Metodologia badań językoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RT2-1MBJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań językoznawczych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii rosyjskiej przykładoznawstwo-przedmioty obowiązkowe Filologia rosyjska przekładoznastwo 1 rok sem. letni 2 stopień - translatoryka Filologia rosyjska przekładoznastwo 1 rok sem. zimowy 2 stopień - translatoryka |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie studentów z językoznawstwem jako dyscypliną naukową, metodologia badań naukowych i specyfika prowadzenia badań językoznawczych. Podstawowe teorie i kierunki w lingwistyce od starożytności do współczesności. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z językoznawstwem jako dyscypliną naukową, metodologia badań naukowych i specyfika prowadzenia badań językoznawczych. Podstawowe teorie i kierunki w lingwistyce od starożytności do współczesności. |
Pełny opis: |
Studia II stopnia, II rok Kierunek: filologia, specjalność filologia rosyjska Profil ogólnoakademicki Status obowiązkowy specjalizacyjny ECTS 3 Konwersatorium 30 godzin Egzamin ustny po semestrze 1. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dyscyplinami naukowymi w ogóle i ukazanie wśród nich językoznawstwa, omówienie podstawowych zasad prowadzenia badań naukowych ze szczególnym uwzględnieniem badań językoznawczych. Ponadto studenci poznają ważniejsze teorie i kierunki w rozwoju językoznawstwa od starożytności do współczesności. Bilans nakładu pracy studenta Udział w zajęciach: 15x2h= 30h (1 ECTS) Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 15x2h= 30h (1 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 30h (1 ECTS) Suma: 30h+30h+30h= 90h (3 ECTS) Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami 32 Punkty ECTS wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 30h+30h= 60h 2 pkt o charakterze praktycznym 1 pkt |
Literatura: |
T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2020, 2004 lub wcześniejsze M. Ivić, Kierunki w lingwistyce, Ossolineum 1975 J. Lyons, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1978 Дж. Лайонз, Введение в теореическую лингвистику, Москва 1978 Н. Хомский, Синтаксические структуры, Новое в лингвистике, вып. 1, Москва 1962 Н. Хомский, Аспекты теории сиснтаксиса, Москва 1972 В. А. Звегинцев, История языкознания XIX—XX веков в очерках и извлечениях, ч. II, М., 1965 F. de Saussurre, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1970 Apanowicz J., Metodologia ogólna, Gdynia 2002. J. Perlin, Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004 Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967. Nowosielski S., Metody badań naukowych w zarządzaniu. Część 1, Wrocław 2010. Nowosielski S., Metodologiczne podstawy formułowania problemu badawczego w naukach o zarządzaniu, Poznań 2012 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: KA7_WG1 złożone zjawiska i procesy językowe, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w językoznawstwie KA7_WG4 zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa KA7_WG7 zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych KA7_WK1 problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją oraz ich złożone powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji Student potrafi: KA7_UW1 formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki KA7_UW5 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) KA7_UW6 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KA7_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie Student jest gotowy do: KA7_KK1 krytycznej oceny odbieranych treści KA7_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obserwacja studentów na zajęciach, dyskusje obecność na zajęciach i aktywność indywidualna i grupowa analiza badań naukowych pod kątem zastosowanej metodologii Egzamin ustny po semestrze 1. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Karzarnowicz | |
Prowadzący grup: | Jarosław Karzarnowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Karzarnowicz | |
Prowadzący grup: | Jarosław Karzarnowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Karolczuk, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Prowadzący grup: | Marzanna Karolczuk, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.