wykształceniem umiejętności czytania, rozumienia oraz historycznojęzykowej interpretacji tekstów staroruskich, jak również komentowania stanu współczesnego języka rosyjskiego (na różnych jego poziomach) w związku z określonymi procesami i zjawiskami historycznymi. Treści realizowane w ramach przedmiotu obejmują zagadnienia z zakresu fonetyki, morfologii i składni historycznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo historyczne i porównawcze Rok studiów/semestr: II rok / IV semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): wstęp do językoznawstwa, gramatyka opisowa języka rosyjskiego, język scs Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia – 30, wykład – 30 Metody dydaktyczne: zajęcia są prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń; Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 15 x 2 godz. = 30 godz. 1 ECTS udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz. 0,5 ECTS uczestnictwo w konsultacjach: 10 godz. 0,3 ECTS teoretyczne przygotowanie do zajęć: 23 godz. 0,8 ECTS samodzielna praca z tekstami historycznymi: 22 godz. 0,7 ECTS przygotowanie do egzaminu i uczestnictwo w egzaminie: 20 godz. + 2 godz. 0,7 ECTS Łącznie: (1pkt ECTS= 30 godz.); 122 godz. 4 ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 +15 + 10= 55 godz., czyli 1,8 ECTS |
Literatura: |
Букатевич Н. А., Савицкая С. А., Усачева Л. А., Историческая грамматика русского языка, Киев 1974. Иванов В. В., Историческая грамматика русского языка, Москва 1964, Ławrinienko A., Historia języka rosyjskiego, cz. 1-2, Rzeszów 1991-1992. Rott-Żebrowski T., Gramatyka historyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Lublin 1991. Literatura uzupełniająca: Galster I., Zarys gramatyki historycznej języka rosyjskiego, Warszawa 1982. Василенко И. А., Историческая грамматика русского языка. Сборник упражнений, Москва 1984. Филин Ф. П., Происхождение русского, украинского и белорусского языков, Ленинград 1972. Горшкова К. В., Хабургаев Г. А., Историческая грамматика русского языка, Москва 1981. Дементьев А. А., Сборник задач и упражнений по исторической грамматике русского языка, Москва 1964. Иваницкая Е. Н., Сборник задач и упражнений по истории русского языка, Москва 1986. Ковалевская Е. Г., История русского литературного языка, Москва 1978. Rott-Żebrowski T., Historia rosyjskiego języka literackiego, Lublin 1984. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student potrafi: - opisać dzieje języka rosyjskiego jako systemu językowego i jako narzędzia komunikacji (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG9); - posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii języka oraz formułować wypowiedzi w kwestiach historycznojęzykowych (KA6_WG4, KA6_UK4, KA6_UW1); - analizować teksty staroruskie jako wytwory kultury (KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_WG7, KA6_UW2, KA6_UW7); - interpretować współczesne zjawiska językowe z uwzględnieniem tła historycznego (KA6_WG5, KA6_WK1, KA6_UK4); - wyszukiwać, analizować, selekcjonować, wykorzystywać informacje z uwzględnieniem różnych źródeł i sposobów (KA6_UW7,KA6_UO1); - uświadamiać potrzebę nieustannej obserwacji języka pod kątem zachodzących w nim zmian (KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające (elementy wykładu prowadzonego z zastosowaniem prezentacji przygotowanych w programie Power Point, objaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe), problemowe (aktywizacja). Warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu: aktywność na zajęciach; poprawne wykonanie prac kontrolnych oraz analizy tekstu po zakończeniu cyklu zajęć. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach; w przypadku większej liczby nieobecności student ma obowiązek zaliczenia materiału realizowanego na tych zajęciach. Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 10. Końcowa forma weryfikacji efektów uczenia się: egzamin (analiza zjawisk fonetycznych i morfologicznych języka staroruskiego udokumentowanych w wybranych tekstach). Forma prowadzenia zajęć: wykłady - zdalna, ćwiczenia - w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lilia Citko | |
Prowadzący grup: | Lilia Citko, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lilia Citko, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Prowadzący grup: | Lilia Citko, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Wstęp 1. Historia języka rosyjskiego jako przedmiot nauczania, jego zadania oraz związek z innymi dyscyplinami nauk językoznawczych. 2. Język rosyjski w indoeuropejskiej rodzinie języków. 3. Stosunek języka staroruskiego do języka cerkiewnosłowiańskiego. 4. Periodyzacja języka rosyjskiego. 5. Okres przedpiśmienny w historii języka rosyjskiego - początki kształtowania się języka staroruskiego (zmiany w strukturze sylaby, zanik j przed е, у, monoftongizacja dyftongów i połączeń dyftongicznych, pierwsza, druga i trzecia palatalizacja *k, *g, *x, jotacyzacje spółgłosek, uproszczenia i dysymilacje grup spółgłoskowych). Okres piśmienny w historii języka rosyjskiego I. Okres staroruski (древнерусский) – X–XIV w. 1. Piśmiennictwo i kultura Rusi Kijowskiej (do samodzielnego opracowania). 2. Sytuacja językowa w Rusi Kijowskiej (do samodzielnego opracowania). 3. System fonetyczny: - historia jerów, - zmiany fonetyczne wywołane zanikiem i wokalizacją jerów. 4. System morfologiczny: - rekompozycja paradygmatów rzeczownika i kategorii gramatycznych, - zmiany historyczne w odmianie zaimków, - przekształcenia w odmianie staroruskiego przymiotnika, - ewolucja form czasownikowych i odczasownikowych (imiesłowów przymiotnikowych, powstanie imiesłowów przysłówkowych) oraz kategorii gramatycznych. II. Okres wielkoruski (великорусский) – ХV–XVI w. 1. Sytuacja językowa Rusi Moskiewskiej (do samodzielnego opracowania). 2. Zmiany w systemie fonetycznym. 3. Zmiany w systemie morfologicznym. 4. Wybrane cechy składni języka staroruskiego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Wstęp 1. Historia języka rosyjskiego jako przedmiot nauczania, jego zadania oraz związek z innymi dyscyplinami nauk językoznawczych. 2. Język rosyjski w indoeuropejskiej rodzinie języków. 3. Stosunek języka staroruskiego do języka cerkiewnosłowiańskiego. 4. Periodyzacja języka rosyjskiego. 5. Okres przedpiśmienny w historii języka rosyjskiego - początki kształtowania się języka staroruskiego (zmiany w strukturze sylaby, zanik j przed е, у, monoftongizacja dyftongów i połączeń dyftongicznych, pierwsza, druga i trzecia palatalizacja *k, *g, *x, jotacyzacje spółgłosek, uproszczenia i dysymilacje grup spółgłoskowych). Okres piśmienny w historii języka rosyjskiego I. Okres staroruski (древнерусский) – X–XIV w. 1. Piśmiennictwo i kultura Rusi Kijowskiej (do samodzielnego opracowania). 2. Sytuacja językowa w Rusi Kijowskiej (do samodzielnego opracowania). 3. System fonetyczny: - historia jerów, - zmiany fonetyczne wywołane zanikiem i wokalizacją jerów. 4. System morfologiczny: - rekompozycja paradygmatów rzeczownika i kategorii gramatycznych, - zmiany historyczne w odmianie zaimków, - przekształcenia w odmianie staroruskiego przymiotnika, - ewolucja form czasownikowych i odczasownikowych (imiesłowów przymiotnikowych, powstanie imiesłowów przysłówkowych) oraz kategorii gramatycznych. II. Okres wielkoruski (великорусский) – ХV–XVI w. 1. Sytuacja językowa Rusi Moskiewskiej (do samodzielnego opracowania). 2. Zmiany w systemie fonetycznym. 3. Zmiany w systemie morfologicznym. 4. Wybrane cechy składni języka staroruskiego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Wstęp 1. Historia języka rosyjskiego jako przedmiot nauczania, jego zadania oraz związek z innymi dyscyplinami nauk językoznawczych. 2. Język rosyjski w indoeuropejskiej rodzinie języków. 3. Stosunek języka staroruskiego do języka cerkiewnosłowiańskiego. 4. Periodyzacja języka rosyjskiego. 5. Okres przedpiśmienny w historii języka rosyjskiego - początki kształtowania się języka staroruskiego (zmiany w strukturze sylaby, zanik j przed е, у, monoftongizacja dyftongów i połączeń dyftongicznych, pierwsza, druga i trzecia palatalizacja *k, *g, *x, jotacyzacje spółgłosek, uproszczenia i dysymilacje grup spółgłoskowych). Okres piśmienny w historii języka rosyjskiego I. Okres staroruski (древнерусский) – X–XIV w. 1. Piśmiennictwo i kultura Rusi Kijowskiej (do samodzielnego opracowania). 2. Sytuacja językowa w Rusi Kijowskiej (do samodzielnego opracowania). 3. System fonetyczny: - historia jerów, - zmiany fonetyczne wywołane zanikiem i wokalizacją jerów. 4. System morfologiczny: - rekompozycja paradygmatów rzeczownika i kategorii gramatycznych, - zmiany historyczne w odmianie zaimków, - przekształcenia w odmianie staroruskiego przymiotnika, - ewolucja form czasownikowych i odczasownikowych (imiesłowów przymiotnikowych, powstanie imiesłowów przysłówkowych) oraz kategorii gramatycznych. II. Okres wielkoruski (великорусский) – ХV–XVI w. 1. Sytuacja językowa Rusi Moskiewskiej (do samodzielnego opracowania). 2. Zmiany w systemie fonetycznym. 3. Zmiany w systemie morfologicznym. 4. Wybrane cechy składni języka staroruskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.