Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RT2-2PNR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii rosyjskiej przykładoznawstwo-przedmioty obowiązkowe Filologia rosyjska przekładoznastwo 2 stopień 2 rok sem.letni - translatoryka Filologia rosyjska przekładoznastwo 2 stopień 2 rok sem.zimowy - translatoryka |
Punkty ECTS i inne: |
27.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć opanowany materiał z zakresu praktycznej nauki języka rosyjskiego ze studiów I stopnia oraz z I roku studiów II stopnia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem studentów jest opanowanie czterech podstawowych sprawności językowych na poziomie poprawności porównywalnym z naturalnymi użytkownikami języka oraz przyswojenie określonej wiedzy z zakresu nauki, kultury, sztuki, realioznawstwa z elementami geografii i historii Rosji. W zakres podstawowych sprawności językowych wchodzi: rozumienie oraz prawidłowa percepcja tekstu wypowiadanego w naturalnym tempie (film, spektakl, program telewizyjny, mowa potoczna); czytanie różnorakich tekstów bez korzystania ze słownika; swobodne komunikowanie się przy zachowaniu prawidłowej wymowy, intonacji oraz poprawności gramatyczno-leksykalnej; umiejętność sporządzenia pisemnego streszczenia, konspektu, sprawozdania, recenzji, zredagowania artykułu, pracy magisterskiej przy zachowaniu poprawności gramatycznej, ortograficznej, leksykalnej, stylistycznej oraz właściwej kompozycji tekstu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł MK_1 Dziedzina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, semestr 3 i 4. Wymagania wstępne: student powinien mieć opanowany i zaliczony materiał I roku studiów II stopnia na kierunku: filologia, specjalność: filologia rosyjska. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 120 godzin rocznie, (ćwiczenia, egzamin ustny i pisemny po trzecim semestrze) Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin. Punkty ECTS: 27 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 30 x 4 = 120 h (4 ECTS) Udział w konsultacjach: 30 x 6 = 180 h (6 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 30 x 15,5 = 465 h (15,5 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 45 h (1,5 ECTS) Razem: 810 h (27 ECTS). Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120+180=300 h (10 ECTS) o charakterze praktycznym : 120+180+465+45=810 h (27 ECTS) |
Literatura: |
1. С.И.Лебединский, Русский язык для иностранцев: полный курс. Уровень бакалавра и специалиста, Минск „Научный мир” 2016. 2. А.Д.Юдина, Наука без границ..., Москва 2004. 3. И.А.Старовойтова, Ваше мнение. Учебное пособие по разговорной практике, „Флинта – Наука”, Москва 2005. 4. Л.С.Лаврентьева, Ю.И.Смирнов, Культура русского народа. Обычаи, обряды, занятия, фольклор, Санкт-Петербург 2004. 5. В.Ф.Андреев, Праздники и обряды на Руси, Москва 2006. 6. N.Kowalska,D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005. 7. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004. 8. Е.Вигилянская, Пишем сочинение правильно, Москва 1998. 9. W.Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda... Warszawa 2008. 10. М.Т.Тверитинова, Т.Г.Трофимова, Для тех, кто хочет знать больше и говорить лучше, Москва 2000. 11. Н.В.Федотова, О.А.Мясникова, А.А.Неверова-Христова, Русский язык для иностранцев, изд.”ТетраСистемс”, Минск 2004. 12. Н.В.Баско, Изучаем русский, узнаем Россию, Москва 2005. 13. С.А.Вишняков, Русский язык как иностранный. Учебник для студентов начального, среднего и продвинутого этапов обучения, Москва 2005. 14. Д.Э.Розенталь, И.Б.Голуб, Русский язык, Москва 2010. 15. О.И.Глазунова, Грамматика русского языка в упражнениях и комментариях, Санкт-Петербург 2003. 16. Z.Burnewicz, L.Górska, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura – Sztuka – Tradycje, Gdańsk 1996. 17. Artykuły prasowe, materiały z Internetu. |
Efekty uczenia się: |
1. Potrafi przygotować typowe złożone prace pisemne w języku rosyjskim (wypracowanie, rozprawka, opowiadanie, reportaż, artykuł prasowy, esej) z wykorzystaniem poznanych na studiach I stopnia zasad ortograficznych, gramatycznych i stylistycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki (związanej ze współczesną kulturą, muzyką, literaturą, nauką i techniką rosyjską oraz tradycjami i zwyczajami rosyjskimi) opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł. KA7_UK5. 2.Potrafi przygotować złożone wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na studiach I stopnia zasad fonetycznych, gramatycznych i stylistycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki (związanej ze współczesną kulturą, muzyką, literaturą, nauką i techniką rosyjską oraz tradycjami i zwyczajami rosyjskimi) opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł. KA7_UK5, KA7_UW5. 3. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet) oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy. KA7_UW6, KA7_UW7. 4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role. KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UO1. 5.Śledzi aktualne wydarzenia kulturalne korzystając z różnych mediów; systematycznie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym. KA7_KO3, KA7_KO4. 6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i historycznej zmienności. KA7_WG1, KA7_WG11, KA7_WK1. 7. Potrafi merytorycznie argumentować wykorzystując własne poglądy i poglądy innych autorów oraz formułować wnioski. KA7_WG9, KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK4. 8.Potrafi tłumaczyć ustnie i pisemnie różnego rodzaju teksty (również specjalistyczne). KA7_UW1, KA7_UW2. 9.Potrafi inspirować inne osoby do uczenia się, sam też rozumie i realizuje potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy. KA7_WG2, KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_KK1, KA7_KK2. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: 1.Kolokwia pisemne. 2.Wypracowania. 3.Dyktanda. 4.Tłumaczenia pisemne i ustne. 5.Wypowiedzi ustne; prezentacje. 6.Egzamin pisemny i ustny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po trzecim i czwartym semestrze. Ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (dyktanda, testy gramatyczne, wypracowania, tłumaczenie tekstu) i wypowiedzi ustnych uzyskanych w ciągu semestru, z uwzględnieniem systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach. Egzamin pisemny i ustny w sesji zimowej po trzecim semestrze. Egzamin pisemny trzyczęściowy: dyktando, test gramatyczny, wypracowanie. Student może przystąpić do egzaminu po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń. Aby zdobyć zaliczenie, student musi uzyskać ocenę pozytywną ze wszystkich prac kontrolnych, domowych i wypowiedzi ustnych, które obowiązują w trakcie semestru. W semestrze student może mieć trzy nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. 30% nieobecności na zajęciach (27 godzin) kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryna Michaluk, Nina Raczkiewicz, Ludmiła Siegień | |
Prowadzący grup: | Nataliia Kondratenko, Nina Raczkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zadaniem studentów jest opanowanie czterech podstawowych sprawności językowych na poziomie poprawności porównywalnym z naturalnymi użytkownikami języka oraz przyswojenie określonej wiedzy z zakresu nauki, kultury, sztuki, realioznawstwa z elementami geografii i historii Rosji. W zakres podstawowych sprawności językowych wchodzi: rozumienie oraz prawidłowa percepcja tekstu wypowiadanego w naturalnym tempie (film, spektakl, program telewizyjny, mowa potoczna); czytanie różnorakich tekstów bez korzystania ze słownika; swobodne komunikowanie się przy zachowaniu prawidłowej wymowy, intonacji oraz poprawności gramatyczno-leksykalnej; umiejętność sporządzenia pisemnego streszczenia, konspektu, sprawozdania, recenzji, zredagowania artykułu, pracy magisterskiej przy zachowaniu poprawności gramatycznej, ortograficznej, leksykalnej, stylistycznej oraz właściwej kompozycji tekstu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł MK_1 Dziedzina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, semestr 3 i 4. Wymagania wstępne:student powinien mieć opanowany i zaliczony materiał I roku studiów II stopnia na kierunku: filologia, specjalność: filologia rosyjska. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 120 godzin rocznie, (ćwiczenia, egzamin pisemny po trzecim semestrze) Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin. Punkty ECTS: 27 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 30 x 4 = 120 h (4 ECTS) Udział w konsultacjach: 30 x 6 = 180 h (6 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 30 x 15,5 = 465 h (15,5 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 45 h (1,5 ECTS) Razem: 810 h (27 ECTS). Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120+180=300 h (10 ECTS) o charakterze praktycznym : 120+180+465+45=810 h (27 ECTS) |
|
Literatura: |
1. С.И.Лебединский, Русский язык для иностранцев: полный курс. Уровень бакалавра и специалиста, Минск „Научный мир” 2016. 2. А.Д.Юдина, Наука без границ..., Москва 2004. 3. И.А.Старовойтова, Ваше мнение. Учебное пособие по разговорной практике, „Флинта – Наука”, Москва 2005. 4. Л.С.Лаврентьева, Ю.И.Смирнов, Культура русского народа. Обычаи, обряды, занятия, фольклор, Санкт-Петербург 2004. 5. В.Ф.Андреев, Праздники и обряды на Руси, Москва 2006. 6. N.Kowalska,D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005. 7. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004. 8. Е.Вигилянская, Пишем сочинение правильно, Москва 1998. 9. W.Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda... Warszawa 2008. 10. М.Т.Тверитинова, Т.Г.Трофимова, Для тех, кто хочет знать больше и говорить лучше, Москва 2000. 11. Н.В.Федотова, О.А.Мясникова, А.А.Неверова-Христова, Русский язык для иностранцев, изд.”ТетраСистемс”, Минск 2004. 12. Н.В.Баско, Изучаем русский, узнаем Россию, Москва 2005. 13. С.А.Вишняков, Русский язык как иностранный. Учебник для студентов начального, среднего и продвинутого этапов обучения, Москва 2005. 14. Д.Э.Розенталь, И.Б.Голуб, Русский язык, Москва 2010. 15. О.И.Глазунова, Грамматика русского языка в упражнениях и комментариях, Санкт-Петербург 2003. 16. Z.Burnewicz, L.Górska, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura – Sztuka – Tradycje, Gdańsk 1996. 17. Artykuły prasowe, materiały z Internetu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Nina Raczkiewicz | |
Prowadzący grup: | Nina Raczkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zadaniem studentów jest opanowanie czterech podstawowych sprawności językowych na poziomie poprawności porównywalnym z naturalnymi użytkownikami języka oraz przyswojenie określonej wiedzy z zakresu nauki, kultury, sztuki, realioznawstwa z elementami geografii i historii Rosji. W zakres podstawowych sprawności językowych wchodzi: rozumienie oraz prawidłowa percepcja tekstu wypowiadanego w naturalnym tempie (film, spektakl, program telewizyjny, mowa potoczna); czytanie różnorakich tekstów bez korzystania ze słownika; swobodne komunikowanie się przy zachowaniu prawidłowej wymowy, intonacji oraz poprawności gramatyczno-leksykalnej; umiejętność sporządzenia pisemnego streszczenia, konspektu, sprawozdania, recenzji, zredagowania artykułu, pracy magisterskiej przy zachowaniu poprawności gramatycznej, ortograficznej, leksykalnej, stylistycznej oraz właściwej kompozycji tekstu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł MK_1 Dziedzina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, semestr 3 i 4. Wymagania wstępne:student powinien mieć opanowany i zaliczony materiał I roku studiów II stopnia na kierunku: filologia, specjalność: filologia rosyjska. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 120 godzin rocznie, (ćwiczenia, egzamin pisemny po trzecim semestrze) Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin. Punkty ECTS: 27 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 30 x 4 = 120 h (4 ECTS) Udział w konsultacjach: 30 x 6 = 180 h (6 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 30 x 15,5 = 465 h (15,5 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 45 h (1,5 ECTS) Razem: 810 h (27 ECTS). Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120+180=300 h (10 ECTS) o charakterze praktycznym : 120+180+465+45=810 h (27 ECTS) |
|
Literatura: |
1. С.И.Лебединский, Русский язык для иностранцев: полный курс. Уровень бакалавра и специалиста, Минск „Научный мир” 2016. 2. А.Д.Юдина, Наука без границ..., Москва 2004. 3. И.А.Старовойтова, Ваше мнение. Учебное пособие по разговорной практике, „Флинта – Наука”, Москва 2005. 4. Л.С.Лаврентьева, Ю.И.Смирнов, Культура русского народа. Обычаи, обряды, занятия, фольклор, Санкт-Петербург 2004. 5. В.Ф.Андреев, Праздники и обряды на Руси, Москва 2006. 6. N.Kowalska,D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005. 7. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004. 8. Е.Вигилянская, Пишем сочинение правильно, Москва 1998. 9. W.Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda... Warszawa 2008. 10. М.Т.Тверитинова, Т.Г.Трофимова, Для тех, кто хочет знать больше и говорить лучше, Москва 2000. 11. Н.В.Федотова, О.А.Мясникова, А.А.Неверова-Христова, Русский язык для иностранцев, изд.”ТетраСистемс”, Минск 2004. 12. Н.В.Баско, Изучаем русский, узнаем Россию, Москва 2005. 13. С.А.Вишняков, Русский язык как иностранный. Учебник для студентов начального, среднего и продвинутого этапов обучения, Москва 2005. 14. Д.Э.Розенталь, И.Б.Голуб, Русский язык, Москва 2010. 15. О.И.Глазунова, Грамматика русского языка в упражнениях и комментариях, Санкт-Петербург 2003. 16. Z.Burnewicz, L.Górska, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura – Sztuka – Tradycje, Gdańsk 1996. 17. Artykuły prasowe, materiały z Internetu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.