Historia historiografii z elementami metodologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1HHM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Historia historiografii z elementami metodologii |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://historia.uwb.edu.pl/pracownicy/dr-hab-krystyna-szelagowska/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami europejskich i polskich dziejów historiografii; poznanie głównych wzorów pisarstwa historycznego; ukazanie specyfiki historii jako odrębnej dziedziny nauki; nabycie umiejętności identyfikacji modelu historiozoficznego i metodologicznego tekstów historycznych |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot oferuje charakterystykę podstawowych zagadnień europejskich i polskich dziejów historiografii oraz głównych wzorów pisarstwa historycznego; Ukazuje specyfikę historii jako odrębnej dziedziny nauki. Umożliwia nabycie umiejętności identyfikacji modelu historiozoficznego i metodologicznego tekstów historycznych Przedstawia podstawowe zagadnienia europejskich i polskich dziejów metodologii historii; ukazuje główne historyczne modele metodologiczne i przedstawia współczesną metodologię w ujęciu praktycznym |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne; w razie konieczności nauczanie zdalne, na platformie internetowej, w czasie rzeczywistym. Rodzaj przedmiotu obowiązkowy, kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia. Rok studiów/semestr : I rok drugiego stopnia, semestr I Wymagania wstępne : Znajomość podstaw filozofii, znajomość dziejów Polski i Europy w zakresie odpowiadającym programowi studiów historycznych pierwszego stopnia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład: 30 h; ćwiczenia 30h. Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji, zajęcia warsztatowe (praca z tekstem) Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta Zakres tematyczny: Ćwiczenia: 1. Zajęcia wstępne: charakterystyka przedmiotu, podstawowe pojęcia 2. Historycy starożytności (Tytus Liwiusz) 3. Dziejopisarstwo średniowieczne (Thietmar, Jan Długosz) 4. Rozwój świeckiej refleksji nad historią (renesans) (Lorenzo Valla) 5. XVII - w. początki naukowej historiografii – powstanie nauk pomocniczych historii 6. Oświeceniowy przełom (Voltaire, Gibbon, Monteskiusz) 7. Historiografia polska doby nowożytnej (XVI wiek, sarmatyzm, Naruszewicz, Niemcewicz, Czacki) 8. Szkoła indywidualnego historyzmu (Ranke, Humboldt) 9. Romantyczna historiografia polska (Lelewel) 10. Pozytywistyczna szkoła (Buckle); polska recepcja 11. Materializm historyczny i jego znaczenie dla historiografii (Marks) 12. Rozwój polskiej historiografii II połowy XIX w.; szkoły historyczne warszawska i krakowska (Kalinka, Smolka, Korzon). 13. Historiografia przełomu wieków (Bujak) 14. Szkoła annales (Braudel) 15. Współczesne tendencje w historiografii światowej (wykład); Podsumowanie zajęć, zaliczenie Wykład: Historyczne modele metodologiczne: średniowiecze Początki naukowej metodologii historii: szkoła erudytów i jej metodologiczny dorobek (XVI-XVIII wiek) Rozwój naukowej metodologii w XIX wieku (indywidualny historyzm, pozytywizm) XX-wieczna metodologia – wpływ nauk społecznych; szkoła annales Modernistyczny paradygmat historii i jego XX-wieczni krytycy Praktyczne ujęcie współczesnej metodologii historii: proces badawczy historyka; konstruowanie narracji historycznej |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grabski A.F, Dzieje historiografii, Poznań 2003 Grabski A.F., Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000 Pomian, K., Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 1992 Pomian K., Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006 Literatura uzupełniająca: Barycz H., Szlakami dziejopisarstwa staropolskiego, Kraków 1981 Domańska E., Mikrohistorie, Poznań 2005 Galos, A., Powstanie Towarzystwa Historycznego i jego organu naukowego Grabski A.F, Myśl historyczna polskiego Oświecenia, Warszawa 1976 Grabski A.F., Perspektywy przeszłości, Lublin 1983, Grabski A.F., Spór o prawa dziejowe, Lublin 2002, Łoś. S., Świat historyków starożytnych, Kraków 1968 Serejski M.H., Koncepcja historii powszechnej J. Lelewela, Warszawa 1958 Sikora A., Spotkania z filozofią, Warszawa 1995 Skarga B., Narodziny pozytywizmu warszawskiego, 1831-64, Warszawa 1964 Spór o historyczną szkołę krakowską. W stulecie katedry historii Polski UJ 1869-1969, red. C. Bobińska, J. Wyrozumski. Kraków 1972 Wierzbicki A., Historiografia polska doby romantyzmu, Wrocław 1999 |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1, KP7_WG3, KP7_WG4, KP7_WG10, KP7_WK1, KP7_WK2 zna podstawowe terminy nauki historycznej, metodologii i dziejów historiografii ma pogłębioną wiedzę o specyfice nauki historycznej i jej metodologii KP7_UW2, KP7_UW3, KP7_UK1, KP7_UO2 umiejętność zastosowania teorii umiejętność interpretacji tekstu historiograficznego (Ocena udziału i aktywności w zajęciach) KP7_KK1, KP7_KK3, KP7_KO1, KP7_KR1, KP7_KR2, KP7_KR4, KP7_KR5 świadomość etycznego uwarunkowania pracy historyka – świadomość istnienia zagrożenia instrumentalnego traktowania historii zrozumienie dla wielości wartości w różnych okresach historycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem Obowiązkowa obecność i aktywność na zajęciach, obowiązkowe zaliczenie każdej nieobecności – ustne lub pisemne Dopuszczalne trzy nieobecności w semestrze Zaliczenie na ocenę Wykład: obecnośc obowiązakowa, egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.