Nauki pomocnicze historii XIX i XX wiek cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2NPH1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki pomocnicze historii XIX i XX wiek cz.1 |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studiujący przystępując do zajęć posiadają ogólną wiedzę, umiejętności i inne kompetencje niezbędne w edukacji akademickiej z zakresu nauk pomocniczych historii XIX i XX w. . |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest poznanie i utrwalenie wiedzy z zakresu nauk pomocniczych historii XIX i XX w. . |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok II, semestr 3 Wymagania wstępne: gotowość do aktywnego przyswajania i utrwalania wiedzy warsztatowej z zakresu NPH XIX i XX w. Ramy merytoryczne zajęć: tematyka zajęć obejmuje: zagadnienia z zakresu medioznastwa, kartografii, bibliologii, archiwistyki, archiwoznawstwa, aktoznawstwa, edytorstwa, chronologii i metrologii. Założeniem przedmiotu jest: poznanie dyscyplin naukowych, których podstawy metodologiczne są przydatne przy pozyskiwaniu, badaniu, systematyzacji, opisie, krytyce, analizie i edycji źródeł historycznych typowych dla XIX i XX w. Celem przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć z nauk pomocniczych historii XIX i XX w. Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 30 godzin proseminarium Metody dydaktyczne: Typowy dla proseminarium tryb realizacji zajęć, który uwzględnia ćwiczenia grupowe, dyskusję, a także konsultacje indywidualne z prowadzącym. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): Nakład pracy studenta dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia: • Udział w zajęciach.........................................................15X2godz. = 30 godz. • Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz. = 15 godz. • Przygotowanie do zajęć..................................................15X1godz. = 15 godz. • Razem ..................................................................................................60 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: • wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela... ..45 godz.- 1,5 pkt ETCS • charakterze praktycznym............................................. ...15 godz.- 0,5 pkt ETCS • Łącznie..............................................................................60 godz. – 2 pkt ETCS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ihnatowicz I., Biernat A., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003 Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990 Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002 Literatura uzupełniająca: Adamus-Kowalska J., System informacji archiwalnej w Polsce, Katowice 2011 Arentowicz J., Miary polskie, Warszawa 1972 Bibliografia. Historia, teoria, praktyka, red. J. Franke, J. Woźniak-Kasperek, Warszawa 2016 Bibliologia i informatologia, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2011 Czelejewski J., Kocot S., Thikien A., Miary i wagi. Tabele przeliczeniowe, Warszawa 1952 Dembowska M., Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa, Warszawa 1999 Duś Z., Podstawy montażu filmowego, Warszawa 2002 Dziki S., Warsztat dokumentacyjny prasoznawcy. Problemy teoretyczno-metodologiczne..., Wrocław 1992 Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000 Ihnatowicz I., Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX w., "STUDIA ŹRÓDŁOZNAWCZE", t. 7: 1962, s. 99-123. Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI w. do poł. XIX w., red. K. Lepszy, Wrocław 1953 Izdebski H., Historia administracji, Warszawa 1980 Korobowicz A., W. Witkowski: Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918), Kraków 1998 Metodyka pracy archiwalnej, wyd. 2, pod red. S. Nawrockiego i in., Poznań 1995 Nawrocki S., Rozwój form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do końca XX wieku, Poznań 1998 Opolski A., Kalendarz i jego dzieje, Wrocław 1948 Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002 Ślusarczyk J., Obszar i granice Polski (od X do XX wieku), Toruń 1995 Tandecki J., Kopiński K., Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014 Tyszkiewicz J., Geografia historyczna. Zarys problematyki, Warszawa 2014 Wapiński R., Problemy źródłoznawcze badań prasoznawczych [W:] Werbalne i pozawerbalne środki wyrazu w źródle historycznym. Warszawa 1981 Winek T., Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007 Wojtkowiak Z., Nauki pomocnicze historii najnowszej - źródłoznawstwo : źródła narracyjne. cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UK1 Studiujący potrafią przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i utrwalają wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia proseminaryjne kończą się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywność zajęciowa. Studiujący zobowiązani są do przygotowania się na każde zajęcia w oparciu o rekomendowaną literaturę. Ocena z aktywności zajęciowej stanowi 60% oceny końcowej, a 40% oceny końcowej zależna jest od stopnia uzyskanego na kolokwium. Progi punktowe przy ocenie z kolokwium: bardzo dobry 5,0 (co najmniej 91%) dobry plus 4,5 (co najmniej 81%) dobry 4,0 (co najmniej 71%) dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%) dostateczny 3,0 (co najmniej 51%) Studiujący mają prawo do jednej nieobecności, niezależnie od powodu absencji, która nie wpływa na zaliczenie przedmiotu. Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Miodowski | |
Prowadzący grup: | Adam Miodowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest poznanie i utrwalenie wiedzy z zakresu nauk pomocniczych historii XIX i XX w. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok II, semestr 3 Wymagania wstępne: gotowość do aktywnego przyswajania i utrwalania wiedzy warsztatowej z zakresu NPH XIX i XX w. Ramy merytoryczne zajęć: tematyka zajęć obejmuje: zagadnienia z zakresu medioznastwa, kartografii, bibliologii, archiwistyki, archiwoznawstwa, aktoznawstwa, edytorstwa, chronologii i metrologii. Założeniem przedmiotu jest: poznanie dyscyplin naukowych, których podstawy metodologiczne są przydatne przy pozyskiwaniu, badaniu, systematyzacji, opisie, krytyce, analizie i edycji źródeł historycznych typowych dla XIX i XX w. Celem przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć z nauk pomocniczych historii XIX i XX w. Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 30 godzin proseminarium Metody dydaktyczne: Typowy dla proseminarium tryb realizacji zajęć, który uwzględnia ćwiczenia grupowe, dyskusję, a także konsultacje indywidualne z prowadzącym. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): Nakład pracy studenta dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia: • Udział w zajęciach.........................................................15X2godz. = 30 godz. • Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz. = 15 godz. • Przygotowanie do zajęć..................................................15X1godz. = 15 godz. • Razem ..................................................................................................60 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: • wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela... ..45 godz.- 1,5 pkt ETCS • charakterze praktycznym............................................. ...15 godz.- 0,5 pkt ETCS • Łącznie..............................................................................60 godz. – 2 pkt ETCS . |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ihnatowicz I., Biernat A., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003 Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990 Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002 Literatura uzupełniająca: Adamus-Kowalska J., System informacji archiwalnej w Polsce, Katowice 2011 Arentowicz J., Miary polskie, Warszawa 1972 Bibliografia. Historia, teoria, praktyka, red. J. Franke, J. Woźniak-Kasperek, Warszawa 2016 Bibliologia i informatologia, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2011 Czelejewski J., Kocot S., Thikien A., Miary i wagi. Tabele przeliczeniowe, Warszawa 1952 Dembowska M., Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa, Warszawa 1999 Duś Z., Podstawy montażu filmowego, Warszawa 2002 Dziki S., Warsztat dokumentacyjny prasoznawcy. Problemy teoretyczno-metodologiczne..., Wrocław 1992 Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000 Ihnatowicz I., Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX w., "STUDIA ŹRÓDŁOZNAWCZE", t. 7: 1962, s. 99-123. Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI w. do poł. XIX w., red. K. Lepszy, Wrocław 1953 Izdebski H., Historia administracji, Warszawa 1980 Korobowicz A., W. Witkowski: Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918), Kraków 1998 Metodyka pracy archiwalnej, wyd. 2, pod red. S. Nawrockiego i in., Poznań 1995 Nawrocki S., Rozwój form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do końca XX wieku, Poznań 1998 Opolski A., Kalendarz i jego dzieje, Wrocław 1948 Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002 Ślusarczyk J., Obszar i granice Polski (od X do XX wieku), Toruń 1995 Tandecki J., Kopiński K., Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014 Tyszkiewicz J., Geografia historyczna. Zarys problematyki, Warszawa 2014 Wapiński R., Problemy źródłoznawcze badań prasoznawczych [W:] Werbalne i pozawerbalne środki wyrazu w źródle historycznym. Warszawa 1981 Winek T., Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007 Wojtkowiak Z., Nauki pomocnicze historii najnowszej - źródłoznawstwo : źródła narracyjne. cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.