Historia wczesnego chrześcijaństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-1HWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Historia wczesnego chrześcijaństwa |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe Historia I rok I stopniasem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu historii i funkcjonowania wczesnego Kościoła, od jego początków do końca wieku V. Student winien znać podstawowe pojęcia z dziedziny teologii, organizacji gminy chrześcijańskiej, oraz kultury Kościoła, w tym przede wszystkim literatury wczesnochrześcijańskiej. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr I/ sem. zimowy Kultura europejska ukształtowana została przez wiele czynników, spośród których tradycja judeo-chrześcijańska należy do najważniejszych. Wpływ chrześcijaństwa na społeczeństwo, sztukę, filozofię, kalendarz, prawo, kwestie żywieniowe, a nawet gospodarcze był na tyle duży, że brak podstawowej wiedzy o dziejach Kościoła i założeniach chrześcijaństwa skutkuje brakiem zrozumienia procesów historycznych zachodzących w Europie (i na obszarach zdominowanych w okresie nowożytnym przez Europejczyków) w I i II tysiącleciu. Warto przy zaznaczyć, że główne zasady życia eklezjalnego i podstawowe zasady wiary zostały sformułowane jeszcze w starożytności, w okresie wczesnochrześcijańskim. Zajęcia z historii wczesnego chrześcijaństwa mają za zadanie zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą na temat kształtowania się chrześcijaństwa w okresie antycznym. W trakcie wykładów studenci powinni poznać podstawowe typy źródeł do poznania dziejów Kościoła, zrozumieć czynniki sprzyjające rozwojowi chrześcijaństwa w Cesarstwie, jak również zmieniające się przyczyny prześladowania chrześcijan w okresie od I do IV wieku, podobnie jak czynniki, które doprowadziły do tolerowania, a w końcu do uprzywilejowania Kościoła przez władców, poczynając od Konstantyna I. Studenci prześledzą proces rozwoju gmin chrześcijańskich i tworzenie się wielostopniowej hierarchii kościelnej, jak również dzieje konfliktów doktrynalnych wewnątrz Kościoła, które doprowadziły w wiekach IV-VI do ukształtowania się podstawowych zasad wiary, obowiązujących w różnych Kościołach chrześcijańskich po czasy współczesne (spory chrystologiczne, schizmy dyscyplinarne, mniejsze Kościoły heterodoksyjne). Okres późnej starożytności to także ostateczne ukształtowanie się obowiązującego również obecnie kalendarza liturgicznego Kościoła. W końcu zajęcia dotyczyć będą kwestii społecznych - roli kobiet w pierwotnym Kościele, stosunku Kościoła do niewolnictwa itp. Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 5 Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 62,5 godz. |
Literatura: |
J. Daniélou, H.-I. Marrou, Historia Kościoła, tom I, Od początków do roku 600, Warszawa 1984. J. N. D. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988. M. Simon, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1992. E.Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994. R. Kosiński, “Religie świata rzymskiego w V stuleciu”, [w:] Świat rzymski w V wieku, praca zbiorowa pod redakcją R. Kosińskiego i K. Twardowskiej, Kraków 2010, s. 365-416. S. Bralewski, „Kościół w świecie rzymskim w IV wieku”, [w:] Świat rzymski w IV wieku, praca zbiorowa pod redakcją P. Filipczaka i R. Kosińskiego, Kraków 2015, s. 307-353. A. Szoka, „Poganie w świecie rzymskim w IV wieku”, [w:] Świat rzymski w IV wieku, praca zbiorowa pod redakcją P. Filipczaka i R. Kosińskiego, Kraków 2015, s. 354-387. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG3 - zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne KP6_WG4 - wykazuje znajomość historii porównawczej KP6_WG5 - zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości KP6_WG6 - zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WG8 - rozumie podstawowe pojęcia w języku starożytnym i/lub dawnym występujące w źródłach KP6_WK1 - ma podstawową wiedzę na temat współczesnych relacji politycznych i kulturalnych KP6_WK2 - wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_WK4 - rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi KP6_WK5 - rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne KP6_WK6 - rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach KP6_UW1 - samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2 - potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych KP6_UW3 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW4 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami KP6_UW8 - potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory KP6_UK6 - potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_KK1 - ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych KP6_KK4 - jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych KP6_KO2 - docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin końcowy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kosiński | |
Prowadzący grup: | Rafał Kosiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Kultura europejska ukształtowana została przez wiele czynników, spośród których tradycja judeo-chrześcijańska należy do najważniejszych. Wpływ chrześcijaństwa na społeczeństwo, sztukę, filozofię, kalendarz, prawo, kwestie żywieniowe, a nawet gospodarcze był na tyle duży, że brak podstawowej wiedzy o dziejach Kościoła i założeniach chrześcijaństwa skutkuje brakiem zrozumienia procesów historycznych zachodzących w Europie (i na obszarach zdominowanych w okresie nowożytnym przez Europejczyków) w I i II tysiącleciu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr I/ sem. zimowy Kultura europejska ukształtowana została przez wiele czynników, spośród których tradycja judeo-chrześcijańska należy do najważniejszych. Wpływ chrześcijaństwa na społeczeństwo, sztukę, filozofię, kalendarz, prawo, kwestie żywieniowe, a nawet gospodarcze był na tyle duży, że brak podstawowej wiedzy o dziejach Kościoła i założeniach chrześcijaństwa skutkuje brakiem zrozumienia procesów historycznych zachodzących w Europie (i na obszarach zdominowanych w okresie nowożytnym przez Europejczyków) w I i II tysiącleciu. Warto przy zaznaczyć, że główne zasady życia eklezjalnego i podstawowe zasady wiary zostały sformułowane jeszcze w starożytności, w okresie wczesnochrześcijańskim. Zajęcia z historii wczesnego chrześcijaństwa mają za zadanie zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą na temat kształtowania się chrześcijaństwa w okresie antycznym. W trakcie wykładów studenci powinni poznać podstawowe typy źródeł do poznania dziejów Kościoła, zrozumieć czynniki sprzyjające rozwojowi chrześcijaństwa w Cesarstwie, jak również zmieniające się przyczyny prześladowania chrześcijan w okresie od I do IV wieku, podobnie jak czynniki, które doprowadziły do tolerowania, a w końcu do uprzywilejowania Kościoła przez władców, poczynając od Konstantyna I. Studenci prześledzą proces rozwoju gmin chrześcijańskich i tworzenie się wielostopniowej hierarchii kościelnej, jak również dzieje konfliktów doktrynalnych wewnątrz Kościoła, które doprowadziły w wiekach IV-VI do ukształtowania się podstawowych zasad wiary, obowiązujących w różnych Kościołach chrześcijańskich po czasy współczesne (spory chrystologiczne, schizmy dyscyplinarne, mniejsze Kościoły heterodoksyjne). Okres późnej starożytności to także ostateczne ukształtowanie się obowiązującego również obecnie kalendarza liturgicznego Kościoła. W końcu zajęcia dotyczyć będą kwestii społecznych - roli kobiet w pierwotnym Kościele, stosunku Kościoła do niewolnictwa itp. Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 5 Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 62,5 godz. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kosiński | |
Prowadzący grup: | Rafał Kosiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Kultura europejska ukształtowana została przez wiele czynników, spośród których tradycja judeo-chrześcijańska należy do najważniejszych. Wpływ chrześcijaństwa na społeczeństwo, sztukę, filozofię, kalendarz, prawo, kwestie żywieniowe, a nawet gospodarcze był na tyle duży, że brak podstawowej wiedzy o dziejach Kościoła i założeniach chrześcijaństwa skutkuje brakiem zrozumienia procesów historycznych zachodzących w Europie (i na obszarach zdominowanych w okresie nowożytnym przez Europejczyków) w I i II tysiącleciu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr I/ sem. zimowy Kultura europejska ukształtowana została przez wiele czynników, spośród których tradycja judeo-chrześcijańska należy do najważniejszych. Wpływ chrześcijaństwa na społeczeństwo, sztukę, filozofię, kalendarz, prawo, kwestie żywieniowe, a nawet gospodarcze był na tyle duży, że brak podstawowej wiedzy o dziejach Kościoła i założeniach chrześcijaństwa skutkuje brakiem zrozumienia procesów historycznych zachodzących w Europie (i na obszarach zdominowanych w okresie nowożytnym przez Europejczyków) w I i II tysiącleciu. Warto przy zaznaczyć, że główne zasady życia eklezjalnego i podstawowe zasady wiary zostały sformułowane jeszcze w starożytności, w okresie wczesnochrześcijańskim. Zajęcia z historii wczesnego chrześcijaństwa mają za zadanie zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą na temat kształtowania się chrześcijaństwa w okresie antycznym. W trakcie wykładów studenci powinni poznać podstawowe typy źródeł do poznania dziejów Kościoła, zrozumieć czynniki sprzyjające rozwojowi chrześcijaństwa w Cesarstwie, jak również zmieniające się przyczyny prześladowania chrześcijan w okresie od I do IV wieku, podobnie jak czynniki, które doprowadziły do tolerowania, a w końcu do uprzywilejowania Kościoła przez władców, poczynając od Konstantyna I. Studenci prześledzą proces rozwoju gmin chrześcijańskich i tworzenie się wielostopniowej hierarchii kościelnej, jak również dzieje konfliktów doktrynalnych wewnątrz Kościoła, które doprowadziły w wiekach IV-VI do ukształtowania się podstawowych zasad wiary, obowiązujących w różnych Kościołach chrześcijańskich po czasy współczesne (spory chrystologiczne, schizmy dyscyplinarne, mniejsze Kościoły heterodoksyjne). Okres późnej starożytności to także ostateczne ukształtowanie się obowiązującego również obecnie kalendarza liturgicznego Kościoła. W końcu zajęcia dotyczyć będą kwestii społecznych - roli kobiet w pierwotnym Kościele, stosunku Kościoła do niewolnictwa itp. Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 5 Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 62,5 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.