Proseminarium monograficzne z historii (XIX/XX w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1PRMH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.451
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium monograficzne z historii (XIX/XX w.) |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe Historia I rok II stopnia sem. letni Historia I rok II stopnia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł historycznych. Wykorzystując zdobyte w toku studiów historycznych kompetencje formułuje własne opinie dotyczące ważnych zagadnień społecznych, politycznych itp. w sposób krytyczny i obiektywny. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studiujący zaznajamiają się z zagadnieniami z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w., oraz poznają źródła do historii XX wieku, m.in. takie jak dokumentacja aktowa, księgozbiory (źródła literackie), dokumentacja filmowa, foto i fonograficzna, źródła prasowe i internetowe |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne 2 stopnia Status przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr: rok I, semestr 1 Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w. Ramy merytoryczne zajęć: Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w. Głównym założeniem przedmiotu jest: poznanie sfer zainteresowań badaczy historii XX w., bazy źródłowej do badań nad historią XX w. oraz metod badawczych stosowanych przy odtwarzaniu XX-wiecznych realiów społeczno-polityczno-gospodarczo-wojskowych. Ponadto celem realizowanego przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć proseminaryjnych. wykład 30 godzin, punkty ECTS: 3 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela....37,5 godz. o charakterze praktycznym........................................37,5 godz. |
Literatura: |
1) R. Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010. 2) M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. 3) Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. J. Leskiewiczowa, S. Kowalska-Glikman, Wrocław 1974. 4) Historyk wobec źródeł. Historiografia klasyczna i nowe propozycje metodologiczne, red. J. Kolbuszewska, R. Stobiecki, Łódź 2010. 5) D. Kelley, Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, Warszawa 2010. 6) M. Kubiszyn, Historia mówiona w edukacji regionalnej i wielokulturowej, „Zeszyty Szkolne”, 2003, nr 4, s. 38-42. 7) M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. 8) M. Kula, O co chodzi w historii?, Warszawa 2008. 9) M. Kula, Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapomnieniu i przewidywaniu, Poznań 2004. 10) G. Labuda, Rozwój metod dziejopisarskich od starożytności do współczesności, cz. I-II, Poznań 2003. 11) Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008. 12) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. Zbiór studiów, pod red. B. Wagner i T. Wiślicza, Zabrze 2008. 13) K. Polasik, Antropologiczny rekonesans historyka. Szkice o antropologii historycznej, Bydgoszcz 2007. 14) K. Pomian, Historia wobec pamięci, Lublin 2006. 15) J. Pomorski, Metodologiczne problemy historii najnowszej, Lublin 1987. 16) J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991. 17) J. Pomorski, Metodologiczne problemy narracji historycznej, Lublin 2005. 18) P. Ricoeur, Pisanie historii a przedstawianie przeszłości, „Przegląd Filozoficzny”, t. 10, 2001, nr 3, s. 259-277. 19) J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008. 20) P. Witek, Kultura, film, historia: metodologiczne problemy doświadczania audiowizualnego, Lublin 2005. 21) Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006. 22) Woźniak M., Przeszłość jako przedmiot konstrukcji. O roli wyobraźni w badaniach historycznych, Lublin 2010. 23) R. Darnton, Wielka masakra kotów, Warszawa 2012. 24) W. Schulze, Historia społeczna, historia codzienności, mikrohistoria, Warszawa 1996. 25) E. Domańska, Badania postkolonialne, [w:] L. Gandhi, Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008, s. 157-164. 26) E. Baratay, Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, Gdańsk 2014. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (w zakresie wiedzy studiujących): 1) Studiujący uzyskają podstawową wiedzę z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XIX/XX w. 2) Studiujący opanują fachową terminologię z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XIX/XX w. Efekty kształcenia (w zakresie umiejętności studiujących): 1) Studiujący samodzielnie, a przy tym w sposób uporządkowany i systematyczny (przy zastosowaniu nowoczesnych technik), zdobędą oraz utrwalą wiedzę z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w. 2) Studiujący będą umieli poddać krytycznej analizie XIX/XX-wieczne źródła i je interpretować stosując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka Efekty kształcenia (w zakresie kompetencji studiujących): 1) Studiujący będą rozumieli konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i potrzebę popularyzacji wiedzy historycznej 2) Studiujący zyskają świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XIX/XX w. i będą dostrzegali potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, jak też personalno-społecznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę wystawioną w oparciu o aktywność zajęciową i stopień uzyskany z kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.