Munduroznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2MUN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Munduroznawstwo |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe Historia II rok I stopnia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cykl dydaktyczny zawiera podstawowe informacje związane z nauczaniem przedmiotu: munduroznawstwo. Dotyczy nauki pomocniczej historii wojskowej. Zawiera szeroką gamę informacji podstawowych związanych z poznawaniem historii munduru wojskowego na przestrzeni dziejów tak w historii Polski jak i powszechnej wojskowości. Pokazuje mundur wojskowy i związane z nim oporządzenie poprzez nauki wspomagające historię wojskową. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki uzupełnia administracja historia, nauki pomocnicze Rok studiów/semestr II/ I Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość munduroznawstwa Student zdobędzie wiedzę na temat czynników wpływających na powstanie i kształt munduru wojskowego, policyjnego oraz innych służb mundurowych. Pozna również związki munduru z europejską tradycją ubiorczą i tradycją wojska i policji poszczególnych państw europejskich. Student pozna także oporządzenie wojskowe, policyjne i inne jako jeden z elementów służbowego wyposażenia żołnierza, policjanta oraz funkcjonariusza pozostałych służb mundurowych. Student zapozna się też z podstawową literaturą dotyczącą dziejów i kształtu umundurowania oraz oporządzenia wojska, policji i innych służb mundurowych państw europejskich i polskich. Znajomość munduroznawstwa, będzie przydatna w procesie dydaktycznym na specjalności historia wojskowa i służb mundurowych. Uzupełnienie wiedzy poprzez nową dyscyplinę wspomagającą wiedzę związaną z poznaniem nowego źródła historycznego, nieznanego wcześniej. System zajęć konwersacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Zakończenie zajęć zaliczeniem poprzez zaliczenie pisemne lub prezentację medialną. Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 58 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x1godz.=14 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz. Razem: 30+14+4+8+2=58 godz. (58:25=2,32) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) |
Literatura: |
K. Filipow (i in.), Order Virtuti Militari, Warszawa 2012, A. Smoliński, Jak powstał oraz jak należy „czytać” komunikat wizualny w postaci wojskowego munduru, [w:] Militaria pomorskie. Zbiór studiów. Tom II. Praca zb. pod red. M. Giętkowskiego, Ł. Nadolskiego, A. Smolińskiego, Bydgoszcz 2011, H. Wielecki, Z. Żygulski jr., Polski Mundur Wojskowy, Warszawa 1988; H. Wielecki, Polski mundur wojskowy 1918-1939, Warszawa 2003; T. Królikiewicz, Bagnety, Warszawa 2014; J. Kijak, Hełmy Wojska Polskiego 1917-2000, Warszawa 2013; B. Gembarzewski, Żołnierz polski umundurowanie, uzbrojenie oporządzenie od X w. do 1966 r. Tom I – V, Warszawa 1960-1966. Z. Żygulski jun. H. Wielecki, Polski mundur wojskowy, Kraków 1988, W. i L. Zajączkowscy, Mundur wojskowy jako komunikat wizualny, „Studia do Dziejów Dawnego Uzbrojenia i Ubioru Wojskowego”, Kraków 2005, część XII, Z. Wawer, T. Kondracki, M. Skotnicki, 2nd Korpus Polski. Polish Corps, Warszawa 2019 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1, KP6_WG2, zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich w odniesieniu do munduroznawstwa KP6_WG5, KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości w kontekście munduroznawstwa zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne KP6_WK9 ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności służb mundurowych KP6_UW1, KP6_UW2, KP6_UW3, KP6_UW8, samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW5, KP6_UW6 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii w ujęciu munduroznawstwa potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena studenta zaliczenie na ocenę poprzez prezentację, aktywność na zajęciach i alternatywnie w formie pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.