Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najnowsza literatura rosyjska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-RT2-1NLR
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Najnowsza literatura rosyjska
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii rosyjskiej przykładoznawstwo-przedmioty obowiązkowe
Filologia rosyjska przekładoznastwo 1 rok sem. letni 2 stopień - translatoryka
Filologia rosyjska przekładoznastwo 1 rok sem. zimowy 2 stopień - translatoryka
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu prezentowane są gatunki i rodzaje literackie istotne dla najnowszej literatury rosyjskiej. Student zapoznaje się z periodyzacją literatury rosyjskiej od lat 90. XX wieku do pierwszych dziesięcioleci XXI wieku. Zdobywa wiedzę o kierunkach i prądach literackich oraz tendencjach i zjawiskach charakterystycznych dla literatury tego okresu. Pogłębia również specjalistyczną wiedzę dotyczącą zasad analizy i interpretacji tekstów literackich.

Pełny opis:

profil studiów – ogólnoakademicki

forma studiów – stacjonarne

rodzaj przedmiotu – kierunkowy, obowiązkowy

dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - literaturoznawstwo

rok studiów/sem. – rok I stopień II/sem. zimowy

wymagania wstępne – brak

liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu / 30 godzin ćwiczeń

metody dydaktyczne – wykład, metoda heurystyczna, dyskusja moderowana, prezentacja, praca w parach i w grupach, warsztaty, analiza tekstu

punkty ECTS – 5

udział w zajęciach 60 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz.,

przygotowanie do zajęć i zaliczenia/egzaminu 50 godz.,

egzamin 1,5 godz.

Razem: 151,5 godziny, co odpowiada 5 pkt. ECTS;

wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 101,5 godziny, co odpowiada 3,4 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 1,6 pkt. ECTS

Literatura:

1.Н.Л.Лейдерман,М.Н.Липовецкий, Современная русская литература.Новый учебник по литературе в 3-х книгах.Книга 3-я, М.,2001

2.Современный литературный процесс ( 90-е гг 19 ст.- начало 21 в.), С.-Пб, 2010

3.С.П.Оробий, Матрица современности: генезис русского романа 2000-х гг, СПб 2014.

4.В.Д.Черняк,М.А.Черняк, Массовая литература в понятиях и терминах.Учебный словарь-справочник, М., 2015.

5. Т.Н.Бреева, А.С.Афанасьев, «Сюжет перехода» в современной женской литературе,М.,2018.

6.М.А.Черняк, Актуальная словесность 21 века.Приглашение к диалогу.Учебное пособие, М.,2016

7.М.Эпштейн, Постмодерн в России, М.,2000

Дополнительная литература.

8..Н.П.Беневоленская, Татьяна Толстая и постмодернизм(Парадоксы творчества Т.Толстой), СПб, 2008.

9. В.А.Суханов, русская литература рубежа 1990-2000-х годов.Часть 1-я.реалистическая проза: учебное пособие, Томск, 2017.

10.У.С.Зинурова, Русская поэзия рубежа 20-21 вв.: векторы развития [в: ] Вестник РУДН.Серия : Литературоведение,журналистика,2016,№2

11. Новейшая драма рубежа 20-21 веков: проблема действия, Самара, 2014.

12.W. Supa, Z kręgu problemów prozy rosyjskiej końca 20-początku 21 wieku. Tematy i konwencje , Białystok 2018.

13.М.П.Абашева, Т.О.Максимова, Блог-литература как феномен: опыты Евгения Гришковца [в:] Вестник Пермского университета.Российская и зарубежная литература,2017, №4.

14. K. Duda, Szkice o prozie rosyjskiej XXI wieku. Ulicka,

Szyszkin, Pielewin, Minajew, Sienczyn, Kuricyn, Starobiniec..., Kraków

2017.

15. A. Skotnicka, Szczelina. Bohater współczesnej prozy rosyjskiej i jego światy, Kraków 2020.

Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B.

Efekty uczenia się:

KA7_WG3, student zna i rozumie złożone zjawiska i procesy literackie oraz współczesne teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi

KP7_WG8, student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych

KP7_WG10, student zna i rozumie pogłębiony aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego

KP7_UW3, student potrafi przeprowadzać pogłębioną analizę i interpretację tekstów literackich z zastosowaniem metod filologicznych

pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym

KP7_UW4, student potrafi przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym

KP7_UW7, student potrafi dokonywać oceny i krytycznej analizy źródeł literaturoznawczych

KP7_UK3, student potrafi komunikować się z ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu

literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

KP7_UK4, student potrafi prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

KP7_UO1 student potrafi kierować pracą zespołu

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie ustne (ćwiczenia)

egzamin pisemny (wykład)

Skala ocen zgodnie z Regulaminem studiów.

Bieżąca obserwacja aktywności i zaangażowania studenta, ocena jakości wypowiedzi ustnych studenta.

Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów.

Jedna nieobecność nieusprawiedliwiona jest dopuszczalna bez konieczności zaliczania na konsultacjach. Wszystkie pozostałe nieobecności (zarówno usprawiedliwione jak i nieusprawiedliwione) muszą zostać zaliczone na konsultacjach lub w innej formie ustalonej z prowadzącym zajęcia. Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu - ponad 50% (nie wliczają się godziny usprawiedliwione).

Student niezależnie od powodu nieobecności jest zobowiązany do osiągnięcia wszystkich efektów uczenia się wskazanych w programie studiów.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina
Prowadzący grup: Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Характеристика курса новейшей русской литературы.

В данном курсе рассмотрим наиболее значительные произведения новейшей русской литературы конца 20-го- первых десятилетий 21-го века. В основе концепции курса предлагается идея литературоцентризма как модуса русской культуры, в связи с чем актуальность приобретает интертекстуальный подход и характер отсылки к литературной традиции. Анализ произведений будем осуществлять как в ракурсе высокой элитарной литературы, так и в сфере массовой популярной культуры. Вниманию студентов будут предложены явления постмодерной литературы( В.Ерофеева, Л.Петрушевской, В.Сорокина,В.Пелевина и др.). Тексты литературы нового реализма( З.Прилепина, Н.Садур),

сентиментального направления(Л.Улицкой,Д.Рубиной,В.Полозковой). Особое предпочтение будет отдано текстам средней и малой формы: рассказам Т.Толстой, Ю.Мамлеева, Ю.Буйды,Л.Петрушевской, одноактным пьесам Б.Акунина и Е.Гришковца).

Pełny opis:

Treści programowe

1.Деконструкция модернистского мифа в постмодерной метафизической прозе Т.Толстой и В.Маканина.

2.Неосентиментализм в прозе Л.Улицкой

3.Традиции лирики концептуализма в творчестве поэтов-метаметафористов Константина Кедрова, Ивана Жданова, Алексея Еременко

4.Проблема деформации человеческой психики на войне в афганских рассказах Олега Ермакова и повести Цинковые мальчики Светланы Алексеевич

5.Автобиографизм в литературе «нового реализма»( М.Шишкин «Письмовник»)

6.Драма-вербатим в контексте тенденций современной русской драмы начала 21 века

7.Проблемы личностной идентификации в творчестве поэтов-блогеров( на примере творчества Веры Полозковой)

8.Черты нового реализма и метафорического реализма в творчестве В.Пелевина, Ю.Буйды,

Л.Петрушевской, Дины Рубиной

9. деконструкция действия и героя в новой драме: монотеатр Евгения Гришковца, гиперреальность в пьесах Олега Богаева, конструктивные тенденции драматургии Ивана

Вырыпаева4.Проблема деформации человеческой психики на войне в афганских рассказах Олега Ермакова и повести Цинковые мальчики Светланы Алексеевич

10. интертекстуальность современной массовой популярной литературы: игра в детективную повесть в творчестве А.Марининой и Д.Донцовой.

11. Римейк как ведущая тенденция новой драмы(«Чайка» Бориса Акунина)

12. Эпатаж как отличительная черта гламурного романа в новейшей русской литературе ( Русская Красавица Виктора Ерофеева)

13. Массовая литература и брендинг в современном русском обществе

14.Восприятие поэтического мира в лирике поэтов начала 21 столетья: философско-интеллектуальная атмосфера

15. Литературоцентризм как глобальная тенденция новейшей русской литературы и культуры.

Literatura:

Литература обязательная для студентов 4 курса по новейшей русской литературе

1.Н.Л.Лейдерман,М.Н.Липовецкий, Современная русская литература.Новый учебник по литературе в 3-х книгах.Книга 3-я, М.,2001

2.Современный литературный процесс ( 90-е гг 19 ст.- начало 21 в.), С.-Пб, 2010

3.С.П.Оробий, Матрица современности: генезис русского романа 2000-х гг, СПб,2014

4.В.Д.Черняк,М.А.Черняк, Массовая литература в понятиях и терминах.Учебный словарь-справочник, М.,2015

5. Т.Н.Бреева, А.С.Афанасьев, «Сюжет перехода» в современной женской литературе,М.,2018

6.М.А.Черняк, Актуальная словесность 21 века.Приглашение к диалогу.Учебное пособие, М.,2016

7.М.Эпштейн, Постмодерн в России, М.,2000

Дополнительная литература.

1.Н.П.Беневоленская, Татьяна Толстая и постмодернизм(Парадоксы творчества Т.Толстой), СПб, 2008

2. В.А.Суханов, русская литература рубежа 1990-2000-х годов.Часть 1-я.реалистическая проза: учебное пособие, Томск, 2017

3.У.С.Зинурова, Русская поэзия рубежа 20-21 вв.: векторы развития [в: ] Вестник РУДН.Серия : Литературоведение,журналистика,2016,№2

4. Новейшая драма рубежа 20-21 веков: проблема действия, Самара, 2014

5.Wanda Supa, Z kręgu problemów prozy rosyjskiej końca 20-początku 21 wieku. Tematy i konwencje , Białystok,2018

6.М.П.Абашева, Т.О.Максимова, Блог-литература как феномен: опыты Евгения Гришковца [в:] Вестник Пермского университета.Российская и зарубежная литература,2017, №4.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina
Prowadzący grup: Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowe

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu prezentowane są gatunki i rodzaje literackie istotne dla najnowszej literatury rosyjskiej. Student zapoznaje się z periodyzacją literatury rosyjskiej od lat 90. XX wieku do pierwszych dziesięcioleci XXI wieku. Zdobywa wiedzę o kierunkach i prądach literackich oraz tendencjach i zjawiskach charakterystycznych dla literatury tego okresu. Pogłębia również specjalistyczną wiedzę dotyczącą zasad analizy i interpretacji tekstów literackich.

Pełny opis:

profil studiów – ogólnoakademicki

forma studiów – stacjonarne

rodzaj przedmiotu – kierunkowy, obowiązkowy

dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - literaturoznawstwo

rok studiów/sem. – rok I stopień II/sem. zimowy

wymagania wstępne – brak

liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu / 30 godzin ćwiczeń

metody dydaktyczne – wykład, metoda heurystyczna, dyskusja moderowana, prezentacja, praca w parach i w grupach, warsztaty, analiza tekstu

punkty ECTS – 5

udział w zajęciach 60 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz.,

przygotowanie do zajęć i zaliczenia/egzaminu 50 godz.,

egzamin 1,5 godz.

Razem: 151,5 godziny, co odpowiada 5 pkt. ECTS;

wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 101,5 godziny, co odpowiada 3,4 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 1,6 pkt. ECTS

Literatura:

1.Н.Л.Лейдерман,М.Н.Липовецкий, Современная русская литература.Новый учебник по литературе в 3-х книгах.Книга 3-я, М.,2001

2.Современный литературный процесс ( 90-е гг 19 ст.- начало 21 в.), С.-Пб, 2010

3.С.П.Оробий, Матрица современности: генезис русского романа 2000-х гг, СПб 2014.

4.В.Д.Черняк,М.А.Черняк, Массовая литература в понятиях и терминах.Учебный словарь-справочник, М., 2015.

5. Т.Н.Бреева, А.С.Афанасьев, «Сюжет перехода» в современной женской литературе,М.,2018.

6.М.А.Черняк, Актуальная словесность 21 века.Приглашение к диалогу.Учебное пособие, М.,2016

7.М.Эпштейн, Постмодерн в России, М.,2000

Дополнительная литература.

8..Н.П.Беневоленская, Татьяна Толстая и постмодернизм(Парадоксы творчества Т.Толстой), СПб, 2008.

9. В.А.Суханов, русская литература рубежа 1990-2000-х годов.Часть 1-я.реалистическая проза: учебное пособие, Томск, 2017.

10.У.С.Зинурова, Русская поэзия рубежа 20-21 вв.: векторы развития [в: ] Вестник РУДН.Серия : Литературоведение,журналистика,2016,№2

11. Новейшая драма рубежа 20-21 веков: проблема действия, Самара, 2014.

12.W. Supa, Z kręgu problemów prozy rosyjskiej końca 20-początku 21 wieku. Tematy i konwencje , Białystok 2018.

13.М.П.Абашева, Т.О.Максимова, Блог-литература как феномен: опыты Евгения Гришковца [в:] Вестник Пермского университета.Российская и зарубежная литература,2017, №4.

14. K. Duda, Szkice o prozie rosyjskiej XXI wieku. Ulicka,

Szyszkin, Pielewin, Minajew, Sienczyn, Kuricyn, Starobiniec..., Kraków

2017.

15. A. Skotnicka, Szczelina. Bohater współczesnej prozy rosyjskiej i jego światy, Kraków 2020.

Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina
Prowadzący grup: Weronika Biegluk-Leś, Nataliia Maliutina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowe

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu prezentowane są gatunki i rodzaje literackie istotne dla najnowszej literatury rosyjskiej. Student zapoznaje się z periodyzacją literatury rosyjskiej od lat 90. XX wieku do pierwszych dziesięcioleci XXI wieku. Zdobywa wiedzę o kierunkach i prądach literackich oraz tendencjach i zjawiskach charakterystycznych dla literatury tego okresu. Pogłębia również specjalistyczną wiedzę dotyczącą zasad analizy i interpretacji tekstów literackich.

Pełny opis:

profil studiów – ogólnoakademicki

forma studiów – stacjonarne

rodzaj przedmiotu – kierunkowy, obowiązkowy

dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - literaturoznawstwo

rok studiów/sem. – rok I stopień II/sem. zimowy

wymagania wstępne – brak

liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu / 30 godzin ćwiczeń

metody dydaktyczne – wykład, metoda heurystyczna, dyskusja moderowana, prezentacja, praca w parach i w grupach, warsztaty, analiza tekstu

punkty ECTS – 5

udział w zajęciach 60 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz.,

przygotowanie do zajęć i zaliczenia/egzaminu 50 godz.,

egzamin 1,5 godz.

Razem: 151,5 godziny, co odpowiada 5 pkt. ECTS;

wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 101,5 godziny, co odpowiada 3,4 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 1,6 pkt. ECTS

Literatura:

1.Н.Л.Лейдерман,М.Н.Липовецкий, Современная русская литература.Новый учебник по литературе в 3-х книгах.Книга 3-я, М.,2001

2.Современный литературный процесс ( 90-е гг 19 ст.- начало 21 в.), С.-Пб, 2010

3.С.П.Оробий, Матрица современности: генезис русского романа 2000-х гг, СПб 2014.

4.В.Д.Черняк,М.А.Черняк, Массовая литература в понятиях и терминах.Учебный словарь-справочник, М., 2015.

5. Т.Н.Бреева, А.С.Афанасьев, «Сюжет перехода» в современной женской литературе,М.,2018.

6.М.А.Черняк, Актуальная словесность 21 века.Приглашение к диалогу.Учебное пособие, М.,2016

7.М.Эпштейн, Постмодерн в России, М.,2000

Дополнительная литература.

8..Н.П.Беневоленская, Татьяна Толстая и постмодернизм(Парадоксы творчества Т.Толстой), СПб, 2008.

9. В.А.Суханов, русская литература рубежа 1990-2000-х годов.Часть 1-я.реалистическая проза: учебное пособие, Томск, 2017.

10.У.С.Зинурова, Русская поэзия рубежа 20-21 вв.: векторы развития [в: ] Вестник РУДН.Серия : Литературоведение,журналистика,2016,№2

11. Новейшая драма рубежа 20-21 веков: проблема действия, Самара, 2014.

12.W. Supa, Z kręgu problemów prozy rosyjskiej końca 20-początku 21 wieku. Tematy i konwencje , Białystok 2018.

13.М.П.Абашева, Т.О.Максимова, Блог-литература как феномен: опыты Евгения Гришковца [в:] Вестник Пермского университета.Российская и зарубежная литература,2017, №4.

14. K. Duda, Szkice o prozie rosyjskiej XXI wieku. Ulicka,

Szyszkin, Pielewin, Minajew, Sienczyn, Kuricyn, Starobiniec..., Kraków

2017.

15. A. Skotnicka, Szczelina. Bohater współczesnej prozy rosyjskiej i jego światy, Kraków 2020.

Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)