Najnowsza literatura rosyjska
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 340-RT2-1NLR |
| Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
| Nazwa przedmiotu: | Najnowsza literatura rosyjska |
| Jednostka: | Wydział Filologiczny |
| Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii rosyjskiej przykładoznawstwo-przedmioty obowiązkowe Filologia rosyjska przekładoznastwo 1 rok sem. letni 2 stopień - translatoryka Filologia rosyjska przekładoznastwo 1 rok sem. zimowy 2 stopień - translatoryka |
| Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
| Język prowadzenia: | rosyjski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
| Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu prezentowane są gatunki i rodzaje literackie istotne dla najnowszej literatury rosyjskiej. Student zapoznaje się z periodyzacją literatury rosyjskiej od lat 90. XX wieku do pierwszych dziesięcioleci XXI wieku. Zdobywa wiedzę o kierunkach i prądach literackich oraz tendencjach i zjawiskach charakterystycznych dla literatury tego okresu. Pogłębia również specjalistyczną wiedzę dotyczącą zasad analizy i interpretacji tekstów literackich. |
| Pełny opis: |
profil studiów – ogólnoakademicki forma studiów – stacjonarne rodzaj przedmiotu – kierunkowy, obowiązkowy dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - literaturoznawstwo rok studiów/sem. – rok I stopień II/sem. zimowy wymagania wstępne – brak liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu / 30 godzin ćwiczeń metody dydaktyczne – wykład, metoda heurystyczna, dyskusja moderowana, prezentacja, praca w parach i w grupach, warsztaty, analiza tekstu punkty ECTS – 5 udział w zajęciach 60 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia/egzaminu 50 godz., egzamin 1,5 godz. Razem: 151,5 godziny, co odpowiada 5 pkt. ECTS; wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 101,5 godziny, co odpowiada 3,4 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 1,6 pkt. ECTS |
| Literatura: |
1.Н.Л.Лейдерман,М.Н.Липовецкий, Современная русская литература.Новый учебник по литературе в 3-х книгах.Книга 3-я, М.,2001 2.Современный литературный процесс ( 90-е гг 19 ст.- начало 21 в.), С.-Пб, 2010 3.С.П.Оробий, Матрица современности: генезис русского романа 2000-х гг, СПб 2014. 4.В.Д.Черняк,М.А.Черняк, Массовая литература в понятиях и терминах.Учебный словарь-справочник, М., 2015. 5. Т.Н.Бреева, А.С.Афанасьев, «Сюжет перехода» в современной женской литературе,М.,2018. 6.М.А.Черняк, Актуальная словесность 21 века.Приглашение к диалогу.Учебное пособие, М.,2016 7.М.Эпштейн, Постмодерн в России, М.,2000 Дополнительная литература. 8..Н.П.Беневоленская, Татьяна Толстая и постмодернизм(Парадоксы творчества Т.Толстой), СПб, 2008. 9. В.А.Суханов, русская литература рубежа 1990-2000-х годов.Часть 1-я.реалистическая проза: учебное пособие, Томск, 2017. 10.У.С.Зинурова, Русская поэзия рубежа 20-21 вв.: векторы развития [в: ] Вестник РУДН.Серия : Литературоведение,журналистика,2016,№2 11. Новейшая драма рубежа 20-21 веков: проблема действия, Самара, 2014. 12.W. Supa, Z kręgu problemów prozy rosyjskiej końca 20-początku 21 wieku. Tematy i konwencje , Białystok 2018. 13.М.П.Абашева, Т.О.Максимова, Блог-литература как феномен: опыты Евгения Гришковца [в:] Вестник Пермского университета.Российская и зарубежная литература,2017, №4. 14. K. Duda, Szkice o prozie rosyjskiej XXI wieku. Ulicka, Szyszkin, Pielewin, Minajew, Sienczyn, Kuricyn, Starobiniec..., Kraków 2017. 15. A. Skotnicka, Szczelina. Bohater współczesnej prozy rosyjskiej i jego światy, Kraków 2020. Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B. |
| Efekty uczenia się: |
KA7_WG3, student zna i rozumie złożone zjawiska i procesy literackie oraz współczesne teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi KP7_WG8, student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych KP7_WG10, student zna i rozumie pogłębiony aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego KP7_UW3, student potrafi przeprowadzać pogłębioną analizę i interpretację tekstów literackich z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP7_UW4, student potrafi przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP7_UW7, student potrafi dokonywać oceny i krytycznej analizy źródeł literaturoznawczych KP7_UK3, student potrafi komunikować się z ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KP7_UK4, student potrafi prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich KP7_UO1 student potrafi kierować pracą zespołu |
| Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ustne (ćwiczenia) egzamin pisemny (wykład) Skala ocen zgodnie z Regulaminem studiów. Bieżąca obserwacja aktywności i zaangażowania studenta, ocena jakości wypowiedzi ustnych studenta. Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów. Jedna nieobecność nieusprawiedliwiona jest dopuszczalna bez konieczności zaliczania na konsultacjach. Wszystkie pozostałe nieobecności (zarówno usprawiedliwione jak i nieusprawiedliwione) muszą zostać zaliczone na konsultacjach lub w innej formie ustalonej z prowadzącym zajęcia. Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu - ponad 50% (nie wliczają się godziny usprawiedliwione). Student niezależnie od powodu nieobecności jest zobowiązany do osiągnięcia wszystkich efektów uczenia się wskazanych w programie studiów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina | |
| Prowadzący grup: | Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Skrócony opis: |
Характеристика курса новейшей русской литературы. В данном курсе рассмотрим наиболее значительные произведения новейшей русской литературы конца 20-го- первых десятилетий 21-го века. В основе концепции курса предлагается идея литературоцентризма как модуса русской культуры, в связи с чем актуальность приобретает интертекстуальный подход и характер отсылки к литературной традиции. Анализ произведений будем осуществлять как в ракурсе высокой элитарной литературы, так и в сфере массовой популярной культуры. Вниманию студентов будут предложены явления постмодерной литературы( В.Ерофеева, Л.Петрушевской, В.Сорокина,В.Пелевина и др.). Тексты литературы нового реализма( З.Прилепина, Н.Садур), сентиментального направления(Л.Улицкой,Д.Рубиной,В.Полозковой). Особое предпочтение будет отдано текстам средней и малой формы: рассказам Т.Толстой, Ю.Мамлеева, Ю.Буйды,Л.Петрушевской, одноактным пьесам Б.Акунина и Е.Гришковца). |
|
| Pełny opis: |
Treści programowe 1.Деконструкция модернистского мифа в постмодерной метафизической прозе Т.Толстой и В.Маканина. 2.Неосентиментализм в прозе Л.Улицкой 3.Традиции лирики концептуализма в творчестве поэтов-метаметафористов Константина Кедрова, Ивана Жданова, Алексея Еременко 4.Проблема деформации человеческой психики на войне в афганских рассказах Олега Ермакова и повести Цинковые мальчики Светланы Алексеевич 5.Автобиографизм в литературе «нового реализма»( М.Шишкин «Письмовник») 6.Драма-вербатим в контексте тенденций современной русской драмы начала 21 века 7.Проблемы личностной идентификации в творчестве поэтов-блогеров( на примере творчества Веры Полозковой) 8.Черты нового реализма и метафорического реализма в творчестве В.Пелевина, Ю.Буйды, Л.Петрушевской, Дины Рубиной 9. деконструкция действия и героя в новой драме: монотеатр Евгения Гришковца, гиперреальность в пьесах Олега Богаева, конструктивные тенденции драматургии Ивана Вырыпаева4.Проблема деформации человеческой психики на войне в афганских рассказах Олега Ермакова и повести Цинковые мальчики Светланы Алексеевич 10. интертекстуальность современной массовой популярной литературы: игра в детективную повесть в творчестве А.Марининой и Д.Донцовой. 11. Римейк как ведущая тенденция новой драмы(«Чайка» Бориса Акунина) 12. Эпатаж как отличительная черта гламурного романа в новейшей русской литературе ( Русская Красавица Виктора Ерофеева) 13. Массовая литература и брендинг в современном русском обществе 14.Восприятие поэтического мира в лирике поэтов начала 21 столетья: философско-интеллектуальная атмосфера 15. Литературоцентризм как глобальная тенденция новейшей русской литературы и культуры. |
|
| Literatura: |
Литература обязательная для студентов 4 курса по новейшей русской литературе 1.Н.Л.Лейдерман,М.Н.Липовецкий, Современная русская литература.Новый учебник по литературе в 3-х книгах.Книга 3-я, М.,2001 2.Современный литературный процесс ( 90-е гг 19 ст.- начало 21 в.), С.-Пб, 2010 3.С.П.Оробий, Матрица современности: генезис русского романа 2000-х гг, СПб,2014 4.В.Д.Черняк,М.А.Черняк, Массовая литература в понятиях и терминах.Учебный словарь-справочник, М.,2015 5. Т.Н.Бреева, А.С.Афанасьев, «Сюжет перехода» в современной женской литературе,М.,2018 6.М.А.Черняк, Актуальная словесность 21 века.Приглашение к диалогу.Учебное пособие, М.,2016 7.М.Эпштейн, Постмодерн в России, М.,2000 Дополнительная литература. 1.Н.П.Беневоленская, Татьяна Толстая и постмодернизм(Парадоксы творчества Т.Толстой), СПб, 2008 2. В.А.Суханов, русская литература рубежа 1990-2000-х годов.Часть 1-я.реалистическая проза: учебное пособие, Томск, 2017 3.У.С.Зинурова, Русская поэзия рубежа 20-21 вв.: векторы развития [в: ] Вестник РУДН.Серия : Литературоведение,журналистика,2016,№2 4. Новейшая драма рубежа 20-21 веков: проблема действия, Самара, 2014 5.Wanda Supa, Z kręgu problemów prozy rosyjskiej końca 20-początku 21 wieku. Tematy i konwencje , Białystok,2018 6.М.П.Абашева, Т.О.Максимова, Блог-литература как феномен: опыты Евгения Гришковца [в:] Вестник Пермского университета.Российская и зарубежная литература,2017, №4. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina | |
| Prowadzący grup: | Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu prezentowane są gatunki i rodzaje literackie istotne dla najnowszej literatury rosyjskiej. Student zapoznaje się z periodyzacją literatury rosyjskiej od lat 90. XX wieku do pierwszych dziesięcioleci XXI wieku. Zdobywa wiedzę o kierunkach i prądach literackich oraz tendencjach i zjawiskach charakterystycznych dla literatury tego okresu. Pogłębia również specjalistyczną wiedzę dotyczącą zasad analizy i interpretacji tekstów literackich. |
|
| Pełny opis: |
profil studiów – ogólnoakademicki forma studiów – stacjonarne rodzaj przedmiotu – kierunkowy, obowiązkowy dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - literaturoznawstwo rok studiów/sem. – rok I stopień II/sem. zimowy wymagania wstępne – brak liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu / 30 godzin ćwiczeń metody dydaktyczne – wykład, metoda heurystyczna, dyskusja moderowana, prezentacja, praca w parach i w grupach, warsztaty, analiza tekstu punkty ECTS – 5 udział w zajęciach 60 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia/egzaminu 50 godz., egzamin 1,5 godz. Razem: 151,5 godziny, co odpowiada 5 pkt. ECTS; wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 101,5 godziny, co odpowiada 3,4 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 1,6 pkt. ECTS |
|
| Literatura: |
1.Н.Л.Лейдерман,М.Н.Липовецкий, Современная русская литература.Новый учебник по литературе в 3-х книгах.Книга 3-я, М.,2001 2.Современный литературный процесс ( 90-е гг 19 ст.- начало 21 в.), С.-Пб, 2010 3.С.П.Оробий, Матрица современности: генезис русского романа 2000-х гг, СПб 2014. 4.В.Д.Черняк,М.А.Черняк, Массовая литература в понятиях и терминах.Учебный словарь-справочник, М., 2015. 5. Т.Н.Бреева, А.С.Афанасьев, «Сюжет перехода» в современной женской литературе,М.,2018. 6.М.А.Черняк, Актуальная словесность 21 века.Приглашение к диалогу.Учебное пособие, М.,2016 7.М.Эпштейн, Постмодерн в России, М.,2000 Дополнительная литература. 8..Н.П.Беневоленская, Татьяна Толстая и постмодернизм(Парадоксы творчества Т.Толстой), СПб, 2008. 9. В.А.Суханов, русская литература рубежа 1990-2000-х годов.Часть 1-я.реалистическая проза: учебное пособие, Томск, 2017. 10.У.С.Зинурова, Русская поэзия рубежа 20-21 вв.: векторы развития [в: ] Вестник РУДН.Серия : Литературоведение,журналистика,2016,№2 11. Новейшая драма рубежа 20-21 веков: проблема действия, Самара, 2014. 12.W. Supa, Z kręgu problemów prozy rosyjskiej końca 20-początku 21 wieku. Tematy i konwencje , Białystok 2018. 13.М.П.Абашева, Т.О.Максимова, Блог-литература как феномен: опыты Евгения Гришковца [в:] Вестник Пермского университета.Российская и зарубежная литература,2017, №4. 14. K. Duda, Szkice o prozie rosyjskiej XXI wieku. Ulicka, Szyszkin, Pielewin, Minajew, Sienczyn, Kuricyn, Starobiniec..., Kraków 2017. 15. A. Skotnicka, Szczelina. Bohater współczesnej prozy rosyjskiej i jego światy, Kraków 2020. Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina | |
| Prowadzący grup: | Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu prezentowane są gatunki i rodzaje literackie istotne dla najnowszej literatury rosyjskiej. Student zapoznaje się z periodyzacją literatury rosyjskiej od lat 90. XX wieku do pierwszych dziesięcioleci XXI wieku. Zdobywa wiedzę o kierunkach i prądach literackich oraz tendencjach i zjawiskach charakterystycznych dla literatury tego okresu. Pogłębia również specjalistyczną wiedzę dotyczącą zasad analizy i interpretacji tekstów literackich. |
|
| Pełny opis: |
profil studiów – ogólnoakademicki forma studiów – stacjonarne rodzaj przedmiotu – kierunkowy, obowiązkowy dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - literaturoznawstwo rok studiów/sem. – rok I stopień II/sem. zimowy wymagania wstępne – brak liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu / 30 godzin ćwiczeń metody dydaktyczne – wykład, metoda heurystyczna, dyskusja moderowana, prezentacja, praca w parach i w grupach, warsztaty, analiza tekstu punkty ECTS – 5 udział w zajęciach 60 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia/egzaminu 50 godz., egzamin 1,5 godz. Razem: 151,5 godziny, co odpowiada 5 pkt. ECTS; wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 101,5 godziny, co odpowiada 3,4 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 1,6 pkt. ECTS |
|
| Literatura: |
1.Н.Л.Лейдерман,М.Н.Липовецкий, Современная русская литература.Новый учебник по литературе в 3-х книгах.Книга 3-я, М.,2001 2.Современный литературный процесс ( 90-е гг 19 ст.- начало 21 в.), С.-Пб, 2010 3.С.П.Оробий, Матрица современности: генезис русского романа 2000-х гг, СПб 2014. 4.В.Д.Черняк,М.А.Черняк, Массовая литература в понятиях и терминах.Учебный словарь-справочник, М., 2015. 5. Т.Н.Бреева, А.С.Афанасьев, «Сюжет перехода» в современной женской литературе,М.,2018. 6.М.А.Черняк, Актуальная словесность 21 века.Приглашение к диалогу.Учебное пособие, М.,2016 7.М.Эпштейн, Постмодерн в России, М.,2000 Дополнительная литература. 8..Н.П.Беневоленская, Татьяна Толстая и постмодернизм(Парадоксы творчества Т.Толстой), СПб, 2008. 9. В.А.Суханов, русская литература рубежа 1990-2000-х годов.Часть 1-я.реалистическая проза: учебное пособие, Томск, 2017. 10.У.С.Зинурова, Русская поэзия рубежа 20-21 вв.: векторы развития [в: ] Вестник РУДН.Серия : Литературоведение,журналистика,2016,№2 11. Новейшая драма рубежа 20-21 веков: проблема действия, Самара, 2014. 12.W. Supa, Z kręgu problemów prozy rosyjskiej końca 20-początku 21 wieku. Tematy i konwencje , Białystok 2018. 13.М.П.Абашева, Т.О.Максимова, Блог-литература как феномен: опыты Евгения Гришковца [в:] Вестник Пермского университета.Российская и зарубежная литература,2017, №4. 14. K. Duda, Szkice o prozie rosyjskiej XXI wieku. Ulicka, Szyszkin, Pielewin, Minajew, Sienczyn, Kuricyn, Starobiniec..., Kraków 2017. 15. A. Skotnicka, Szczelina. Bohater współczesnej prozy rosyjskiej i jego światy, Kraków 2020. Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
