Wstęp do archiwoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2WDA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do archiwoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć wiedzę o rodzajach źródeł archiwalnych. |
Skrócony opis: |
Wykład przekazuje podstawową wiedzę przede wszystkim z zakresu archiwoznawstwa, ale też innych składowych archiwistyki |
Pełny opis: |
Wykłady mają przedstawić studentom najważniejsze treści związane z archiwistyką, tj. archiwoznawstwo, teoria archiwalna oraz metodyka archiwalna. Większa część wykładów zostanie poświęcona archiwoznawstwu. Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ sem. zimowy Wykład – 15 godz. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: 25 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach wykładowych: 7x2 godz.= 14 godz. - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 5 godz. - przygotowanie do egzaminu: 5 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 14+5+5+1 = 25 godz. (25:25=1) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 14wyk. +1eg. = 15 godz., 0,6 pkt. ECTS (15:25=0,6) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 5lektury + 5przygotowanie =10 godz. 0,4 pkt. ECTS (10:25=0,4) |
Literatura: |
1. S. Pańków, Archiwa, Warszawa 1969. 2. Cz. Biernat, Problemy archiwistyki współczesnej, Warszawa 1977. 3. H. Robótka, A. Tomczak, B. Ryszewski, Archiwistyka, Warszawa 1989. 4. W. Wyczawski, Wprowadzenie do studiów w archiwach kościelnych, Warszawa 1956. 5. B. Ryszewski, Archiwistyka. Przedmiot, zakres, podział. Studia nad problemem, Warszawa 1972. 6. B. Ryszewski, Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985. 7. H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003. VI. Literatura uzupełniająca: 8. A. Tomczak, Zarys dziejów archiwów polskich, Toruń 1980. 9. J. Wiśniewski, Archiwalia w bibliotekach i muzeach, Poznań 2000. 10. K. Konarski, Nowożytna archiwistyka polska i jej zadania, Warszawa 1929. 11. Z. Chmielewski, Polska myśl archiwalna w XIX i XX wieku, Warszawa-Szczecin 1994. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Posiądzie wiedzę kierunkową z wybranej sfery działalności administracyjnej (archiwoznawstwo). Zyska podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności administracyjnej. Opanuje fachową terminologię z zakresu archiwoznawstwa Umiejętności: Definiuje, objaśnia i stosuje poprawnie w mowie i w piśmie podstawowe terminy fachowe właściwe dla nauk historycznych i pokrewnych zarówno w pracy nad wybranymi tematami, jak i w popularyzacji nauk historycznych. Kompetencje społeczne: Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WG8 rozumie podstawowe pojęcia w języku starożytnym i/lub dawnym występujące w źródłach KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie KP6_WG10 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej KP6_WG12 definiuje miejsce historii wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań historycznych oraz objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych. KP6_WK9 ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności kulturalnej lub/i edukacyjnej, lub/i administracyjnej, lub/i gospodarczej, lub/i politycznej, lub/i służb mundurowych KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW4 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami KP6_UW5 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii KP6_UW6 potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory KP6_UK1 potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UK2 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badania KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych KP6_UK5 potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_UO1 uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni KP6_UO2 potrafi przygotować pracę dyplomową z zakresu historii przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych oraz zasad warsztatowych KP6_UU1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_KK2 wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne. KP6_KK3 formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych KP6_KK4 jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych. KP6_KR1 stosowania zasad etycznych KP6_KR2 funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji KP6_KR3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym Weryfikacja poprzez egzamin końcowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie aktywności na zajęciach oraz wyników egzaminu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Łozowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Łozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wykład przekazuje podstawową wiedzę przede wszystkim z zakresu archiwoznawstwa, ale też innych składowych archiwistyki |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają przedstawić studentom najważniejsze treści związane z archiwistyką, tj. archiwoznawstwo, teoria archiwalna oraz metodyka archiwalna. Większa część wykładów zostanie poświęcona archiwoznawstwu. Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ sem. zimowy Wykład – 15 godz. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: 25 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach wykładowych: 7x2 godz.= 14 godz. - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 5 godz. - przygotowanie do egzaminu: 5 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 14+5+5+1 = 25 godz. (25:25=1) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 14wyk. +1eg. = 15 godz., 0,6 pkt. ECTS (15:25=0,6) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 5lektury + 5przygotowanie =10 godz. 0,4 pkt. ECTS (10:25=0,4) |
|
Literatura: |
1. S. Pańków, Archiwa, Warszawa 1969. 2. Cz. Biernat, Problemy archiwistyki współczesnej, Warszawa 1977. 3. H. Robótka, A. Tomczak, B. Ryszewski, Archiwistyka, Warszawa 1989. 4. W. Wyczawski, Wprowadzenie do studiów w archiwach kościelnych, Warszawa 1956. 5. B. Ryszewski, Archiwistyka. Przedmiot, zakres, podział. Studia nad problemem, Warszawa 1972. 6. B. Ryszewski, Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985. 7. H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003. VI. Literatura uzupełniająca: 8. A. Tomczak, Zarys dziejów archiwów polskich, Toruń 1980. 9. J. Wiśniewski, Archiwalia w bibliotekach i muzeach, Poznań 2000. 10. K. Konarski, Nowożytna archiwistyka polska i jej zadania, Warszawa 1929. 11. Z. Chmielewski, Polska myśl archiwalna w XIX i XX wieku, Warszawa-Szczecin 1994. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.