Proseminarium z historii starożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1PRS | Kod Erasmus / ISCED: |
08.451
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium z historii starożytnej | ||
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych | ||
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębione wprowadzenie do epoki starożytnej w wybranych aspektach, w oparciu przede wszystkim o analizę źródeł antycznych (lectio continua) z pogłębioną hermeneutyką tych źródeł. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia zakładają czytanie tekstów klasycznych i późnoantycznych, ich szczegółową analizę w oparciu o wybrane lektury i uzyskane umiejętności. Efektem zajęć powinno być zatem udoskonalenie umiejętności prawidłowej egzegezy źródeł antycznych, zrozumienie specyfiki gatunkowej, zjawiska toposów, schematyczności obecnej w omawianej literaturze, celów propagandowych, którym służyli autorzy itd. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna różne kierunki badań historycznych takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza; Opanował fachową terminologię z zakresu nauk historycznych, jak też podstawową terminologię nauk humanistycznych; Ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii późnej starożytności; Wykazuje znajomość historii porównawczej państw basenu Morza Śródziemnego Zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości. Umiejętności: Samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny Opanował i stosuje podstawowe umiejętności badawcze w zakresie nauk historycznych korzystając z zaleceń i wskazówek opiekuna naukowego. Potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie nauk historycznych. Definiuje, objaśnia i stosuje poprawnie w mowie i w piśmie podstawowe terminy fachowe właściwe dla nauk historycznych i pokrewnych zarówno w pracy nad wybranymi tematami, jak i w popularyzacji nauk historycznych. Prowadzi krytyczną analizę źródeł historycznych i interpretuje je stosując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka. Kompetencje społeczne: Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej. Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. Podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców. Rozwija swoje zainteresowania fachowe, społeczne i kulturalne. Wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena na podstawie aktywności na zajęciach i obecności |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rafał Kosiński | |
Prowadzący grup: | Rafał Kosiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat źródeł do dziejów transformacji cesarstwa rzymskiego w okresie późnoantycznym, ze szczególnym uwzględnieniem źródeł pochodzących z V i VI wieku. Student winien znać podstawowe wydarzenia z historii późnoantycznej cesarstwa wschodniego oraz podstawowe informacje o źródłoznawstwie tej epoki. | |
Literatura: |
Świat Bizancjum, t. 1, Cesarstwo Wschodniorzymskie 330-641, praca zbiorowa pod redakcją C. Morrisson, przekład A. Graboń, Kraków 2007. Świat Bizancjum, t. 2, Cesarstwo Bizantyńskie 641-1204, praca zbiorowa pod redakcją J.-C. Cheyneta, przekład A. Graboń, Kraków 2011. W. Treadgold, Bizancjum i jego armia 284-1081, Wodzisław Śląski 2011. Świat rzymski w V wieku, praca zbiorowa pod redakcją R. Kosińskiego i K. Twardowskiej, Kraków 2010. W. Treadgold, The Early Byzantine Historians, New York 2007. | |
Uwagi: |
Tematyka zajęć: Cesarstwo rzymskie w późnym antyku Przemiany we wschodnim cesarstwie w V i VI wieku Podstawowe gatunki historiografii antycznej Nowe gatunki historiograficzne w późnym antyku – historia Kościoła i chronografia Kultura łacińska w Konstantynopolu na przełomie V i VI wieku Marcelin Komes – informacje biograficzne Cel i odbiorcy Kroniki Marcelina Analiza Kroniki Marcelina, lectio continua z komentarzem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.