Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1PD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Skrócony opis: |
Celem realizacji treści przedmiotu "Podstawy dydaktyki" w zakresie ćwiczeń jest zdobycie przez studentów wiedzy o procesie uczenia się i nauczania, wybranych elementach instrumentarium pracy dydaktycznej nauczyciela, kształtowanie umiejętności niezbędnych do projektowania zajęć dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych wymaganych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z przyszłej roli nauczyciela. Celem realizacji treści wykładów z "Podstaw dydaktyki" jest ukształtowanie wiedzy studentów o współczesnym środowisku edukacyjnym, zdobycie przez studentów wiedzy o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogicznej; poznanie i zrozumienie współczesnych teorii uczenia się i nauczania, jak i różnych ujęć koncepcji szkoły; poznanie wybranych elementów procesu projektowania działań dydaktycznych i elementów procesu porozumiewania się z uczniami w środowisku klasy szkolnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II stopień, II semestr Wymagania wstępne: wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta kształcenia średniego Liczba godzin ćwiczeń: 15 Liczba godzin wykładów: 15 Metody kształcenia: wykład, pokaz, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, metoda ćwiczebna Formy organizacji zajęć: zbiorowa, grupowa Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie się do ćwiczeń: 7 godz. - przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 10 godz. - przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń: 9 godz. - konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 4 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 24 godz. |
Literatura: |
* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. * Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. * Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018. * Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004 * Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012. * Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007. * Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę z zakresu: - współczesnych teorii dotyczących uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów; - procesu kształcenia i jego filozoficznych, społeczno-kulturowych i psychologicznych podstaw. Student w zakresie umiejętności: - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych; - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Student w zakresie kompetencji społecznych: - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: test dydaktyczny (wykład i ćwiczenie), zaliczenie zadań praktycznych (ćwiczenia). Kryteria oceniania testu: zaliczenie egzaminu/ćwiczeń następuje przy uzyskaniu min. 51% ogólnej liczby punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.