Seminarium licencjackie cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-3SLI2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie cz.2 |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego napisania pracy licencjackiej, w której prawidłowo zanalizują odpowiednio dobrane źródła i literaturę naukową związaną w wybranym zagadnieniem. W ramach zajęć prowadzący seminarium wspólnie ze studentami dobierze tematykę prac licencjackich, będzie konsultował właściwy dobór źródeł, oceniał merytorycznie przedstawiane etapami poszczególne rozdziały prac. W ramach dyskusji wskazywane będą mocne i słabe strony prezentowanych treści. |
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci rozprawy licencjackiej z zakresu historii |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok III, semestr 6 Wymagania wstępne: zaawansowana, uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich w odniesieniu do epoki historycznej, w ramach której mieści się realizowany temat rozprawy licencjackiej. Ramy merytoryczne zajęć: w oparciu o posiadane i rozwijane na seminarium kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-redakcyjne, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem promotora projekt badawczy w postaci rozprawy licencjackiej. Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania i obrony prac licencjackich z zakresu historii XIX i XX w. Seminarium ma charakter pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Praca dotyczy zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji koncepcji w postaci pracy licencjackiej, według wymogów obowiązujących w WHiSM UwB. Na każdym etapie, w czasie zajęć seminaryjnych studiujący prezentują kolejne rozdziały pracy. Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych seminarzystów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do ich przyszłej pracy licencjackiej (etap I). Odbywać się to będzie w drodze prezentacji przez studiujących przedmiotu swoich poszukiwań naukowych, a następnie krytycznej dyskusji nad nim. Drugim celem jest wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury (etap II). Studiujący powinni umieć przedstawić temat swoje j pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej metody rozwiązania danego problemu badawczego. Trzecim celem seminarium jest moderowanie przez promotora procesu twórczego, na poszczególnych etapach pisania pracy, kontrola i korygowanie osiąganych efektów (cząstkowych), a finalnie ocena i ewentualne zalecenia zmian w ostatecznej (całościowej) wersji rozprawy, przed przekazaniem do formalnej oceny recenzyjnej (etap III). Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 30 godzin seminarium Metody dydaktyczne: Typowy dla seminarium tryb realizacji zajęć, który uwzględnia ćwiczenia grupowe w ramach przygotowań do egzaminu licencjackiego, dyskusję a także konsultacje indywidualne z prowadzącym. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): • Udział w zajęciach..........................................................................30X1godz.= 30 godz. • Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............................30X1godz .= 30godz. • Realizacja zadań projektowych.......................................................30X1godz.= 30 godz. • Razem………………………………………………….......................................90 godz. nakład pracy studenta związany z zajęciami: • wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela…………..…60 godz. 2 pkt ECTS • charakterze praktycznym….........................................................…30 godz. 1 pkt ECTS • Łącznie…………………………………………………………….90 godz. 3 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. • Gierz W., Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny, Gdańsk 1998. • Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995. • Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996. • Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. • Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. • Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. • Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001. • Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. • Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. • Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. Literatura uzupełniająca: lista lektur uzupełniających zależna jest od wybranej przez seminarzystów tematyki pracy licencjackiej |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG4 - student wykazuje znajomość historii porównawczej KP6_WG6 - student zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji KP6_WK6 - student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach KP6_UW1 -samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2 - student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych KP6_UW3 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UK1 -potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UK3 - potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych KP6_UK6 - potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_KK1 -ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia seminaryjne kończą się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywność zajęciowa. Studiujący zobowiązani są do przygotowania na zajęcia referatów seminaryjnych i zaprezentowania rozdziału pracy licencjackiej. Ocena za referat stanowi 40% oceny końcowej, a 60% oceny końcowej zależna jest od poziomu merytorycznego zaprezentowanej części licencjatu. Studiujący mają prawo do jednej nieobecności, niezależnie od powodu absencji, która nie wpływa na zaliczenie seminarium. Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Guzowski, Adam Miodowski, Łukasz Niewiński, Artur Pasko, Robert Suski, Krystyna Szelągowska, Tomasz Wesołowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Guzowski, Adam Miodowski, Łukasz Niewiński, Artur Pasko, Robert Suski, Krystyna Szelągowska, Tomasz Wesołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci rozprawy licencjackiej z zakresu historii |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok III, semestr 6 Wymagania wstępne: zaawansowana, uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich w odniesieniu do epoki historycznej, w ramach której mieści się realizowany temat rozprawy licencjackiej. Ramy merytoryczne zajęć: w oparciu o posiadane i rozwijane na seminarium kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-redakcyjne, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem promotora projekt badawczy w postaci rozprawy licencjackiej. Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania i obrony prac licencjackich z zakresu historii XIX i XX w. Seminarium ma charakter pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Praca dotyczy zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji koncepcji w postaci pracy licencjackiej, według wymogów obowiązujących w WHiSM UwB. Na każdym etapie, w czasie zajęć seminaryjnych studiujący prezentują kolejne rozdziały pracy. Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych seminarzystów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do ich przyszłej pracy licencjackiej (etap I). Odbywać się to będzie w drodze prezentacji przez studiujących przedmiotu swoich poszukiwań naukowych, a następnie krytycznej dyskusji nad nim. Drugim celem jest wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury (etap II). Studiujący powinni umieć przedstawić temat swoje j pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej metody rozwiązania danego problemu badawczego. Trzecim celem seminarium jest moderowanie przez promotora procesu twórczego, na poszczególnych etapach pisania pracy, kontrola i korygowanie osiąganych efektów (cząstkowych), a finalnie ocena i ewentualne zalecenia zmian w ostatecznej (całościowej) wersji rozprawy, przed przekazaniem do formalnej oceny recenzyjnej (etap III). Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 30 godzin seminarium Metody dydaktyczne: Typowy dla seminarium tryb realizacji zajęć, który uwzględnia ćwiczenia grupowe w ramach przygotowań do egzaminu licencjackiego, dyskusję a także konsultacje indywidualne z prowadzącym. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): • Udział w zajęciach..........................................................................30X1godz.= 30 godz. • Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............................30X1godz .= 30godz. • Realizacja zadań projektowych.......................................................30X1godz.= 30 godz. • Razem………………………………………………….......................................90 godz. nakład pracy studenta związany z zajęciami: • wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela…………..…60 godz. 2 pkt ECTS • charakterze praktycznym….........................................................…30 godz. 1 pkt ECTS • Łącznie…………………………………………………………….90 godz. 3 pkt ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. • Gierz W., Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny, Gdańsk 1998. • Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995. • Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996. • Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. • Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. • Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. • Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001. • Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. • Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. • Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. Literatura uzupełniająca: lista lektur uzupełniających zależna jest od wybranej przez seminarzystów tematyki pracy licencjackiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.