Źródłoznawstwo historyczne XIX-XXw.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2AZH2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Źródłoznawstwo historyczne XIX-XXw. |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu studiujący powinni posiadać: 1) Wiedzę ad. podstawowych pojęć z zakresu źródłoznawstwa historycznego. 2) Umiejętność weryfikacji wiarygodności informacji zawartych w tekście źródłowym (oceny ścisłości i pewności tekstu) oraz umiejętność weryfikacji autentyczności i kompletność (oryginalności) źródła. 3) Niezbędne kompetencje do umiejętnego i aktywnego przyswajania wiedzy warsztatowej z zakresu wyznaczonego tematyką zajęć proseminaryjnych. |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studiujący zaznajamiają się z zagadnieniami teoretycznymi z zakresu źródłoznawstwa historycznego XIX i XX w., oraz poznają źródła do historii XIX i XX wieku, tj. dokumentację kancelaryjną (urzędową), źródła pozakancelaryjne (bibliotekalia), źródła ex situ (muzealia), źródła in situ (krajobraz kulturowy) oraz e-źródła (internetalia). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok II, semestr 4 Wymagania wstępne: posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu źródłoznawstwa historycznego XIX i XX w. Ramy merytoryczne zajęć: tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z zakresu źródłoznawstwa XIX i XX w. Założeniem przedmiotu jest: utrwalenie znanych i poznanie nowych pojęć z zakresu źródłoznawstwa oraz poznanie bazy źródłowej do badań nad historią XIX i XX w. Celem przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć proseminaryjnych. Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 30 godzin proseminarium Metody dydaktyczne: Typowy dla proseminarium tryb realizacji zajęć, który uwzględnia ćwiczenia grupowe, dyskusję, a także konsultacje indywidualne z prowadzącym. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): Nakład pracy studenta dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia: • Udział w zajęciach.........................................................15X2godz. = 30 godz. • Przygotowanie do zajęć.................................................15X1godz. = 15 godz. • Udział w konsultacjach związanych z zajęciami...........15X2godz. = 30 godz. • Przygotowanie do kolokwium...............................................15godz=15 godz. • Razem .................................................................................................90 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: • wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela……..60 godz.- 2 pkt ETCS • charakterze praktycznym.....................................................30 godz.- 1 pkt ETCS • Łącznie ……………………………………….…….………………..3 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990. Ihnatowicz I., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003 Wojtkowiak Z., Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo. Źródła narracyjne, cz. I. Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2003. Literatura uzupełniająca: Archiwa i ich zasoby. Materiały pomocnicze do źródłoznawstwa, red. A.Jakuboszczak, et al., Poznań 2013. Archiwa rodzinne, red. R. Górski et al., Warszawa 2013. Archiwalia komunistycznego aparatu represji : zagadnienia źródłoznawcze, red. F. Musiał, Kraków 2012. Badania nad źródłami do historii XIX i XX wieku: studia i interpretacje, pod red. Adama Rajewskiego i Jakuba Józefiaka, Poznań 2014. Barzycka A., Fotografia jako źródło historyczne. Wybrane problemy, „Historyka. Studia metodologiczne”, t. XXXVI, 2006. Dobroński A., Wiśniewski T., Białystok na starych pocztówkach, Łódź 2008. Grochowska I., Komisja Województwa Augustowskiego i Rząd Gubernialny Augustowski z lat 1816-1866 (ustrój, dzieje, akta), „Archeion” 1976, t. LXIV. Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. J. Leskiewiczowa, et al., Wrocław 1974. Ihnatowicz I., Źródła do historii XIX i XX wieku, „Studia Źródłoznawcze”, t. XIX, 1974. Kieniewicz S., Materiały pamiętnikarskie w moim warsztacie badawczym, „Pamiętnikarstwo Polskie” 1972, T. 2, nr 1. Kopiczyńska A. Kancelaria Gubernatora Łomżyńskiego w latach 1867-1918 – funkcje i procesy aktotwórcze, „Archeion” 1988, t. LXXXIV. Kopiczyńska A., Zespoły akt Kancelarii Gubernatora Łomżyńskiego i Rządu Gubernialnego Łomżyńskiego jako źródło historyczne, [w:] Archiwa i archiwalia łomżyńskie, red. A. Dobroński, Łomża 1986. Kopiczyńska A., Akta władz administracji gubernialnej Królestwa Polskiego w latach 1867-1915, Warszawa 2004. Kubiszyn M., Historia mówiona w edukacji regionalnej i wielokulturowej, „Zeszyty Szkolne”, 2003, nr 4. Kula M., Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapomnieniu i przewidywaniu, Poznań 2004. Kula M., Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. Kwiatek F., Zbiory fotograficzne Narodowego Archiwum Cyfrowego, [w:] Wkład archiwistów warszawskich w rozwój archiwistyki polskiej, red. A. Kulecka, Warszawa 2012. Lechowski A., Białystok. Urok starych klisz, Białystok 2005. Małek A., Kamera Wojny i Domen Departamentu Białostockiego Nowych Prus Wschodnich 1796-1807, Warszawa 2007. Maternicki J., Pamiętnik jako dokument kultury historycznej, „Przegląd Humanistyczny” 1985, nr 11-12. Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008. Mędrzecki W., Fotografia chłopska jako źródło do dziejów rodziny w Królestwie Polskim, [w:] Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku, t. IX, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991. Nawrocki S., Rozwój form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do końca XX wieku, Poznań 1998. Nikiforuk A., Kancelaria Rządu Gubernialnego Łomżyńskiego z lat 1867-1918, „Archeion” 1984, t. LXXVIII. Pamiętniki, dzienniki i relacje jako źródła do badań historycznych : (XVIII-XX wiek) , red. K. Karolczak, Kraków 2011. Płaza S., Źródła rękopiśmienne do dziejów wsi w Polsce feudalnej : studium archiwoznawcze, Warszawa 1976. Płażewski I., Spojrzenie w przeszłość polskiej fotografii, Warszawa 1982. Pomian K., Historia wobec pamięci, Lublin 2006. Radtke I., Akta spraw w systemie kancelarii pruskiej, „Archeion” 1984, t. LXXVIII. Rękopisy w zbiorach kościelnych, oprac. T. Makowski, Warszawa 2014. Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002. Rostocki W., Kancelaria i dokumentacja aktowa urzędów administracji w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim (do 1867 r.), Wrocław-Warszawa 1964. Rostocki W., Kancelaryjna postać pisma w aktach spraw urzędów administracji państwowej w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim, „Archeion” 1959, t. XXXI. Tomczak S., Fotografia jako źródło historyczne – rys problemowy, „Archiwista Polski” 2013, nr 2. Ukryte w źródłach: z warsztatu historyka XIX wieku, red. K. Karolczak, Kraków 2009. Wąsicki J., Ziemie polskie pod zaborem pruskim. Prusy Nowowschodnie (Neu Ostpreussen) 1795-1806, Poznań 1963. Wereszycki H., Uwagi na temat użyteczności pamiętników jako źródła do historii XIX wieku, „Pamiętnikarstwo Polskie” 1972, T. 2, nr 3. Witek P., Kultura, film, historia: metodologiczne problemy doświadczania audiowizualnego, Lublin 2005. Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006. Wojski M., 1915 - Białystok, Białystok 2015. Wojtkowiak Z., O klasyfikacji i interpretacji pamiętników. Uwagi i propozycje, „Studia Źródłoznawcze”, T. XXV: 1980. Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, oprac. D. Kamolowa, T. Sieniatecka, Warszawa 2014. Źródła archiwalne do dziejów Żydów w Polsce, red. B. Woszczyński, V. Urbaniak, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UK1 Studiujący potrafią przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i utrwalają wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zaliczane są na ocenę. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywność zajęciowa. Studiujący zobowiązani są do przygotowania się na każde zajęcia w oparciu o rekomendowaną literaturę. Ocena z aktywności zajęciowej stanowi 60% oceny końcowej, a 40% oceny końcowej zależna jest od stopnia uzyskanego na kolokwium. Progi punktowe przy ocenie z kolokwium: bardzo dobry 5,0 (co najmniej 91%) dobry plus 4,5 (co najmniej 81%) dobry 4,0 (co najmniej 71%) dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%) dostateczny 3,0 (co najmniej 51%) Studiujący mają prawo do jednej nieobecności, niezależnie od powodu absencji, która nie wpływa na zaliczenie przedmiotu. Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Miodowski, Jan Snopko | |
Prowadzący grup: | Adam Miodowski, Jan Snopko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studiujący zaznajamiają się z zagadnieniami teoretycznymi z zakresu źródłoznawstwa historycznego XIX i XX w., oraz poznają źródła do historii XIX i XX wieku, tj. dokumentację kancelaryjną (urzędową), źródła pozakancelaryjne (bibliotekalia), źródła ex situ (muzealia), źródła in situ (krajobraz kulturowy) oraz e-źródła (internetalia). |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok II, semestr 4 Wymagania wstępne: posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu źródłoznawstwa historycznego XIX i XX w. Ramy merytoryczne zajęć: tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z zakresu źródłoznawstwa XIX i XX w. Założeniem przedmiotu jest: utrwalenie znanych i poznanie nowych pojęć z zakresu źródłoznawstwa oraz poznanie bazy źródłowej do badań nad historią XIX i XX w. Celem przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć proseminaryjnych. Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 30 godzin proseminarium Metody dydaktyczne: Typowy dla proseminarium tryb realizacji zajęć, który uwzględnia ćwiczenia grupowe, dyskusję, a także konsultacje indywidualne z prowadzącym. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): Nakład pracy studenta dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia: • Udział w zajęciach.........................................................15X2godz. = 30 godz. • Przygotowanie do zajęć.................................................15X1godz. = 15 godz. • Udział w konsultacjach związanych z zajęciami...........15X2godz. = 30 godz. • Przygotowanie do kolokwium...............................................15godz=15 godz. • Razem .................................................................................................90 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: • wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela……..60 godz.- 2 pkt ETCS • charakterze praktycznym.....................................................30 godz.- 1 pkt ETCS • Łącznie ……………………………………….…….………………..3 pkt ECTS |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990. Ihnatowicz I., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003 Wojtkowiak Z., Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo. Źródła narracyjne, cz. I. Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2003. Literatura uzupełniająca: Archiwa i ich zasoby. Materiały pomocnicze do źródłoznawstwa, red. A.Jakuboszczak, et al., Poznań 2013. Archiwa rodzinne, red. R. Górski et al., Warszawa 2013. Archiwalia komunistycznego aparatu represji : zagadnienia źródłoznawcze, red. F. Musiał, Kraków 2012. Badania nad źródłami do historii XIX i XX wieku: studia i interpretacje, pod red. Adama Rajewskiego i Jakuba Józefiaka, Poznań 2014. Barzycka A., Fotografia jako źródło historyczne. Wybrane problemy, „Historyka. Studia metodologiczne”, t. XXXVI, 2006. Dobroński A., Wiśniewski T., Białystok na starych pocztówkach, Łódź 2008. Grochowska I., Komisja Województwa Augustowskiego i Rząd Gubernialny Augustowski z lat 1816-1866 (ustrój, dzieje, akta), „Archeion” 1976, t. LXIV. Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. J. Leskiewiczowa, et al., Wrocław 1974. Ihnatowicz I., Źródła do historii XIX i XX wieku, „Studia Źródłoznawcze”, t. XIX, 1974. Kieniewicz S., Materiały pamiętnikarskie w moim warsztacie badawczym, „Pamiętnikarstwo Polskie” 1972, T. 2, nr 1. Kopiczyńska A. Kancelaria Gubernatora Łomżyńskiego w latach 1867-1918 – funkcje i procesy aktotwórcze, „Archeion” 1988, t. LXXXIV. Kopiczyńska A., Zespoły akt Kancelarii Gubernatora Łomżyńskiego i Rządu Gubernialnego Łomżyńskiego jako źródło historyczne, [w:] Archiwa i archiwalia łomżyńskie, red. A. Dobroński, Łomża 1986. Kopiczyńska A., Akta władz administracji gubernialnej Królestwa Polskiego w latach 1867-1915, Warszawa 2004. Kubiszyn M., Historia mówiona w edukacji regionalnej i wielokulturowej, „Zeszyty Szkolne”, 2003, nr 4. Kula M., Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapomnieniu i przewidywaniu, Poznań 2004. Kula M., Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. Kwiatek F., Zbiory fotograficzne Narodowego Archiwum Cyfrowego, [w:] Wkład archiwistów warszawskich w rozwój archiwistyki polskiej, red. A. Kulecka, Warszawa 2012. Lechowski A., Białystok. Urok starych klisz, Białystok 2005. Małek A., Kamera Wojny i Domen Departamentu Białostockiego Nowych Prus Wschodnich 1796-1807, Warszawa 2007. Maternicki J., Pamiętnik jako dokument kultury historycznej, „Przegląd Humanistyczny” 1985, nr 11-12. Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008. Mędrzecki W., Fotografia chłopska jako źródło do dziejów rodziny w Królestwie Polskim, [w:] Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku, t. IX, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991. Nawrocki S., Rozwój form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do końca XX wieku, Poznań 1998. Nikiforuk A., Kancelaria Rządu Gubernialnego Łomżyńskiego z lat 1867-1918, „Archeion” 1984, t. LXXVIII. Pamiętniki, dzienniki i relacje jako źródła do badań historycznych : (XVIII-XX wiek) , red. K. Karolczak, Kraków 2011. Płaza S., Źródła rękopiśmienne do dziejów wsi w Polsce feudalnej : studium archiwoznawcze, Warszawa 1976. Płażewski I., Spojrzenie w przeszłość polskiej fotografii, Warszawa 1982. Pomian K., Historia wobec pamięci, Lublin 2006. Radtke I., Akta spraw w systemie kancelarii pruskiej, „Archeion” 1984, t. LXXVIII. Rękopisy w zbiorach kościelnych, oprac. T. Makowski, Warszawa 2014. Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002. Rostocki W., Kancelaria i dokumentacja aktowa urzędów administracji w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim (do 1867 r.), Wrocław-Warszawa 1964. Rostocki W., Kancelaryjna postać pisma w aktach spraw urzędów administracji państwowej w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim, „Archeion” 1959, t. XXXI. Tomczak S., Fotografia jako źródło historyczne – rys problemowy, „Archiwista Polski” 2013, nr 2. Ukryte w źródłach: z warsztatu historyka XIX wieku, red. K. Karolczak, Kraków 2009. Wąsicki J., Ziemie polskie pod zaborem pruskim. Prusy Nowowschodnie (Neu Ostpreussen) 1795-1806, Poznań 1963. Wereszycki H., Uwagi na temat użyteczności pamiętników jako źródła do historii XIX wieku, „Pamiętnikarstwo Polskie” 1972, T. 2, nr 3. Witek P., Kultura, film, historia: metodologiczne problemy doświadczania audiowizualnego, Lublin 2005. Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006. Wojski M., 1915 - Białystok, Białystok 2015. Wojtkowiak Z., O klasyfikacji i interpretacji pamiętników. Uwagi i propozycje, „Studia Źródłoznawcze”, T. XXV: 1980. Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, oprac. D. Kamolowa, T. Sieniatecka, Warszawa 2014. Źródła archiwalne do dziejów Żydów w Polsce, red. B. Woszczyński, V. Urbaniak, Warszawa 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.