Historia cywilizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-1HCY |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Historia cywilizacji |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty fakultatywne Historia I rok I stopnia sem. letni Historia I rok I stopniasem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podczas zajeć studenci będą śledzić jak zmieniały się pewne pojęcia w czasie i przestrzeni |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Termin cywilizacja jest bardzo obszerny i niejednoznaczny. W ramach zajeć zatytułowanych historia cywilizacji będziemy sledzić trwałość (długietrwanie) i zmianę wybranych pojeć w ramach kultury europejskiej |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr I/ II W kulturze europejskiej termin „cywilizacja” rozpowszechnił się w 2. połowie XVIII w.; społeczny rozgłos i znaczenie nadali mu przede wszystkim pisarze oświecenia francuskiego, wiążąc jego treść z naukowymi i technicznymi postępami działalności ludzi w zakresie opanowania sił przyrody i stwarzania racjonalnych form życia społecznego. Cywilizację przeciwstawiano barbarzyństwu; łączyło się to z przekonaniem, że wszystkie ludy muszą wcześniej lub później przebyć podobne szczeble rozwoju od stanu dzikości, przez barbarzyństwo do cywilizacji i w niej dalej się doskonalić; z czasem dopiero pojęcie cywilizacji objęło dorobek materialny i kulturalny ludzkości. Sam termin cywilizacja jest bardzo obszerny i niejednoznaczny. W ramach zajeć zatytułowanych historia cywilizacji będziemy sledzić trwałość (długietrwanie) i zmianę wybranych pojeć w ramach kultury europejskiej Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 53 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 15x2 godz.= 30 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 30+4+8+10+1=53 godz. (58:25=2,12) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) |
Literatura: |
F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1-3 F. Braudel, Historia i trwanie. F. Braudel, Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, t. 1-2 G. Vigarello, Historia męskości, t. 1: Od starożytności do oświecenia. Wymyślanie męskości G. Vigarello, Historia ciała, t. 1-3 J. Diamond, Strzelby, zarazki, maszyny, Warszawa 1997 J. Diamond, Strzelby, zarazki i stal. Krótka historia ludzkości, Warszawa 2020 A. Toynbee, Studium historii, Warszawa 2000 S. Huntington, Zderzenie Cywilizacji i Nowy Kształt Ładu Światowego, Warszawa 1996 L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie oświecenia, Kraków 2020 A. Leszczyński, Ludowa historia Polski, Warszawa 2020 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG4 - student wykazuje znajomość historii porównawczej KP6_WG6 - student zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji KP6_WK6 - student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach KP6_UW1 -samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2 - student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych KP6_UW3 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UK1 -potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UK3 - potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych KP6_UK6 - potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_KK1 -ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, test |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Suski | |
Prowadzący grup: | Robert Suski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas zajeć studenci będą śledzić jak zmieniały się pewne pojęcia w czasie i przestrzeni |
|
Pełny opis: |
W kulturze europejskiej termin „cywilizacja” rozpowszechnił się w 2. połowie XVIII w.; społeczny rozgłos i znaczenie nadali mu przede wszystkim pisarze oświecenia francuskiego, wiążąc jego treść z naukowymi i technicznymi postępami działalności ludzi w zakresie opanowania sił przyrody i stwarzania racjonalnych form życia społecznego. Cywilizację przeciwstawiano barbarzyństwu; łączyło się to z przekonaniem, że wszystkie ludy muszą wcześniej lub później przebyć podobne szczeble rozwoju od stanu dzikości, przez barbarzyństwo do cywilizacji i w niej dalej się doskonalić; z czasem dopiero pojęcie cywilizacji objęło dorobek materialny i kulturalny ludzkości. Sam termin cywilizacja jest bardzo obszerny i niejednoznaczny. W ramach zajeć zatytułowanych historia cywilizacji będziemy sledzić trwałość (długietrwanie) i zmianę wybranych pojeć w ramach kultury europejskiej |
|
Literatura: |
F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1-3 F. Braudel, Historia i trwanie. F. Braudel, Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, t. 1-2 G. Vigarello, Historia męskości, t. 1: Od starożytności do oświecenia. Wymyślanie męskości G. Vigarello, Historia ciała, t. 1-3 J. Diamond, Strzelby, zarazki, maszyny, Warszawa 1997 J. Diamond, Strzelby, zarazki i stal. Krótka historia ludzkości, Warszawa 2020 A. Toynbee, Studium historii, Warszawa 2000 S. Huntington, Zderzenie Cywilizacji i Nowy Kształt Ładu Światowego, Warszawa 1996 L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie oświecenia, Kraków 2020 A. Leszczyński, Ludowa historia Polski, Warszawa 2020 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Suski | |
Prowadzący grup: | Robert Suski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas zajeć studenci będą śledzić jak zmieniały się pewne pojęcia w czasie i przestrzeni |
|
Pełny opis: |
W kulturze europejskiej termin „cywilizacja” rozpowszechnił się w 2. połowie XVIII w.; społeczny rozgłos i znaczenie nadali mu przede wszystkim pisarze oświecenia francuskiego, wiążąc jego treść z naukowymi i technicznymi postępami działalności ludzi w zakresie opanowania sił przyrody i stwarzania racjonalnych form życia społecznego. Cywilizację przeciwstawiano barbarzyństwu; łączyło się to z przekonaniem, że wszystkie ludy muszą wcześniej lub później przebyć podobne szczeble rozwoju od stanu dzikości, przez barbarzyństwo do cywilizacji i w niej dalej się doskonalić; z czasem dopiero pojęcie cywilizacji objęło dorobek materialny i kulturalny ludzkości. Sam termin cywilizacja jest bardzo obszerny i niejednoznaczny. W ramach zajeć zatytułowanych historia cywilizacji będziemy sledzić trwałość (długietrwanie) i zmianę wybranych pojeć w ramach kultury europejskiej |
|
Literatura: |
F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1-3 F. Braudel, Historia i trwanie. F. Braudel, Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, t. 1-2 G. Vigarello, Historia męskości, t. 1: Od starożytności do oświecenia. Wymyślanie męskości G. Vigarello, Historia ciała, t. 1-3 J. Diamond, Strzelby, zarazki, maszyny, Warszawa 1997 J. Diamond, Strzelby, zarazki i stal. Krótka historia ludzkości, Warszawa 2020 A. Toynbee, Studium historii, Warszawa 2000 S. Huntington, Zderzenie Cywilizacji i Nowy Kształt Ładu Światowego, Warszawa 1996 L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie oświecenia, Kraków 2020 A. Leszczyński, Ludowa historia Polski, Warszawa 2020 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.