Proseminarium z historii starożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1PRS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.451
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium z historii starożytnej |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębione wprowadzenie do epoki starożytnej w wybranych aspektach, w oparciu przede wszystkim o analizę źródeł antycznych (lectio continua) z pogłębioną hermeneutyką tych źródeł. |
Pełny opis: |
Zajęcia zakładają czytanie tekstów klasycznych i późnoantycznych, ich szczegółową analizę w oparciu o wybrane lektury i uzyskane umiejętności. Efektem zajęć powinno być zatem udoskonalenie umiejętności prawidłowej egzegezy źródeł antycznych, zrozumienie specyfiki gatunkowej, zjawiska toposów, schematyczności obecnej w omawianej literaturze, celów propagandowych, którym służyli autorzy itd. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna różne kierunki badań historycznych takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza; Opanował fachową terminologię z zakresu nauk historycznych, jak też podstawową terminologię nauk humanistycznych; Ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii późnej starożytności; Wykazuje znajomość historii porównawczej państw basenu Morza Śródziemnego Zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości. Umiejętności: Samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny Opanował i stosuje podstawowe umiejętności badawcze w zakresie nauk historycznych korzystając z zaleceń i wskazówek opiekuna naukowego. Potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie nauk historycznych. Definiuje, objaśnia i stosuje poprawnie w mowie i w piśmie podstawowe terminy fachowe właściwe dla nauk historycznych i pokrewnych zarówno w pracy nad wybranymi tematami, jak i w popularyzacji nauk historycznych. Prowadzi krytyczną analizę źródeł historycznych i interpretuje je stosując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka. Kompetencje społeczne: Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej. Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. Podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców. Rozwija swoje zainteresowania fachowe, społeczne i kulturalne. Wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena na podstawie aktywności na zajęciach i obecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.