Zajęcia terenowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2ZTR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia terenowe |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student rozpoczynający zajęcia terenowe musi znać podstawowe pojęcia w historii sztuki, rozpoznawać style w architekturze. Po zajęciach terenowych będzie umiał rozpoznawać w obiektach architektonicznych elementy poszczególnych stylów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pokazanie studentom różnych styli w architekturze , malarstwie i rzeźbie na przykładzie Kujaw i Wielkopolski. Studenci w ramach zajęć przygotowują referaty dotyczące poszczególnych obiektów i historii odwiedzanych miejsc. Zajęcia muszą odbyć się w terenie. |
Literatura: |
Architektura gotycka w Polsce, t. 2: Katalog zabytków, red. I wstęp A. Włodarek, Warszawa 1995. Gałka W., Z badań nad najstarszą zabudową mieszczańską Poznania lewobrzeżnego (XIII-XV w.), „Kronika Miasta Poznania”, nr 4, Poznań 1999. Grzybkowski A., Gotycka Architektura Murowana w Polsce, Warszawa 2014. Michalski M., Ustanowienie i wczesne dzieje biskupstwa kujawskiego, Scripta minora, t. 1, red. Bohdan Lapis, Poznań 1996, s. 83–108. Rogalanka A., Theatrum pośrodku rynku. Zabudowania targowe na rynku średniowiecznego Poznania, Poznań 2017. Szczęsny Skibiński, Polskie katedry gotyckie, Poznań 1996. Tomala J., Murowana architektura romańska i gotycka w Wielkopolsce, tom 3, architektura mieszczańska, Kalisz 2012. Górski K., Dobra biskupów włocławskich w ziemi dobrzyńskiej w świetle dokumentów Archiwum Diecezjalnego we Włocławku, „Studia Włocławskie” 9, 2006, s. 361-368. Maciejewski J., Biskupi włocławscy w Polsce piastowskiej – pochodzenie, drogi awansu i model kariery, w: Polska w kręgu polityki, kultury i gospodarki europejskiej: księga pamiątkowa z okazji 70-lecia urodzin prof. Maksymiliana Grzegorza, red. Z. Zyglewski, Bydgoszcz 2007, s. 106-116. Łęcki W., Maluśkiewicz P., Poznań od A do Z, Poznań, 1986. Topolski J., Dzieje poznania do 1793 r., cz. 1–2, Poznań 1988. Karpowicz M., Sztuka polska XVIII w., Warszawa 1985. Poznań, przewodnik po zabytkach i historii, Poznań 2003. Grześkowiak J., Kruszwica: zarys monograficzny, Toruń 1965. |
Efekty uczenia się: |
WG2: student powinien znać podstawowe style w malarstwie i architekturze oraz je rozpoznawać a także mieć podstawową wiedzę na temat datowania obiektów zabytkowych. KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym Student po zakończeniu zajęć powinien wiedzieć o wpływie religii, polityki, otoczenia również na dzieła sztuki. Powinien rozpoznawać elementy lokalne jak i globalne w nurtach. KP6_UW3: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł Student potrafi dokonywać analizy dzieła sztuki, rozpoznawania maniery czy stylu architektonicznego. Potrafi również dzieła sztuki, czy historię sztuki traktować jako dziedzinę / naukę pomagającą zrozumieć przeszłość , w tym jej interpretację. KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat Student powinien przedstawić swoją wiedzę publicznie podczas zajęć terenowych przed prowadzącym i innymi studentami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa konsultowana na wybrany temat obiektu. Przedstyawienie tej pracy w terenie z możliwością zadawania pytań. Ocena odbędzie się na podstawie wygłoszonego referatu w obiekcie omawianym. Dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność w czasie objazdu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pokazanie studentom różnych styli w architekturze , malarstwie i rzeźbie na przykładzie Kujaw i Wielkopolski. Studenci w ramach zajęć przygotowują referaty dotyczące poszczególnych obiektów i historii odwiedzanych miejsc. Zajęcia muszą odbyć się w terenie. |
|
Literatura: |
Architektura gotycka w Polsce, t. 2: Katalog zabytków, red. I wstęp A. Włodarek, Warszawa 1995. Gałka W., Z badań nad najstarszą zabudową mieszczańską Poznania lewobrzeżnego (XIII-XV w.), „Kronika Miasta Poznania”, nr 4, Poznań 1999. Grzybkowski A., Gotycka Architektura Murowana w Polsce, Warszawa 2014. Michalski M., Ustanowienie i wczesne dzieje biskupstwa kujawskiego, Scripta minora, t. 1, red. Bohdan Lapis, Poznań 1996, s. 83–108. Rogalanka A., Theatrum pośrodku rynku. Zabudowania targowe na rynku średniowiecznego Poznania, Poznań 2017. Szczęsny Skibiński, Polskie katedry gotyckie, Poznań 1996. Tomala J., Murowana architektura romańska i gotycka w Wielkopolsce, tom 3, architektura mieszczańska, Kalisz 2012. Górski K., Dobra biskupów włocławskich w ziemi dobrzyńskiej w świetle dokumentów Archiwum Diecezjalnego we Włocławku, „Studia Włocławskie” 9, 2006, s. 361-368. Maciejewski J., Biskupi włocławscy w Polsce piastowskiej – pochodzenie, drogi awansu i model kariery, w: Polska w kręgu polityki, kultury i gospodarki europejskiej: księga pamiątkowa z okazji 70-lecia urodzin prof. Maksymiliana Grzegorza, red. Z. Zyglewski, Bydgoszcz 2007, s. 106-116. Łęcki W., Maluśkiewicz P., Poznań od A do Z, Poznań, 1986. Topolski J., Dzieje poznania do 1793 r., cz. 1–2, Poznań 1988. Karpowicz M., Sztuka polska XVIII w., Warszawa 1985. Poznań, przewodnik po zabytkach i historii, Poznań 2003. Grześkowiak J., Kruszwica: zarys monograficzny, Toruń 1965. |
|
Uwagi: |
Podstawową metodą i kryterium oceny będzie praca pismena i wygłoszenie referatu na miejscu z pokazaniem elementów charakterystycznych dla obiektów sztuki. Dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność w czasie objazdu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.