Wybrane problemy historii architektury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2BWP | Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy historii architektury | ||
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych | ||
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
||
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych terminów, pojęć i wiadomości z dziedziny sztuk plastycznych oraz epok kulturowych( romańska, gotycka, renesansowa barokowa, klasycystyczna) |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademcki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki humanistyczne . Historia Rok studiów/semestr 2/II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Znajomość podstawowych terminów, pojęć i wiadomości z dziedziny sztuk plastycznych oraz epok kulturowych( romańska, gotycka, renesansowa barokowa, klasycystyczna) Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 53 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 15x2 godz.= 30 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 30+4+8+10+1=53 godz. (58:25=2,12) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) 1. Architektura przedromańska i romańska w Polsce - uwarunkowania i geneza stylu romańskiego 2.Gotyk w Polsce. - uwarunkowania i geneza stylu gotyckiego 3. Renesans i manieryzm na ziemiach polskich. 4 Barok w Polsce. - uwarunkowania i geneza baroku. 5. Rokoko na ziemiach polskich -uwarunkowania rokoka ośrodek wileński i lwowski 6. Sarmatyzm. -uwarunkowania i geneza sarmatyzmu 7. Klasycyzm w Rzeczypospolitej - uwarunkowania i geneza stylu 8 - 9 Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich 10. Wojna, po wojnie socrealizm - uwarunkowania i geneza socrealizmu. 11. Sztuka współczesna - wybrane przykłady postmodernizmu i architektury współczesnej w Polsce 12. Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia |
||
Literatura: |
1. E. Harytonow, Zarys historii architektury, Warszawa 1987. 2. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963. 3. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska – Sulkiewicz, Warszawa, 2007 . 4. W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005. 5. Z. Świechowski, Sztuka Polska. Romanizm, Warszawa 2004 i 2006. 6. J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. 7. H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1975. 8. A. Miłobędzki, Architektura XVII w. w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1970 9. T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej. Zarys dziejów, Warszawa 1998. 10. J. Białostocki, Symbole i obrazy, Warszawa 1982. 11. W. Włodarczyk, Socrealizm: sztuka polska w latach 1950 – 1954, Kraków 1991 12. P. Gossel, G. Leuthauser, Architektura XX wieku, Taschen, 2006. 13. 12. G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017. 14. A. Cymer, Architektura w Polsce 1945 -1989, Warszawa 2018. 15. P. Wilkinson, 50 idei, które powinieneś znać. Architektura, Warszawa 2019. |
||
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1, KP6_WG2, KP6_WG3, KP6_WG4, KP6_WG5, KP6_WG6, KP6_WG7, KP6_WG9, KP6_WG10, KP6_WG12, KP6_WK3, KP6_UW1, KP6_UW2, KP6_UW3, KP6_UW4, KP6_UW5, KP6_UW6, KP6_UW8, KP6_UK1, KP6_UK2, KP6_UK3, KP6_UK4, KP6_UK5, KP6_UK6, KP6_UO1, KP6_UU1, KP6_KO1, KP6_KO2, KP6_KO3, KP6_KK1, KP6_KK2, KP6_KK3, KP6_KK4, KP6_KO3, KP6_KR1, KP6_KR2, KP6_KR3 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium, warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest 100% obecność |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mariusz Drozdowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Drozdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. | |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademcki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki humanistyczne . Historia Rok studiów/semestr 2/II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Znajomość podstawowych terminów, pojęć i wiadomości z dziedziny sztuk plastycznych oraz epok kulturowych( romańska, gotycka, renesansowa barokowa, klasycystyczna) Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 53 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 15x2 godz.= 30 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 30+4+8+10+1=53 godz. (58:25=2,12) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) 1. Architektura przedromańska i romańska w Polsce - uwarunkowania i geneza stylu romańskiego 2.Gotyk w Polsce. - uwarunkowania i geneza stylu gotyckiego 3. Renesans i manieryzm na ziemiach polskich. 4 Barok w Polsce. - uwarunkowania i geneza baroku. 5. Rokoko na ziemiach polskich -uwarunkowania rokoka ośrodek wileński i lwowski 6. Sarmatyzm. -uwarunkowania i geneza sarmatyzmu 7. Klasycyzm w Rzeczypospolitej - uwarunkowania i geneza stylu 8 - 9 Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich 10. Wojna, po wojnie socrealizm - uwarunkowania i geneza socrealizmu. 11. Sztuka współczesna - wybrane przykłady postmodernizmu i architektury współczesnej w Polsce 12. Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia | |
Literatura: |
1. E. Harytonow, Zarys historii architektury, Warszawa 1987. 2. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963. 3. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska – Sulkiewicz, Warszawa, 2007 . 4. W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005. 5. Z. Świechowski, Sztuka Polska. Romanizm, Warszawa 2004 i 2006. 6. J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. 7. H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1975. 8. A. Miłobędzki, Architektura XVII w. w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1970 9. T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej. Zarys dziejów, Warszawa 1998. 10. J. Białostocki, Symbole i obrazy, Warszawa 1982. 11. W. Włodarczyk, Socrealizm: sztuka polska w latach 1950 – 1954, Kraków 1991 12. P. Gossel, G. Leuthauser, Architektura XX wieku, Taschen, 2006. 13. 12. G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017. 14. A. Cymer, Architektura w Polsce 1945 -1989, Warszawa 2018 15. P. Wilkinson, 50 idei, które powinieneś znać. Architektura, Warszawa 2019. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mariusz Drozdowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Drozdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. | |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademcki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki humanistyczne . Historia Rok studiów/semestr 2/II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Znajomość podstawowych terminów, pojęć i wiadomości z dziedziny sztuk plastycznych oraz epok kulturowych( romańska, gotycka, renesansowa barokowa, klasycystyczna) Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 53 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 15x2 godz.= 30 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 30+4+8+10+1=53 godz. (58:25=2,12) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) 1. Architektura przedromańska i romańska w Polsce - uwarunkowania i geneza stylu romańskiego 2.Gotyk w Polsce. - uwarunkowania i geneza stylu gotyckiego 3. Renesans i manieryzm na ziemiach polskich. 4 Barok w Polsce. - uwarunkowania i geneza baroku. 5. Rokoko na ziemiach polskich -uwarunkowania rokoka ośrodek wileński i lwowski 6. Sarmatyzm. -uwarunkowania i geneza sarmatyzmu 7. Klasycyzm w Rzeczypospolitej - uwarunkowania i geneza stylu 8 - 9 Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich 10. Wojna, po wojnie socrealizm - uwarunkowania i geneza socrealizmu. 11. Sztuka współczesna - wybrane przykłady postmodernizmu i architektury współczesnej w Polsce 12. Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia | |
Literatura: |
1. E. Harytonow, Zarys historii architektury, Warszawa 1987. 2. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963. 3. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska – Sulkiewicz, Warszawa, 2007 . 4. W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005. 5. Z. Świechowski, Sztuka Polska. Romanizm, Warszawa 2004 i 2006. 6. J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. 7. H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1975. 8. A. Miłobędzki, Architektura XVII w. w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1970 9. T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej. Zarys dziejów, Warszawa 1998. 10. J. Białostocki, Symbole i obrazy, Warszawa 1982. 11. W. Włodarczyk, Socrealizm: sztuka polska w latach 1950 – 1954, Kraków 1991 12. P. Gossel, G. Leuthauser, Architektura XX wieku, Taschen, 2006. 13. 12. G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017. 14. A. Cymer, Architektura w Polsce 1945 -1989, Warszawa 2018 15. P. Wilkinson, 50 idei, które powinieneś znać. Architektura, Warszawa 2019. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. | |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademcki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki humanistyczne . Historia Rok studiów/semestr 2/II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Znajomość podstawowych terminów, pojęć i wiadomości z dziedziny sztuk plastycznych oraz epok kulturowych( romańska, gotycka, renesansowa barokowa, klasycystyczna) Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 53 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 15x2 godz.= 30 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 30+4+8+10+1=53 godz. (58:25=2,12) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) 1. Architektura przedromańska i romańska w Polsce - uwarunkowania i geneza stylu romańskiego 2.Gotyk w Polsce. - uwarunkowania i geneza stylu gotyckiego 3. Renesans i manieryzm na ziemiach polskich. 4 Barok w Polsce. - uwarunkowania i geneza baroku. 5. Rokoko na ziemiach polskich -uwarunkowania rokoka ośrodek wileński i lwowski 6. Sarmatyzm. -uwarunkowania i geneza sarmatyzmu 7. Klasycyzm w Rzeczypospolitej - uwarunkowania i geneza stylu 8 - 9 Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich 10. Wojna, po wojnie socrealizm - uwarunkowania i geneza socrealizmu. 11. Sztuka współczesna - wybrane przykłady postmodernizmu i architektury współczesnej w Polsce 12. Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia | |
Literatura: |
1. E. Harytonow, Zarys historii architektury, Warszawa 1987. 2. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963. 3. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska – Sulkiewicz, Warszawa, 2007 . 4. W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005. 5. Z. Świechowski, Sztuka Polska. Romanizm, Warszawa 2004 i 2006. 6. J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. 7. H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1975. 8. A. Miłobędzki, Architektura XVII w. w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1970 9. T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej. Zarys dziejów, Warszawa 1998. 10. J. Białostocki, Symbole i obrazy, Warszawa 1982. 11. W. Włodarczyk, Socrealizm: sztuka polska w latach 1950 – 1954, Kraków 1991 12. P. Gossel, G. Leuthauser, Architektura XX wieku, Taschen, 2006. 13. 12. G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017. 14. A. Cymer, Architektura w Polsce 1945 -1989, Warszawa 2018 15. P. Wilkinson, 50 idei, które powinieneś znać. Architektura, Warszawa 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.